VGES - Petersmindevej
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
VGES - Petersmindevej
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Rikke Amalie Vind Plomion
Hold
2022 FR (
1g FR
,
2g FR
,
3g FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderfransk
Titel 2
Être différent - les marginaux
Titel 3
À la recherche du bonheur - EKSAMEN
Titel 4
La France - exposition à l'école
Titel 5
L'école en France - EKSAMEN
Titel 6
Eddy Bellegueule - ou la Transformation
Titel 7
La Sape - le style vestimentaire des jeunes
Titel 8
Marseille/ Les banlieues - EKSAMEN
Titel 9
Les années folles -projektforløb
Titel 10
Tintin et la BD - EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderfransk
Vi arbejder med basisgrammatik og basal glosetræning i forbindelse med almene, daglige, personlige emner. Vi indøver chunks og faste udtryk såvel skriftligt og mundtligt:
1.Personlige elevpræsentationer :
a. Præsentation af sig selv og sin familie på padlet og ppt
b. Præsentation af fritids og sportsinteresser på ppt
c. Har lavet film om 'Hvorfor det er fedt at lære fransk og vundet Fransklærerforeningens konkurrence
2. Har dyrket speciel ordforrådstræning om følgende nære emner:
a. hilse på og præsentere sig selv
b. tale om sin familie
c. tale om sin bopæl, by land og bolig
d. tale om sit værelse
e. tale om sin skole
f. tale om sit arbejde og om sine families arbejde
g. tale om fritid og fritidsinteresser
3. Har lavet små billedbeskrivelser
4. Indlæring af grammatik:
bestemt og ubestemt artikel, genitiv, delingsartikel, adjektiver, nægtelser, verbernes kongruens, personligt pronomen, possessivt pronomen, relativt pronomen, præsens, futur proche, opstart på aspekt (passé composé)
Vi har i foråret 2023 arbejdet med 2 emner:
- ’La francophonie’ i forbindelse med konkurrencen ’Tranche de vie scolaire’ udarbejdet af Institut Français.
- ’Être différent/les marginaux’
Materialer:
Begynderfransk:
https://www.franskportal.dk
hhtps://brut.dk
Lærerproduceret materiale
Fokuspunkter:
basisgrammatik
glosearbejde
autentisk sprogbrug
kommunikation
samarbejde
digitale medier til brug i præsentation af projekt
Individuelle læringsmål og -planer
La francophonie:
https://fr.educaplay.com/ressources-pedagogiques/2295345-la_francophonie_dans_le_monde.html
- 2 normalsider
www.franskportal.dk
- 4 normalsider
Fokuspunkter
Formidling – produktion af tegneserie
Spontan samtaletræning
glosetræning
Être différent/les marginaux: Se separat forløbsbeskrivelse!
Hjælpemidler:
Wordreference.com
ordbogen.com
leconjugueur
Pixigrammatik
Verbehjulet
Indhold
Kernestof:
Bienvenue en cours de français 🤩🤗 - j'ai hâte de vous rencontrer 😊🥰
Skriv en lille dialog med de forskellige måder at hilse på. Du må også gerne inddrage en lille præsentation af dig selv (hvad du hedder, hvor du bor, hvilken nationalitet du er).
saluer.mp4
Øv dig på at sige 'un bon vin blanc' - her er linket til en video, hvor du kan høre lydene
Hello, læs chapitre 7 i Franskportalen. Log dig ind som du gjorde på klassen. Du skal læse højt for dig selv med særligt fokus på nasallyde. Lyt gerne til oplæsning af teksten undervejs, især hvis du er i tvivl om udtalen. Du kan nøjes med at læse et
Se lundi ang. Lektier (les devoirs)🤩🤗
Kig evt på de to verber, vi kiggede på i timen: gagner et avoir. Øv dig på verberne.
Hvis du har lyst kan du lytte til sangen, vi ikke kunne afspille i sidste time her:
Øv dig på tallene fra 0-20
Lav et stamtræ af din familie, gerne i Book creator. Ellers lav på et papir, tag billede og download på din telefon eller computer. Øv gerne familie gloser via kap.19 i Franskportalen , quizletten i Onenote i sektionene vocabulaire og siden la famill
Lektie til i dag er at skrive i din logbog 😊 - skriv over de seneste par moduler.
BOOK CREATOR - forskelligt/différents éléments 😊🙈
Arbejde med jeres opgave om udtale.
Afsnit
Vi Leger med verber og arbejder i book creator
Genlæs evt chapitre 25 dans Franskportalen. Du skal lave som minimum en af de røde opgaver, der hører til samt skriveopgaven (den grønne).
Se videoen om Natascha i kap 25.
I skal til i dag repetere spørgepronominer i Franskportalen:
I denne time skal I arbejde med jeres næste aflevering
Nous allons commencer un premier thème: les marginaux. Men først skal vi lige tale om nær fremtid.
Forbered et par sætninger til billedet fra tirsdag i sidste uge (le mardi 3 janvier) - Le Nouvel An à Paris. Du må gerne lave sætninger men det bedste er at kunne tale lidt frit om billedet - og ok, hvis det ikke er grammatisk 100% korrekt😉
oversigt – Franskportal
https://www.franskportal.dk/ici-on-parle-francais/ma-maison/oversigt – Franskportal
Pour aujourd'hui, il faut lire (= du skal læse): https://www.franskportal.dk/ici-on-parle-francais/la-journee-dantoine/ - prøv at forstå så meget som muligt 😊
Vi laver en stafet med gloser fra chapitre 27, så øv dig på dem, enten med quizletten, glosetræningsøvelsen eller bare gloselisten 😎.
I får modulet til at arbejde med/finpudse afleveringen til torsdag.
Repetér tallene fra 0-69
1) Du skal læse om 'det franske' marked, enten i kap. 37 i Franskportalen oversigt – Franskportal (et kapitel med gloser og øvelser) eller i dette afsnit oversigt – Franskportal hvor der ikke er gloser. Læs og forstå den tekst, du vælger
Du skal til i dag have kigget på futur proche:
Vous allez nous présenter vos jeux de rôle
Lav øvelsen med selfies/futur proche til i dag (øvelsen ligger i onenote under exercises en classe).
Nous allons continuer avec l'exercise des frigos 😂 - den skal gøres færdig på timen og så snakker vi om personerne på klassen - på fransk évidemment 🥰
https://www.franskportal.dk/ici-on-parle-francais/francophones/#nationaliteteroversigt – Franskportal
Travailler avec la francophonie (pour tous et pour ceux qui participent dans le concours de BD)
Concours de création de BD « Tranche de vie scolaire / Det skete på skolen » | Fransk Sprog
1) on continue le travail sur la francophonie en groupes, mais on va aussi faire :
Husk at forberede øvelsen 'mes compétences'
Vi skal i dag arbejde med mundtlighed og repetere nogle basisverber.
I skal arbejde selv: enten gøre tegneserien færdig, torsdag skal den indsendes (I får link af mig). Ellers: arbejde med opgaven fra tavlen i mandags (den ligger i Onenote i sektionen 'Exercises en classe). Jeg checker jeres arbejde i Onenote i aften
I skal være klar til at præsentere jeres arbejde fra i onsdags. Vi laver både skriftligt og mundtligt i timen.
Arbejdsmodul i forhold til jeres aflevering/interview
Nous allons continuer (=futur proche 😉) avec l'interview pour le Gala 🎤💃🕺
Brug ca. 15 min. - og gerne mere - hjemme på at øve fremtidsformerne: nær fremtid og simpel fremtid.
I skal arbejde selv i denne time
Arbejde selv.
Nous allons regarder un film - on emmene des gâteaux, des bonbons et à boire? 🤩😊
Lektie til i dag er:
on travaille sur le film - se siden i Onenote under Intouchables for lektie til i dag: besvar de to spørgsmål med stikord. Mere info på siden 😉
on travaille sur le film - n'oublie pas les copies avec les exercises pour le film!!
REN HYGGE 🤩🥰 - på fransk, évidemment ❤👍
C'est la rentrée - youpiiiii 😍🤩😎. Hâte de vous revoir 😊
Nous avons la visite de Maria Louise 😊 donc le cours va commencer à 12h
On va parler du 'passé' et ensuite commencer un nouveau thème
Faites les exercises dans Onenote (ligger i tema-mappen under Le bonheur):
Nous allons commencer un travail sur une chanson de ZAZ. On va d'abord l'écouter
Nous allons répéter les prépositions? Tu te rappelles de notre "præpositionsremse'?? 😆😎
Le travail sur la chanson doit être terminé
Préparer le film que nous allons visionner mercredi et vendredi (nous le faisons en cours)
Film
Info til timen i dag ligger i dagens plan i Onenote for d.13/09.
I skal fremlægge sange (se lektie til i onsdags). Herefter arbejder vi videre med PPT til filmen. Vi skal også høre jeres historie til 'l'image du voyage' (# Muradousmane)
On va au "cinéma VG" 😆😎🎬🍿🎥
Arbejde med filmen (og hermed næste aflevering) i denne time
I får modulet til at arbejde med afleveringen
Vi arbejder med infinitivmærker - du skal til timen i dag sætte dig ind i INFINITIVMÆRKER (der ligger en side i Onenote i grammatiksektionen, hvor du kan læse om dette emne. Ellers kan du finde link til siden under 'Aujourd'hui', le 4 octobre.
Starte nyt forløb
On va travailler un peu sur la prononciation 👏😎.
Aujourd'hui, nous allons préparer les questions pour notre sondage et organiser 'qui fait quoi'😉😎🤩
Aujourd'hui, vous allez poser vos questions aux autres élèves et les professeurs donc les questions doivent être terminées
Jeg kommer ind i starten af timen og lige snakker resten af forløbet og forløbsplanen igennem med jer, men I skal arbejde mere eller mindre selv i dette modul.
Vi bruger modulet til at få gjort vores spørgsmål lækre og skal ud at stille dem i dette modul, så vi skal være effektive😁😅😆.
Se mardi le 21/11 pour les devoirs 😉
Nous allons lire un texte sur la France, en rapport avec votre projet la semaine dernière.
Tag noget snack med til timen - vi laver hyggelæsning og/eller juletime 🎄✨🎀 - og arbejder med jeres arbejde om Paris souterrain (herunder også om metroen)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
udtale
08-12-2022
afl
05-01-2023
3
23-02-2023
Interview
27-04-2023
5
25-05-2023
Le bonheur - analyse et présentation d'une chanson
13-09-2023
artikel til skoleblad - Les femmes du 6ème
21-09-2023
Hors prix
08-10-2023
projekt
16-11-2023
Ny opgave (3)
30-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 99,3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Être différent - les marginaux
Et kort forløb, der har fokus på forskellighed som rød tråd, her med specifikt fokus på 'des marginaux'. Vi kommer omkring emner som handicap, racisme, social ulighed, indvandrere, fordomme
Der arbejdes med film, romanuddrag, forskelligt billedmateriale og videomateriale.
Materiale:
Filmen 'Intouchables' af Eric Toledano og Olivier Nakache - 11 normalsider
www.franskportal.dk
- 3 normalsider
Diverse billedmateriale - 4 normalsider
http://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/marginal_marginale_marginaux/49443#KmvPEQ5E07y0LfHz.99 - 1 normalside
Karen Schumacker
https://www.forlagetpassion.dk/wp-content/uploads/2017/09/Intouchables-manuskript.dk
- 8 normalsider
Antal normalsider i alt ca. 27 sider
Fokuspunkter:
Autentisk sprogbrug
Glosetræning
Tekstforståelse
Formidling
Særligt fokus på syntax, verbers bøjning (særligt uregelmææsige verber samt modalverber efterfulgt af infinitiv) samt futur proche og passé récent
Indhold
Kernestof:
Nous allons regarder un film - on emmene des gâteaux, des bonbons et à boire? 🤩😊
Lektie til i dag er:
on travaille sur le film - se siden i Onenote under Intouchables for lektie til i dag: besvar de to spørgsmål med stikord. Mere info på siden 😉
on travaille sur le film - n'oublie pas les copies avec les exercises pour le film!!
REN HYGGE 🤩🥰 - på fransk, évidemment ❤👍
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 7,85
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
À la recherche du bonheur - EKSAMEN
I dette forløb arbejder vi udfra spørgsmålet 'Il est où le bonheur?' - et forløb, der har fokus på, hvad lykke er, og hvordan man bliver lykkelig. Vi starter forløbet op med en brainstorming der tager udgangspunkt i elevernes egne idéer til, hvordan de er lykkelige. De udarbejder et mindmap samt glosekort.
Der er fokus på et intenst glosearbejde med faste udtryk (chunks) og den spontane mundtlige samtale er i fokus.
Normalsider: ca. 30,5
Materiale:
La recette du bonheur d'Einstein
"Les femmes du 6ème" (film) + baggrundsmateriale - 6 normalsider
Diverse sange, der har "le bonheur" -som centralt tema - elevfremlæggelser:
"Il est où le bonheur" de Christophe Mae 2 normalsider
"J'étais pas fait pour le bonheur"
https://music.youtube.com/watch?v=XTRLEtFvCoA
2 normalsier
"Le bonheur"
https://music.youtube.com/watch?v=XTRLEtFvCoA
- 2 normalsider
"Le bonheur"
https://www.youtube.com/watch?v=GtCPWFo6MAE
- 2 normalsider
"Hors de prix" (film) - 6 normalsider
"Je veux" de Zaz (tekstanalyse) - 3 normalsider
Supplerende stof:
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/le-bonheur-0
- 1 normalside
https://www.dicocitations.com/reference_citation/118544/Le_bonheur_poeme_de_Jacques_Prevert.php
- 0,5 normalside
Fokus: Glosetræning
Tekstanalyse (fokus: sproglig analyse)
Mundtlighed (spontan samtaletræning)
Grammatik: le conditionel + repetition af le passé composé/imparfait
www.wordreference.com
www.glosbe.fr
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Indhold
Kernestof:
Nous allons commencer un travail sur une chanson de ZAZ. On va d'abord l'écouter
Nous allons répéter les prépositions? Tu te rappelles de notre "præpositionsremse'?? 😆😎
Le travail sur la chanson doit être terminé
Préparer le film que nous allons visionner mercredi et vendredi (nous le faisons en cours)
Film
Info til timen i dag ligger i dagens plan i Onenote for d.13/09.
I skal fremlægge sange (se lektie til i onsdags). Herefter arbejder vi videre med PPT til filmen. Vi skal også høre jeres historie til 'l'image du voyage' (# Muradousmane)
On va au "cinéma VG" 😆😎🎬🍿🎥
Arbejde med filmen (og hermed næste aflevering) i denne time
I får modulet til at arbejde med afleveringen
Vi arbejder med infinitivmærker - du skal til timen i dag sætte dig ind i INFINITIVMÆRKER (der ligger en side i Onenote i grammatiksektionen, hvor du kan læse om dette emne. Ellers kan du finde link til siden under 'Aujourd'hui', le 4 octobre.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La France - exposition à l'école
Et forløb om Frankrig. Eleverne har arbejdet med dette som et projekt-forløb, hvor de i mindre grupper har valgt et emne med relation til Frankrig, eksempelvis franske opfindelser, fransk madkultur, fransk jul, franske sportsstjerner, franske monumenter og seværdigheder. Projektet munder ud i en udstilling på skolen ledsaget af fransk musik, croissanter og andre franske delikatesser.
Eleverne har undervejs i forløbet interviewet andre elever og lærere om Frankrig og inddraget svarene i deres projekt.
Fokus på:
Interrogative pronominer
Brug af oversættelsesprogrammer og ChatGtp - fordele/ulemper, problematik, kritisk brug af digitale hjælpemidler
Formidling og sprogregistre
Antal normalsider i alt ca. 10-15
Indhold
Kernestof:
Aujourd'hui, nous allons préparer les questions pour notre sondage et organiser 'qui fait quoi'😉😎🤩
Aujourd'hui, vous allez poser vos questions aux autres élèves et les professeurs donc les questions doivent être terminées
Jeg kommer ind i starten af timen og lige snakker resten af forløbet og forløbsplanen igennem med jer, men I skal arbejde mere eller mindre selv i dette modul.
Vi bruger modulet til at få gjort vores spørgsmål lækre og skal ud at stille dem i dette modul, så vi skal være effektive😁😅😆.
Se mardi le 21/11 pour les devoirs 😉
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
L'école en France - EKSAMEN
Forløb om det franske skolesystem med fokus på temaer som autoritet, konflikter mellem lærer og elever, identitet. Eleverne får kendskab til debatten om skoleuniform som et forsøg på at imødekomme problematikken med 'le harcèlement' i de franske skoler.
Eleverne arbejder med franske samfundsforhold og opnår interkulturel indsigt gennem sammenligningen af det franske og det danske skolesystem.
Eleverne reflekterer desuden over egne erfaringer i diskussioner omkring den ideelle lærer og den ideelle elev.
Forløbet er en optakt til udveksling med et fransk gymnasium i Metz.
ca.33,5 normalsider
Materiale:
'Entre les murs', filmen og tilhørende arbejdsmateriale (kompendie) - 8 normalsider
http://fi.orange-ideas.com/pic/texts/schema%20syst%20scolaire%20fr%20good.jpg
- 2 normalsider
"Le système scolaire en France. Cultures et habitudes", Emilie Orlzalesi, LCF No6 - 3 normalsider
https://www.franskportal.dk/kultur/lecole/lannee-scolaire/
- 1 normalside
https://video.lefigaro.fr/figaro/video/a-quoi-ressemblera-l-uniforme-scolaire-voulu-par-l-ex-cutif/ - 1 normalside
https://www.1jour1actu.com/monde/dans-quels-pays-les-ecoliers-portent-ils-luniforme
- 1,5
https://www.youtube.com/watch?v=5RrPlaYKHF0
- 1 normalside
https://www.youtube.com/watch?v=Ww6DN-oXA8c
- 1 normalside
https://www.youtube.com/watch?v=S7C9_d-jReI
- 2 normalsider
https://www.cnews.fr/france/2021-11-18/harcelement-scolaire-nicolas-lindsay-lucas-ces-victimes-dont-lhistoire-emu-la - 2 normalsider
https://www.tf1info.fr/justice-faits-divers/suicide-de-lucas-les-quatre-mineurs-poursuivis-pour-harcelement-ont-ete-relaxes-2275324.htm - 2 normalsider
Diverse humoristisk billedmateriale - 2 normalsider
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/table-1016
- 1 normalside
Edouard Louis, "Eddy bellegueule", chapitre 1 - 6 normalsider
Vi arbejder med futur/futur proche, pronoms interrogatifs, syntax, pronoms personnels (foranstillet direkte og indirekte objekt)
særligt fokus: udtrykke sine holdninger, argumentere i fbm klassedebat.
Eleverne har lavet en delprøve 1 og en delprøve 2 over emnet 'L'échange'
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med en delprøve. Vi repeterer lige infinitiv + infinitivmærker (hvornår og hvordan bruges infinitiv). Check §8.1. i pixi grammatikken eller se linket i sektionen grammatik i fanen 'Infinitiv'
N'oubliez pas le delprøve 1 de mardi 😉, on continue le travail en classe. Le reste doit être (= modalverbum + infinitiv😉) fait à la maison
Grammatik - I har hver ansvaret for en verbaltid - forbered denne, så I kan "undervise" jeres klassekammerater 😊. I får lidt tid på timen til at snakke sammen om tiderne.
"test" des mots de la semaine (des mots du quizlet) - øv dig hjemme på ordene
Nous continuons avec l'école en France. Genlæs dine noter til teksten fra sidste uge (ligger også her) - vi snakker om den i klassen. Husk at lave jeres spørgsmål til teksten klar også til timen.
"Test" af ugens ord Ugens ord- brug linket til at øve dig hjemme, min. 15 min.
1) Brug dette modul på jeres aflevering til torsdag.
On continue sur le système scolaire en France. On va commencer avec une présentation de l'école, alors: forbered hjemme 10-20 gloser, så du kan beskrive det/fortælle om det/sammenligne med det danske) for en klassekammerat og mig😊. Herefter skal vi
Morten kommer ind i dette modul og præsenterer sig. Vi gennemgår programmet og svarer på spørgsmål.
Styr på overnatning Metz + Opstart mini forløb om Edouard Louis (Eddy Bellegueule) som forberedelse til filmen i Esbjerg
Édouard Louis: »Der er ikke den store forskel på en stor social bevægelse som De Gule Veste og et stort litterært værk«
Nous allons lire un extrait de "En finir avec Eddy Bellegueule"
Vi samler op på, hvor langt I er med Eddy Bellegueule.
Nous allons décorer les vitres de Videnstårnet 😍
Système éducatif_L autonomie et la gestion du temps, clés de la réussite en seconde_Vocabulaire.docx
Système éducatif_L autonomie et la gestion du temps_Seconde_L étudiant.docx
Vi samler op på turen til Metz og snakker om den på fransk. I skal skrive "blog" om turen til næste aflevering.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eddy Bellegueule - ou la Transformation
Et ganske kort forløb, hvor vi arbejdede med sociale forskelle, social arv og viljen til at nå sine egne mål og opfylde sine drømme
Forløbet er en optakt/forberedelse til deltagelse i dokumentarfilmfestivalen Esbjerg:DOX/ UNG:DOX til et arrangement om klassesamfund og identitet med visning af dokumentaren ‘Édouard Louis, ou la Transformation‘ samt et opfølgende ekspertoplæg.
Materialer:
Uddrag af Edouard Louis' roman "Eddy Bellegueule (2-3 kapitler)
- 8 normalsider
https://www.francetvinfo.fr/culture/cinema/sorties-de-films/edouard-louis-ou-la-transformation-dans-un-documentaire-eclairant-l-ecrivain-fait-son-retour-a-amiens-pour-tirer-les-fils-de-sa-reinvention_6189669.html - 2 normalsider
https://litteratursiden.dk/anmeldelser/faerdig-med-eddy-bellegueule-af-edouard-louis
- 1 normalside
https://www.information.dk/kultur/2022/01/edouard-louis-stor-forskel-paa-stor-social-bevaegelse-gule-veste-stort-litteraert-vaerk
- 4 norrmalsider
Filmen "Eddy Bellegueuele - ou la transformation" - 6 normalsider
Svarer til ca. 21 normalsider
Indhold
Kernestof:
1) Brug dette modul på jeres aflevering til torsdag.
On continue sur le système scolaire en France. On va commencer avec une présentation de l'école, alors: forbered hjemme 10-20 gloser, så du kan beskrive det/fortælle om det/sammenligne med det danske) for en klassekammerat og mig😊. Herefter skal vi
Morten kommer ind i dette modul og præsenterer sig. Vi gennemgår programmet og svarer på spørgsmål.
Styr på overnatning Metz + Opstart mini forløb om Edouard Louis (Eddy Bellegueule) som forberedelse til filmen i Esbjerg
Édouard Louis: »Der er ikke den store forskel på en stor social bevægelse som De Gule Veste og et stort litterært værk«
Nous allons lire un extrait de "En finir avec Eddy Bellegueule"
Vi samler op på, hvor langt I er med Eddy Bellegueule.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La Sape - le style vestimentaire des jeunes
FORLØBSPLAN ’LA SAPE – Le style vestimentaire des jeunes
Et forløb, der i første omgang har fokus på unge og deres forhold til moden/tøjstil. Vi ser på hvorledes de gennem valg af tøj udtrykker deres personlighed (her vender vi tilbage til diskussionen i 2g om for eller imod l’uniforme à l’école) og diverse emner, bl. a i fht diskussion om køn og bæredygtighed. Vi springer herefter til en mere politisk, kulturel udtryksform gennem tøjet og arbejder med La Sape i hhv Frankrig og Congo.
Forløbet indeholder et innovativt element i afrunding af forløbet, hvor eleverne skal indtænke bæredygtighed i forbindelse med en bæredygtighedsdag på skolen.
Materialer:
https://www.brut.media/fr/videos/la-mode-avion-quand-la-fast-fashion-accelere-encore - 1 normalside
https://www.brut.media/fr/videos/il-ramasse-des-algues-pour-en-faire-des-vetements - 1 normalside
https://www.brut.media/fr/videos/le-vintage-c-est-une-belle-alternative-a-la-fast-fashion - 1 normalside
https://www.brut.media/fr/economy/fairly-made-pour-une-mode-plus-responsable-a-grande-echelle-628ab3dc-4d3d-4c7a-98c5-1158a187698c - 1 normalside
https://www.brut.media/fr/entertainment/un-an-apres-clear-fashion-une-appli-pour-une-mode-plus-responsable-21c44402-422f-4c3e-b247-fff5b1579a5c - 1 normalside
Diverse billedmateriale om 'les jeunes et leur style vestimentaire'
https://significationsdeschansons.com/sapes-comme-jamais-maitre-gims-explication-de-la-signification-de-la-chanson/
- 2 normalsider
'Sapés comme jamais' de Gims - 1,5 normalside
https://lasapeproject.squarespace.com/
- 2 normalsider
https://www.bonnegueule.fr/histoire-sape-sapologie-congo-paris/#:~:text=La%20SAPE%20est%20pratiqu%C3%A9e%20des,ses%20influences%20et%20ses%20couleurs. - 2 normalsider
Normalsider i alt ca. 12,5
www.wordreference.com
www.glosbe.fr
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
Indhold
Kernestof:
Hâte de vous voir pour une nouvelle année scolaire 🤩🥰.
Aujourd'hui, vous allez travailler sur le premier devoir maison (aflevering), un travail à l'oral donc pas de devoirs pour aujourd'hui 😎.
Nous allons commencer le premier 'forløb' de cette année 🤩
Aujourd'hui, vous allez présenter l'image ou des images que vous avez choisies vendredi. Il faut la décrire, c'est à dire qu'est-ce que les gens portent et l'analyser: qu'est-ce qu'ils s'expriment avec leur style vestimentaire?
Aujourd'hui, on continue le travail sur les vidéos de hier. Ce sera une bonne idée de revoir la vidéo à la maison pour aujourd'hui 😉
Chaque groupe présente leur vidéo (en danois ou en français) et note au tableau les 5-10 mots et expressions qui soulignent (understreger) le thème de la vidéo
On va commencer la deuxième partie de notre sujet: la sape 🕴🧥👔🩳
Aujourd'hui, nousallons continuer le travail sur la sape et notamment sur la chanson de Gims
La Sape
Voici un lien qui peut donner pas mal (= beaucoup) d'informations sur la sapologie et l'origine de la sape. C'est en anglais donc il faut traduire et retirer les informations les plus importantes.
Nous allons continuer le travail sur le projet autour de la sapologie
Présentation de vos projets sur la sapologie
Opstart delprøve 2 i klassen
Aujourd'hui, vous allez présenter vos mini-projets sur la sapologie. Nous allons ensuite lire un texte sur le Congo et la colonisation
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22,3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Marseille/ Les banlieues - EKSAMEN
Materiale:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/dansk-professor-var-paa-gaden-blandt-franske-kriminelle-forlod-stedet-lige-foer-det-sprang-i-luften/
- CA 2 NORMALSIDER
https://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE17512754/15aarig-dreng-stukket-50-gange-og-braendt-levende-i-marseille/
- CA 2 NORMALSIDER
https://www.courrierinternational.com/article/vu-de-l-etranger-a-marseille-la-guerre-de-la-drogue-et-ses-baby-killers-defient-l-etat-francais_223120
- læst svarende til 2 normalsider
https://www.lemonde.fr/societe/article/2024/04/20/des-jeunes-completement-a-la-derive-deux-mises-en-examen-apres-la-mort-de-philippe-a-grande-synthe_6228819_3224.html - svarende til 2,5 normalsider
https://www.bfmtv.com/paris/ado-tue-a-viry-chatillon-profil-des-suspects-circonstances-du-drame-ce-que-l-on-sait-de-l-enquete_AD-202404080047.html
- ca. 2 normalsider
"Ils n’ont plus le sens de la vie" : des crimes commis par des auteurs de plus en plus jeunes à Marseille (francelive.fr) - ca. 0,5 normalside
-
https://www.1jour1actu.com/?s=les+banlieues
- ca 1 normalside
-
https://www.1jour1actu.com/france/comment-aider-les-quartiers-defavorises-40968
- ca. 1 normalside
-
https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-une-banlieue
- ca. 1 normalside
https://www.1jour1actu.com/france/comment-aider-les-quartiers-defavorises-40968
- ca. 1 normalside
https://www.1jour1actu.com/culture/cest-quoi-le-rap
-ca. 0,5 normalside
https://www.paroles.net/disiz-la-peste/paroles-jeune-de-banlieue - ca. 1 normalside
https://www.youtube.com/watch?v=8LXaSFgVxGs&t=89s
- ca.1 normalside
https://www.youtube.com/watch?v=M1Emkv41G-8-
ca 1 normalside
"Dans les quartiers nord de Marseille, il n'y a plus rien pour les jeunes" #UMED -ca. 0,5 normalside
Diverse billedmateriale - CA 3 NORMALSIDER
Films:
Les misérables de Ladj Ly (2019) - CA. 6 NORMALSIDER
Forstadsbrødre 1 de Kery James, Leïla Sy (2019) - CA. 6 NORMALSIDER
Antal normalsider: 34 sider
Indhold
Kernestof:
Forbered en præsentation på min. 3 minutter til billedet fra den franske skolekantine (ligger i mappen 'images' på siden eksempler på eksamensbilleder i onenote)
Skriv en dialog på 10 replikker til billedet fra den franske skolekantine (ligger i mappen 'images' på siden eksempler på eksamensbilleder)
Ecris un texte de minimum 150 mots qui décrit la situation dans les quartiers nord de Marseille (brug gloser fra sidste time, indholdet fra videoen vi så, info fra ressourcerummet i Onenote eller internettet. MAIS AUCUN CHAT GPT/GOOGLE TRANSLATE....c
Delprøve 1 uden hjælpemidler
Jeres tekst om les banlieues/les ghettos/Marseille SKAL være sendt til mig, inden timen i dag!
I får modulet til:
On regarde un film aujourd'hui - tag noget lækkert med, som I kan hygge med imens I ser filmen😉
I skal arbejde med filmen i dag
Vi arbejder videre med filmen i dag.
On regarde un film
Vi laver delprøve 1 øvelser til filmen Banlieusards færdige som begyndende afslutning på dette forløb.
Læsetime
Læsemodul - I fortsætter med at læse de franske tekster
De delprøver, I selv lavede, skal gøres færdige til i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21,46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Les années folles -projektforløb
Et forløb om 'Les années folles' og brugen af IA.
Eleverne arbejder med emnet som et projektforløb, hvor de selv laver oneliner og problemstillinger over et selvvalgt emne. Vi har startet op fælles med en IA fremstillet powerpoint over perioden, baggrund og kontekst samt vigtige begivenheder, steder og personer. Herefter har eleverne i grupper fundet deres emne, hvordan de vil arbejde med det, og hvilket produkt de vil lave (powerpoint er ikke en mulighed).
Fokus på:
Brug af IA
Mundtlighed
Formidling
Materialer:
Lærerfremstillet ppt - 4 normalsider
Selvvalgte kilder, tekster, sange, dokumentarer tilpasset elevvalgte emner indenfor emnet
Film:
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2917077000/midnight-in-paris
- 10 normalsider
Antal normalsider for den fælles undervisning ca. 14 sider. Hertil kommer de sider elever individuelt og i grupper arbejdede med.
Indhold
Kernestof:
Forbered min. 3 minutter présentation af billedet fra igår
viceland-son-rap-quartier-nord.jpg.webp
I skal arbejde selv i dag. I kan arbejde videre med jeres aflevering til "i aften"
I skal arbejde selv i dag
Vi starter timen med at samle op på, hvor langt I er.
Nous allons regarder "Minuit à Paris" 🟦⬜🟥🎉💃🏽
Vi starter fremlæggelse af jeres projekter. Jeg forventer, at I øver jer på den mundtlige præsentation inden fremlæggelsen. Brug det som træning til mundtlig eksamen og tag gerne tid på, hvor længe du kan tale. Pres dig selv til at tale lidt længere
Vi tager en runde med billedet fra i onsdags. Forbered en snak om billedet på 3-5 min. Sørg også for at have din delprøve 1-øvelse til billedet klar.
Opstart nyt emne
Fremlæggelse af billeder gøres færdig i dette modul. Dvs den tekst, I valgte at arbejde med fredag, skal præsenteres i en optagelse, som I skal lægge i enten Onenote eller sende i Lectio (onenote er klart nemmest og mest praktisk). Hører jeg, at I læ
Delprøve 1 på klassen
Tilpasset delprøve 2.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21,77
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Tintin et la BD - EKSAMEN
Et forløb, der har fokus på genren tegneserie og Tintin.
Vi arbejder med tegneseriegenrens karakteristika, herunder hvad der specifikt kendetegner fransk-belgiske tegneserier.
Herefter flyttes fokus specifikt til Tintin, hele Tintinuniverset og forfatteren bag, Hergé.
Vi læser Le Lotus Bleu og Tintin i Congo
Materiale:
AI produceret/lærerproduceret ppt - 3 normalsider
https://www.srf.ch/play/tv/srf-school/video/alors-demande---la-bande-dessinee?urn=urn:srf:video:6d4270e1-5fe9-4249-bc76-8c9605d73830 - 1 normalside
https://ekladata.com/EYfssXEdWTVnOKb3Bw8lCdwC5UQ.pdf
- 1 normalside
diverse billedmateriale fra Tintin tegneserierne (plancher, forsider, etc.) - 3 normalsider
Tintin et moi :
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/tintin-og-mig?unilogin=1
- 3 normalsider
https://www.youtube.com/watch?v=N2BIwS3G3O4
- 1 normalside
Le rêve de Léopold II · En 1908, le Congo devient belge · Clio2web 2 normalsider
Le générique de 'Les aventures de Tintin'
https://www.youtube.com/watch?v=oz7aCSNMgQ4
- 1 normalside
Les aventures de Tintin (tegnefilm) 'Lotus Bleu 1 og 2' - 10 normalsider
Le Lotus Bleu (tegneserien i uddrag) - 2 normalsider
Tintin au Congo (tegneserien i uddrag) - 3 normalsider
Normalsider i alt ca. 30 normalsider
Indhold
Kernestof:
Nyt emne/forløb - le dernier 🎉
Prépare une présentation de la photo des SDF que tu trouves dans Onenote dans la section Images - examen
On commence le travail sur TINTIN, le character de la BD.
Nous allons continuer avec le documentaire sir Tintin et Hergé
Le documentaire sur Tintin et Hergé, Tintin et moi, doit être terminé/vu pour aujourd'hui.
Afsnit
I får modulet til at arbejde med jeres aflevering til d.18/03
N'oubliez pas le dossier Tintin au Congo 🎆✨ pour aujourd'hui.
Pour aujourd'hui, il faut avoir lu - avant de venir en cours! - une des articles sur 'Tintin au Congo'. Tu trouves les articles dans Onenote sur la page de 'Tintin au Congo'. (Vi tager en snak i klassen på fransk/dansk om hvadproblemet i dag er i fht
Prépare une présentation de:
Nous allons répéter et travailler de la grammaire
Vous allez faire votre propre BD sur Tintin au Congo version 2025 (inddrag gerne viden fra forløbet om la SAPE).
Nous allons continuer le travail sur le BD. Faut le finir aujourd'hui
Présentation de votre travail sur Tintin (votre propre BD) + forberede grammatiktest + info om samtaler med Rikke
Forbered det du vil snakke med Rikke om, ça. 5 minutter. Vi starter samtalerne i dag. Det må gerne "bare" være spontant 😉
Regarder les infos, préparer le test, préparer les delprøver....travailler avec Franskportal
Delprøve 1 laves uden hjælpemidler (men med eller uden Rikke)
Delprøve 1 + retteark (fortsat fra i går eller ny delprøve)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28,46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059356", "T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059356", "H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059356" }