Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jeanne Heibroch
|
Hold
|
2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmarkssange og Danmarksfilm
Vi har i undervisningen anvendt følgende digitale undervisningsmateriale:
-ordbogen.com
Bøger fra Systime:
-Brug litteraturhistorien (https://bl.systime.dk/)
-Håndbog til dansk (https://hbdansk.systime.dk/)
-Håndbog til dansk. Litteraturhist. (https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=147)
-Danske forfattere (https://danskeforfattere.systime.dk/)
-Den iscenesatte virkelighede (https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/)
-Eksamensgenrer i dansk(https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/)
-Litteraturhistorien på langs og på tværs (https://litthist.systime.dk/?id=1)
-Litteraturens genvej (https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=1&L=10)
-Tekstanalyse (https://textanalyse.systime.dk/?id=1)
-Litteraturens veje (https://litteraturensveje.systime.dk/?id=542)
-Litteraturens huse (https://litteraturenshuse.systime.dk/)
-Blokland (https://blokland.systime.dk/?id=1&L=10)
-Dansk på ny
I forløbet om Danmarkssange og Danmarksfilm har vi haft fokus på metode til lyrik og film. Forløbet har desuden kredset om aktuelle Danmarkstemaer som Danmarks deltagelse i VM i fodbold og analyseret præsentationsvideoen af herrenes fodboldlandshold. Vi har desuden arbejdet med Tobias Rahims Danmarksfilm og haft fokus på nationalromantiske symboler. I de fleste tekster har vi fokuseret på nationalromantiske træk. Der er blevet afleveret stil(=den analyserende artikel) om de to digte "I Danmark er jeg født" af H.C. Andersen samt "Danmark for folket" af Oskar Hansen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik I
I forløbet om retorik har vi taget udgangspunkt i relevante sider til emnet i "Håndbog til dansk". Vi har desuden analyseret to taler med udgangspunkt i teori og metoder i "Håndbog til dansk". Forløbet blev sluttet af med en produktion af forskellige taler til et bryllup, som blev holdt til et stort bryllup. Alle elever i klassen spillede en rolle og holdte taler. Stilen til dette emne var en analyserende artikel om Sara Omars Nytårstale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
Om besættelsestiden. Se under DHO i OneNote og Teams
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Retorik II
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skam og ære
I dette forløb skal vi arbejde med den islandske saga "Gunlaug Ormstunges saga" (værk) og folkeviser. Der vil være fokus på temaerne fornuftsægteskab, familieære, æresdrab, blodhævn og skam. I forløbet skal vi se dokumentaren "De syv drab. Æresdrabet i Slagelse" (TV2) samt to afsnit af den norske tv-serie "Skam" . Skriftlige produktioner er: 1) en analyse af "Hr Bøsmer i elverhjem" (stil) , 2) en redegørelse for dokumentarfilmen "Æresdrabet i Slagelse" samt en nyhedsartikel om en selvvalgt folkevise eller saga. Medieproduktioner: en remedieringsopgave om "Gunlaug Ormstunges saga". Udvalgte centrale scener fra sagaen er iscenesat til små kortfilm.
I forløbet om ære og skam skal vi primært arbejde med det litterære- og mediemæsige område. Litterært har vi arbejdet med genrerne folkevise og saga. Mediemæssigt har arbejdet dokumentaren "De 7 drab - æresmordet i Slagelse)med tv-serien SKAM (sæson 4 episode 9) samt dokumentaren de 7 drab fra tv2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kortfilmsfestival
I dette forløb har vi arbejdet med bogen "Den korte film". I forbindelse med gennemgangen af analyse af kortfilm har vi inddraget følgende film:
"Kuppet", Life is a bitch", "Nye scener fra Amerika", "Et øjeblik", "Julies balkon", "Anne Franks rejse", "Hvor ligger Painfull city?", "Habibty min elskede" (værk), "Fridas første gang" og "Ernst og lyset" og "Bror min bror". Som afslutning på forløbet afholdte vi en lille kortfilmsfestival, hvor eleverne selv valgte en kortfilm. Gruppernes analyser blev fremlagt vha powerpoint i klassen ("")
I forbindelse med forløbet skrev vi også en nyhedsartikelartikel (remedieringsopgave) om kortfilmen "Pistol"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Freud og psykoanalysen
I forløbet har vi arbejdet med teorien om Freuds Psykoanalyse og især Freuds personlighedsmodel. Her har vi taget udgangspunkt i lærebogen "Det ubevidste", som står først i Freudkompendiet
Teksterne strækker sig fra folkeeventyret om "Rødhætte" frem til noveller fra 1950erne og 1960'erne. I forbindelse med 1960erne har vi beskæftiget os med velfærdsstaten, middelklassen, fremmedgørelse samt Realisme/Modernisme (kort)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken
I dette forløb skal vi beskæftige os med Idealisme, universalromantik samt Biedermeier og kritik af Biedermeier. Til forløbet er der knyttet et selvlæst værk (3 eventyr af H. C. Andersen) samt en stil. Stilen er en litterær artikel om "Den lykkelige familie" af H. C. Andersen samt Grundtvigs "Det er så yndig at følges ad".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud I
Forløbet har været delt op i to. Første del var der fokus på periodelæsning og et litterært perspektiv. I anden del af forløbet var der fokus på et sprogligt perspektiv.
Til første del af forløbet har vi læst dramaet "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen.
Stil til forløbet: den analyserende artikel (novelleanalyse) : Henrik Pontoppidan, Muldskud, 1888
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne gennembrud II - Impressionisme
Forløbet har været delt op i to. Første del var der fokus på periodelæsning og et litterært perspektiv. I anden del af forløbet var der fokus på et sprogligt perspektiv og impressionisme.
I den første del af forløbet har vi læst dramaet "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen.
Stil til forløbet: Henrik Pontoppidan, Muldskud, 1888
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Det senmoderne samfund
Emner:
1.teori om periode: den nye realisme - det dobbelte blik (Læs i "Nye øjne at se med")
2.Individet og dets omverden: Jens Blendstrup: Sophus er læge og mor er syg
3.Storbyen og de udstødte: Katrine Marie Guldager, "Nørreport"
4.,Naturen og det dyriske: Naja Marie Aidt, Bulbjerg
5. Autofiktion/død, tab og sorg: Leonora Kristina Skov, Den der lever stille
6. Minimalisme: Helle Helle, Fasaner
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rasmus Grøn: Nye øjne at se med; sider: 9-18, 64-65, 94-95
-
Novellegenren
-
Jens Blendstrup, Sofus er læge og mor er syg, 2002; sider: 39-44
-
Katrine Marie Guldager, Nørreport. I: København, Gyldendal 2006
-
Naja Marie Aidt, Bulbjerg, 2006
I: Nye øjne at se med; DLF 2006
-
Læs om "autofiktion" i Klassenotesbogen under forløbet "Det senmoderne samfund". S. 7-10
-
Autofiktion
-
Læs s. 25-28 om Død, tab og sorg. Du finder dokumentet under "Det senmoderne samfund" og under fanen "Autofiktion"
-
Lektie: Du skal have besvaret alle spørgsmål til: Dødsscenen, komposition og personkarakteristik.
-
Leonora Christina Skov, Den der lever stille (uddrag), 2018
-
Helle Helle, Fasaner (1996)
-
Helle Helle, Fasaner, 1996
-
Minimalisme - Indidansk
-
Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur
-
Hvad er klimalitteratur? | Klimalitteratur
-
Theis Ørntoft, Det er forvirrede tider, 2014 | Klimalitteratur
-
Theis Ørntoft
-
Argumentationsanalyse | Textur
-
Connie Hedegård, Demonstrationstale ved klimamarchen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Traditionel og moderne lyrik
I forløbet "Moderne og traditionel" digtning har der været fokus på sproglige og stilistiske virkemidler samt på de litterære perioder, hvor digtene blev udgivet. Til forløbet har vi primært taget udgangspunkt i kompendiet samt OneNote-fanen til emnet.
Fokus: litterært samt sprogligt (især det sproglige)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Barokken
-
Kingo, Ked af verden...
-
H.,C. Andersen, I Danmark er jeg født
-
Johannes V Jensen, På Memphis station, 1904
-
Aakjær, Jeppe, Jens vejmand, 1905
-
Aakjær, Når rugen skal ind, 1906
-
Emil Bønnelycke, Aarhundredet, 1918
-
Ideologiernes sammenstød 1914-1945
-
Emil Bønnelycke, Aarhundredet, 1918
-
Afsnit
-
Futurisme Mellemkrigstidens litteratur
-
Tom Kristensen, Nat i Berlin. Fra Verdslige sange 1927
-
Mellemkrigstidens litteratur Ekspressionisme
-
Otto Gelsted, Reklameskibet, 1923
-
Pär Lagerkvist - Ångest er min arvedel, 1916
-
Edith Södergran, Landet som icke är, 1922
-
Dan Turéll, gennem byen sidste gang
-
Om Dan Turéll
-
Vita Andersen, Fredag. lørdag og søndag, 1977
-
Fredag, lørdag, og søndag, 1977
-
Om Vita Andersen
-
Michael Strunge, Natmaskinen. Fra: Vi folder drømmens faner ud, 1982
-
Mikael Strunge, Natmaskinen
-
1980-1990 Det postmoderne samfund
-
Michael Strunge og perioden
-
Michael Strunge, Natmaskine, vi folder drømmens faner ud
-
Portræt af Michael Strunge | Danske forfattere
-
Yahya Hassan, Barndom
-
Digtet er en anklage – mod hvem?
-
Caspar Eric, Nye balancer (uddrag af digtsamling)
-
Caspar Eric, Den handicappede hund 1+2. I Nye balancer, 2023
-
Caspar Eric, Diplegia spastica. I Nye balancer, 2023
-
Caspar Eric, Jeg slider mine kondisko hurtigere end andre. I Handicapdigte 2023
-
Caspar Eric, Løgn. I Balancer, 2023
-
Caspar Eric,Forsøg på et brev. I Nye balancer, 2023
-
Caspar Eric,I sin nytårstale..... I: Nye balancer, 2023
-
Krop køn og kærlighed
-
Elias Sadaq, Djinn, 2024 (Uddrag fra digtsamlingen)
-
Elias Sadaq, City Vest, I: Djinn, 2024
-
Elias Sadaq, Åndenød. I: Djinn 2024
-
Elias Sadaq, Stilladser. I: Jinn, 2024
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Skæbne og valg
Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme:
Efter afslutningen på 2. Verdenskrig var der en umiddelbar glæde over, at freden igen kunne sænke sig over Europa. Men årene efter 2. Verdenskrig var præget af varemangel, økonomisk stilstand og sparsommelighed. Man kunne endnu ikke producere nok, og det betød, at man måtte regulere visse luksusvarer som fx kaffe og chokolade. Mange europæiske byer var blevet bombet og skulle genopbygges. Samtidig var alle i chok over nazismens massemord på jøderne. Følelsesmæssigt og materielt var verden i krise.
De to atombomber, som amerikanerne kastede over Japan, markerede afslutningen på krigen. Bomberne blev symbol på et absurd teknologisk fremskridt: Man kunne nu udslette hele menneskeheden! Der var en kollektiv oplevelse af tabt moral, og at alle værdier var gået under i krigens gru. Spørgsmålet om, hvad et menneskeliv var værd og kunne bruges til, var centralt, fordi krigen havde vist, hvor sårbart det var, og hvor let det kunne ødelægges.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059368",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059368",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059368"
}