Holdet 2022 DA/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jeanne Heibroch
Hold 2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarkssange og Danmarksfilm
Titel 2 Retorik I
Titel 3 DHO
Titel 4 Retorik II
Titel 5 Skam og ære
Titel 6 Kortfilmsfestival
Titel 7 Freud og psykoanalysen
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Det moderne gennembrud I
Titel 10 Det moderne gennembrud II - Impressionisme
Titel 11 Det senmoderne samfund
Titel 12 Traditionel og moderne lyrik
Titel 13 Den iscenesatte virkelighed. Dokumentaren
Titel 14 Skæbne og valg

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarkssange og Danmarksfilm

Vi har i undervisningen anvendt følgende digitale undervisningsmateriale:
-ordbogen.com
Bøger fra Systime:
-Brug litteraturhistorien (https://bl.systime.dk/)
-Håndbog til dansk (https://hbdansk.systime.dk/)
-Håndbog til dansk. Litteraturhist. (https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=147)
-Danske forfattere (https://danskeforfattere.systime.dk/)
-Den iscenesatte virkelighede (https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/)
-Eksamensgenrer i dansk(https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/)
-Litteraturhistorien på langs og på tværs (https://litthist.systime.dk/?id=1)
-Litteraturens genvej (https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=1&L=10)
-Tekstanalyse (https://textanalyse.systime.dk/?id=1)
-Litteraturens veje (https://litteraturensveje.systime.dk/?id=542)
-Litteraturens huse (https://litteraturenshuse.systime.dk/)
-Blokland (https://blokland.systime.dk/?id=1&L=10)
-Dansk på ny


I forløbet om Danmarkssange og Danmarksfilm har vi haft fokus på metode til lyrik og film. Forløbet har desuden kredset om aktuelle Danmarkstemaer som Danmarks deltagelse i VM i fodbold og analyseret præsentationsvideoen af herrenes fodboldlandshold. Vi har desuden arbejdet med Tobias Rahims Danmarksfilm og haft fokus på nationalromantiske symboler. I de fleste tekster har vi fokuseret på nationalromantiske træk. Der er blevet afleveret stil(=den analyserende artikel) om de to digte "I Danmark er jeg født" af H.C. Andersen samt "Danmark for folket" af Oskar Hansen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik I

I forløbet om retorik har vi taget udgangspunkt i relevante sider til emnet i "Håndbog til dansk". Vi har desuden analyseret to taler med udgangspunkt i teori og metoder i "Håndbog til dansk". Forløbet blev sluttet af med en produktion af  forskellige taler til et bryllup, som blev holdt til et stort bryllup. Alle elever i klassen spillede en rolle og holdte taler. Stilen til dette emne var en analyserende artikel om Sara Omars Nytårstale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Retorik II

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skam og ære

I dette forløb skal vi arbejde med  den islandske saga "Gunlaug Ormstunges saga" (værk) og folkeviser. Der vil være fokus på temaerne fornuftsægteskab, familieære, æresdrab, blodhævn og skam. I forløbet skal vi se  dokumentaren "De syv drab. Æresdrabet i Slagelse" (TV2) samt to afsnit af den norske tv-serie "Skam"  . Skriftlige produktioner er: 1) en analyse af "Hr Bøsmer i elverhjem" (stil) , 2) en redegørelse for dokumentarfilmen "Æresdrabet i Slagelse" samt en nyhedsartikel om en selvvalgt folkevise eller saga. Medieproduktioner: en remedieringsopgave om "Gunlaug Ormstunges saga". Udvalgte centrale scener fra sagaen er iscenesat til små kortfilm.

I forløbet om ære og skam skal vi primært arbejde med det litterære- og mediemæsige område. Litterært har vi arbejdet med genrerne folkevise og saga. Mediemæssigt har arbejdet dokumentaren "De 7 drab - æresmordet i Slagelse)med tv-serien SKAM (sæson 4 episode 9) samt dokumentaren de 7 drab fra tv2.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kortfilmsfestival

I dette forløb har vi arbejdet med bogen "Den korte film". I forbindelse med gennemgangen af analyse af kortfilm har vi inddraget  følgende film:
"Kuppet", Life is a bitch", "Nye scener fra Amerika", "Et øjeblik", "Julies balkon", "Anne Franks rejse", "Hvor ligger Painfull city?", "Habibty min elskede" (værk), "Fridas første gang" og "Ernst og lyset" og "Bror min bror". Som afslutning på forløbet afholdte vi en lille kortfilmsfestival, hvor eleverne selv valgte en kortfilm. Gruppernes analyser blev fremlagt vha powerpoint i klassen ("")
I forbindelse med forløbet skrev vi også en nyhedsartikelartikel (remedieringsopgave) om kortfilmen "Pistol"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Freud og psykoanalysen


I forløbet har vi arbejdet med teorien om Freuds Psykoanalyse og især Freuds personlighedsmodel. Her har vi taget udgangspunkt i lærebogen "Det ubevidste", som står først i Freudkompendiet
Teksterne strækker sig fra folkeeventyret om "Rødhætte" frem til noveller fra 1950erne og 1960'erne. I forbindelse med 1960erne har vi beskæftiget os med velfærdsstaten, middelklassen, fremmedgørelse samt Realisme/Modernisme (kort)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantikken

I dette forløb skal vi beskæftige os med Idealisme, universalromantik samt Biedermeier og kritik af Biedermeier. Til forløbet er der knyttet et selvlæst værk (3 eventyr af H. C. Andersen) samt en stil. Stilen er en litterær artikel  om "Den lykkelige familie" af H. C. Andersen samt Grundtvigs "Det er så yndig at følges ad".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det moderne gennembrud I

Forløbet har været delt op i to. Første del var der fokus på periodelæsning og et litterært perspektiv. I anden del af forløbet var der fokus på et sprogligt perspektiv.
Til første del af forløbet har vi læst dramaet "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen.
Stil til forløbet: den analyserende artikel (novelleanalyse) : Henrik Pontoppidan, Muldskud, 1888
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud II - Impressionisme

Forløbet har været delt op i to. Første del var der fokus på periodelæsning og et litterært perspektiv. I anden del af forløbet var der fokus på et sprogligt perspektiv og impressionisme.
I den første del af forløbet har vi læst dramaet "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen.
Stil til forløbet: Henrik Pontoppidan, Muldskud, 1888
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det senmoderne samfund

Emner:
1.teori om periode: den nye realisme - det dobbelte blik (Læs i "Nye øjne at se med")
2.Individet og dets omverden: Jens Blendstrup: Sophus er læge og mor er syg
3.Storbyen og de udstødte: Katrine Marie Guldager, "Nørreport"
4.,Naturen og det dyriske: Naja Marie Aidt, Bulbjerg
5. Autofiktion/død, tab og sorg: Leonora Kristina Skov, Den der lever stille
6. Minimalisme: Helle Helle, Fasaner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Traditionel og moderne lyrik

I forløbet "Moderne og traditionel" digtning har der været fokus på sproglige og stilistiske virkemidler samt på de litterære perioder, hvor digtene blev udgivet. Til forløbet har vi primært taget udgangspunkt i kompendiet samt OneNote-fanen til emnet.
Fokus: litterært samt sprogligt (især det sproglige)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Den iscenesatte virkelighed. Dokumentaren

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Skæbne og valg

Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme:

Efter afslutningen på 2. Verdenskrig var der en umiddelbar glæde over, at freden igen kunne sænke sig over Europa. Men årene efter 2. Verdenskrig var præget af varemangel, økonomisk stilstand og sparsommelighed. Man kunne endnu ikke producere nok, og det betød, at man måtte regulere visse luksusvarer som fx kaffe og chokolade. Mange europæiske byer var blevet bombet og skulle genopbygges. Samtidig var alle i chok over nazismens massemord på jøderne. Følelsesmæssigt og materielt var verden i krise.
De to atombomber, som amerikanerne kastede over Japan, markerede afslutningen på krigen. Bomberne blev symbol på et absurd teknologisk fremskridt: Man kunne nu udslette hele menneskeheden! Der var en kollektiv oplevelse af tabt moral, og at alle værdier var gået under i krigens gru. Spørgsmålet om, hvad et menneskeliv var værd og kunne bruges til, var centralt, fordi krigen havde vist, hvor sårbart det var, og hvor let det kunne ødelægges.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer