Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Lage
|
Hold
|
2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Selvfremstilling
Introduktion til danskfaget i gymnasiet
Holdet har læst og skrevet tekster med selvfremstilling som omdrejningspunkt
Eleverne er blevet introduceret til danskfaglige begreber til litterær og sproglig analyse. Herunder:
Komposition, fremstillingsformer, fortællertyper, semantiske felter, konnotationer
Læste tekster:
Jens Blendstrup: Luskefisefortællinger (uddrag). 2 sider
Helle Helle: En stol for lidt. 1,5 side
Marie Kat: Min hel egen tarketagle del 1. 1 side
Tor Birk Trads: Jeg er infantil og overfladisk, jeg har racistiske tanker, jeg... 7 sider
Helle Helle: Film. 2, 5 sider
Theis Ørnstrup: Solar (uddrag). 5 sider
Portræt af Greta Tunberg. 1 side
Håndbog til dansk i alt 10 sider
Eleverne har skrevet en portrætartikel af deres makker og en analyse af novellen Film
FORLØBET FYLDER I ALT 30 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lyrik og rap
Eleverne præsenteres for og arbejder med relevante begreber inden for lyrikanalyse og rapanalyse samt samspillet mellem form og indhold i lyrik og rap.
Kernestof:
Arne Herløv Petersen: Mand (1965)
Richard Döhl: Apfel (1972)
Vagn Steen: Sproganvendelse (1964)
Per Højholt: Henry ind i landskabet (1968)
Michael Strunge: DER ER ET YNDIGT LAND (1980)
Naja Marie Aidt: Bryllup (2008)
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1823)
Natasja: Gi' mig Danmark tilbage (2007)
Nik&Jay: Vi vandt i dag, 20212
Skulder ved skulder, Danmarks officielle fodboldsang 2022
Suspekt & Folkeklubben: Danmark, 2015
Tobias Rahim: Når mænd græder, 2022
Gruppefremlæggelser af selvvalgte digte/sange/raptekster
Tobias Rahim: Drømmene maler virkeligheden VÆRK 1
Supplerende stof:
Mette Ewald m.fl.: Når sproget spiller Kapitel 1 og 2 (kopi)
Håndbog til dansk s.296-297, s.141-144, s.123-126
Sørine Gotfredsen: "Vi bør skfite nationalsang", Kristelig Dagblad (02.02.2222)
Sørine Gotfredsen: "Den grædende mand er ikke et godt tegn", Berlingske (08.08.2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Argumentation og retorik
Forløbet har fokus på:
- At blive i stand til at skrive, analysere og vurdere mundtlige tekster
- At blive bedre til selv at holde taler og mundtlige oplæg
Forløbet er til dels praksisorienteret, idet det munder ud i, at eleverne selv skriver og holder en tale
Eleverne trænes desuden i at evaluere og give respons på mundtlige oplæg.
FORLØBET FYLDER IALT 42 NORMALSIDER
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Besættelsestiden
Forløbet danner optakt til Danskhistorieopgaven og har fokus på, hvordan besættelsestiden i Danmark fremstilles i film, litteratur og taler herunder fremstillingen af modstandsbevægelsen og danskernes hverdag under besættelsen.
Desuden har vi arbejdet med den akademiske opgave og den videnskabelige poster.
Kernestof:
Poul Henningsen: "Man binder os på Mund og Hånd", 1940
Tove Ditlevsen: "Appelsiner", 1948
Kaj Munk: "Prædiken", Nytårsdag 1944
Kim Malthe-Bruun: "Brev til Hanne", 4 april, 1944
Kornet er i fare (kortfilm), 1945
FORLØBET FYLDER IALT 35 SIDER
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Metoder i dansk
Eleverne introduceres til en række analysemetoder, og hvad der kendetegner de forskellige metoder med henblik på at en bevidstgørelse om, hvornår man kan trække på elementer fra de forskellige metoder i forbindelse med tekstanalyse.
Eleverne har analyseret tekster ud fra den psykoanalytiske metode (herunder inddragelse af menneskets personlighedsmodel og forsvarsmekanismer), nykritisk metode, biografisk metode, strukturalistisk metode, socialhistorisk og ideologikritisk metode.
Kernestof:
Tove Ditlevsen: Vorherrebevares, 1948 (s.28 i 'Det ubevidste/kompendie)
Naja Marie Aidt: Som englene flyver, 1993
Leif Panduro: Uro i forstæderne (analyserende artikel)
Supplerende stof:
Lars Jensen (red.): Det ubevidste-en antologi s.7-26 (kompendie)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk s.87-99
FORLØBET FYLDER IALT 28 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ære og skam
I dette forløb vi vil undersøge relationen mellem ære og skam, slægt og individ,og hvordan det kommer til udtryk i forskellige kulturer og perioder.
Begreberne ære og skam findes i alle kulturer, men det kan være forskelligt, hvad man skammer sig over, og hvordan man viser det.
Eleverne har desuden arbejdet med remediering af et folkeeventyr.
Kernestof:
Torbens datter (Folkevise)
Elverskud (folkevise)
Caspar Eric: Nike (uddrag), 2015
Caspar Eric: Nye Balancer, 2023 (VÆRK 2)
Mette Moestrup: Min kittel er for kort, 2012
Skam (norsk filmserie), 2017
Æresdrabet i Slagelse (dokumentar)
Kønsfremstilling i reklamer
Olga Ravn: Voksbarnet (uddrag), 2023)
Supplerende stof:
Børns vilkår: Ære og skam (hjemmeside)
Politiken d.8/1-2017: Det moderne menneske skammer sig alt for meget og mere og mere
Den hvide mands æresdrab (https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/drab)
Caspar Eric: Det er ikke mit handicap jeg slås med (https://www.youtube.com/watch?v=FXHkGJg7A1k)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Oplysningstiden
Der arbejdes med, hvad der karakteriserer oplysningstidens samfund, litteratur og menneskesyn, genre og dramaturgi.
Kernestof:
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (VÆRK 3)
Epistel 91 om kaffe
Episten 120 om katte
Supplerende stof:
Klassicistisk byggestil (http://www.farvernesabc.dk/wp-content/uploads/2019/05/tem-klassicisme-.pdf)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantik og natur
Gennem læsning af centrale tekster tegnes et billede af romantikkens og romantismens centrale strømninger og tanker med fokus på natur.
Strømninger i romantikken: Nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik, biedermeier.
Der sammenliges endvidere med naturens rolle og tendenser i Det senmoderne samfund.
Kernestof
Romantikken:
Schack Staffelt: Indvielsen
Platons hulelignelse
Adam Öehlenschläger: Morgenvandringen
Pocahontas: Vindens Farver (https://www.youtube.com/watch?v=33Hopu96eLI)
Adam Öehlenschläger: Der er et yndigt land (læst i 1. g)
N.F.S.Grundtvig: Dejlig er den himmel blå
Biedermeiermalerier sammenliges med nyere Reklamer bl.a. Ikeakatalog
Selvlæst værk om H.C.Andersens eventyr (Værk 4)
Romantisme
Emil Aarestrup: Paa sneen
H.C.Andersen: Den lykkelige familie
H.C.Andersen: Hist hvor vejen slår en bugt
H.C.Andersen: Nissen hos spækhøkeren
St.ST.Blicher: Hosekræmmeren (VÆRK 5)
Perspektivering til nyere tid
Medina: For altid
Nick Cave: Where the wild roses grow
Nak og Æd. Et vildsvin på Djurland (DR2010)
Ny nordisk boligindretning (New Nordic)
Urban gardening
Kristelig Dagblad d.3/5-2016: Danskerne vil tilbage til naturen
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kortfilm og kampagner
Forløbet har fokus på genretræk indenfor kortfilm og kampagner, fakta- og fiktionskoder, autensitetsmarkører, filmdramaturgi og filmiske virkemidler. Kortfilm sættes i relation til Raskins 7 parametre
Kernestof:
Johannes V.Jensen: Nåede de færgen (novelle) (Escape-room)
Julies balkon, 1993
Dennis, 2009
Life is a bitch, 1993
Kampagnefilm:
Calr Th.Dreyer: De nåede færgen, 1948
Kampagnefilm "Sænk farten, bare lidt" fra Rådet for sikker trafik, 2023
Alle fortjener en Vollswagen (Folkekirkens Nødhjælp, 2019)
Help a small dane (Solkampagne 2019)
Supplerende stof:
Håndbog til dansk s.232-235
FORLØBET FYLDER IALT 40 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Køn og klasse
Forløbet har fokus på de tre k'er: Kirke, køn og klasse samt periodens samfundsmæssige ændringer og de krav, der stilles til litteraturen i perioden Det moderne gennembrud og Det folkelige gennembrud. Forløbet sammenlignes desuden med kvindelitteraturen i 1970'erne og nutidens kønsdebat og MeToo.
Kernestof:
Georg Brandes: (af) Hovedstrømninger i det 19.århundredes litteratur, 1872
I.J.Jacobsen: (af) Fru Marie Grubbe, 1876
Amalie Skram: (af) Forraadt, 1892
Henrik Pontoppidan: En vandringsmand,1887
H.C.Brendekilde: Udslidt, 1889
U.P.Overby: Snart dages det brødre, 1871
Henrik Ibsen: Et dukkehjem, 1879 - VÆRK 6
Herman Bang: Pernille, 1880
Impressionistiske billeder (Monet) til definition af impressionisme
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (analyserende artikel)
4-bølgefeminisme (uddrag fra Det er kvindernes nyeste fortrop, 2016)
Louise Kjølsen om twerk (https://vimeo.com/221586391)
Vita Andersen: Lænken om min hals, 1997
Tessas nytårstale, 2021
Supplerende stof:
Johannes Fibiger: Litteraturens veje s.232-235 (sædelighedsfejden), s.510-511 (naturalisme), s.516 (Realisme).
1800-tallet på vrangen (6), 1864-1880 (film)
Det moderne gennembrud kompendie.pdf
Sædelighedsfejden https://www.youtube.com/watch?v=YzrqMKH
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Storby og rum
Der er i dette forløb arbejdet med storbyen som tematisk forløb med fokus på fremstillingen af storbyen og storbymennesket gennem nedslag i forskellige litterære tekster. Der er i forløbet arbejdet med tekster inden for genrerne lyrik og epik med både et litterært og sprogligt fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Dokumentar
Analyse af diverse dokumentarfilm med særligt henblik på genrekarakteristik, dramaturgi, aktantmodel, kamerabevægelse, klipning, billedbeskæring, lyd, fakta og fiktionskoder m.m..
Eleverne har desuden analyseret selvvalgte reality-programmer
Fokuspunkter
At give eleverne indblik i dokumentargenren.
At skabe en kritisk indgangsvinkel til genren og brug af hhv. autenticitetsmarkører/fakta- og fiktionskoder.
Lære eleverne at skelne mellem dybdeborende, observerende, poetisk dokumentar samt blandingsgenren reality-tv.
Kernestof:
Søren Ryge: Far, mor, børn (uddrag), 2016 - Den iscenesatte virkelighed
Tv Tv Tv om iscenesat virkelighed, 2015, https://www.youtube.com/watch?v=jYAfoFRSffA
Armadillo (CFU), Tv2, 2011
De vaccinerede piger, (CFU), TV2, 2015, VÆRK 7
Den sorte svane, 2024, CFU
Realityprogram (selvvalgt analyse)
Supplerende stof:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-undgaar-du-at-blive-snydt-naar-du-ser-dokumentarfilm/
https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-ser-vi-paradise-hotel/
Gitte Horsbøl: Den iscenesatte virkelighed, Systime I-bog
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/ (eleverne må tilgå hele bogen til eksamen)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sprog, klasse og magt
Introduktion til teori om sproghandlinger, herunder forskellige typer af sproghandlinger (følelses- og holdningsudtrykkende, handlingsregulerende og informationsudvekslende, rituelle, samtalestrukturerende og kontaktskabende sproghandlinger, direkte og indirekte sproghandlinger, optoning og nedtoning).
Kendskab til principper indenfor samtale: høflighedsprincip, samarbejdsprincip.
Introduktion til begreberne face, facework, ansigtstruende handlinger.
Kendskab til, hvad der kendetegner mundtlighed og skriftlighed, forholdet mellem tekst og kontekst.
Vi ser desuden på sprogforandring og sprogvariation herunder kronolekt, sociolekt, dialekt, multietnolekt, gruppesprog og kodeskift.
Akademisk skrivning og sproglig korrekthed.
Kernestof:
Knud Sørensen: Observatøren, 1991
Helle Helle: Køreplaner, 1996
Helle Helle: Afløb, (analyserende artikel), 2000
Tina Høeg: Nye rejsende (uddrag), 2017
Stine Pilgaard: Meter i sekundet (uddrag), 2020
Yahyan Hassan: Langdigt (uddrag), 2013
Per Højholt: Gittes monolog om Information, 1984
Rikke Thomsen - Mojn når vi komme (Mojn når vi gæ), 2019
Prinsesserne fra Blokken (uddrag fra afsnit 4) 2016
Rytteriet (https://www.youtube.com/watch?v=HAtdP3FhLq0&list=PLtwm8cokdtTk7QOYAN2o2nqoPcT0X-xet)
Andreas og Sebastian snakker om musik,
Supplerende stof
Håndbog til dansk s.179-189 (sproghandlinger, samtaleprincipper, face)
Håndbog til dansk s.145-146 (talesprog og skriftsprog)
Håndbog til dansk s.109-110 (dialekt, sociolekt, etnolekt, multietnolekt og sms-sprog)
Sprog, klasse og magt, s.193-208 i Perspektiver i dansk. Grundbog
Kodeskift (https://dansk-sprog-i-forandring.dk/gamle-og-nye-dialekter-i-danmark-2/ny-og-gammel-dialekt-om-kodeskift-med-opgaver/)
Dialekter (https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/marripyjta-doerns-og-kavt-derfor-taler-tre-unge-med-og-uden-dialekt, https://videnskab.dk/kultur-samfund/unge-vestjyder-bruger-hjemstavnens-dialekt-naar-de-spiller-kiksede/)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Skæbne og valg - eksistentialisme
I dette forløb er der fokus på, hvad der kendetegner efterkrigstiden (tiden efter 2.verdenskrig) følelsesmæssigt og samfundsmæssigt og de eksistentielle kernebegreber frihed, valg, handling, ansvar, angst.
Der er desuden fokus på den religiøse eksistentialisme med Martin A. Hansen som Heretica-forfatter og den ateistiske eksistentialisme med forfatteren Peter Seeberg samt begrebet absurdisme.
Kernestof
Karen Blixen: Den afrikanske farm (uddrag), 1937
Martin A.Hansen: Roden, 1955
Peter Seeberg: Patienten, 1962
Leif Panduro: Uro i forstæderne (1.g. analyserende artikel)
Stig Dagerman: Att döda ett barn (1955)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Avisjournalistik
Forløbets overordnede mål er at introducere til avisjournalistik, og hvad der kendetegner de forskellige genrer, layout, stofområder og nyhedskriterier. Vi ser på avisens udvikling og muligheder for overlevelse i en verden, hvor netnyheder, fakenews og hastighed spiller en stadig større rolle.
Kernestof:
"Løkke i klemme ml. Merkel og Thulesen Dahl" (Jyllands-Posten d.10/9-2015).
"Løkke til vinfest" (Ekstra Bladet .10/9-2015).
"Højt brag fra eksplosion på toilet vækker det halve Vejen" (Jyllands-Posten d.24/1-2021).
"Reportage: Tusindevis af danskere hyldede ikonet Kim Larsen" (https://navisen.dk/blog/reportage-tusindvis-af-danskere-hyldede-ikonet-kim-larsen/ d.9/10-2018).
Minkskandalen (https://politiken.dk/indland/art7994196/%C2%BBDet-er-ikke-normalt-at-de-skriger-s%C3%A5-meget%C2%AB)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Pensum, I-bøger og netadgang
Pensumomfang:
De læste tekster svarer til et omfang på 1200-1400 sider.
I-bøger:
Eleverne må tilgå:
Eksamensgenrerne dansk stx af Nicolai Rekve Eriksen m.fl. (https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/)
Den iscenesatte virkelighed af Gitte Horsbøl (https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/)
Håndbog til dansk (https://hbdansk.systime.dk/)
Litteraturens Veje (https://litteraturensveje.systime.dk/)
Eleverne må desuden anvende ordnet.dk (dansk sprog i ordbøger og korpus)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059369",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059369",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059369"
}