Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Katrine Kloster Eriksen, Jytte Lund Larsen
Hold 2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Selvfremstilling
Titel 2 Ungdom og fortælling
Titel 3 Retorik og argumentation
Titel 4 Besættelsestiden (DHO-forløb)
Titel 5 Retorik og argumentation (fortsat)
Titel 6 Ære og skam (VÆRK 1)
Titel 7 Nyheder (VÆRK 2)
Titel 8 Natursyn (VÆRK 3)
Titel 9 Krimi (VÆRK 4)
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Rap
Titel 12 Udsat (VÆRK 5)
Titel 13 Storbyen (VÆRK 6)
Titel 14 Optakt til SRP
Titel 15 Eksistentialisme
Titel 16 Skriftlig dansk og pensum

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Selvfremstilling

Forløbet er kørt som en introduktion til danskfaget i gymnasiet.
På deres grundforløbshold har eleverne læst og skrevet tekster med emnet selvfremstilling i fokus.
Eleverne er blevet introduceret til danskfaglige begreber til litterær og sproglig analyse. Herunder:
Komposition, fremstillingsformer, fortællertyper, semantiske felter, konnotationer.

Læste tekster:
Jens Blendstrup: Luskefisefortællinger (uddrag). 2 sider
Helle Helle: En stol for lidt. 1,5 side
Marie Kat: Min hel egen tarketagle del 1. 1 side
Tor Birk Trads: Jeg er infantil og overfladisk, jeg har racistiske tanker, jeg... 7 sider
Helle Helle: Film. 2, 5 sider
Theis Ørnstrup: Solar (uddrag). 5 sider
Portræt af Greta Thunberg. 1 side

Håndbog til dansk i alt 10 sider

Eleverne har skrevet en portrætartikel af deres makker og en analyse af novellen "Film".

FORLØBET FYLDER I ALT 30 SIDER
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdom og fortælling

Træne fortælling og at turde stå frem.
Fakta og fiktion, analyse, fortolkning, genrer, sprog, medier, fortælleformer.
Eleverne har selv skrevet et fremtidsdigt med 2033. Formålet var at se på identitet i forskellige tidsaldre, se på forskelle og lave komparativ analyse.

Materiale:
Håndbog til dansk; afsnit om fiktion og fakta.

Tekster:
Jytte Lund Larsen: Skilsmissebarn (novelle) fra: På vej - Forlaget Mellemgaard.
Digte: Tre forskellige digte: til mine forældre af Gustav Munch-Petersen fra Det nøgne menneske, 1932, - Til mine forældre af Carsten Rene Nielsen, 1993
Jytte Lund Larsen: Digital Social, 2018
Mette Reinhardt Jakobsen: N0. 54, Byens Forlag, 2018, romanuddrag
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 02-12-2022
Ny opgave (2) 16-12-2022
Ny opgave (3) 06-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og argumentation

Et forløb om retorik og argumentation. Eleverne har arbejdet med analyse af taler samt selv at skrive samt fremholde en tale. Her er der blevet set på det retoriske pentagram, talens faser, opbygning af taler og argumentation. Øvelse i præsentationsteknik: Fx velkomsttale, tale om en rejse, en bustur, en god skoledag etc.
Idrætslitteratur og -reportager.

Håndbog til dansk, side 150-157, 276

Skriftlige opgaver:
Tale
Svar til brevkasse (gruppeopgave)
Analyserende artikel om politisk tale af Alex Vanopslagh
Voxpop
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Besættelsestiden (DHO-forløb)

DHO-forløb som er kørt i samarbejde med historie. Emnet var besættelsestiden, og eleverne kunne vælge at skrive én af to opgaver, som de lavede et mundtligt forsvar af til en årsprøve i juni måned. Både opgaveskrivning og den mundtlige prøve foregik individuelt.

Materiale:
Metoder i dansk ud fra kapitlet i ”Håndbog til dansk”, Kapitel 3.7 Litterære metoder s. 87 – 99.
Censuren under besættelsen i Forbudt litteratur.pdf
DHO Besættelsestiden i Danmark kompendie.pdf
Kornet er i Fare (propagandistisk dokumentarfilm)
Poul Henningsen: Man binder os på mund og hånd
Explainer-hvad-er-en-revy?
Kaj Munks Nytårsprædiken 1944
Tove Ditlevsen: Appelsiner
Den døde helts søster. Han var frygtløs
Kim Malthe-Bruuns brev til Hanne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorik og argumentation (fortsat)

I timerne frem mod sidste skoledag blev der også set på lidt journalistik og medier.

Journalistik: Genre: politisk artikel, nyhedsartikel, sportsartikel, reportage, voxpop …
Hvad indeholder en artikel: Rubrik – mellemrubrik – citat – billedtekst

Idrætslitteratur: Sørine Gotfredsen: Marias stjerner, 1989, uddrag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ære og skam (VÆRK 1)

Et forløb om ære og skam som tema i forskellige skønlitterære genrer samt medier i dag. Der er lavet nedslag i middelalderens sagaer, folkeviser og folkeeventyr, hvor slægtens ære er central, oplysningstidens viden og dannelse med "Erasmus Montanus" som eksempel, skam forbundet med social status i "Den lille pige med svovlstikkerne" og "Lønningsdag", mens vi i litteratur og medier fra nyere tid har kigget på ære og skam forbundet med arbejde, ungdom, race, handicap, køn og religion.


Fokustekster:
Ravnkel Frøjsgodes saga (VÆRK 1)
De 7 drab: Æresdrabet i Slagelse (dokumentar)
Ebbe Skammelsøn (folkevise)
Hr. Bøsmer i Elverhjem (folkevise)
Askepot (folkeeventyr)
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (uddrag af drama)
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (eventyr)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (socialrealistisk novelle)
Asta Olivia Nordenhof: Jeg vil tale om arbejde (prosadigt)
Caspar Eric: Nike (uddrag af langdigt)
Mette Moestrup: Min kittel er for kort (digt)
Sara Omar: Dødevaskeren (romanuddrag)
Sara Omar: Nytårstale
SKAM, Sæson 2, afsnit 10 (netserie)


Øvrigt:
Det moderne menneske skammer sig alt for meget
Nielsen, Anette Hauge m.fl.: "Dansk på ny", Afsnit om slægt og ære
Fibiger, Johannes: Litteraturens Veje, s. 47-52
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nyheder (VÆRK 2)

Forløbet har haft fokus på nyheder og formidlingen af dem.
Kernestof i fokus:
- Nyhedsformidling
- Tekster fra sociale medier
- Visuelle udtryksformer
Metodisk er der arbejdet med:
- Kommunikationsanalyse
- Medieanalyse - herunder filmiske virkemidler i nyheder på tv
Produktivt arbejde med medieudtryk - fra en salme til et nyhedstelegram

Vi har især haft fokus på de klassiske nyhedskriterier, nyhedstrekanten samt fakta- og fiktionskoder i nyheder på tv. Eleverne har i grupper arbejdet med næranalyse af forskellige indslag i DR TV Avisen, 3. januar 2024, kl. 21:00 og holdt oplæg for resten af klassen. I sammenligning hertil så vi TV2's nyheder fra samme aften.

Materiale:
Håndbog til dansk, afsnit om argumentation og fake news
To selvvalgte "avisforsider" online
N.F.S. Grundtvig: Et barn er født i Betlehem
Den iscenesatte virkelighed (iBog), afsnittene "Nyheder – fra monopol til mangfoldighed", "Når nyheder deles", "Er det fup eller fakta at tale om fakta og fiktion?", "At analysere levende billeder", "Når medierne sætter dagsordenen".
DR TV Avisen, 3. januar 2024, kl. 21:00 (VÆRK 2)

Skriftligt har eleverne skrevet et debatindlæg, en debatterende artikel samt en analyserende artikel med fokus på medieanalyse.

https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/ (hele bogen må tilgås)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Natursyn (VÆRK 3)

Hvordan ser vi på naturen i dag, og hvordan har synet på naturen været gennem litteraturhistorien? I dette forløb undersøger vi forskellige tekster – dvs. det udvidede tekstbegreb, hvor både taler, dokumentar og kampagnefilm også hører med – under overskriften ”Natursyn”. Naturen er derfor på den ene eller den anden måde omdrejningspunktet, når vi dykker ned i både det sproglige, mediemæssige og litterære perspektiv af danskfaget.

Litteraturhistorisk kommer vi både omkring romantikken og nyeste tid, idet vi vil sammenligne synet på:
· Natur som Gud & idyl (Romantikken)
· Natur som menneskeskabt katastrofe (Den antropocæne tidsalder)

Sprogligt vil vi arbejde med retorisk analyse af taler samt sproglig analyse af digte.

Mediemæssigt vil vi lave dokumentaranalyse samt analysere kampagnefilm.

Dokumentar: Kampagnen mod klimaet  (VÆRK 3)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Krimi (VÆRK 4)

Et forløb om krimigenren, hvor vi har samarbejdet med engelsk. Vi har talt om overordnede træk ved genren og set på undergenrer som:
Den klassiske krimi
Den hårdkogte politikrimi
Politikrimien
Den postmoderne krimi

Fokustekster:
Arthur Conan Doyle "Papæsken"
Dashiell Hammetts "Det store kup" (uddrag)
Klaus Rifbjerg "Gentagelsen"
"Rejseholdet", afsnit 13
"Mørkeland", afsnit 66
Adda Djørup: Der er ingen ende på Paris
Katrine Wiedemann: "True crime lærer os, at det er OK at bruge andres død onanistisk", Information, 3. oktober 2019
"Udskældt genre er nu danskernes foretrukne: Kvinder kan ikke få nok af true crime"
8. december 2023, Kristeligt Dagblad, Frida Holm Nim og Jens From.

Vi har også debatteret true crime og grænserne mellem fiktion og fakta.

Forløbet har også budt på et besøg på det lokale bibliotek, hvor vi fik en book talk om krimigenren, og eleverne har læst et selvvalgt værk (VÆRK 4), som de lånte i samme forbindelse. Dette er blevet afviklet med elevernes egen bogcafe.

I relation til forløbet har eleverne skrevet en analyserende artikel om analyse af en kriminovellen "Ingen ende på Paris" ELLER en debatterende artikel om de etiske overvejelser forbundet med true crime ud fra teksterne "True crime lærer os, at det er OK at bruge andres død onanistisk" og "Udskældt genre er nu danskernes foretrukne: Kvinder kan ikke få nok af true crime".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud

Et forløb med fokus på den kritiske realisme i det moderne gennembrud. Vi tager udgangspunkt i overgangen fra den idylliske romantik til den kritiske realisme og starter derfor med en helt kort genopfriskning af romantikken som periode, som vi så nærmere på i forløbet "Natursyn". Det gør vi ved at undersøge et guldaldermaleri af P.C. Skovgaard i sammenligning med "Udslidt" af H.A. Brendekilde. Derefter går vi over til den kritiske realismes gennembrud i den danske litteratur, hvor vi har fokus på de tre debatemner; køn, kirke og klasse i teksterne, samt sat disse debatemner i perspektiv til i dag. Her dykker vi nærmere ned i debatemnet køn, og vi drøfter forskelle og ligheder mellem debatemnet køn dengang og i dag. Metodisk arbejder vi især litteraturhistorisk med teksterne og inddrager forskellige skrivestile; naturalisme og impressionisme. Derudover arbejder vi også med billedanalyse.

P.C. Skovgaard: Bøgeskov i maj (1857)
H.A. Brendekilde: Udslidt (1889)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1885)
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag) (1885) https://bl.systime.dk/?id=189&L=10
Herman Bang: Den sidste aften (1880) https://litthist.systime.dk/?id=257#c1174
Herman Bang: Foran alteret (1880) https://danskeforfattere.systime.dk/?id=2809
Victoria Benedictsson: Ud fra mørket (svensk/dansk) (1888) https://litthist.systime.dk/?id=259&L=10
Kristian Bang Foss: Frank vender hjem (2019) https://5aarslitt.systime.dk/?id=294&L=10
Olga Ravn: Mit arbejde (uddrag) (2020)

Selvvalgte eksempler fra nutiden:
- Hugo Boss reklamebilleder
- "Sexisme i musikbranchen" (uddrag fra DR-dokumentar)
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/kvinder-klarer-sig-bedre-end-maend-i-17-ud-af-23-centrale-livsbegivenheder-der-er
- https://sportamore.com/da-dk/blogs/magazine-archive/tid-til-ligestilling-i-sportsverdenen
- https://www.information.dk/debat/2022/12/ja-kvinder-tjener-mindre-maend-skyldes-diskrimination-paa-arbejdsmarkedet

Øvrigt:
Håndbog til dansk (brugt som opslagsværk online) https://hbdansk.systime.dk/?id=1 - hele bogen må tilgås
Litteraturens Veje, s. 206-208, 210-211
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=198 (om kritisk realisme)
https://litthist.systime.dk/?id=142 (om temaer i DMG)
https://litthist.systime.dk/?id=140#c286 (om Bangs noveller)
https://www.youtube.com/watch?v=8EtBtyxPVXI&feature=youtu.be (om Olga Ravns roman)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Rap

Forløbet handler om rapgenren, og vi vil derfor have fokus på sproglig analyse af raptekster.
Centrale begreber og fokus:
- Selviscenesættelse og identitetsdannelse
- Leg med sproget
- Kronolekt, dialekt, etnolekt og multietnolekt i raptekster
- Subkultur i modsætning til samfundet vs. bevægelse frem mod noget mere mainstream
- Debat om rapsprog (argumentationsanalyse)

Hvad vil vi arbejde med?
- Teori om: rapgenren, sproglig variation, sociolekter, dialekter mm.
- Analyse af forskellige raptekster med forskelligt sprogligt fokus
- Debattekster om rap

Primærtekster:
Per Vers: Black Power
Suspekt: Proletar
Sivas, NODE & Gilli: Oui
L.O.C.: Frk .Escobar
https://www.dr.dk/lyd/p3/den-nye-stil-historien-om-dansk-rap/saeson-7/den-nye-stil-32-32-ud-af-moerket-og-op-paa-landets-stoerste-scener-13331995923 (afsnit 32 af podcastserien "Den nye stil" om dansk hiphop)

Raptekster i grupper med præsentation for resten af klassen:
Gilli: "Tidligt op"
Tessa feat. Orgi-E: "Blæstegnen"
Sleiman: "Bomaye"
ATYPISK: "Kærlighed"
Nik & Jay: "Mod solnedgangen"
Branco: "London Town"
Nik & Jay: "Novembervej"

Øvrigt:
Håndbog til dansk:
https://hbdansk.systime.dk/?id=131 (kapitel om sprog)
https://hbdansk.systime.dk/?id=172 (afsnit om litterære genrer)
https://www.youtube.com/watch?v=HbKFamXTa-0 (om sociolekter)
https://hbdansk.systime.dk/?id=222 (afsnit om filmiske virkemidler)
https://hbdansk.systime.dk/?id=134 (analysevejledninger)

Ordnet.dk er brugt som opslagsværk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Udsat (VÆRK 5)

Et forløb med fokus på det at være udsat i samfundet. Vi har taget udgangspunkt i sociologisk teori om social arv og Pierre Bourdieus kapitaler.

Primærtekster:
Kortfilmen "Pistol"
Kortfilmen "Ansvar"
Kortfilmen "Beast"
Et afsnit af realityserien "De unge mødre" fra 18.08.2014
Jakob Ejersbo "Nordkraft" (VÆRK 5)
Filmatisering af "Nordkraft"

Øvrigt:
PP om kortfilmsgenren og Raskins 7 parametre
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=184&L=10 (om dokumentarens grundtyper og reality)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Storbyen (VÆRK 6)

I forløbet har vi arbejdet med storbyen som motiv og tema i litteraturen fra starten af 1900-tallet til 1980'ernes storbymodernisme. Vores fokus har været på forskellige fremstillinger af byen, digtanalyse, sproglig analyse samt ismerne; modernisme, futurisme, ekspressionisme, nyrealisme og postmodernisme/kropsmodernisme. I starten af forløbet så vi på overgangen fra det traditionelle til det moderne samfund og anvendte Jeppe Aakjærs "Ole sad paa en knold og sang" som eksempel. Herefter dykkede vi ned i forskellige ismer inden for den tidlige modernisme. Som eksempel på realisme har vi læst Anders Bodelsens "Signalet", men ellers har det især været de forskellige ismer under modernisme, vi har arbejdet med.

Forløbet har også omfattet en værklæsning af Michael Strunges digtsamling "Vi folder drømmens faner ud". Her arbejdede vi både med nogle udvalgte digte i fællesskab, men eleverne var også ansvarlige for analyse og fortolkning af udvalgte digte fra samlingen. Her blev der arbejdet med digtene i grupper og afviklet et mundtligt oplæg.

Eleverne har endvidere arbejdet med remedieringer af digtene i tegninger, tegneserier og collager.

Sekundære tekster:
Birgitte Tindbæk: Storbyen i litteraturen
Per Stounbjerg: At skrive storbyen
PP om det traditionelle vs. det moderne
Uddrag fra bogen "Modernitetens gennembrud" (om futurisme)
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=226 (om Bodelsen og 1960'erne)
Litteraturhistorien på langs og på tværs; 112-116, 120-126 (https://litthist.systime.dk/?id=171#c469), (https://litthist.systime.dk/?id=177) afsnit om kropsmodernisme

Primærtekster:
Jeppe Aakjær: Ole sad paa en knold og sang
Claude Monet: Indtryk. Solopgang, 1872 Impression, soleil levant © Musée Marmottan Monet, Paris
Ludwig Meidner: Ich und die Stadt, 1913, olie på lærred, 50 x 60 cm.
Edgar Degas: L’Attente (1879)
Pablo Picasso: Les Demoiselles d’Avignon (1907)
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station
Emil Bønnelycke: Raadhuspladsen
Rudolf Broby-Johansen: FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Tom Kristensen: Nat i Berlin 1921
Anders Bodelsen: Signalet
Michael Strunge: Vi folder drømmens faner ud
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Eksistentialisme

Et forløb om eksistentialisme i dansk litteratur.

Tekster i fokus:
Martin A. Hansen: Roden
Karen Blixen: Ringen
Peter Seeberg: Hjulet
Steen Steensen Blicher: Trækfuglene - Sig nærmer tiden

Baggrundstekster:
Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk, s. 9-12
"Litteraturhistorien på langs og på tværs", s. 131-132, 134-136 (SYSTIME-link)
https://bl.systime.dk/?id=225 (om eksistentialisme og Martin A. Hansen)
https://litthist.systime.dk/?id=269>  (om Peter Seeberg og 60'er-modernisme)
https://www.youtube.com/watch?v=xSFA2CBqjrQ (om Sisyfos-myten)
Jakobsen, Mimi (red.): "Brug litteraturhistorien", afsnit om St. St. Blicher og romantisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Skriftlig dansk og pensum

Pensumomfang:
De læste tekster svarer til et omfang på 1200-1400 sider.

I-bøger:
Eleverne må tilgå:

Eksamensgenrerne i dansk stx af Nicolai Rekve Eriksen m.fl. (https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/)
Den iscenesatte virkelighed af Gitte Horsbøl (https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/)
Håndbog til dansk  (https://hbdansk.systime.dk/)
Håndbog til dansk - Litteraturhistorie (https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/)
Litteraturens Veje (https://litteraturensveje.systime.dk/)
Litteraturhistorien på langs og på tværs (https://litthist.systime.dk/)

Eleverne må desuden anvende:
https://ordnet.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer