Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Katrine Kloster Eriksen, Jytte Lund Larsen
|
Hold
|
2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Selvfremstilling
Forløbet er kørt som en introduktion til danskfaget i gymnasiet.
På deres grundforløbshold har eleverne læst og skrevet tekster med emnet selvfremstilling i fokus.
Eleverne er blevet introduceret til danskfaglige begreber til litterær og sproglig analyse. Herunder:
Komposition, fremstillingsformer, fortællertyper, semantiske felter, konnotationer.
Læste tekster:
Jens Blendstrup: Luskefisefortællinger (uddrag). 2 sider
Helle Helle: En stol for lidt. 1,5 side
Marie Kat: Min hel egen tarketagle del 1. 1 side
Tor Birk Trads: Jeg er infantil og overfladisk, jeg har racistiske tanker, jeg... 7 sider
Helle Helle: Film. 2, 5 sider
Theis Ørnstrup: Solar (uddrag). 5 sider
Portræt af Greta Thunberg. 1 side
Håndbog til dansk i alt 10 sider
Eleverne har skrevet en portrætartikel af deres makker og en analyse af novellen "Film".
FORLØBET FYLDER I ALT 30 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ungdom og fortælling
Træne fortælling og at turde stå frem.
Fakta og fiktion, analyse, fortolkning, genrer, sprog, medier, fortælleformer.
Eleverne har selv skrevet et fremtidsdigt med 2033. Formålet var at se på identitet i forskellige tidsaldre, se på forskelle og lave komparativ analyse.
Materiale:
Håndbog til dansk; afsnit om fiktion og fakta.
Tekster:
Jytte Lund Larsen: Skilsmissebarn (novelle) fra: På vej - Forlaget Mellemgaard.
Digte: Tre forskellige digte: til mine forældre af Gustav Munch-Petersen fra Det nøgne menneske, 1932, - Til mine forældre af Carsten Rene Nielsen, 1993
Jytte Lund Larsen: Digital Social, 2018
Mette Reinhardt Jakobsen: N0. 54, Byens Forlag, 2018, romanuddrag
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
02-12-2022
|
Ny opgave (2)
|
16-12-2022
|
Ny opgave (3)
|
06-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik og argumentation
Et forløb om retorik og argumentation. Eleverne har arbejdet med analyse af taler samt selv at skrive samt fremholde en tale. Her er der blevet set på det retoriske pentagram, talens faser, opbygning af taler og argumentation. Øvelse i præsentationsteknik: Fx velkomsttale, tale om en rejse, en bustur, en god skoledag etc.
Idrætslitteratur og -reportager.
Håndbog til dansk, side 150-157, 276
Skriftlige opgaver:
Tale
Svar til brevkasse (gruppeopgave)
Analyserende artikel om politisk tale af Alex Vanopslagh
Voxpop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Besættelsestiden (DHO-forløb)
DHO-forløb som er kørt i samarbejde med historie. Emnet var besættelsestiden, og eleverne kunne vælge at skrive én af to opgaver, som de lavede et mundtligt forsvar af til en årsprøve i juni måned. Både opgaveskrivning og den mundtlige prøve foregik individuelt.
Materiale:
Metoder i dansk ud fra kapitlet i ”Håndbog til dansk”, Kapitel 3.7 Litterære metoder s. 87 – 99.
Censuren under besættelsen i Forbudt litteratur.pdf
DHO Besættelsestiden i Danmark kompendie.pdf
Kornet er i Fare (propagandistisk dokumentarfilm)
Poul Henningsen: Man binder os på mund og hånd
Explainer-hvad-er-en-revy?
Kaj Munks Nytårsprædiken 1944
Tove Ditlevsen: Appelsiner
Den døde helts søster. Han var frygtløs
Kim Malthe-Bruuns brev til Hanne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik og argumentation (fortsat)
I timerne frem mod sidste skoledag blev der også set på lidt journalistik og medier.
Journalistik: Genre: politisk artikel, nyhedsartikel, sportsartikel, reportage, voxpop …
Hvad indeholder en artikel: Rubrik – mellemrubrik – citat – billedtekst
Idrætslitteratur: Sørine Gotfredsen: Marias stjerner, 1989, uddrag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ære og skam (VÆRK 1)
Et forløb om ære og skam som tema i forskellige skønlitterære genrer samt medier i dag. Der er lavet nedslag i middelalderens sagaer, folkeviser og folkeeventyr, hvor slægtens ære er central, oplysningstidens viden og dannelse med "Erasmus Montanus" som eksempel, skam forbundet med social status i "Den lille pige med svovlstikkerne" og "Lønningsdag", mens vi i litteratur og medier fra nyere tid har kigget på ære og skam forbundet med arbejde, ungdom, race, handicap, køn og religion.
Fokustekster:
Ravnkel Frøjsgodes saga (VÆRK 1)
De 7 drab: Æresdrabet i Slagelse (dokumentar)
Ebbe Skammelsøn (folkevise)
Hr. Bøsmer i Elverhjem (folkevise)
Askepot (folkeeventyr)
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (uddrag af drama)
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (eventyr)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (socialrealistisk novelle)
Asta Olivia Nordenhof: Jeg vil tale om arbejde (prosadigt)
Caspar Eric: Nike (uddrag af langdigt)
Mette Moestrup: Min kittel er for kort (digt)
Sara Omar: Dødevaskeren (romanuddrag)
Sara Omar: Nytårstale
SKAM, Sæson 2, afsnit 10 (netserie)
Øvrigt:
Det moderne menneske skammer sig alt for meget
Nielsen, Anette Hauge m.fl.: "Dansk på ny", Afsnit om slægt og ære
Fibiger, Johannes: Litteraturens Veje, s. 47-52
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs teksten "Slægt og ære" i OneNote og brug overstregningsfunktionen til at markere definitioner af begreberne: slægt, slægtssamfund og ære.
-
Læs til og med kapitel 9 i "Ravnkel Frøjsgodes saga" (s. 173-180). Udfyld samtidig læseloggen til hvert kapitel, så du har stikord og kapitlets handling.
-
Læs kapitel 10-16 i "Ravnkel Frøjsgodes saga" og medbring kompendiet til timen. Du kan stadig lytte til kapitlerne her: Ravnkel Frøjsgodes saga
-
Læs kapitel 17-20 i "Ravnkel Frøjsgodes saga" og medbring kompendiet til timen. Du kan stadig lytte til kapitlerne her: Ravnkel Frøjsgodes saga
-
Johannes Fibiger, Gerd Lütken: Litteraturens veje (den blå), Systime; sider: 65-68
-
Lille lektie til i dag: Skriv ind i OneNote under siden Hr. Bøsmer i elverhjem (Webvisning) 1) Dit indtryk af stemningen i "Hr. Bøsmer", 2) Folkevisegenrens kendetegn og 3) Hvordan vi kan se, at det er en tryllevise (brug max 10 min.).
-
Læs s. 12-16 i kompendiet (eventyret Askepot). Fokusér din læsning ved samtidig at udfylde sandt eller falsk under Askepot (Webvisning). Du skal kun sætte krydser. I får tid til at begrunde på selve timen.
-
Vi arbejder med artiklen "Det moderne menneske skammer sig alt for meget".
-
Det er lektie til timen at have set afsnittet af "SKAM" her: DRTV - Skam Mens du ser det, så prøv at lægge mærke til, hvad Noora skammer sig over, og hvordan hun forsøger at "komme gennem" den skam. Hvorfor tror du, at serien hedder SKAM"? Vi arbejde
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nyheder (VÆRK 2)
Forløbet har haft fokus på nyheder og formidlingen af dem.
Kernestof i fokus:
- Nyhedsformidling
- Tekster fra sociale medier
- Visuelle udtryksformer
Metodisk er der arbejdet med:
- Kommunikationsanalyse
- Medieanalyse - herunder filmiske virkemidler i nyheder på tv
Produktivt arbejde med medieudtryk - fra en salme til et nyhedstelegram
Vi har især haft fokus på de klassiske nyhedskriterier, nyhedstrekanten samt fakta- og fiktionskoder i nyheder på tv. Eleverne har i grupper arbejdet med næranalyse af forskellige indslag i DR TV Avisen, 3. januar 2024, kl. 21:00 og holdt oplæg for resten af klassen. I sammenligning hertil så vi TV2's nyheder fra samme aften.
Materiale:
Håndbog til dansk, afsnit om argumentation og fake news
To selvvalgte "avisforsider" online
N.F.S. Grundtvig: Et barn er født i Betlehem
Den iscenesatte virkelighed (iBog), afsnittene "Nyheder – fra monopol til mangfoldighed", "Når nyheder deles", "Er det fup eller fakta at tale om fakta og fiktion?", "At analysere levende billeder", "Når medierne sætter dagsordenen".
DR TV Avisen, 3. januar 2024, kl. 21:00 (VÆRK 2)
Skriftligt har eleverne skrevet et debatindlæg, en debatterende artikel samt en analyserende artikel med fokus på medieanalyse.
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/ (hele bogen må tilgås)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Natursyn (VÆRK 3)
Hvordan ser vi på naturen i dag, og hvordan har synet på naturen været gennem litteraturhistorien? I dette forløb undersøger vi forskellige tekster – dvs. det udvidede tekstbegreb, hvor både taler, dokumentar og kampagnefilm også hører med – under overskriften ”Natursyn”. Naturen er derfor på den ene eller den anden måde omdrejningspunktet, når vi dykker ned i både det sproglige, mediemæssige og litterære perspektiv af danskfaget.
Litteraturhistorisk kommer vi både omkring romantikken og nyeste tid, idet vi vil sammenligne synet på:
· Natur som Gud & idyl (Romantikken)
· Natur som menneskeskabt katastrofe (Den antropocæne tidsalder)
Sprogligt vil vi arbejde med retorisk analyse af taler samt sproglig analyse af digte.
Mediemæssigt vil vi lave dokumentaranalyse samt analysere kampagnefilm.
Dokumentar: Kampagnen mod klimaet (VÆRK 3)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Krimi (VÆRK 4)
Et forløb om krimigenren, hvor vi har samarbejdet med engelsk. Vi har talt om overordnede træk ved genren og set på undergenrer som:
Den klassiske krimi
Den hårdkogte politikrimi
Politikrimien
Den postmoderne krimi
Fokustekster:
Arthur Conan Doyle "Papæsken"
Dashiell Hammetts "Det store kup" (uddrag)
Klaus Rifbjerg "Gentagelsen"
"Rejseholdet", afsnit 13
"Mørkeland", afsnit 66
Adda Djørup: Der er ingen ende på Paris
Katrine Wiedemann: "True crime lærer os, at det er OK at bruge andres død onanistisk", Information, 3. oktober 2019
"Udskældt genre er nu danskernes foretrukne: Kvinder kan ikke få nok af true crime"
8. december 2023, Kristeligt Dagblad, Frida Holm Nim og Jens From.
Vi har også debatteret true crime og grænserne mellem fiktion og fakta.
Forløbet har også budt på et besøg på det lokale bibliotek, hvor vi fik en book talk om krimigenren, og eleverne har læst et selvvalgt værk (VÆRK 4), som de lånte i samme forbindelse. Dette er blevet afviklet med elevernes egen bogcafe.
I relation til forløbet har eleverne skrevet en analyserende artikel om analyse af en kriminovellen "Ingen ende på Paris" ELLER en debatterende artikel om de etiske overvejelser forbundet med true crime ud fra teksterne "True crime lærer os, at det er OK at bruge andres død onanistisk" og "Udskældt genre er nu danskernes foretrukne: Kvinder kan ikke få nok af true crime".
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du skal læse s. 90-99 i kriminovellen "Papæsken", som er et eksempel på en klassisk krimi. Detektiven er Sherlock Holmes. Du finder novellen her: Papæsken (Webvisning), hvor der også er introduktion og læsefokus.
-
Vi starter lige timen med at runde personkarakteristik ift. "Papæsken" fra sidste uge, dernæst skal vi arbejde med et eksempel på en hårdkogt krimi, nemlig Dashiell Hammetts "Det store kup" (San Francisco i 1920'erne, cigaretrøg, pistoler osv.). Hvis
-
Læs "Det store kup" færdig til i dag. Teksten blev udleveret i papirform i går, men den ligger også som pdf her: Det store kup (pdf-tekst) (Webvisning). Fokus for læsning: jeg-fortæller, miljø og fremstillingsformer.
-
I skal lytte til sidste halvdel af afsnit 66 af "Mørkeland". "Mørkeland" er en såkaldt "snakkepodcast", som behandler virkelige forbrydelser (true crime). Der er et direkte link til afsnittet her: Mørkeland, men du kan finde den der, hvor du lytter t
-
Til i dag skal du have et oplæg om dit selvlæste værk klar. Oplægget skal vare ca. 5 minutter, og du kan se nærmere anvisninger i OneNote.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Udsat (VÆRK 5)
Et forløb med fokus på det at være udsat i samfundet. Vi har taget udgangspunkt i sociologisk teori om social arv og Pierre Bourdieus kapitaler.
Primærtekster:
Kortfilmen "Pistol"
Kortfilmen "Ansvar"
Kortfilmen "Beast"
Et afsnit af realityserien "De unge mødre" fra 18.08.2014
Jakob Ejersbo "Nordkraft" (VÆRK 5)
Filmatisering af "Nordkraft"
Øvrigt:
PP om kortfilmsgenren og Raskins 7 parametre
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=184&L=10 (om dokumentarens grundtyper og reality)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Storbyen (VÆRK 6)
I forløbet har vi arbejdet med storbyen som motiv og tema i litteraturen fra starten af 1900-tallet til 1980'ernes storbymodernisme. Vores fokus har været på forskellige fremstillinger af byen, digtanalyse, sproglig analyse samt ismerne; modernisme, futurisme, ekspressionisme, nyrealisme og postmodernisme/kropsmodernisme. I starten af forløbet så vi på overgangen fra det traditionelle til det moderne samfund og anvendte Jeppe Aakjærs "Ole sad paa en knold og sang" som eksempel. Herefter dykkede vi ned i forskellige ismer inden for den tidlige modernisme. Som eksempel på realisme har vi læst Anders Bodelsens "Signalet", men ellers har det især været de forskellige ismer under modernisme, vi har arbejdet med.
Forløbet har også omfattet en værklæsning af Michael Strunges digtsamling "Vi folder drømmens faner ud". Her arbejdede vi både med nogle udvalgte digte i fællesskab, men eleverne var også ansvarlige for analyse og fortolkning af udvalgte digte fra samlingen. Her blev der arbejdet med digtene i grupper og afviklet et mundtligt oplæg.
Eleverne har endvidere arbejdet med remedieringer af digtene i tegninger, tegneserier og collager.
Sekundære tekster:
Birgitte Tindbæk: Storbyen i litteraturen
Per Stounbjerg: At skrive storbyen
PP om det traditionelle vs. det moderne
Uddrag fra bogen "Modernitetens gennembrud" (om futurisme)
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=226 (om Bodelsen og 1960'erne)
Litteraturhistorien på langs og på tværs; 112-116, 120-126 (https://litthist.systime.dk/?id=171#c469), (https://litthist.systime.dk/?id=177) afsnit om kropsmodernisme
Primærtekster:
Jeppe Aakjær: Ole sad paa en knold og sang
Claude Monet: Indtryk. Solopgang, 1872 Impression, soleil levant © Musée Marmottan Monet, Paris
Ludwig Meidner: Ich und die Stadt, 1913, olie på lærred, 50 x 60 cm.
Edgar Degas: L’Attente (1879)
Pablo Picasso: Les Demoiselles d’Avignon (1907)
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station
Emil Bønnelycke: Raadhuspladsen
Rudolf Broby-Johansen: FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Tom Kristensen: Nat i Berlin 1921
Anders Bodelsen: Signalet
Michael Strunge: Vi folder drømmens faner ud
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lille lektie: Hvad kendetegner en storby? Hvilke følelser og stemninger er der? Hvordan påvirkes vores sanser i storbyen? Hvilke serier ser du, som bruger storbyen som et motiv, og hvordan fremstilles byen i serien? Kom minimum med tre eksempler. Hvo
-
Lav lektien her: 2. Paa Memphis Station (Webvisning) Vi skal arbejde med digtet på klassen.
-
Lektien ligger her: 3. Futurisme og Bønnelycke (Webvisning). Da der er problemer med at komme ind på siden, som jeg har linket til, har jeg lagt indholdet ind her: Troen på fremtiden og uroen i sjælen (Webvisning). Spørgsmålene er stadig på den før
-
Lektien er her: 4. Ekspressionisme (Webvisning) brug max 20 (fokuserede) minutter :-)
-
Lektien ligger her: 5. To digte af Tom Kristensen (Webvisning)
-
Vi hopper fra 20’ernes ekspressionistiske digte til nyrealisme i 1960’erne med dagens emne. Lektien er læsning af en novelle på 5 sider, og I finder den samt tilhørende fokusspørgsmål her: 6. Anders Bodelsen: ”Signalet” (1965) (Webvisning).
-
I finder lektien her: 7.1 Storbymodernisme og postmodernisme (Webvisning)
-
Inden vi går i gang med projektarbejdet, tager vi lige endnu to digte fra digtsamlingen "Vi folder drømmens faner ud" i fællesskab. Det ene digt skal I forberede hjemmefra. Se lektien her: 7.3 "Vortex" og "Tidens sødme" (Webvisning) Digtsamlingen li
-
I har aftalt lektier i gruppen.
-
I har aftalt lektier i gruppen. I får de første 45 minutter af timen til at blive færdige med oplægget. Derefter skal gruppe 1 fremlægge for mig.
-
Gruppe 2, 3 og 5 fremlægger for mig.
-
Gruppe 4, 6 og 7 fremlægger for mig.
-
Lektie: Læs de andre gruppers notater/PP om de digte, de har fremlagt om. Prøv for hver af dem at lægge mærke til 1) Hvilke analysepunkter de har valgt 2) Hvordan de digte kan perspektiveres til dem, du har arbejdet med i din gruppe.
-
Brug 20 minutter på at gennemgå Indholdsbibliotek og dine egne noter ift. forløbet. Overvej samtidig: Er der noget, du mangler noter til? Kan du forklare forskellen på realisme og modernisme, og hvilke tekster ville du vælge til det? Kan du komme med
-
Medbring dine noter til digtet "Natmaskinen". Vi starter med en fortolkningsskriveøvelse.
-
Varna og Max fremlægger som aftalt. Rony og Nirusan har mulighed for at fremlægge :)
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Optakt til SRP
Skriftlighedsmoduler med akademisk skrivning som optakt til SRP.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksistentialisme
Et forløb om eksistentialisme i dansk litteratur.
Tekster i fokus:
Martin A. Hansen: Roden
Karen Blixen: Ringen
Peter Seeberg: Hjulet
Steen Steensen Blicher: Trækfuglene - Sig nærmer tiden
Baggrundstekster:
Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk, s. 9-12
"Litteraturhistorien på langs og på tværs", s. 131-132, 134-136 (SYSTIME-link)
https://bl.systime.dk/?id=225 (om eksistentialisme og Martin A. Hansen)
https://litthist.systime.dk/?id=269> (om Peter Seeberg og 60'er-modernisme)
https://www.youtube.com/watch?v=xSFA2CBqjrQ (om Sisyfos-myten)
Jakobsen, Mimi (red.): "Brug litteraturhistorien", afsnit om St. St. Blicher og romantisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Skriftlig dansk og pensum
Pensumomfang:
De læste tekster svarer til et omfang på 1200-1400 sider.
I-bøger:
Eleverne må tilgå:
Eksamensgenrerne i dansk stx af Nicolai Rekve Eriksen m.fl. (https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/)
Den iscenesatte virkelighed af Gitte Horsbøl (https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/)
Håndbog til dansk (https://hbdansk.systime.dk/)
Håndbog til dansk - Litteraturhistorie (https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/)
Litteraturens Veje (https://litteraturensveje.systime.dk/)
Litteraturhistorien på langs og på tværs (https://litthist.systime.dk/)
Eleverne må desuden anvende:
https://ordnet.dk/
https://www.ordbogen.com/da/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059370",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059370",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059370"
}