Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mai Britt Borremose, Mikkel Ahrenfeldt
|
Hold
|
2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ketsjersport
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Springgymnastik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Flag football
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ultimate
Færdighedsområde: boldspil
Vi har haft et udendørsforløb m ultimate, hvor vi har arbejdet med teknik og taktik og ideen om fairplay, huddle, anerkendelsesteori, fravær af dommer. Eleverne har også opnået kendskab til ultimates oprindelse og historie
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- kast baghånd og forhånd
- modtagning af disc tohånds høj og lav og pancake
- cut
- stack
- regler (selv kunne dømme undervejs, herunder kalde fejl, tælle nøl og afgøre eventuelle uenigheder)
- teoretisk gøre rede for ultimates historie og kendetegn (herunder spirit of the game og huddle), inddrage Kirkebys former for fairplay, Axel Honneths anerkendelsesteori og Bourdieus kapitaler
Yubio s. 651-658, 671-672, 678-680
10 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Aerobic
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Eleverne har lært forskellige trin og øvet koreografier i aerobic, stepaerobic og zumba
De har trænet at skifte trin på 1. taktslag og at instruere hinanden heri
Eleverne har selv sammensat to koreografier, en med og en uden stepbænk efter hhv. blok- og trackkoreograferingsprincippet.
Vi har arbejdet med aerobic som både kontinuerlig og intervaltræning, med teoretisk fokus på kontinuerlig træning
Teoretisk har vi haft fokus på kontinuerlig konditionstræning og musikforståelse
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- udføre kendte aerobictrin med og uden stepbænk korrekt
- følge og anvende takten til at skifte trin
- udarbejde, huske og udføre koreografier
- instruere hinanden i koreografier
- finde 1. taktslag og tælle takter
- teoretisk forklare aerobic om kontinuerlig træning (og afvigelser herfra)
- gøre rede for aerobics historie
Kernestof: Yubio s.45-50, 69-71, 1242-1244, 1360-1369, 1379-1381, inkl viideoklip
25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal have læst om aerobics oprindelse, udbredelse og opbygning af serier (læs så godt, at I kan svare på spørgsmål UDEN brug af bog eller noter)
-
Skadhede, Thomas m.fl.(2022): "Yubio Idræt C+B; sider: 1360-1365, 1379-1381
-
I skal have læst om intensitet, musik og kontinuerlig træning og kunne forklare steadystate-kurven og gøre rede for de fysiologiske adaptationer (forbedring) ved aerob, kontinuerlig træning. Desuden skal I have valgt et musiknummer, som har mellem 12
-
blok 2b.pdf I skal kunne (have øvet) jeres blokke, vedhæftet her. Elever, der ikke var til timen, vælger selv hvilke blokke de øver (skal være fra samme papir) + alle finder individuelt på det store internet et trin til stepaerobic, som de øver og ka
-
Inden timen skal I have lyttet til Rabiosa (link) og overvejet, om et trin kan bruges (evt. tilpasses) til at indgå i en aerobic/zumba-Shakira - Rabiosa (Spanish Version) ft. El Catakoreografi
-
I skal have øvet Rabiosa-koreografien (ligger i OneNote), så I kan den. I skal også have overvejet grupper til drejebøger. I skal være 3 eller 4 i hver gruppe. Hvis det ikke går op, bestemmer jeg
-
Arbejde med drejebøger. En fra hver gruppe skal medbringe en computer. Fælles opvarmning
-
I skal have skrevet jeres drejebog ind i OneNote (samarbejdsområdet)
-
Elever, der ikke var til (eller udførte) forevisning af aerobicsekvenser, skal aflevere en optagelse af sekvens 1 og 3 eller 4 fra drejebogen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Floorball
Færdighedsområde: Boldspil
Vi har arbejdet med floorball som et højintensivt intermittent arbejde og i forlængelse heraf anaerob træning.
Eleverne har trænet tekniske færdigheder og samspil i flooball
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- trækskud (pasning)
- modtagning af trækskud
- slagskud
- driblinger
- samspil i faste kombinationer
- floorballregler
- teoretisk forklare: intermittent arbejde og arbejdskravsanalyse af floorball, anaerob energiomsætning og anaerob træning
Kernestof: Yubio s. 614-646
30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Atletik
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
Eleverne har arbejdet med de to atletikdiscipliner stafet og spydkast
Vi har udarbejdet bevægelsesanalyser af de to discipliner
Eleverne har skulle opøve egne færdigheder og give og modtage peerfeedback på baggrund af observationer og videooptagelser
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
Stafet:
- anvende korrekt løbeteknik
- levering af depeche
Spydkast:
- korrekte kasteteknik
- tilløb 5 skridts
Teori:
- redegøre for sprintens faser, korrekte vinkler i spydkast, tilløbets rytme og funktion
- lave bevægelsesanalyse af hhv. spydkast og sprint
- kort redegøre for udviklingen af OL
Kernestof: Yubio s. 875-884, 885-889, 904-907, 914-915, 59
16 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
X-fit og træningsprojekt
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter
Klassen har som træningsprojekt arbejdet med X-fit. Indledende og afsluttende har eleverne udført Politiskolens fysiske optagelsesprøve. Undervejs har eleverne udført selvtræning og ført logbog over denne. Sideløbende har vi timerne dyrket X-fit i form af tekniktræning og WOD efter forskellige principper
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- korrekt teknisk udførelse af øvelser (push up, pull up, kettlebell swing, thruster, squat, wall sit, planke, medicinboldkast, rumænsk dødløft, russian twist, spiderman crawl, duck walk)
- udarbejde og udføre WOD
- forklare WOD-principper
- identificere muskelarbejdet i givne øvelser
- forklare funktionen af logbog, herunder brug af Borgskala
Kernestof: Yubio 53-59, 78-83, 963-987
https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-kvinder
https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-maend
31 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hiphop
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Vi har haft et forløb med hiphop, hvor eleverne er blevet undervist i basismoves, miniserier, poses, freezes og bodyrolls.
Eleverne har selv sammensat moves til egne koreografier og har lært en fælleskoreografi, som de selv har lave intro til.
Teoretisk har vi både set på hiphoppens historie, idrættens organisering og Labans bevægelseslære.
Bedømmelseskriterier (det skal I kunne):
- udføre udvalgte hiphop moves
- lave selvvalgte poses (uden og med isolation)
- koreografere sekvenser - og huske og forevise
- udføre fælleskoreografi
- have forståelse for og mestre bevægelseskvaliteter i hip hop
- kunne følge takten
- have kendskab til Labans bevægelseslære og kunne anvende den til at beskrive koreografier og bearbejde koreografier ud fra
- følge takten og i gangsætte på 1-slag
- gøre rede for centrale nedslag i hiphoppens historie
- gøre rede for og forholde hiphop til idrættens organisering
Kernestof: Yubio s. 1331-1347, 1353-1355
17 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal have læst om hiphops historie og kendetegn (kap. 33.1 og 33.2). I skal kunne huske de forskellige perioder og grundelementer. I skal kunne nævne undergenrer
-
Skadhede, Thomas m.fl.(2022): "Yubio Idræt C+B; sider: 1262-1264, 1336-1346, 1353-1355, 1377-1380
-
I skal have læst om idrættens organisering. I skal kunne forklare modellen (uden hjælpetekst)
-
I skal have læst kommentarer til jeres logbog
-
I skal kunne huske begreberne fra BESS, inkl. bevægelsestyper, bevægelsesudtryk/dynamik, de tre planer, niveauer og relation. FOrmuler spørgsmål, hvis noget virker uklart
-
Siderne i Yubio består medst af små korte videoer. I skal have set dem og valgt et move (frit valg fra en af siderne) og en bodyroll (33.B1 og 33.B2), som I vil introducere jeres gruppe til. Move og bodyroll noteres i elevfeedback
-
I skal kunne jeres koreografier (gruppe) og overvejet, hvad I vil have med i jeres drejebog
-
Medbring min 1 co.puter pr creq
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Volleyball og idrætspsykologi (team)
Færdighedsområde: Boldspil
Eleverne har i et volleyballforløb arbejdet med tekniske færdigheder i volleyball
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- fingerslag
- baggerslag
- underhåndsserv
- smash (med indløb)
- blokade
- regler
- taktik i form af samspil og udskiftning af hæver
- teoretisk gøre rede for spændingskurven, teamteori (opgave- og social kohæsion, roller og kommunikation)
Yubio: 134-143, 572-607
27 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Discipliner til eksamen
Nedenstående discipliner indgår i forløbspakker til eksamen:
Aerobic
Hiphop
Floorball
Volleyball
Atletik
X-fit
Frem mod galla og eksamen, danser vi les lanciers og repeterer de valgte forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059397",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059397",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059397"
}