Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Lage
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ketsjerspil
BENARBEJDE I KETSJERSPORT
Formålet med forløbet er at eleverne arbejder indgående med benarbejde i badminton.
Særligt har vi arbejdet med forspænding, stemskridt, benarbejde til kort forhånd og benarbejde til baglinjen (forhånd), lang forhåndsserv, kort baghåndsserv, saksebevægelser (clear), vægtforskydning og perspektivering til pickleball.
Eleverne har arbejdet meget med peer-feedback som formativ evalueringsredskab og videooptagelse af egne bevægelser i forbindelse hermed.
Eleverne er blevet vurderet på deres evne til at udføre de korrekte benarbejdsbevægelser i badminton ud fra fokuspunkter som rytmen i benarbejdet, korrekt stemskridtsben, korrekt saksebevægelse (lande med bagerste ben først) og anvendelse af disse bevægelser i spillignende situationer.
Omfang: 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Gennemgået stof:
• Test før og efter opvarmning
• Opbygning af opvarmningsprogram; traditionelle rytmiske sekvenser og utraditionelle sekvenser
• Rytme og Takttælling
• Teoretisk viden om opvarmning
• Bevægelseskvaliteter med fokus på sving og styrke
Forløbets tilrettelæggelse:
Herefter afleverer og udfører eleverne i grupper et opvarmningsprogram, hvor de bedømmes ud fra følgende:
- Musikforståelse (rytme, takttælling og brugen af musik i opvarmnings-programmet)
- Bevægelseskvaliteter og teknik i alle sekvenser
- Instruktion og fejlretning
- Programmets sammensætning: Sværhedsgraden og om alle led og muskelgrupper bliver opvarmet
-Sidst i forløbet er eleverne blevet introduceret til de tre første ture af lancier.
Omfang: 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fitnessfodbold
Eleverne introduceres til fodboldfitness.
Formålet med fodboldfitness er at kombinere teknisk og fysisk træning.
Træningen har været bygget op omkring følgende elementer:
Opvarmning m. fitnessøvelser og fitnessstier.
Fodboldtekniske øvelser (indersidespark, afleveringer/modtagninger, tæmninger og finter).
Spil til 2 mål (3:3 -6:6)
Eleverne har desuden læst artikler om, hvorfor fodboldfitness er sundt og kan være med til at forebygge livsstilssygdomme.
Der indgår desuden teori om test og kondital.
Elevernes kondital måles ud fra Cooper-løbetest.
Omfang: 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Faglige mål
Eleverne præsenteres for forskellige tekniske og taktiske elementer:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe discen med pandekagegrebet
- Gribe discen med næb/pincetgrebet
- Kendskab til spillets grundlæggende historie og regler herunder ”spirit of the game”
- Kunne planlægge og udføre relevante cuts
- Taktisk og teknisk evne til at gøre sig spilbar (herunder vertical stack)
Omfang: 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball
Færdighedsområde: Boldspil (I skal kunne):
- Grundlæggende kendskab til spillets historie og regler samt
grebsfatning
- Kunne udføre forskellige skudformer (trækskud og slagskud)
- Kunne udføre driblinger
- Kunne aflevere og modtage pucken
- Vise taktisk og teknisk evne til at gøre sig spilbar
- Kendskab forsvarsopstillinger: 2-2-1 og 2-1-2
- Viden om hvad der kendetegner den gode floorballspiller, herunder
anaerob og aerob træning samt effekten af disse.
Omfang:9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aerobic og step
Formålet med forløbet er, at eleverne skal kunne udforme og udføre et aerobicprogram samt kunne gøre rede for relevante overvejelser omkring udførelse af øvelser, koreografiens opbygning og instruktion i forbindelse hermed. Der har været fokus på:
- At nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier
- At træne den rytmiske forståelse og koordinationen
- At være kreative og lave egne produktioner
- At kunne instruere og cue verbalt og nonverbalt
Eleverne er blevet introduceret for følgende begreber og trin:
Aerobic:
Trin: Basis, March, jog, skip, knæløft, kick, jack (sprællemand), lunge,
A-step, V-step, step touch, chassé, grapevine, mambo
Step Aerobic:
- Step teknik
- Trin: basic, knæløft, lunge, over og across the top, V-step, basic turn, turn step, L-step, around the world (jorden rundt), Rocking horse, kick, step touch, superman, hasecurl
Koreografi og instruktion:
- Blokkoreografi og vers-refræn koreografi
- Visuel og verbal cueing:
- Nedtælling og retning
- Taktslag og takter
Omfang: 9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Padel
Der har i forløbet været fokus på, at eleverne opnår kendskab til spillets opståen og regler samt generelle principper i padel, såsom som greb, positionering på banen, brug af væggene og træfpunkter.
Der har endvidere været fokus på serv, forhånd og baghånd uden væg, grundslag efter bagvæg, forhånd og baghånd med bagvæg, brug af væggen-øvelser og lob.
Kernestof:
Padels historie, https://danskpadelforbund.dk/padels-oprindelse-og-historie/
Padeltræner 2, DGI kursushæfte, 2021
Omfang: 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
X-fit og træningsprojekt
Gennemgået kernestof og supplerende stof (inkl. Fagbegreber):
WODS: AMRAP, EMOM, FIGHT GONE BAD, TABATA, Climb the ladder, X-fit team
• Træningsplanlægning: Restitution/ superkompensation, progression, muskeltræning (udholdenhed, maksimal styrke og eksplosivitet)
• Muskeltest: Bænkpres, kropshævning, hurtighedstest, længdespring
Undervisningens tilrettelæggelse:
Eleverne har gennem 8 uger lavet deres eget træningsprojekt med fokus på muskeltræning. De har lavet egen målsætning og gennemført anaerobe start- og sluttests. De har dokumenteret deres træning gennem en logbog. Tilhørende er der koblet teoretiske overvejelser på udarbejdelsen af træningen.
To grupper har hver gang stået for at lave en WOD for klassen.
Afleveringer (inkl. elevtimer):
- Rapport over træningsprojekt (udfyldelse af testresultater, målsætning, logbog og tilhørende teoretiske overvejelser)
Kernestof:
Formål og forløb: Yubio s.790-792, s.793-797
X-fit historie og organisering: Yubio s.963-969
Træningsprincipper: Yubio 1070-1078
Som opslagsværk:
Øvelser og eksempler :Yubios.969-987
Omfang: 15 sider
|
Indhold
|
Supplerende stof:
-
Politiskolen, Fysisk prøve, Kropshævninger (kvinde)
-
Politiskolen, Fysisk prøve, Kropshævninger (mand)
-
Politiskolen, Fysisk Prøve, Bænkpres (mand)
-
Politiskolen, Fysisk Prøve, Længdespring (kvinde)
-
Politiskolen, Fysisk prøve, Hurtighedstest (mand)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Volley
Færdighedsområde: Boldspil
Vurderingskriterier (I skal kunne):
Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
Kendskab til træning og måling af springstyrke.
- Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.
Redegøre og analysere spillet med teamudviklingsteori, herunder særligt begreberne:
- Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
- Social- og opgavekohæsion
- Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
- Relationelle færdigheder
Omfang: 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lindyhop
Viden:
• At eleverne opnår basalt kendskab til swingdansen lindyhops historiske oprindelse.
• At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved swingdans; mulighed for improvisation og kreativitet i modsætning til fx sportsdans
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af lindyhop og dansens bevægelsesudtryk.
Færdigheder:
• At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
• At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop: ’open position’ og ’closed position’
• At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed: At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme) samt samt at follower afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead.
• At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
o Follower under armen
o Byt plads/Pass by
o Over åen/Cross the bridge
• At eleverne kan udføre et antal jazztrin: Skating, Mess around, Tackie Annie, Step-touch, Suzy Q.
• Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
Kompetencer:
• At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
• At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
Omfang: 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Lancier
Der undervises i lancierens 5 ture som optakt til skolens gallafest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059398",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059398",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059398"
}