Holdet 2022 id/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mai Britt Borremose
Hold 2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Ketsjersport
Titel 3 Konditionstræning
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Aerobic
Titel 6 Floorball
Titel 7 Atletik
Titel 8 X-fit og træningsprojekt
Titel 9 Hiphop
Titel 10 Volleyball og idrætspsykologi (team og roller)
Titel 11 Discipliner til eksamen og les lanciers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

Færdighedsområde: musik og bevægelse

Eleverne har udarbejdet og gennemført et opvarmningsprogram til musik
VI har arbejdet med musikanvendelse, og eleverne har lært at finde 1. taktslag, at tælle et musiknummers BPM og at skelne mellem forskellige bevægelses- og musikkvaliteter  

Bedømmelseskriterier (I skal kunne)
- Starte bevægelse på 1. taktslag
- Følge takten
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Finde egnet musik til udvalgte øvelser
- Udforme og udføre eget opvarmningsprogram
- Instruere andre i eget program og deltage i andres opvarmningsprogrammer

- Have teoretisk forståelse for opvarmning
- Forklare og argumentere for opbygningen af et opvarmningsprogram

Kernestof:
Yubio s. 71-72, 1241-1247
Sving for dummies https://www.youtube.com/watch?v=Us6VXWoYhBw

10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ketsjersport

Færdighedsområde: nye og klassiske

Eleverne har stiftet bekndtskab med ketsjerspillene: padel, pickleball og badminton
Der er arbejdet med ligheder og forskelle i teknik og taktik

I skal kunne:
- pickleballreglerne (double)
- pickleballserv
- dink
- drop
- badmintonreglerne (double)
- lang underhåndssserv
- kort baghåndsserv
- clear
- lop
- korrekt benarbejde til net og baglinje
- I skal kunne forklare forskelle og ligheder

Kernestof:
Yubio: 839-842, 850-851, 854
Youtubevideoer til pickleball

14 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Konditionstræning

Eleverne har testet deres kondition med cooper- og yoyotest. Derudover er de blevet introduceret til forskellige former for konditionstræning (kontinuerligt løb, intervalløb, jumping fitness og boldspil), og så har vi gennemgået relevant teori.

I skal kunne:
- planlægge og gennemføre relevant konditionstræning
- teste jeres kondition
- redegøre for hhv. cooper- og yoyotest
- redegøre for relevant fysiologi (superkompensation, steadystate-kurven, aerob træning, maksimal iltoptagelseshastighed, kondital, kontinuerlig og intervaltræning


Kernestof:
Yubio 67-77

7 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate

Færdighedsområde: boldspil

Vi har haft et udendørsforløb m ultimate, hvor vi har arbejdet med teknik og taktik og ideen om fairplay, huddle, anerkendelsesteori, fravær af dommer. Eleverne har også opnået kendskab til ultimates oprindelse og historie

Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- kast baghånd og forhånd
- modtagning af disc tohånds høj og lav og pancake
- cut
- stack
- regler (selv kunne dømme undervejs, herunder kalde fejl, tælle nøl og afgøre eventuelle uenigheder)
- teoretisk gøre rede for ultimates historie og kendetegn, inddrage Kirkebys former for fairplay, Axel Honneths anerkendelsesteori og Bourdieus kapitaler


Yubio s. 651-658, 671-672, 678-680
10 sider

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Aerobic

Aerobic

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Eleverne har lært forskellige trin og øvet koreografier i aerobic, stepaerobic og zumba
De har trænet at skifte trin på 1. taktslag og at instruere hinanden heri
Eleverne har selv sammensat to koreografier, en med og en uden stepbænk efter hhv. blok- og trackkoreograferingsprincippet.
Vi har arbejdet med aerobic som både kontinuerlig og intervaltræning, med teoretisk fokus på kontinuerlig træning
Teoretisk har vi haft fokus på kontinuerlig konditionstræning og musikforståelse

Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- udføre kendte aerobictrin med og uden stepbænk korrekt
- følge og anvende takten til at skifte trin
- udarbejde, huske og udføre koreografier
- cue hinanden til skift af trin
- finde 1. taktslag og tælle takter
- teoretisk forklare aerobic om kontinuerlig træning (og afvigelser herfra)
- gøre rede for aerobics historie

Kernestof: Yubio s.45-50, 69-71, 1242-1244, 1360-1369, 1379-1381, inkl viideoklip

25 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Floorball

Færdighedsområde: Boldspil

Vi har arbejdet med floorball som et højintensivt intermittent arbejde og i forlængelse heraf anaerob træning.
Eleverne har trænet tekniske færdigheder  og samspil i flooball

Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- trækskud (pasning)
- modtagning af trækskud
- slagskud
- driblinger
- samspil i faste kombinationer
- floorballregler
- teoretisk forklare: intermittent arbejde og arbejdskravsanalyse af floorball, anaerob energiomsætning og anaerob træning

Kernestof: Yubio s. 614-646

30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Atletik

Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter

Eleverne har arbejdet de to atletikdiscipliner stafet og spydkast
Vi har udarbejdet bevægelsesanalyser af de to discipliner
Eleverne har skulle opøve egne færdigheder og give og modtage peerfeedback på baggrund af observationer og videooptagelser

Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
Stafet:
- anvende korrektløbeteknik
- levering af depeche
Spydkast:
- korrekte kasteteknik
- tilløb 5 skridts
Teori:
- redegøre for sprintens faser, korrekte vinkler i spydkast, tilløbets rytme og funktion
- lave bevægelsesanalyse af hhv. spydkast og sprint
- kort redegøre for udviklingen af OL

Kernestof: Yubio s. 875-884, 885-889, 904-907, 914-915, 59


16 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 X-fit og træningsprojekt

Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter

Klassen har som træningsprojekt arbejdet med X-fit. Indledende og afsluttende har eleverne udført Politiskolens fysiske optagelsesprøve. Undervejs har eleverne udført selvtræning og ført logbog over denne. Sideløbende har vi timerne dyrket X-fit i form af tekniktræning og WOD efter forskellige principper

Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- korrekt teknisk udførelse af øvelser (push up, pull up, kettlebell swing, thruster, squat, wall sit, planke, medicinboldkast, rumænsk dødløft, russian twist, spiderman crawl, duck walk)
- udarbejde og udføre WOD
- forklare WOD-principper
- identificere muskelarbejdet i givne øvelser
- forklare funktionen af logbog

Kernestof: Yubio 53-59, 78-83, 963-987
https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-kvinder
https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-maend

31 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hiphop

Færdighedsområde: Musik og bevægelse

Vi har haft et forløb med hiphop, hvor eleverne er blevet undervist i basismoves, miniserier, poses, freezes og bodyrolls.
Eleverne har selv sammensat moves til egne koreografier og har lært en fælleskoreografi, som de selv har lave intro til.
Teoretisk har vi både set på hiphoppens historie, idrættens organisering og Labans bevægelseslære.

Bedømmelseskriterier (det skal I kunne):
- udføre udvalgte hiphop moves
- lave selvvalgte poses (uden og med isolation)
- koreografere sekvenser - og huske og forevise
- udføre fælleskoreografi
- have forståelse for og mestre bevægelseskvaliteter i hip hop
- kunne følge takten
- have kendskab til Labans bevægelseslære og kunne anvende den til at beskrive koreografier og bearbejde koreografier ud fra
- følge takten og i gangsætte på 1-slag
- gøre rede for centrale nedslag i hiphoppens historie
- gøre rede for og forholde hiphop til idrættens organisering

Kernestof: Yubio s. 1331-1347, 1353-1355

17 sider

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Volleyball og idrætspsykologi (team og roller)

Færdighedsområde: Boldspil

Eleverne har i et volleyballforløb arbejdet med tekniske færdigheder i volleyball

Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- fingerslag
- baggerslag
- underhåndsserv
- smash (med indløb)
- blokade
- regler
- taktik i form af samspil og udskiftning af hæver
- teoretisk gøre rede for spændingskurven, teamteori (opgave- og social kohæsion, roller og kommunikation)


27 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Discipliner til eksamen og les lanciers

Nedenstående discipliner indgår i forløbspakker til eksamen:

Aerobic
Hiphop
Floorball
Ultimate
Atletik
X-fit

Frem mod galla og eksamen, danser vi les lanciers og repeterer de valgte forløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer