Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mai Britt Borremose
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
Færdighedsområde: musik og bevægelse
Eleverne har udarbejdet og gennemført et opvarmningsprogram til musik
VI har arbejdet med musikanvendelse, og eleverne har lært at finde 1. taktslag, at tælle et musiknummers BPM og at skelne mellem forskellige bevægelses- og musikkvaliteter
Bedømmelseskriterier (I skal kunne)
- Starte bevægelse på 1. taktslag
- Følge takten
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Finde egnet musik til udvalgte øvelser
- Udforme og udføre eget opvarmningsprogram
- Instruere andre i eget program og deltage i andres opvarmningsprogrammer
- Have teoretisk forståelse for opvarmning
- Forklare og argumentere for opbygningen af et opvarmningsprogram
Kernestof:
Yubio s. 71-72, 1241-1247
Sving for dummies https://www.youtube.com/watch?v=Us6VXWoYhBw
10 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ketsjersport
Færdighedsområde: nye og klassiske
Eleverne har stiftet bekndtskab med ketsjerspillene: padel, pickleball og badminton
Der er arbejdet med ligheder og forskelle i teknik og taktik
I skal kunne:
- pickleballreglerne (double)
- pickleballserv
- dink
- drop
- badmintonreglerne (double)
- lang underhåndssserv
- kort baghåndsserv
- clear
- lop
- korrekt benarbejde til net og baglinje
- I skal kunne forklare forskelle og ligheder
Kernestof:
Yubio: 839-842, 850-851, 854
Youtubevideoer til pickleball
14 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Konditionstræning
Eleverne har testet deres kondition med cooper- og yoyotest. Derudover er de blevet introduceret til forskellige former for konditionstræning (kontinuerligt løb, intervalløb, jumping fitness og boldspil), og så har vi gennemgået relevant teori.
I skal kunne:
- planlægge og gennemføre relevant konditionstræning
- teste jeres kondition
- redegøre for hhv. cooper- og yoyotest
- redegøre for relevant fysiologi (superkompensation, steadystate-kurven, aerob træning, maksimal iltoptagelseshastighed, kondital, kontinuerlig og intervaltræning
Kernestof:
Yubio 67-77
7 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Færdighedsområde: boldspil
Vi har haft et udendørsforløb m ultimate, hvor vi har arbejdet med teknik og taktik og ideen om fairplay, huddle, anerkendelsesteori, fravær af dommer. Eleverne har også opnået kendskab til ultimates oprindelse og historie
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- kast baghånd og forhånd
- modtagning af disc tohånds høj og lav og pancake
- cut
- stack
- regler (selv kunne dømme undervejs, herunder kalde fejl, tælle nøl og afgøre eventuelle uenigheder)
- teoretisk gøre rede for ultimates historie og kendetegn, inddrage Kirkebys former for fairplay, Axel Honneths anerkendelsesteori og Bourdieus kapitaler
Yubio s. 651-658, 671-672, 678-680
10 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Aerobic
Aerobic
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Eleverne har lært forskellige trin og øvet koreografier i aerobic, stepaerobic og zumba
De har trænet at skifte trin på 1. taktslag og at instruere hinanden heri
Eleverne har selv sammensat to koreografier, en med og en uden stepbænk efter hhv. blok- og trackkoreograferingsprincippet.
Vi har arbejdet med aerobic som både kontinuerlig og intervaltræning, med teoretisk fokus på kontinuerlig træning
Teoretisk har vi haft fokus på kontinuerlig konditionstræning og musikforståelse
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- udføre kendte aerobictrin med og uden stepbænk korrekt
- følge og anvende takten til at skifte trin
- udarbejde, huske og udføre koreografier
- cue hinanden til skift af trin
- finde 1. taktslag og tælle takter
- teoretisk forklare aerobic om kontinuerlig træning (og afvigelser herfra)
- gøre rede for aerobics historie
Kernestof: Yubio s.45-50, 69-71, 1242-1244, 1360-1369, 1379-1381, inkl viideoklip
25 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball
Færdighedsområde: Boldspil
Vi har arbejdet med floorball som et højintensivt intermittent arbejde og i forlængelse heraf anaerob træning.
Eleverne har trænet tekniske færdigheder og samspil i flooball
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- trækskud (pasning)
- modtagning af trækskud
- slagskud
- driblinger
- samspil i faste kombinationer
- floorballregler
- teoretisk forklare: intermittent arbejde og arbejdskravsanalyse af floorball, anaerob energiomsætning og anaerob træning
Kernestof: Yubio s. 614-646
30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Atletik
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
Eleverne har arbejdet de to atletikdiscipliner stafet og spydkast
Vi har udarbejdet bevægelsesanalyser af de to discipliner
Eleverne har skulle opøve egne færdigheder og give og modtage peerfeedback på baggrund af observationer og videooptagelser
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
Stafet:
- anvende korrektløbeteknik
- levering af depeche
Spydkast:
- korrekte kasteteknik
- tilløb 5 skridts
Teori:
- redegøre for sprintens faser, korrekte vinkler i spydkast, tilløbets rytme og funktion
- lave bevægelsesanalyse af hhv. spydkast og sprint
- kort redegøre for udviklingen af OL
Kernestof: Yubio s. 875-884, 885-889, 904-907, 914-915, 59
16 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
X-fit og træningsprojekt
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter
Klassen har som træningsprojekt arbejdet med X-fit. Indledende og afsluttende har eleverne udført Politiskolens fysiske optagelsesprøve. Undervejs har eleverne udført selvtræning og ført logbog over denne. Sideløbende har vi timerne dyrket X-fit i form af tekniktræning og WOD efter forskellige principper
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- korrekt teknisk udførelse af øvelser (push up, pull up, kettlebell swing, thruster, squat, wall sit, planke, medicinboldkast, rumænsk dødløft, russian twist, spiderman crawl, duck walk)
- udarbejde og udføre WOD
- forklare WOD-principper
- identificere muskelarbejdet i givne øvelser
- forklare funktionen af logbog
Kernestof: Yubio 53-59, 78-83, 963-987
https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-kvinder
https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-maend
31 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hiphop
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Vi har haft et forløb med hiphop, hvor eleverne er blevet undervist i basismoves, miniserier, poses, freezes og bodyrolls.
Eleverne har selv sammensat moves til egne koreografier og har lært en fælleskoreografi, som de selv har lave intro til.
Teoretisk har vi både set på hiphoppens historie, idrættens organisering og Labans bevægelseslære.
Bedømmelseskriterier (det skal I kunne):
- udføre udvalgte hiphop moves
- lave selvvalgte poses (uden og med isolation)
- koreografere sekvenser - og huske og forevise
- udføre fælleskoreografi
- have forståelse for og mestre bevægelseskvaliteter i hip hop
- kunne følge takten
- have kendskab til Labans bevægelseslære og kunne anvende den til at beskrive koreografier og bearbejde koreografier ud fra
- følge takten og i gangsætte på 1-slag
- gøre rede for centrale nedslag i hiphoppens historie
- gøre rede for og forholde hiphop til idrættens organisering
Kernestof: Yubio s. 1331-1347, 1353-1355
17 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleyball og idrætspsykologi (team og roller)
Færdighedsområde: Boldspil
Eleverne har i et volleyballforløb arbejdet med tekniske færdigheder i volleyball
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- fingerslag
- baggerslag
- underhåndsserv
- smash (med indløb)
- blokade
- regler
- taktik i form af samspil og udskiftning af hæver
- teoretisk gøre rede for spændingskurven, teamteori (opgave- og social kohæsion, roller og kommunikation)
27 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Discipliner til eksamen og les lanciers
Nedenstående discipliner indgår i forløbspakker til eksamen:
Aerobic
Hiphop
Floorball
Ultimate
Atletik
X-fit
Frem mod galla og eksamen, danser vi les lanciers og repeterer de valgte forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059399",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059399",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059399"
}