Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Allan Ølgaard Thomsen
|
Hold
|
2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikingetiden
Dette forløb handler om vikingetiden og grundlæggende historisk metode, herunder periodiseringer, hvad er en kilde, og bl.a. fire vigtige metodiske begreber: afsender, modtager, tendens og formål.
I forløbet med vikingetiden er der arbejdet med bl.a.:
* Vikingernes klasser og trælle
* Erobringen af England
* Arabernes beskrivelse af vikingerne
* Var vikingerne primært handlende, krigere eller bønder?
* Harald Blåtand og Jellingestenen
* Hvorfor blev vikingerne kristne?
* Vikingetiden som historisk konstruktion
* Historiebrug: Nutidig "brug" af vikinger og vikingetiden
Omfang: Ca. 50 sider.
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Renæssancen og den nye verden I
Europæerne drog i årene omkring 1500 ud i verden og mødte bl.a. de syd- og mellemamerikanske folkeslag, som de underlagde sig med forskellige midler og teknologiske forspring.
Det førte en række kulturmøder og kultursammenstød med sig, og der er i forløbet læst kilder, hvor Motecuzoma og aztekerne møder spanierne og Hernan Cortez. Men med hvilken ret mente europæerne, at de bare kunne underlægge sig andre folk?
Første del af forløbet - FØR DHO - fokuserede på de nye opdagelser, både fysiske og videnskabelige, primært syd- og mellemamerika (den nye verden), men også behandledes det heliocentriske vs. det bibelske (geocentriske) verdensbillede, reformationen, humanismen m.fl., samt også de problemer det afstedkom for både kirken og videnskabsmændene.
Andel del - EFTER DHO - var et projektarbejde omkring Processen i Valladolid (1550-51), hvor man i Spanien ad rettens vej afgjorde om indianerne i Syd- og mellemamerika var rigtige mennesker eller ej. Vi forberedte retssagen som et rollespil på klassen, hvor eleverne fik tildelt forskellige roller. Den ene del af klassen var advokater for og tilhængere af de las Casas humanistiske syn på indianerne og dermed fortalere for indianerne som gode, kristne mennesker. Den anden fløj bestod af Sepulveda-tilhængere, der talte aristokratiets og encomienda-systemets sag.
Omfang: Ca. 60 sider.
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
DHO - Besættelsen
Eleverne kunne vælge mellem to opgaver, den første specifikt om modstandsbevægelsen og den anden om besættelsestiden generelt. Efter opgaven på ca. 6-7 sider afsluttedes DHO-forløbet med en individuel mundtlig årsprøve i juni.
Undervejs i DHO-forløbet havde klassen fokus på følgende emner i historie:
* 9. april og den begrænsede danske modstand
* Begrænsninger i hverdagen (mørklægning, rationering, udgangsforbud, censur, kørselsforbud etc.)
* Samarbejdspolitikken og den folkelige opbakning til det
* Christmas-Møller vs. Buhl (argumenter hhv. for og mod sabotage)
* Forskellige former for modstand: industri- og jernbanesabotage, likvideringer og den illegale presse, der alle kan anses som aktiv modstand, men også den passive modstand som f.eks. den kolde skulder, kongemærket, alsang og Chr. X's undladen at gøre honnør til de tyske soldater.
* Samtidens og eftertidens "brug" af besættelsen, og hvordan synet på modstandsbevægelsen har ændret sig.
Som optakt til DHO-forløbet blev der lavet en valgfri filmaften, hvor hele 1g årgangen kunne se "Under Sandet", om minerydningen langs Vestkysten efter besættelsen, hvor unge tyske soldater blev tvunget til at rydde strandene for de miner, som tyskerne havde lagt ud under krigen for at forhindre en britisk/allieret landgang.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Frederiksen - Vores Danmarkshistorie (2021), s. 217-222, 226.pdf
-
1. modul - Tjek på lektien - Samarbejdspolitikken.docx
-
1. modul - Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale.docx
-
Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942.docx
-
2. modul - Tjek på lektien - G. Oldenburg - Besættelsen i Andst.docx
-
Gregers Oldenburg, Andst Sogn under tyske soldaters indkvartering 1944-45, Andst Præstearkiv.pdf
-
Eberhard Steim - Vejen by og egn under besættelsens sidste måneder.pdf
-
2. modul - Eberhard Steims beretning om besættelsen i Vejen.docx
-
Jeg glemmer det aldrig - en modstandsmands erindringer
-
Historiebrug - Plakat af DNSAP (1938).jpg
-
5. modul - Tjek på lektien - Film i historie.docx
-
Kauffeldt & Nielsen - Den lille hjælper til historie, Columbus (2021), s. 96-97 (oversigt over historiebrugsbegreber).pdf
-
Jakob Sørensen - Modstandsbevægelsen (2019), s. 97-100, 107-110, 114-115.pdf
-
4. modul - Tjek på lektien - Modstandsbevægelsen.docx
-
4. modul - Kæmp for alt hvad du har kært (et stikkerdrab).docx
-
Frederiksen m.fl., Grundbog til Danmarkshistorien, s. 207-209 (stikkerdrab).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Renæssancen og den nye verden II
Se beskrivelsen under første del, før elevernes DHO-opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Amerikansk identitet og selvforståelse
For at forstå amerikanerne og deres tankegang, er der en række begreber og idéer, der har været med til at skabe det USA vi kender i dag, som vi bliver nødt til at forstå. F.eks. hvordan kan man som land vælge Donald Trump som præsident, og hvad er det ved Trump, der fanger amerikanerne? Ved at lytte til Trumps taler vil man kunne høre en længsel til det USA, der engang var, samt en længsel efter nogle af de værdier, der ligger dybt rodfæstet i forståelsen af at være amerikaner og være bosiddende i USA. Måske netop derfor var han i stand til at vinde, og sloganet "Make America Great Again" understreger denne længsel tilbage til en stor, svunden æra. Så derfor, for at forstå amerikanernes forhold til Trump, skydevåben, immigration, sundhedssystemet etc. er det en fordel at kende til og forstå det tanke- og værdisæt, der historisk set ligger til grund for skabelsen af det USA vi kender i dag.
Forløbet er opdelt i fire temaer/emner:
A. Manifest Destiny og American Exceptionalism
B. Pioneer- og nybyggerånden, samt the Frontier
C. E pluribus unum + melting pot (herunder segregation)
D. Fra Monroe-doktrinen til Truman og Bush.
Omfang: Ca. 50 sider
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16,62 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Velfærdsstaten og dets lutherske rødder
Det siges at der kan trækkes en nogenlunde lige linje mellem den Lutherske reformation og teologi i første halvdel af 1500-tallet og den universelle velfærdsstat vi har i dag. Nogle hævder også at lutheranismen bor dybt og solidt i den danske nationalkarakter, og at vi i dag – uden at tænke over det – opfører os næsten som Luther foreskrev det for 500 år siden, blot uden at gå i kirke.
Vi vil forsøge at besvare følgende spørgsmål:
- På hvilken måde ændrede reformationen Danmark?
- Hvordan har vi set på og behandlet fattige over tid?
- På hvilken måde var socialreformen i 1933 et brud med hidtidig praksis?
- Har Luther betydning for hvordan vores velfærdsstat ser ud i dag?
Forløbet har følgende historiske temaer som omdrejningspunkt:
- Reformationen og den Lutherske inspiration.
- Fattigvæsen og filantropisk næstekærlighed.
- Udenlandske beskrivelser af Danmark og danskernes nationalkarakter.
- Industrialisering, urbanisering og dets konsekvenser.
- Socialreformen i 1933.
I arbejdet med dette forløb laver vi en række faglige overlap. Vi er nødt til at bevæge os ind på religionens område for at få en basisforståelse for den lutherske teologi med f.eks. to-regimentelæren, det dobbelte kærlighedsbud og hvordan mennesket opnår frelse. Der arbejdes også med elementer fra samfundsfag for at besvare ovenstående spørgsmål omkring velfærdsstaten anno 2024, bl.a. velfærdsmodellerne, velfærdstrekanten og medborgerskabsbegrebet.
Omfang: ca. 55 sider
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21,77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Den romerske republik
I løbet af de ca. 1200 år Romerriget eksisterede, oplevede Rom at vokse sig fra en mose mellem syv høje til centrum for verdens indtil da største imperium. Rom var uovertruffen når det kom til bygningsværker, underholdning og kultur, og Rom har med sine opfindelser, idéer og monumenter inspireret folk helt op til vor tid.
I dette forløb om Romerriget vil der først være et kort fokus på de tre perioder (kongedømmet, republikken og kejserdømmet), herunder også en kort indføring i måden Romerriget blev ledet på og navnene for de forskellige embedsmænd. Herigennem fandt vi ud af at der var en form for demokrati i den romerske republik, men at det dog var forbeholdt adelen at bestride embedsposterne, og at oligarki derfor også kan bruges som betegnelse for styreformen.
Republikken og dens undergang vil være omdrejningspunktet for forløbet. For at forklare dette vil bl.a. de puniske krige, slavernes arbejde og betydning, manglende jordreformer, patron-klient forholdet og de rige familiers kamp om magten være de primære fokuspunkter i dette forløb.
Omfang: ca. 80 sider
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes/kursisternes egen tid.
- Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lerberg & Thiedecke - Alle tiders Rom, s. 6-9.pdf
-
En dag i det gamle Rom.pdf
-
Jesper Carlsen: Romerriget, Systime; sider: 9-16, 21-28, 60-62, 64-69, 76-80, 95-96, 98, 107-110, 113
-
History Summarized: The Punic Wars
-
How to Run for Office in Ancient Rome? DOCUMENTARY
-
Quintus Tullius Cicero - Vejledning i valgkamp.docx
-
Peter Ørsted - Liv og arbejde i det romerske imperium, s. 23, 26, 40-46, 49.pdf
-
Patriciere, Plebejere og Slaver.jpg
-
DRTV - Civilisationernes storhed og fald: Byer og imperier
-
Seks kilder fra Romertiden.docx
-
Colosseums blodige historie: Gladiatorerne
-
Roman Patronage System
-
Lerberg & Thiedecke - Alle tiders Rom, tekst 18-22.pdf
-
Prøveeksamen Romerriget (Gracchus og jordreformer).pdf
-
Tiberius and Gaius Gracchus | The Gracchi brothers explained
-
Opsamling Rom - Små kort til planche.docx
-
Fortidens fantastiske ingeniørkunst: Veje, der ændrede verden
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Folkedrabets århundrede
Forløbet omkring folkedrab har haft et sammenlignende og diakront perspektiv, og har fokuseret på primært Holocaust og folkedrabet i Rwanda. Omkring Holocaust er det vist, hvordan hadet til jøder langt fra blot er et tysk fænomen i det 20. århundrede, men går langt tilbage i historien, og jøder har fået skylden for ulykker utallige gange. Også i København havde vi i 1819 Jødefejden, hvor jødiske butikker blev ødelagt, og hvor kongens husarer måtte trække sablerne mod en jødefjendsk hob af mennesker.
Da forløbet ikke kun centrerer sig om Holocaust, er det kun de vigtigste elementer fra Holocaust og Nazityskland, der er gennemgået, som f.eks. krystalnatten, Nürnberglovene, brug af jødestjernen og deportationer til kz-lejre. Selve NSDAP, forskellen på SS og SA, samt det nazistiske persongalleri er kun gennemgået meget sparsomt.
Vi har arbejdet med Stantons ti stadier i et folkedrab, for at kunne spotte en udvikling over tid. Det ene trin tager det andet i Hitlers kamp mod jøderne, og pludselig er der ingen vej tilbage. Der er også arbejdet med ”aktør-modellen”, hvor vi har talt om et folkedrabs fire forskellige aktører; gerningsmænd, ofre, tilskuere og redningsmænd.
Der er læst og set kilder med overgreb mod jøderne, og det samme er der med folkedrabet i Rwanda. I filmen ”Hotel Rwanda” har vi set hvordan der på 100 dage blev dræbt omkring 800.000 mennesker, primært tutsier. Optakten til dette folkedrab, opdelingen i hutu og tutsi, og elementer af Rwandas kolonifortid, er blevet gennemgået, samt hvordan Rwanda i dag er et land med god økonomisk fremgang, og hvor man prøver at kigge fremad.
Der er kort perspektiveret til andre folkedrab på gruppebasis, så ikke alle grupper har haft om samme selvvalgte folkedrab.
Omfang: Ca. 65 sider.
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvad er folkedrab? - En definition
-
Sådan har jødehadet udviklet sig i Europa
-
Antisemitisme i Europa og Tyskland
-
Jødefejden 1819: Danmarks største etniske konflikt
-
The 10 Stages of Genocide
-
Case: Nürnberglovene
-
Nürnberglovene
-
Krystalnatten
-
Myten om, at jøder drikker blod fra kristne drengebørn, er sejlivet.docx
-
Auschwitz: The Forgotten Evidence - History Documentary
-
Thiedecke - Magtens Ansigter (2004) - Fem kilder om holocaust.pdf
-
Nazitoppen sad med korslagte arme og grinede hånligt – indtil rædslerne blev vist på film
-
Jødisk kvinde jagtes af drenge med køller, Lviv, nuv. Ukraine, juli 1941.jpg
-
Severin - Rwandas befolkning og historie (s. 39-44).pdf
-
Hutu, Tutsi, Twa.jpg
-
Inside Rwanda's Genocide Jail (1995) | Foreign Correspondent
-
Victims of Rwandan genocide still being found 30 years on
-
Adoline (ung kvinde) - Om at blive gruppevoldtaget i Rwanda.pdf
-
He Murdered Her Children, Now He’s Her Neighbor (HBO)
-
'Why I forgave the man who killed my children' - Rwandan genocide survivor - BBC Africa
-
Hotel Rwanda
-
Severin - Rwandas befolkning og historie (s. 59, 93, 106-109).pdf
-
Rwanda: Gachacha Trials
-
Beretning fra interneret jøde efter Krystalnatten
-
Den gode problemstilling i historie.docx
-
Rwanda: Statskup og hadefulde kampagner
-
Rwanda: Habyarimanas styre 1973-1994
-
Kampen om historien | Holocaust før Auschwitz - DR LYD
-
Den sidste jøde i Vinnitsja.jpg
-
Afskyens natur: Når folkedrab gør gerningsmanden syg
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Den kolde krig
Den kolde krig er egentlig kendetegnet ved fraværet af krig - i hvert fald mellem supermagterne USA og Sovjetunionen. Men der udkæmpedes en masse stedfortræderkrige (indirekte krige) i Asien, Afrika og Mellemøsten mellem de to, hvor de hver især sponsorerede en række allierede stater, der kæmpede den ideologiske kamp for sig. Det var ikke mindst tilfældet i Korea (1950-53), Vietnam (1963-75), Afghanistan (1979-89) og Iran-Irak krigen (1980-88).
Vi vil i dette forløb fokusere på Cuba-krisen i 1962, der var tæt på at udløse en atomkrig, samt USA og Sovjetunionens ageren i Mellemøsten fra 1979 til 1989, hvor den iranske revolution, Saddam Hussein og al-Qaida er vigtige for perioden. De politiske og økonomiske modsætninger er også gennemgået.
Film:
Thirteen Days (2000)
Omfang: Ca. 85 sider.
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale,
herunder eksempler på brug af historie.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knud Ryg Olsen og Olaf Søndberg: Grundbog til Historie - Fra kold krig, Systime; sider: 15-28, 30-39, 45, 48-49, 51-56, 58-59, 62-63, 66-67, 74-77, 83-84, 115-119, 127-129, 131, 133, 135-138, 149-152, 155-158, 161-171
-
Kim Larsen og Bellami - Jutlandia (Official Audio)
-
von Barner - Den kolde krig s. 77-91.pdf
-
Hvis Krigen Kommer (1962).pdf
-
På sporet af den hellige krig - Krigerne
-
Krustjovs tale på Dalum Landbrugsskole, 1964.docx
-
Scorpions - Wind Of Change (Official Music Video)
-
Billy Joel, We Didn't Start The Fire, A Journey through history
-
Få er blevet hædret og hadet som ham (Om Gorbatjov)
-
Last Soviet leader Mikhail Gorbachev dies aged 91 - BBC News
-
Dansk telegram til Gorbatjov - 26. december 1991
-
The Cold War - OverSimplified (Part 1)
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Grønland og Danmark - Fra koloni til selvstyre
Danmarks og Grønlands historie har været tæt forbundet de sidste 300 år, og statuen af Hans Egede står stadig majestætisk og skuer ud over Nuuk. Dog ikke til alles tilfredshed.
Hvad der startede som en kolonisering, er nu nået til et punkt, der minder om ligeværdighed, sådan da. Med selvstyreloven (2009) er det nu også op til Grønland selv hvornår de ønsker selvstændighed. Men med Trump lurende i baggrunden, er det så noget Grønland rent faktisk ønsker?
Forløbet starter med et blik på sagnet om "Havets Moder" for at forstå den grønlandske fangerkultur og den tilknytning til og respekt for havet, som grønlænderne har. Der ses også en god del DR's serie "Grønland og Danmarks fælles historie" (i fire afsnit), hvor vi får et indblik i de danske motiver for at kolonisere Grønland. Var det religion, penge, magt eller alle tre?
Hovedfokus ligger på perioden omkring og efter anden verdenskrig. Her sker der en stor "danisering" og fangerkulturen erstattes med et 8 til 16 job, bil og TV. Det sker med det grønlandske landsråds (senere landsting) opbakning, men mange grønlændere mister noget af den identitet og kultur, de var rundet af i deres opvækst, og modstanden mod Danmark begynder at tage til omkring 1970, bl.a. med Aqqaluk Lynge, samt bandet Sumé.
Nu, på sine ældre dage, kan Aqqaluk Lynge dog godt se at Danmark nok er det bedste for Grønland i den nuværende situation, og det samme kan en stor del af grønlænderne i meningsmålinger, også de unge.
Rigsfællesskabet ser i dag stærkt ud, men det har ikke været uden knaster i fortiden, f.eks. i from af spiral-sagen, "Eksperimentet", Thule-ulykken m.v.
Omfang: ca. 80 sider
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Historielab: Koloniseringen af Grønland, 1600-1850
-
Havets Moder.docx
-
Havets Moder - skulptur af Christian Rosing (havnen i Nuuk).jpg
-
Havets Moder - maleri af Jørn Bork (olie på lærred, 70 x 83 cm).jpg
-
DRTV - Historien om Grønland og Danmark (1:4): Mødet
-
DRTV - Historien om Grønland og Danmark (2:4): Handlen
-
Uddrag af Poeks beskrivelse af København.pdf
-
Modernisering i Grønland (Rostgaard & Schou, Kulturmøder i dansk kolonihistorie, s. 31-38).pdf
-
Afkoloniseringen forvandlede Grønland til en kamufleret koloni.docx
-
Fremmedbilleder (Rostgaard & Schou, Kulturmøder i dansk kolonihistorie, s. 20-21).pdf
-
Fremmedbilleder - Hvordan vi ser på de fremmede
-
Grønland fra amt til selvstyre, fra 1950 - Kildesamling.docx
-
Aqqaluk Lynge - Ode til danaiderne (dansk imperialisme i Grønland), 1973.pdf
-
Forskere - Spiralsagerne var en planlagt og målrettet agenda.docx
-
Forfatter - Spiralsagen beror på mange misforståelser.docx
-
Forfatter - Jeg så grønlandske piger stå i kø uden for barakkerne, når der kom nye danske håndværkere.docx
-
Skandaler og hemmeligheder har omgærdet USA's base i Grønland
-
HC Hansen Brevet (1957).docx
-
Danmarks mørklagte atomulykke
-
DRTV - Historien om Grønland og Danmark: Et lukket land (3:4)
-
Knud Rasmussens tale ved processen i Haag, 1932.pdf
-
Aqqaluk Lynge - Hvis grønlænderne skal overleve som folk, skal de blive sammen med Danmark.docx
-
Typer af historiebrug.docx
-
Har du undret dig over de grønlandske ansigtstatoveringer - Her er streger og prikker tegn på dyb spiritualitet.docx
-
Aktivist om overmalede statuer i Nuuk og København - For mig handler det ikke om et opgør med danskerne.docx
-
Interview med grønlandske gymnasieelever (2006) - Vi er ikke længere en koloni (Rostgaard & Schou, Kulturmøder i dansk kolonihistorie, s. 54-55).pdf
-
Unge tror på selvstændighed – men ikke lige nu
-
Pilerineq Tikinneq (forventning/ankomst) - Sumé
-
Pladecover til Sumés første album 'Sumut'.jpg
-
Velment forsøg med omplantning af grønlandske børn endte med fiasko.docx
-
DRTV - Historien om Grønland og Danmark: Det nye Grønland (4:4)
-
Statsminister Mette Frederiksens tale ved undskyldningsarrangement for de grønlandske børn, som blev sendt til Danmark i 1951, den 9. marts 2022
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059409",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059409",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059409"
}