Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Karin Sporleder-Jepsen
|
Hold
|
2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikingetiden (EKSAMEN)
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag.
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer.
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie.
Historiebrug og -formidling.
Historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
I forløbet indgår introduktion til kildekritik.
Indhold:
"Historien om Danmark: Vikingetiden", DR1, 2017
Peter Frederiksen: "Grundbog til Danmarkshistorien", Systime, side 27-31, 44
Lars Peter Visti Hansen: "Overblik til Danmarkshistorien" side. 24-29
"Tæppet fra Bayeux", DR1, 2010
"Wrath of the Northmen" - Sæson 1, episode 2
Ibn Fadlan om vikingerne (ar-rus´) skikke, ca. 922
Forløbets omfang: 40 ns.
https://www.youtube.com/watch?v=77-H-mzNabM
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO: Besættelsestiden
Peter Frederiksen m.fl. "Grundbog til Danmarkshistorien", Systime, side 207-209
Gregers Oldenborg: "Andst sogn under tyske soldaters indkvartering 1944-45", Andst præstearkiv.
Jakob Sørensen "Modstandsbevægelsen", systime, 2019, side 97-100, 107-110, 114-115
Peter Frederiksen: "Vores Danmarkshstorie", Columbus, 2019, side 217-222, 226
Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942
Estimeret omfang: 20
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Middelalder og korstog (EKSAMEN)
Forløbet omhandler perioden fra europæisk middelalder med særligt fokus på korstogene op til renæssancen. Der kigges indledningsvis på, hvad der kendetegner middelalderen som periode, herunder det feudale system, kirkens rolle, magtkampene mellem kirke og kongemagt, pesten og de europæiske stridigheder. Herefter lægges fokus på korstogene og mødet mellem den kristne og den muslimske kultur. I forbindelse med hermed perspektiveres til den nutidige konflikt mellem vestlige demokratiske værdier og islamismen. Til sidst ses på overgangen til renæssancen og på reformationen.
Sanne S. Knudsen m.fl.: Middelalderen - historie, religion, litteratur og kunst, Systime, 2011, s. 9-15, 17-24, 37-45
Lars Peter Visti Hansen: Korstogene - Ìdé og virkelighed, Systime, 2004-2007, s. 7-14
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie, bind 1, Columbus, 2019, side, 136-138, 148
Kilde: "Benedikts Klosterregel" i Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1, Columbus, 2010, s. 133
Kilde: "Pave Urban opfordrer til korstog", s. 140-143 i Peter Frederiksen: Grundbog til verdenshistorien. Fra oldtiden til enevældens samfund", Systime, 2008
Supplerende materiale:
Dokumentar: Den Hellige Krig (DRK, 2012) (CfU)
Film: "Arn: Tempelridderen" (2007)
Forløbets omfang: 36 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Renæssancen og de store opdagelser (EKSAMEN)
Forløbet har haft fokus på menneske- og verdenssynet samt Columbus´opdagelse af Amerika. Desuden har vi beskæftiget og med de Dansk Vestindiske Øer samt debatten med offentlige undskyldninger.
Forløbet har taget udgangspunkt i e-bogen "På sporet af den nye Verden"
Kernestof:
Kapitel 7 i Ulrik Grubb m.fl: "Overblik. Verdenshistorie i korte træk", Gyldendal 2005.
Kapitel 1,2,4,5, 8 og 10 samt siderne 54-57, 67-69, 109-111 og 136 (kilder) i Mathias Strand: "På sporet af den nye verden", Praxis, 2022 (e-bog)
Side 47-51 i Flemming Kilsgaard Madsen "Opdagelserne", Munksgaard (1997) (kilder til Processen i Valladolid)
Supplerende materiale:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/saa-stort-har-danmark-vaeret/
https://www.dr.dk/nyheder/politik/lars-loekke-kalder-slaveri-paa-de-vestindiske-oeer-utilgiveligt
"Danmarks tabte paradis - De vestindiske øer" (DR2, 2017) (dokumentar, første tyve minutter)
opsamlende quizlet:
https://quizlet.com/796345210/renaessancen-og-de-store-opdagelser-flash-cards/?x=1qqt
Forløbets omfang: 55 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Imperialismen (EKSAMEN)
I forløbet har vi haft fokus på årsagerne til England og Frankrigs forskellige kolonipoliti, det engelske imperiums kolonisering af Afrika samt baggrunden til første verdenskrig.
- Peter Frederiksen m.fl. "Grundbog til historien: Fra de store revolutioner til 2. verdenskrig", s. 74-83, 106-109, 117-121, 181-182
- Dokumentar "Maskingeværets historie", del 1, DR2, 2009
Tegning fra 1899 med titlen "The White Man´s Burden"
Rudyard Kipling "The White Man´s Burden", 1899
To syn på imperialismen:
- Niall Furguson: "Imperialismens økonomiske og politiske arv" i Thorkil Smitt Verdenshistorie 2, 2015 (side 88-89)
- John A. Hobson: "Imperialismen, et studie", 1902
Søren Vrist Christensen: Baggrunden for første verdenskrig https://www.youtube.com/watch?v=gD8DJH-9hDM
Forløbets omfang: 25 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Demokratiets udvikling (EKSAMEN)
Et forløb om demokratibegrebet hvor vi har undersøgt, hvordan det har udviklet sig fra antikken til i dag. I antikken har vi haft fokus på det græske demokrati, men trukket perspektiver til Romerriget, som de allerede har haft om tidligere.
Derefter har vi haft særligt fokus og lavet nedslag i oplysningstiden.
Indhold:
https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-har-vi-ikke-direkte-demokrati-som-i-oldtidens-athen
Dit Demokrati | Styreformer - YouTube
Dit Demokrati | Demokratiformer - YouTube
Vores Verdenshistorie Perikles’ gravtale – s. 39 i "Vores Verdenshistorie"
Anders Hassing: "Da demokratiet blev opfundet og genopfundet" via linket : https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/Editor/natmus/undervisning/dokumenter/Europa/da_demokratiet_02.pdf (side 5-10, 16-21, 23-26)
Edmund Burke. Reflections on the French Revolution, 1790 i "Vores Verdens Historie 2", side 125
Stormen på Bastillen | DRTV, fransk dokumentar fra 2021
"Historien om Danmark. Grundloven, folket og magten", DR1 (2017)
Peter Frederiksen: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2008, side 133-138,
Kilde: "Falstertalen" i 146 Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2008
https://www.youtube.com/watch?v=CP8k_f3PFq8 (Enlightenment Thinkers)
Ulrik Grubb "Overblik. Verdenshistorie i korte træk" , Gyldendal, kapitel 10
Edmund Burke "Samfundets Organiske Udvikling", 1790
Forløbets omfang: 45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hitlers vej til magten (EKSAMEN)
Ulrik Grubb m. fl "Overblik. Verdenshistorien i korte træk", Gyldendal, 2008
Kapitel 13, side 146-156
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3, side 74-81 samt kilde: Bemyndigelsesloven, s. 81
Nazisternes storhed og fald: Sæson 1 – De første seks måneder | DRTV, S:1, E:2
Eleverne har holdt gruppeoplæg om emnerne: Antisemitisme, Nazistisk race- og jødepolitik, Nürnberglovene, Krystalnatten og Ghettoer, Wannsee-konferencen , Endlösung, Udryddelseslejre og Retsopgøret med udgangspunkt i materialet fra: http://www.holocaust-uddannelse.dk/emner.asp
Eleverne har desuden holdt oplæg om andre folkedrab: Armenien, Stalin, Cambodja
Irak, Bosnien, Rwanda og Darfur med udgangspunkt i hjemmesiden www.folkedrab.dk
Anvendte begreber:
https://quizlet.com/dk/950584771/hitlers-vej-til-magten-flash-cards/?i=85tm3&x=1jqt
Forløbets omfang: 30 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Den kolde krig (EKSAMEN)
Peter Frederiksen: Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering, side 15-22, 25-28,
Mathias Strand: "På sporet af den kolde krig", side 49-57, 75-99, 112-119
Kai Otto v. Barner: "Den Kolde Krig", Systime, 2011, kap. 12, side 163-170
Kilde "Truman-doktrinen" i Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering, side 40-42
Kilde: Marie Krarup: Jeg er nationalkonservativ, og derfor er jeg imod at Danmark støtter krigen i Ukraine, Ræson, 2023*
Kilde: Dansk russer i opråb - Ukraine er også skyld i krigen, Ehsan Faizzad i TV2 Østjylland, 2022 *
* Mathias Strand "På sporet at den kolde krig", s. 123-124, 124- 126
Kilde: Per Stig Møller tror ikke på en storkrig: Men den gamle verdensorden er væk (uddrag), Berlingske 24. januar 2024
Anvendte begreber:
https://quizlet.com/dk/55830531/kold-krig-flash-cards
Forløbets omfang: 75 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fra fattighjælp til velfærdsstat (EKSAMEN)
Andersen, Lars: "Fokus 3. Fra Verdenskrig til velfærd, 2009", s. 48-49, 50-53, 53-57, 57-59, 59-62,
Kofoed, Nina: Fattighjælp og tab af rettigheder 1849-1933 - fra Grundlov til Socialreform, 2016
Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie", Columbus, 2021, s. 273-275
Grundbog til Danmarkshistorien", side 220 -225
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/augusta-erichsens-beretning-om-kanslergadeforliget
Video: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/velfaerdsstaten-1945-1973
Socialreformen: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/socialreformen-af-1933
Kanslergadeforliget: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kanslergadeforliget-1933
Anvendte begreber til forløbet:
https://quizlet.com/363744291/den-danske-velfaerdsstat-flash-cards/
Forløbets omfang: 28 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Opsamling og kronologi
Vi har set eksamensvideoen "Ved det grønne bord"
Følgende kapitler i Ulrik Grubb: "Overblik - verdens historien i korte træk" passer til de kørte forløb:
Kapitel 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12 (med fokus på imperialismen), 13, 14 (frem til side 163)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059411",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059411",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059411"
}