Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Jacob Leth
Hold 2022 SP/2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0 - Grundforløb Tapas
Titel 2 Forløb 1 - Literatura infantil
Titel 3 Forløb 2 - Los jóvenes españoles
Titel 4 Forløb 3 - España emigración e inmigración
Titel 5 Forløb 4: "México
Titel 6 Forløb 5: Pandillas en América Latina
Titel 7 Forløb 6 - Latinos en EE.UU.
Titel 8 Forløb 7 - Eksamensrepetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0 - Grundforløb Tapas

I grundforløbet arbejdede eleverne med Tapas grundbogssystem kapitel for kapitel med tilhørende faglige progression med anvendelse af såvel grundbogen, grammatikbogen og øvebogen.
Lærebogsstoffet blev suppleret af løbende elevfremlæggelser såsom "mi familia", "ir de compras", "un día en la playa" og andre mindre fremlæggelser.
Eleverne anvendte en række mindre videoer til at øve ordforråd til udvalgte emner, fx "La familia", "Los animales", La cabeza" etc.
Eleverne trænede ligeledes samtalen ved løbende anvendelse af samtalekort, der stilladserede elev-samtalerne.
Skriftligt havde eleverne løbende test, der evaluerede elevernes faglige progression samt elevernes forståelse af teksterne i Tapas.
Endvidere fik eleverne løbende og på skift mulighed for at præsentere musikvideoer og små videoklip/ uddrag fra serier på spansk, som dannede udgangspunkt for en samtale om disse såvel sprogligt, indholdsmæssigt og kulturelt.
Ligeledes er diverse videoer blevet inddraget for at illustrere emnerne i Tapas (fx tyrefægtning, Día de los muertes etc.)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 103,39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1 - Literatura infantil

I forløbet "Literatura infantil" arbejdede eleverne med en blanding af spanske børnesange, børnebøger og tegnefilm til børn.

Et fokuspunkt var arbejdet med perfektum, præteritum og imperfektum, og eleverne arbejdede bl.a. med at omskabe nogle af de spanske børnehistorier fra nutid til førnu-tid/datid. Derudover arbejdede elevere med et projekt, hvor de skulle fremlægge om deres egen barndom og relatere til barndom i Spanien.

Teksterne i forløbet var:
Tekst 1: La granja del abuelo (spansk børnesang/video)
Tekst 2: Los besitos (spansk børnebog)
Tekst 3: Regler for datid på spansk
Tekst 4: Soy pequeño y grande (spansk børnebog)
Tekst 5: Peppa Pig - La biblioteca (spansk tegnefilm)
Tekst 6: Peppa va a la biblioteca (spansk børnebog)
Tekst 7: Babar se viste (spansk børnebog)
Tekst 8: Babar - No hay mejor lugar que el propio hogar (tegnefilm)

Derudover arbejdede eleverne med fremtid og konditionalis, herunder at omskabe tekst til disse tider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2 - Los jóvenes españoles

Forløbet havde stor fokus på glosetræning. Eleverne arbejdede meget med opgaver fra bogen Mundo Hispano. Stor fokus på oversættelse og ordforråd.

Derudover arbejdede eleverne løbende med samtalekort for at træne den frie samtale samtidig med, at de sideløbende arbejdede med en større fremlæggelse om unge spaniere.
Eleverne drøftede parvist, gruppevist og på klassen forskelle på unge i Spanien og i Danmark. Eleverne skrev ligeledes en skriftlig opgave om emnet samt lavede flere mindre og en stor fremlæggelse.

Derudover arbejdede eleverne med at bruge diverse hjælpemidler (ordbog, verbebøjere o.lign) på en hensigtsmæssig måde.

Endvidere arbejdede eleverne med eksamenstræning i form af Delprøve 1 og 2 samt arbejde med såvel billedsamtaler og samtaler om det faglige tema.

Forløbet tog udgangspunkt i et kompendium (vedhæftet), der indeholder følgende tekster:

- Tekster og øvelser om "Blanca de Madrid" samt tekster om "Guillermo de Sevilla"  fra bogen “Mundo hispano” af Eva Rosenkilde (2015) - opgaverne til Blanca og Guillermo.
- Videoer til afsnittene om Blanca og Guillermo.
- Forskningsrapport/ estadisticas: Jóvenes españoles – entre dos siglos, Juan María-Anleo y José A. López-Ruiz, 2017
- Artikel: "El 75% de los jóvenes españoles prefiere internet a salir de fiesta en su tiempo de ocia" (RTVE 2019)
- "España no es país para jóvenes", tekst fra Tapas Ibog 2023
- Nyheder: Los JÓVENES ESPAÑOLES se INDEPENDIZAN cuatro años más TARDE que la
media europea, a los 30 (RTVE Noticias 13 de agosto 2021)
- Artikel: ”2.000 euros de diferencia:  así viven los jóvenes, como Rocío, a los que España no puede dar trabajo”. (UDDRAG) COPE.es 08 NOV 2022.
- Video: Why is SPAIN a hell for MILLENNIALS? (VisualPolitik 2022)
- Artikel: "La OCDE alerta de que la difícil transición de los jóvenes" (El País 2023)

Film: Carmen & Lola (2018), Dirigida por Arantxa Echevarría
Film: Vivir es fácil con los ojos cerrados (2013)

Supplerende:
- Diverse musikvideoer, fx Danny Ocean – ”Fuera del mercado” (2022), ROSALÍA – ”CANDY” (2022) og Aitana – ”En El Coche” (2022)
- Tekst A fra delprøve 1: "Jóvenes contra el cambio climático (2022)
- Artikel: ”Det spanske generationstyveri”, Weekendavisen 28. maj 2020
- Artikel: ”Una generación perdida”: el paro juvenil en España casi triplica a la UE", (UDDRAG) 20 minutos, 2020
- Diverse billed og figurmateriale med statistik.




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3 - España emigración e inmigración

I forløbet España y la migración arbejdede eleverne med fokus på migrationen fra det afrikanske kontinent til Spanien (inmigración) og migrationen fra Spanien til europæiske lande (fuga de cerebros).

Eleverne havde en del gruppearbejde, hvor de skulle kombinere viden fra tekster, stati-stikker, billeder og film. Eleverne lavede en afsluttende fremlæggelse og løbende mindre skriftlige produkter.

Derudover skulle eleverne arbejde med en længere tekst i form af bogen "Moros en la costa" (uddrag) samt opgaver til bogen.
Endvidere så vi filmen "Adú", der handler om A) Adú, der flygter med sin søster til Spanien, B) Grænsevagterne i Melilla og C) En spanier der er migreret til Afrika.

Forløbet tog udgangspunkt i følgende tekster:
- España: Inmigración (estadisticas), magasinet "Expansión" 2022.
- Típos de migración (Diferenciador, 2021)
- Info om hegnet i Melilla
- Video: How a border wall works in Melilla. CBSN 2019
- Video: Segundo día de asalto a la valla de Melilla. Euro News, 2022.
- Artikel: "Unas 2.500 personas intentan acceder a Melilla". El País 2022.
- Spillefilm: Adú (2020)
- Estadisticas: Población española y el flujo migratorio
- Fuga de cerebros: sus causas y que puedes hacer para evitarla.
-Estadisticas: Crecimiento de la población en España. Statista 2022
-Estadisticas: Población de España. Statista 2022
- Estadisticas: Flujo migratorio en España. Statista 2022
- Estadisticas: España en el mundo 2022. Statista 2022

Bog: Moros en la costa (kap. 4, 8, 9, 10 og 11). Af Dolores Soler-Espiauba, Kaleidoskope 2011
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: "México

I forløbet om Mexico arbejdede eleverne med tre overordnede emner: 1) Mexico generelt (historie, økonomi turisme etc.), 2) Kultur og 3) migration.

Eleverne deltog i Día de los Muertes på skolen, hvor der blev sat alter op, serveret mexikansk mad i kantinen, og vi fik besøg af en mexikaner, der fortalte om spansk kultur, historie, traditioner og selvfølgelig Día de los Muertes.
I forlængelse af dette så vi filmen "Coco".

Størstedelen af forløbet fokuserede på mexikansk kultur, hvor vi også arbejdede med mexikansk musik med fokus Los corridos: 1) Corridos tradicionales, 2) Narco corridos og 3) Corridos tumbados.

Undervejs i forløbet lavede eleverne en række små fremlæggelser om emnet, og de lavede et stort oplæg gruppevis, som blev fulgt op af 25 minutters samtale om emnet. Mens grupperne fremlagde, arbejdede de øvrige eleverne med et projekt om mexikansk migration.

Forløbet om México tog udgangspunkt i kompendiet (vedhæftet). Følgende tekster indgår i kompendiet:

Kapitel 1: México en general
Texto 1: México – Sociedad, economía e historia

Kapitel 2: La cultura e historia de México
Texto 2: Cómo explicar la tradición del día de muertos a los niños  
Texto 3: ¿Cómo celebra México el Día de Muertos
Texto 4: Træning i Delprøve 1. Emne: El Día de los Muertos.
Texto 5: Træning i Delprøve 1. Emne: México.
Texto 6: Música mexicana - Corridos
Texto 7: ¿Qué es el corrido mexicano?
Texto 8: Los corridos tumbados y los narcocorridos
Texto 9: Peso Pluma: Bzrp Music Sessions, Vol. 55
Texto 10: Træning i Delprøve 1. Emne: México.
Texto 11: Film – ”Coco”
Texto 12: Trabajo con fotos

Kapitel 3: Migración e integración
Texto 13: Trabajo con migración
Texto 14: Video: El País: Migración: ”Miles de niños cruzan a Estados Unidos desde México”, 2021
Texto 15: Video: CBS News/ dokumentar: ”Border business: Inside immigration”, 2019
Texto 16: Mexicansk migration til USA
Texto 17: Causas y consecuencias de la migración
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 5: Pandillas en América Latina

Indledningsvist havde forløbet fokus på at etablere viden om Latinamerika, især Mel-lemamerika. Her undersøgte eleverne landende, og vi dykkede især ned i El Salvador og Naib Bukeles hårde fremgangsmåde, herunder det nye mega-fængsel. I forbindelse med dette arbejdede eleverne med en række spansksprogede videoer, hvor fængslet og håndteringen af bander i El Salvador blev diskuteret. Dette skulle eleverne forholde sig metodisk/kritisk til.

Forløbet havde fokus på, at eleverne skulle opnå en flerperspektiviske forståelse for banderne i Latinamerika (især fokus på Mellemamerika):
a. set via statistikker og samfundsmæssigt
b. set fra ofrenes side
c. set fra bandemedlemmernes side.
d. set ud fra et projekt, der prøver at hjælpe bandemedlemmer.

Eleverne arbejdede med årsager til bandernes opståen, årsager til at unge kommer ind i banderne samt konsekvenser for samfundet. Fokus på både økonomiske, kulturelle og geografiske forskelle.

Derudover arbejdede eleverne med bandernes brug af tatoveringer, samt bandernes brug af musikvideoer som uddtryksmiddel.

Forløbet var opbygget med en række mindre eksamensforberedende fremlæggel-ser/samtaler. Eleverne arbejdede derudover målrettet med øveopgaver og ordforråds-træning.

Eleverne arbejdede med et kompendium (vedhæftet) bl.a. med følgende tekster:

Udvalgte tekster og videoer fra bogen: ”En la pandilla somos familia”. af Suzan Desezar (Systime, Ibog, redigeret 2022)
- "Baggrund"
- "Una mujer valiente. El Salvador".
- "Él me puso en la mente abrir un pequeño negocio"
- "Vinieron tres hombres a saltarme"
- Extorsiones y ”rentas”.
- El tema de violencia tiene muchas raíces."
- "En la pandilla nos llamamos familia."
- "10% af befolkningen i El Salvador har tilknytning til bander. "
- "Las causas de las diferencias entre los países de la región"

Derudover
- Tekster og billeder om bandernes brug af tatoveringer.

Og musikvideoer lavet af banderne eller bandesympatisører:
Musikvideo nr. 1: Cayar Little King ”Que Me Cuentas a Mí”
Musikvideo nr. 2: SS Records: ”Plomo en las Calles”
Musikvideo nr. 3: THUG POL: ”Perro No Come A Perro”
Musikvideo nr. 4: Jknuckles: ”Mr Yosie Locote”
Musikvideo nr. 5: El Pinche Smile Ft. Scrappy Loco: ”Perros Pandilleros”

Film: "Sin nombre". Dirigida por Cary Joji Fukunaga, 2009
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30,46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6 - Latinos en EE.UU.

I forløbet arbejdede eleverne med en række tekster, der belyser emnet latinamerikanere i USA med fokus på:
- Fakta - statistik
- Latinamerikaneres vigtige rolle i USA i forhold til politik, økonomi og kulturelt
- Årsager til at latinamerikanere søger mod USA
- Udfordringer for latinamerikanere i USA, fx diskrimination. lave lønninger etc.
- Latinamerikansk kultur i USA - kulturel indflydelse, fx sprogligt i form af spanglish.
Eleverne lavede en del små eksamensforberedende oplæg/samtaler.

Derudover har vi arbejdet med latinamerikansk musik og dens indflydelse i USA.
Vi har set filmen ”Las mujeres de verdad tienen curvas”.

Forløbet var opbygget med en række mindre eksamensforberedende fremlæggel-ser/samtaler. Eleverne arbejdede derudover målrettet med øveopgaver og ordforråds-træning.

Eleverne arbejdede med et kompendium (vedhæftet) med følgende tekster:

Texto 1. El crecimiento (y la transformación) de los latinos en EE.UU
Texto 2. Glosetræning s. 7 Texto 3. Estados Unidos, un país con muchos hispanoha-blantes
Texto 4. La población hispana en EE.UU. es una población "ambicultural”.
Texto 5. Arbejdsopgaver
Texto 6. Glosetræning
Tekst 7. Empleos en donde más trabajan los latinos en EE.UU.
Texto 8. Film. Las mujeres de verdad tienen curvas.
Texto 9: Træning i Delprøve 1. Emne: Latinos en EE.UU.
Texto 10 Træning i Delprøve 1. Emne: Latinos en EE.UU.
Texto 11 Træning i Delprøve 1. Emne: Latinos en EE.UU.
Tekst 12: Arbejde med musikvideoer.
Tekst 13. Film/dokumentar: Latino$ + Film + USA
Texto 14 Trabajo con fotos
Tekst 15. Graficos que ilustran por qué ser hispano o latino en EE.UU
Tekst 16. Video: ESTADOS donde MAS y MENOS se habla ESPAÑOL en EEUU
Texto 17. Spanglish
Tekst 18. Remodeling la cocina and rediscovering the wonders of parsley-perejil
Tekst 19. Don Quixote de La Mancha (Spanglish version)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 7 - Eksamensrepetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer