Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Asbjørn Hansen
|
Hold
|
2022 SA/c (2c SA, 3c SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Netværkssamfundet
Beskrivelse: Forløbet har haft fokus på senmoderniteten og de implikationer der følger heraf. Særligt fokus på unge og det pres/stres de oplever som følge af sociale medier.
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data.
Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
Forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 2c-SA
|
01-09-2023
|
Aflevering 2 2c-SA
|
13-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærdsstat og økonomi
Beskrivelse: Forløbet har fokuseret på holdninger til velfærdsstaten samt de udfordringer den universelle velfærdsstat står over de kommende år.
Begreber som har været centrale: velfærdsmodeller, konkurrencestat, kredsløbet, samfundsøkonomiske mål, klemmer på velfærden.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Podcast Nick Allentoft - Velfærdsstaten begynder
-
Bjørnstrup, Victor, et al. 2015, Velfærdsstaten under pres - Perspektiver på velfærdsstatens fremtid, København: Columbus; sider: 22-25, 36-40, 43-46, 51-62
-
DRTV - Deadline: Svend Brinkmann om oplevelsessamfundet
-
DR2, 20-2-2018, Magtesløs i systemet - en god samfundsborger
-
Kronik: At diskutere pension i fremtiden skal ikke længere være tabu
-
DR2, 13-4-2013, Alt for meget velfærd
-
Regeringen deler en milliard ud til akut velfærd
-
2.2 Hvad gør konkurrencestaten
ved arbejdsmarkedet?
-
2.1 Ove Kaj Pedersen –
konkurrencestatens fader!
-
Sommerpodcast: Den danske konkurrencestat
-
DR2, 16-12-2022, Deadline
-
Knap 8 ud af 10 forventer velfærd, der bliver meget svær at leve op til
-
Løkkes forslag i modvind: Unge skal varme modermælkserstatning og rydde op på landets sygehuse
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Integration
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
- Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
- Sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser
- Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
- Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
- Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
- Argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisation
- Social differentiering, kulturelle mønstre, social mobilitet og samfundsforandring
Forløbet er en del af SRO emnet hvor eleverne skriver i samfundsfag og matematik.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Artikel - fertilitet.docx
-
FAKTA: Hvad er en flygtning?
-
Hvor mange og hvem er indvandrere i Danmark? — Integrationsbarometer
-
Morten Hansen Thorndal: Ærkedansker - Perker dansker, Columbus; sider: 10-16, 23-28, 52-60, 68-114, 133-140
-
DR2, 30-11-2021, Deadline
-
De tre klassiske ideologier.pptx
-
Afsnit
-
DR1, 12-11-2020, Rejs hjem til dit abeland
-
DR1, 24-11-2016, Ali og hans brødre
-
Hvad koster ikkevestlig indvandring i Danmark? Svaret ligger et sted mellem 6 og 33 milliarder
-
Danskerne tror, integrationen går meget værre end i virkeligheden
-
TV2 Echo, 27-11-2023, RacismeEksperimentet
-
Test dig selv: Hvilket af de 14 partier deler du flest værdier med?
-
Indfødsretsprøven den 31. maj 2023 - Indfodsrettest
-
Medbring
-
De her spørgsmål kan tippe magten i Danmark: »De skal være meget forsigtige med at gå ind i den diskussion«
-
Fra 27 til 4 procent: Danskerne anså flygtninge som en større trussel i 2015 end i dag
-
Danskernes bekymring for indvandring er stadig stor
-
værdi- og fordelingspolitik.jpg
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk økonomi
Beskrivelse: Forløbet har fokus på aktuel dansk økonomi. Begreber i centrum er: økonomiske skoler, finans og pengepolitik, klimapolitik, kredsløbet.
Kernestof:
Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Krise eller fest? Her er økonomernes bud på 2024
-
Afsnit
-
Sørensen, Jacob Graves, 2021, Økonomiens Kernestof, København: Columbus; sider: 18-25, 34-42, 52-68, 72-81, 100-114, 176-186
-
Udbud og efterspørgsel
-
Kønsforskelle fra fødsel til død: Drenge og mænd klarer sig dårligere end piger og kvinder - undtagen på arbejdsmarkedet - ROCKWOOL Fonden
-
Hvad er en obligation? Bliv klogere på hvad obligationer er
-
DR2, 11-09-12, Økonomi for dummies - Forbrug og vækst
-
De gule fagforeninger – Københavns Universitet
-
Stor opbakning til den danske model – også blandt de ”gule” og de uorganiserede
-
Hvilken rolle kommer de gule fagforeninger til at spille i fremtiden
-
VIDEO Sådan er ’den danske model’
-
Søren Hove: Får regeringen uventet hjælp fra økonomerne?
-
Regeringen vil bruge arbejdskraft som "ny valuta"
-
Explainer: Hvorfor vil regeringen afskaffe store bededag?
-
Titel
-
DR2, 28-10-2013, Pengenes herrer (1) John Maynard Keynes og keynesianismen
-
DR2, 29-10-2013, Pengenes herrer (2) Hayek og det frie marked
-
Skal afgiften være på landmandens ko eller på supermarkedets kød? Forstå forskellen
-
Overblik: Her er eksperternes tre modeller for en CO2-afgift på landbruget
-
Eksperter skyder populært klimaforslag ned: Landbrugets CO2-afgift skal ikke lægges i køledisken
-
En sund økonomi designes til at trives, ikke vækste.
-
DR2, 22-3-2023, Deadline
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EU i et valgår
FORLØBET AFSLUTTES EFTER FERIEN.
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet er en optakt til EU valget samt følger op på parlamentsvalget d.9/6-2024 og implikationerne af dette. Der fokuseres på Italien og italiensk politik i forbindelse med studierejse, hvor eleverne har arbejdet med populisme og identitetspolitik ift. at forstå og forklare politiske strømninger i italiensk politik (studietur).
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EU i et valgår
FORLØBET ER EN FORTSÆTTELSE AF FORLØB AF SAMME NAVN INDEN FERIEN.
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet er en optakt til EU valget samt følger op på parlamentsvalget d.9/6-2024 og implikationerne af dette. Der fokuseres på Italien og italiensk politik i forbindelse med studierejse, hvor eleverne har arbejdet med populisme og identitetspolitik ift. at forstå og forklare politiske strømninger i italiensk politik (studietur).
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kampen om historien | Meloni og Mussolini - rimer historien? | DR LYD
-
Afsnit
-
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk, 2021, Politikkens Kernestof, København: Columbus; sider: 52-63
-
DRTV - Horisont: De italienske patrioter
-
DRTV - P3 Essensen: Italiens nye fascister
-
Genstart | Mindet om Mussolini | DR LYD
-
Giorgia Meloni: Italys far-right wins election and vows to govern for all! I am Giorgia!!!
-
Jyllands Posten, 11-8-2024, SF advarer: Lad være med at ignorere EU-chefs bøn, Mette Frederiksen
-
Børsen, 7-8-2024, Danmark svigter Europa, hvis regeringen sender en letvægter til EU-Kommissionen
-
Hans Branner: Det Politiske Europa, Columbus; sider: 132-147
-
EU integrationsteorier
-
Full Debate: Harris vs. Trump in 2024 Presidential Debate | WSJ
-
Europa-Parlamentsvalg 2024: Her er, hvad Europa har stemt
-
Politiken mener: Danmark sender et stærkt signal til Europa
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
International Politik
Beskrivelse af forløbet:
Forløbet har fokus på forholdet med Vesten og Rusland. Klassiske temaer inden for international politik (magthierarki, idealisme, realisme, sikkerhedsbegreber, FN, NATO mv) er blevet behandlet i relation til konflikten mellem Vesten og Rusland. Dansk udenrigspolitik og hvilke handlemuligheder en småstat har i international politik, herunder den nye udenrigspolitiske strategi Pragmatisk idealisme er blevet behandlet.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
10 Conflicts to Watch in 2024
-
CrisisWatch Tracking Conflict Worldwide
-
Bülow, Morten Winther mfl, 2011, International PolitikNU, Århus: Systime; sider: 9-12
-
DRTV - Putins kamp mod Vesten
-
Hans Branner: Global politik 3. udgave, Columbus; sider: 18-33
-
Global Soft Power Index 2024
-
Soft Power vs. Hard Power | UC Berkeley Executive Education
-
Nye: Soft Power, Hard Power and Smart Power
-
Selvransagelse i EU efter russisk invasion: Vi var naive. Diplomati er ikke længere nok
-
Afsnit
-
Jacob Graves Sørensen: International Politiks Kernestof, Columbus; sider: 10-21, 56-59, 82-84, 94-100, 102-108, 118-126
-
Anarchy
-
Balance of Power
-
Theory in Action: Realism
-
Theory in Action: Liberalism
-
Interdependance
-
The Golden Arches Go to War | by Anne-Marie Slaughter & Ian Shapiro - Project Syndicate
-
DR2, 1-4-2022, Deadline
-
EU’s syn på verden var blot en smuk drøm. Det er en illusion, at vi kan handle os til fred
-
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk, Jacob Sinding Skött, 2023, IP bogen, København: Columbus; sider: 83-85
-
Theory in Action: Constructivism
-
DRTV - Horisont: Putins indoktrinering af Rusland
-
Samuel Huntington on the Clash of Civilizations
-
World Factbook - Ukraine
-
Krigen i Ukraine peger mod ny sikkerhedspolitisk kurs
-
PET i ny vurdering: Krigen i Gaza skærper trusselsbilledet i Danmark
-
Center for Terroranalyse: Terrortruslen mod Danmark er skærpet | Nyheder | PET
-
Analyse: FN bliver testet som aldrig før
-
Er FN blevet en svag aktør? Nej, tværtimod, lyder svaret fra ekspert
-
JP mener: FN er kørt helt ud på et sidespor
-
Branner, Hans, 2023, Global Politik (5. udgave), København: Columbus; sider: 276-293
-
Vores politik skal være styret af pragmatisk idealisme
-
Vi er begyndt at tage det for givet, at andre løser de problemer, vi ikke selv magter
-
Prøvesæt - IP (3cSA).docx
-
»Dramatisk, vild og vanvittig«: Eksperter beskriver konsekvenserne af det amerikanske præsidentvalg
-
Valgdagen rusker os vågne til ny virkelighed: Uanset hvem der vinder, så har Europa tabt
-
Skrækhistorier (kausalitet) artikel.docx
-
DRTV - Deadline: Europa, hvad nu?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Globalisering og handel
Beskrivelse af forløbet:
Forløb omhandlende den globaliserede og internationale økonomi med fokus på globaliseringens dimensioner, syn på globalisering og status på globalisering (regionalisering eller globalisering?), handelsteorier, protektionisme, handelskrig, udviklingsteori og afhængighedsteori
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
- Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt og diskutere løsninger
- Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser
- Skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
- Formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
- Formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Kernestof:
- Globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jacob Graves Sørensen: International Politiks Kernestof, Columbus; sider: 152-162, 176-188
-
Afsnit
-
KOF Globalisation Index
-
Branner, Hans, 2023, Global Politik (5. udgave), København: Columbus; sider: 164-169
-
Henrik Kureer: ØkonomiNU - grundbog, Systime; sider: 214-225
-
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk, Jacob Sinding Skött, 2023, IP bogen, København: Columbus; sider: 155-159
-
Globalisation: Where on the elephant are you?
-
Journalist: De danske medier fortæller ikke den rigtige historie om USA
-
Andersen, Lene Nibuhr, Jakob Sinding Skött, 2018, Økonomibogen, København: Columbus; sider: 226-238
-
Artikel - De grinede sammen på scenen i Rusland.docx
-
DRTV - Deadline: Om Assads fald og syrernes håb
-
De grinede sammen på scenen i Rusland. Nu står to lande tilbage som de store tabere
-
globalis.dk
-
Home | Human Development Reports
-
DataBank | The World Bank
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Politik II
Beskrivelse af forløbet:
Det gennemgående tema har været dansk politik med fokus på konsekvenser af folketingsvalget 2022: hvordan kan man forstå SVM-regeringens og Danmarksdemokraternes opståen? Eleverne har bygget videre på deres viden fra tidligere politikforløb (Politik I) og bl.a. arbejdet politiske skillelinjer, vælger- og partiadfærd, politisk kultur og medborgerskab, demokratiopfattelser og magtteorier. Tilslut lavede eleverne et mindre kvantitativt projekt med egenproduceret empiri.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Transcript: Donald Trump’s Second Inaugural Speech
-
Donald Trumps full speech on Inauguration Day 2025
-
Jacob Graves Sørensen: International Politiks Kernestof, Columbus; sider: 34-39
-
Danmarksdemokraterne Danmarksdemokraterne
-
Støjberg har genantændt debat om land mod by: Hun appellerer til mennesker, der føler sig oversete af eliten
-
DR2, 7-9-2022, Deadline
-
Rasmussen, Jesper Hjarsbæk, 2021, Politikkens Kernestof, København: Columbus; sider: 66-78, 80-94, 112-115, 118-127, 144-151
-
DR1, 6-3-2023, Støjbergs stemmer (1)
-
Socialdemokratiet vil stoppe automatisk stigning i folkepensionsalderen
-
Tidligere topsocialdemokrat i hårdt angreb på Mette Frederiksen: »Jeg er sur på vegne af Danmark«
-
Store konsekvenser af lavere pensionsalder: Vil koste dig 25.000 kroner om året
-
Erfaren kommentator har bemærket to konkrete sager, der vidner om et skifte i regeringen: »Det, vi ser nu, er et meget voldsomt afbræk«
-
Partier vil tvinge Mette Frederiksen til forhandlinger om pension
-
Ringberg: Lørdag skærpede Troels Lund tonen over for S – mandag arbejder SVM videre i fællesskab
-
Ny måling: Stort flertal mod at hæve pensionsalderen
-
Genstart | De utro vælgere | DR LYD
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
Operationalisering
-
Samfundet behandler os som forbrugere. Det gør os til dårlige medborgere
-
Moderaterne-politiker kritiserer »topstyring« i regeringen: »På mine sorte dage tænker jeg, at folkestyret er den største illusion«
-
Karin Liltorp melder sig ud af Moderaterne
-
Hvem har de mest magtfulde forbindelser i Danmark? Svaret er hverken statsministeren, Kongen eller Novo Nordisk
-
Michael Bang Petersen kortlægger demokratiets tilstand. Minkerstatninger har skadet det, siger han
-
DR2, 26-11-2024, Deadline
-
Danmarks nye elite skubber folket fra sig - Mandag Morgen
-
Johanne Grøndahl m.fl.: Gode spørgsmål, rigtige svar, Gyldendal; sider: 25-26, 71-80
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Køn og ligestilling
Temaer i forløbet:
- Kønssocialisering
- Wokeisme eller reelle ligestillingsproblemer?
- Feminisme
- Teorier om køn
- Kønsopdelt arbejdsmarked
- Løn-og indkomstforskelle
- Mental load
- Bliver mændene glemt i kønskampen?
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler.
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059473",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059473",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059473"
}