Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Mai Britt Borremose
|
Hold
|
2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Journalistisk formidling
Mediemæssigt perspektiv
Eleverne har arbejdet med nyhedsformidling, analyseret nyhedsartikler og nyhedsindslag samt en hel nyhedsudsendelse.
Eleverne har selv produceret små nyhedsindslag, skrevet portrætartikel om en klassekammerat samt en mindre analyserende artikel om nyhedsformidling.
Faglige mål (i skal kunne):
Analysere, fortolke og vurdere nyhedsindslag, herunder:
- fremstillingsformer, vinkling, opbygning, nyhedskriterier, kildetyper, filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder
Kernestof:
DR: Nyt dødsfald, nyhedsindslag fra TV-avisen DATO
DR: TV-avisen 06.08.2023
TV2: Medicintilskud, Tilskudsudgifter presser regionerne, 09.08.2023
Herman Bang: Branden
Henrik Thomsen: Øje for øje og tand for tand, Jyllandsposten, 24.05.2013
Sten Jensen: Påkørt før han blev slagtet, BT 24.05.2013
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed (inkl. nyhedsklip) iBog (må benyttes)
Forløbet har et omfang på ca. 90 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35,52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krig (+ værk 1)
Alle perspektiver
Litterært: digt- og prosaanylse
Mediemæssigt: spillefilms- og dokumentaranalyse
Sprogligt: taleanalyse (retorik og argumentation) og egenproduktion af politisk tekst
Forløbet er afviklet i samarbejde med historie og som optakt til klassens historieopgave. Der er analyseret og fortolket tekster om Danmark og 2. Verdenskrig. Som perspektiv hertil har vi set nærmere på dansk krigsdeltagelse i nyere tid.
Skriftligt har eleverne skrevet digte om krig og en tænkt kommentar til et Facebook-opslag, hvor de argumenterede for eller imod anvendelse af virkelige begivenheder i fiktionsfilm.
I skal kunne foretage retoriske og argumentationsteoretiske analyser af taler og opinionstekster
I skal kunne analysere og fortolke spillefilm, digte og prosatekster om krig
I skal kunne foretage dokumentarfilmsanalyser
Kernestof:
Krig et danskfagligt forløb (uddrag)
inkl "Definitioner" af Halfdan Rasmussen, "Det hellige mod" og "Skæbne" af Morten Nielsen, uddrag af "Den første sten" af Carsten Jensen.
Anne Grethe Bjarup-Riis: Hvidsten Gruppen (værk)
Janus Metz Pedersen: Armadillo (forkortet version)
Søren Gades tale ved mindehøjtideligheden for de faldne modstandsfolk 05.05.2023
Mette Frederiksens tale ved demonstrationen ved den russiske ambassade
Mette Frederiksens tale ved gudstjenesten på årsdag for invasionen af Ukraine 24.02.2023
Zelenskyjs tale til Danmark: "Sammen beviser vi, at livet har værdi
Louise Jappe og Louise Kjeldsen: De sårede, 2004 (uddrag)
Jan Grarup: Hvor jernkorsene gror, 2019 (uddrag)
De sidste tekster er fra eksamensforberedelse og ikke læst/set i selve forløbet
Forløbet har et omfang svarende til ca. 125 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturhistorie og periodelæsning (+ værk 2)
Vi har læst nedslag i dansk litteraturhistorie fra middelalder til det folkelige gennembrud. Der har været fokus på historisk kontekst og periodisering.
Der er ikke læst tekster fra barok og renæssance, men periodernes karakteristika er gennemgået
I skal kunne analysere og fortolke tekster fra nedenstående perioder, gøre rede for de forskellige perioders karakteristika og se teksterne som led i en litteraturhistorisk sammenhæng
Kernestof:
Litteraturens veje (uddrag)
Middelalder:
Ebbe Skammelsøn
German Gladensvend
Kong Lindorm
SG dansk, video om folkeviser
Oplysningstid:
Ludvig Holberg: Jeppe paa Bjerget (uddrag)
Nikolaj Arcel: En kongelig affære (uddrag)
Romantik, poetisk realisme og romantisme:
H. C. Andersen: Danmark mit Fædreland/I Danmark er jeg født
Adam Oehlenschläger: Fædrelandssang/Der er et yndigt Land
N. F. S. Grundtvig: Danmarks Trøst/Langt højere Bjerge
H. C. Andersen: Klokken
Pocchahontas (uddrag)
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Emil Aarestrup: Paa Sneen
Det moderne gennembrud (periodelæsning):
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
J. P. Jacobsen: Fru Marie Gruppe (uddrag)
Herman Bang: Den sidste aften
Amalie Skram: Forraadt (uddrag) (norsk)
Bjønsstjerne Bjørnson: En Hanske (norsk)
August Strindberg: Den Starkere (svensk)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (værk)
Skam (uddrag)
Det folkelige gennembrud:
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand
Jeppe Aakjær: Naar Rugen skal ind
Martin Andersen Nexø: Sevilla
Forløbet har et omfang svarende til ca. 140 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sproglig variation
Det sproglige perspektiv
Vi arbejder med forskellige former for sproglig variation.
Dansk sproghistorie, dialekt, sociolekt, kronolekt, etnolekt og multietnolekt, ungdoms- og gruppesprog, domænetab, sprogpolitik og holdninger til de sproglig variationer.
I skal kunne diskutere udviklingen i dansk sprog, og herunder redegøre for udviklingen.
I skal kunne analysere og fortolke brug af sproglige variationer i litterære tekster
Peter Heller Lützen: Det sproglige i dansk (uddrag)
DR1: Hausgaard og Vers: Rejsende i dansk, episode 5
Manu Sareen: "Iqbal Farooq og den jyske forbandelse" uddrag
Mirjan DUe Steffensen: "Dansk vs. engelsk"
Claus Dall "Messerschmidt defensor for dansk sprog"
Benny Andersen: Verdensborger i Danmark
Jeff Matthews:" Halality", uddrag
Ukendt: "Ræujaut
Etnolekt og multietnolekt https://dialekt.ku.dk/sociolekter/etnolekt/
Yahya Hassan: Yahya Hassan (digtsamling)
Gilli Sivas: Deruda
Forløbet har et omfang på ca. 120 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krimi
Kriminallitteratur og true crime
Vi har arbejdet bredt med krimitekster. Eleverne har læst uddrag af forskellige typer krimier, set krimiserier, trucrime-dokumentarer og lyttet til true crime podcasts.
Eleverne har selv produceret uddrag til true crime podcasts og skrevet debatindlæg om trucrimegenren
I skal kunne:
- analysere og fortolke litterære krimier og herunder koble til genrer og krimiallitteraturhistorie
- analysere og fortolke fiktive krimiserier og perspektivere til kriminallitteraturen
- analysere og vurdere true crime-dokumentarer
- analysere og vurdere true crime-pod casts
Kernestof:
Litteraturhistorien på langs og på tværs (uddrag)
Den iscenesatte virkelighed (må benyttes)
Arthur Conan Doyle: Papæsken
Dan Brown: Da Vinci Mysteriet (uddrag)
Hamma og Hammer: Svinehunde (uddrag)
Stefan Brockhof: Kriminalromanens 10 bud
Raymond Chandler: Farvel min elskede (uddrag)
Anders Bodelsen: Harlekins millioner
?? Dashiell Hammet: Det store kup (uddrag)
DR1: Broen, sæson 1, episode 1
DR Rejseholdet, episode 13
Mørkeland: Episode 66, Mordbranden på Bornholm (uddrag)
DR: Et langsomt mord, podcast
DR: Danske mord: De københavnske kvindemord (sæson 2, episode 3)
Forløbet har et omfang på ca. 150 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Realismer og modernismer + værk 3 og 4
Det litterære perspektiv
Længere forløb om realismer og modernismer i det tyvende århundrede
Der er læst tekster fra tidlig modernisme (ekspressionisme mm.) og med nedslag i relevante ismer frem til minimalismens start i 1990'erne. Kendskab til realismetræk og modernistiske træk i litteraturen i det 20. århundrede
I skal kunne analysere og fortolke litterære tekster fra de gennemgåede perioder. Herunder:
- bestemme genre og periode
- udvælge relevante analysegreb
- perspektivere til læst litteratur
Kernestof:
Litteraturens veje (uddrag)
Litterære ismer (uddrag)
Ekspressionisme:
DR2: Digtere,Divaer og dogmebrødre, afsnit 2 om 1920'erne
Tom Kristensen: Det Blomstrende Slagsmål, Nat i Berlin
Rudolf Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen, Bordelpige dræber ufødt
1930erne: Socialrealisme:
Hans Kirk: En plads i verden
Mogens Klitgaard: af Der sidder en mand i en sporvogn
Tove Ditlevsen: Barndommens gade, værk 3
1940+50erne: eksistentialisme, efterkrigstid, heretica-modernisme
Martin A Hansen: Paradisæblerne
Digt fra litterære ismer
Peter Seeberg: Hullet
1960erne:
konfrontationsmodernisme
Klaus Rifbjerg: Terminologi
Klaus Rifbjerg: Jern
1970'erne: bekendelseslitteratur
Vita Andersen:
Fredag, Lørdag, Søndag
Eleverne har selv skrevet et knækprosadigt med titlen "Mandag"
1980erne: 80'er-lyrik
DR2: Digtere, divaer og dogmebrødre, afsnit 7 (uddrag) om Michael Strunge
Michael Strunge: Vi folder drømmens faner ud (1981), værk 4
1990'erne: minimalisme
Helle Helle: Mit arbejde
Helle Helle: Film
Peter Adolphsen: Madeleine eller lille trist roman
Forløbet har et omfang på ca. 140 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Humor
Eleverne har arbejdet med grinets tre grundgreb (fra "Så gælder det rumba") og humorteorier (fra "Humor i dansk") og humorens virkemidler
I skal kunne analysere og fortolke brugen af humor i fiktive tekster
Kernestof:
Michale Balle Jensen: Humor i dansk (2013)
Så gælder det rumba (uddrag)
Peter Adolphsen: Marie, Jud og Gulemanden, 2000
Thor Bjørn Krebs: Europamestrene (uddrag) fra Balle: Humor i dansk
Martin Strid: striber (fra "Så gælder der Rumba")
Selvvalgte vittigheder
Line Knutzon: Måwens og Peder
Rimses den ene og rimses den anden
Forløbet har et omfang svarende til ca 70 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dansk i fagpakke: værklæsning + retorik
Perspektiv: sprog og litteratur
Eleverne har i dette forløb fokuseret på temaer ud fra deres fagpakkke
Eleverne analyseret taler og andre opinionstekster med fokus på fagpakkerelevante temaer. De har valgt relevante kronikker, debatindlæg eller læserbreve ud fra deres fagpakke.Analytisk har de arbejdet med retorik, argumentation og diskurs.
Eleverne har også læst et skønlitterært værk i tilknytning til fagpakke
Undervejs er der korte gruppearbejder, hvor eleverne i fagpakkegrupper og på tværs af fagpakkegrupper fortæller om deres valg af værk.
Eleverne har afleveret en refleksionsskrivning over værk og fagpakke
I skal kunne:
Koble tekster til jeres fagpakke, hvor det er relevant
Inddrage diskursteori i en retorisk analyse
Kernestof:
Håndbog til dansk kap. 4.11 Diskursanalyse
Mads Kastrup: Gå ikke over ordet, der kommer sporg (Ekstra Bladet
Silas L. Marker: Ordet 'samfundssind betyder ikke noget... (videnskab.dk
Gry Inge Reiter: ( grunde til at framing virker (bureaubiz.dk
Mette Frederiksen: Nytårstale 1. januar 2025
Ulla Jensen: Du er en elendig allieret, Vance (Jyllandsposten 2025)
Aksel Blaabjerg: Rigsfællesskabets fremtid står på spil med statsministerens udtalelser (avisen.dk 2025)
Aksel Blaabjerg: Rigsfællesskabet. Statsministeren har åbnet for Panoras æske (avisen.dk 2025)
Nanna Bernth: Man kan næppe vinde en krig ved at hæve skatten (sjællandske nyheder 2025)
Julie Stern Johansen: Et parti vil foreløbigt lade Grønland blive under Danmarks vinger (Ritzaus Bureau 2025)
Søren Hindsholm: Trumps "erobringstogt" påvirker også vores gymnasium (nordjyske.dk 2025)
Martin Skou Heidemann: Danmark forsarsløs: Vi skal rustes til fremtidens trusler (2025)
Thomas Møller Nielsen: Det danske rigsfællesskab er under pres i en ustabil verden (2025)
Asta Bjerre: Hvis grønlænderne vælger USA, så fravælger de gratis skole, sundhed og det sociale sikkerhedsnet (nordjyske.dk 2025)
Laura Klitgaard: Techmilliardærer er ude på en farlig kurs (Jyllands-Posten 2025)
Bo Vagnby: Drop Egholm-motorvejen - brug pengene på forsvaret (Nordjyske 2025)
Erik Humlebug: Ve er nogle,der ønsker en anden retoik i kønsdebatten (Jyllands-Posten 2025)
Hanne Elisabeth Ringgaard Møller: Unges trivsel og mentale sundhed (faa.dk 2025)
Joachim Brix Hansen: Stop overdreven regulering og bureaukrati (Sjællandske Næstved 2025)
Poul Aarøre Pedersen: mig-mig-mog-generationen skal have et spark (Politiken 2013)
Rasmus Palludan: Facebook-generationen er social - ikke narcissistisk (Politiken 2013)
Omfang af forløbet svarer til ca. 85 sider
Oversigt over læste værker kan ses særskilt dokument
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyeste tids litteratur + værk 5
Eleverne præsenteres for tendenser i nyere og nyeste tids litteratur med fokus på temaet nye stemmer, herunder autofiktion
Vi har endvidere arbejdet med minimalisme, som ikke er en ny tendens, men stadig en tendens i nyere litteratur, og i den forbindelse har vi arbejdet med sproghandlinger
I skal kunne analysere og fortolke tekster fra nyere tid, herunder komme ind på tidstypiske træk og evt. koble til autofiktion, spekulativ litteratur eller ændret mediebillede. I skal kunne perspektivere til relevante tekster og evt. koble til nye stemmer.
Kernestof:
Sara Omar: Skyggedanseren (uddrag), 2019
Yahya Hassan: Forurettet, 2019
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (uddrag)
Morten Pape: Nøglebarn (uddrag), 2024
Kaspar Baum Bonnén: El Clásico, 2020
Asta Olivia Nordenhoff: det nemme og det ensomme (uddrag), 2013
Jørgen Leth: Det uperfekte menneske (uddrag), 2005
Hassan Preisler: Brun mands byrde (uddrag), 2013
Hassan Preisler og Aarhus teater: trailer til forestilling, 2014
Thomas Boberg: Insula (uddrag), 2024
DR: Genstart. Fiktion eller Fejø interview med Thomas Boberg, 22.10.2024
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen, 2020 (værk)
Peter Frederik Jensen: Knagen (2014)
Caspar Kolling Nielsen: Det europæiske forår (uddrag), 2017
Julie Hastrup: Huen, 2014
Henrik Poulsen interview med Merete Pryds Helle om sms- og facebook-litteratur, 2013, https://www.youtube.com/watch?v=tHXKLk2j_Is, senest besøgt 04.05.25
Forløbet har et omfang på ca. 150 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Filmatisering (værk 6)
Mediemæssigt perspektiv
Vi har analyseret film/uddrag af film med inddragelse af litterært forlæg og diskuteret adaptationer samt forskelle og ligheder mellem litterært forlæg og film. Eleverne har I nogle tilfælde selv skullet foreslå adaptationer forud for at se filmatiseringer.
I skal kunne foretage en filmanalyse, herunder:
- komme ind på relevante filmtekniske virkemidler
- koble virkemidler til fremstilling af karakterer, lokationer og rekvisitter
- identificere adaptationer i filmatiseringen
Kernestof:
Henrik Poulsen: Litteraturens film (uddrag)
Johannes V. Jensen: Naaede de Færgen?
Carl Th. Dreyer: De nåede færgen
Leif Panduro: Tur i natten
Ole Roos: Tur i natten
Karen Blixen: Babetttes gæstebud (uddrag)
Gabriel Axel: Babettes gæstebud (uddrag)
Jacob Ejesbo: Nordkraft (uddrag)
Ole Christian Madsen: Nordkraft (uddrag)
Hans Scherfig: Det forsømte forår (uddrag)
Peter Schrøder: Det forsømte forår (værk)
Forløbet har et omfang på ca. 130 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059525",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059525",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059525"
}