Holdet 2023 En/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Henriette Kargaard Rasmussen, Thor Nordfeld Troelsen
Hold 2023 En/b (1b En, 2b En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fantasy (eksamen)
Titel 2 India (eksamen)
Titel 3 American Gun Culture
Titel 4 Fantasy - fortsat
Titel 5 American Sterotypes (eksamen)
Titel 6 Class in Britain (eksamen)
Titel 7 World War I (eksamen)
Titel 8 English as a Lingua Franca
Titel 9 Ordbøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fantasy (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet er et genreforløb om fantasy med særligt fokus på, hvad der karakteriserer genren fantasy. Forløbet blev primært brugt til at introducere eleverne til fiktionsanalyse samt analysebegreber.

Kernestof:
- Anne Mette Finderrup og Agnete Fog: Worlds of Fantasy, Systime 2005
- C.S. Lewis: The Lion, the Witch and the Wardrobe, 1950 (uddrag)
- Entering Worlds of Fantasy
- J.K. Rowling: Harry Potter and The order of the Phoenix, 2003 (uddrag)
- Terry Pratchett: Troll Bridge, 1992
- Film: Star Wars - A New Hope, 1977

Omfang: ca. 37 sider

Relevante begreber:
Genre characteristics: Secondary world vs. parallel worlds vs. co-existence, portal, quest, prototypical hero/heroine, moment of recognition, happy ending, assistant, protagonist, antagonist, magical inventory
Analysebegreber: characterization, conflict, setting, plot, narrator, symbolism, cinematic devices.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Harry Potter summary and rewrite 19-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 India (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet er et historisk forløb om Indien med fokus på Det Britiske Imperiums påvirkning på landets sociale og samfundsmæssige forhold under og efter britisk styre.
Eleverne forventes i grove træk at kunne redegøre for historiske forhold inden, under og efter britisk styre, samt at være bekendt med en række problemstillinger i forbindelse med dette.
Eleverne forventes gennem analyse og fortolkning af fiktionstekster at kunne beskrive den indiske identitet under og efter britisk indflydelse.

Kernestof:
- Rudyard Kipling: The White Man's Burden, 1899.
- Kushwant Singh: Karma, 1950
- Ruskin Bond: A Tiger in the House, 1989

Supplerende stof:
Kort projekt om kulturen og samfundsmæssige forhold i Indien i dag, bl.a. sprog, produktion og produkter, religion, turisme, politisk system og popkultur.
Læreroplæg om Det Britiske Imperium
- Video om Indiens historie under Det Britiske Imperium, https://www.youtube.com/watch?v=0_gSRlgwMLs

Omfang: ca. 11 sider

Relevante begreber:
The White Man's Burden, The British Empire, the British Commonwealth, independence, the Partition of India
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral assignment 20-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 American Gun Culture

Emnet 'American Gun Culture' tager fat i både historiske og samfundsmæssige problematikker i amerikansk kultur. Vi vil komme ind på, hvorfor amerikanere er så knyttet til deres ret til at eje våben, vi vil også se på argumenter både for og imod mere regulering af våben rettighederne. Derudover, vil vi se eksempler på problematikker med de mange våben og hvorfor det nogen gange går galt.

Typer af materialer vil være baggrundsviden, videoer, dokumentarer, taler, lyrik m.m. Derudover, vil der bruge relevant analyse til gennemgang af materialet.

Kernestof:
- "The History of Gun Control" excerpt taken from "https://gun-control.procon.org/history-of-gun-control/" (25/1/21)
- Zed Nelson: "Gun Nation", 2016 (documentary)
- Charlton Heston "Speech to the NRA1 Annual Meeting in Colorado
May 1, 1999"
- James Corden "Speech against mass shootings" on “The Late Late Show With James Corden” aired CBS on February 20th 2018
- Reg E. Gaines: "Please don't take my air Jordans",
- "The killer at thurston High" Frontline aired jan. 2000
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fantasy - fortsat

Dette forløb har været et genreforløb med fokus på fantasy, og vi har derfor diskuteret hvordan vi definerer fantasy, arbejder med det, og hvilke genretræk vi genkender det ved. Der har derfor været et fokus på fiktion. Der har været et særligt fokus på "Elements of Fantasy" og "Worldbuilding" i starten af forløbet, hvor de også skrev en kreativ, fri fantasy opgave for at vise at de kunne genkende de typiske genretræk.

Derefter har den anden halvdel af forløbet været med fokus på litterær analyse og personkarakteristik, først med udvalgte kapitler af George R. R. Martin's "A Game of Thrones" hvor vi fokuserede på Daenerys og hendes udvikling, og sidst i forløbet med fokus på den første akt i Netflix-serien "Arcane" hvor de skrev en personkarakteristik af en af de fem hovedpersoner i den første akt. Her trænede de også både filmiske virkemidler, men specielt hvordan de skal "læse" en tekst som en animeret tv-serie og stadig bruge de samme litterære analysemetoder som de ellers har lært.

Kernestof:

-"Sandman", episode 1 fra Netflix
-"Lord of the Rings: Fellowship of the Ring", Opening Scene & Council of Elrond
-"A Game of Thrones", Daenerys I & Daenerys X
-"Arcane", episode 1-4 fra Netflix

Eleverne har trænet:
- Genrekarakteristik
- Filmanalyse
- Personkarakteristik
- PEE (at skrive afsnit)
- Mundtlig deltagelse
- Opstilling af en skriftlig analyse, med afsnit og formalia (fx citatteknik)

Supplerende materiale:
-"Worlds of Fantasy" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - Creative Task (Writing Fantasy) 06-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Sterotypes (eksamen)

Formål:
Eleverne skal kunne redegøre for centrale historiske, kulturelle, politiske og samfundsmæssige forhold i USA. Dette gøres ud fra et fokus på forskellige letforståelige stereotyper, som ofte knyttes til det amerikanske samfund, herunder cowboys and indians, hillbillies, evangelicals og thugs - samt haft fokus på den amerikanske drøm og det amerikanske præsidentvalg.
Eleverne skal gennem analyse af primært ikke-fiktive tekster få en forståelse for det amerikanske samfund og samfundsværdier samt centrale begivenheder i amerikansk historie.
Eleverne skal kunne diskutere, hvordan et folk som en del af en førende supermagt på mange måder kan betragtes som værende bagud i det moderne, globaliserede samfund.

Kernestof:
- Proulx, Annie (1997): Brokeback Mountain (excerpt).
- Harjo, Joy (2015): In Mystic.
- Harjo, Joy (2016): Talking with the Sun.
- Fournier, Sarah (2019): God Bless America, https://www.dailymotion.com/video/x80qz5h
- Obama, Barack (2008): A More Perfect Union (excerpt)
- Obama, Barack (2008): The American Promise (excerpt)
- Vance, J. D. (2017): Hillbilly Elegy. A Memoir of a Family and Culture in Crisis.
- Anthony, Oliver (2023): Rich Men North of Richmond.
- Trump, Donald (2024): Victory Speech
- King, Martin Luther (1963): I Have a Dream
- 2pac (1998): Changes
- Stone, Nic (2017): Dear Martin (værk)

Supplerende stof:
- Leone, Sergio (1966): For a Few Dollars More (clip). https://www.youtube.com/watch?v=M-k_BW8iLkk
- The Daily Show: A Televangelist Begs for a Private Jet. https://www.youtube.com/watch?v=PhSn3tDIYZc
- Wealth Inequality in America. https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM
- SPENT (game). https://playspent.org/

Omfang: ca. 268 sider

Relevante begreber
The American Dream, social mobility/upward mobility, Appalachia, the rustbelt, The Heartland, The Bible Belt, Separation of Church and State, Manifest Destiny, the strong silent type, patriotism, The Declaration og Independence, The US Constitution, Evangelicals, televangelist
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2 - Characterization (Arcane) 01-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25,54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Class in Britain (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb handler om det britiske klassesystem og er inddelt i 3 kategorier: upper class, middle class og working class. Derudover vil der også være et fokus på immigranter som en særskilt klasse (skulle bruges ifm. SRO). Formålet med forløbet er at introducere eleverne for det britiske samfund og identitet gennem hovedsageligt karikerede repræsentationer af de enkelte klasser og deres syn på hinanden på tværs af klasser. Eleverne forventes at kunne forholde sig kritisk til de forskellige genre (både fiction og non-fiction), og derigennem opnå en bredere forståelse for det britiske samfund.
Eleverne forventes at have viden om Det Britiske Imperium fra et tidligere forløb om Indien.

Kernestof:
- Fox, Kate (2004): Wathcing the English: The Hidden Rules of English Behaviour (excerpt).
- Skött, Jakob Sinding & Casper Sylvest (2023): UK Now: An Introduction to Modern Britain (except: The Empire Comes Home: Immigration to Britain after the Second World War)
- Starmer, Keir (2024): Speech on Migration
- Das, Mark Townsend Shanti & Emma Graham-Harrison (2023): I miss Ukraine: The Real-Life Stories Behind UK Immigration Statistics
- Agard, John (2006): Mr and Mrs Xenophobia
- Burke, Kathy (2021): Money Talks (except). https://www.youtube.com/watch?v=QRRlkKSH2V0
- O'Grady, Frances (2019): We're a Working Class Family - And We Should Be Proud of Ourselves.
- This Morning (Talk Show) (2013): Katie Hopkins Being Racially Stereotypical with Children's Names. https://www.youtube.com/watch?v=5b9mGp5uY9Q
- Lively, Penelope (1978): The Happiest Days of Your Life
- This Morning (Talk Show) (2017): Baron Want 'Castle-Trained' Wife to Give Him a Male Heir
- Film: The Riot Club (2014)

Supplerende stof:
- The BBC Lab UK Study: 7 Social Classes. https://www.bbc.com/news/uk-22007058

Omfang: ca. 41 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 4 05-02-2025
2b En skr. prøve 06-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 World War I (eksamen)

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb omhandler Storbritanniens rolle i Første Verdenskrig.
Eleverne forventes efter forløbet i grove træk af kunne redegøre for, hvordan Første Verdenskrig forløb, samt landets strategier for at få folk til at melde sig ind i hæren.
Eleverne forventes gennem analyse og fortolkning af primært digte og andre fiktionstekster at få forståelse for engelske soldaters oplevelse af skyttegravskrigen, og at se udviklingen fra troen på imperiets storhed og patriotismen til disse værdiers fald gennem oplevelserne i skyttegravene.
Eleverne forventes at kunne sætte forløbet om Første Verdenskrig i kontekst med tidligere forløb omhandlende Det Britiske Imperium og sociale klasser i Storbritannien.

Kernestof:
- BBC News (1998): The War to End All Wars. http://news.bbc.co.uk/2/hi/special_report/1998/10/98/world_war_i/198172.stm
- Posters from WWI. https://library.georgetown.edu/exhibition/take-sword-justice-british-posters-world-war-one-roger-n-mohovich
- Lord Kitchener's Advice (1914). http://www.kingsownmuseum.com/ko0418-12.htm#:~:text=Be%20invariably%20courteous%2C%20considerate%2C%20and,unless%20your%20health%20is%20sound.
- Pope, Jessie (1914): Who's for the Game?
- Brooke, Rupert (1914): The Soldier
- Sassoon, Siegfried (1917): Die It Matter?
- Naidu, Sarojini (1917): The Gift of India
- Sassoon, Sigfried (1918): Suicide in the Trenches
- Sassoon, Siegfried (1919): The Hero
- Ledwidge, Fraces (1919): To a Distant One
- Barker, Pat (1991): Regeneration (except)
- Film (2019): 1917

Omfang: ca. 41 sider

Begreber brugt i forløbet:
Trench warfare, armistice, patroitism, shell shock, court martial
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 5 08-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 English as a Lingua Franca

Et enkelt modul om Lingua Franca med fokus på:
- Hvad begrebet betyder
- Øvelse i transskribering af videoen: https://www.youtube.com/watch?v=L_hXnYklS6Y
- Diskussionsøvelse
- Video om misforståelse og diskussion af, hvordan man undgår dem: https://www.youtube.com/watch?v=m1TnzCiUSI0
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ordbøger

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
ABCOrdbogen.com https://abc.ordbogen.com/
Oxford Learner's Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Thesaurus (synonymordbog): https://www.thesaurus.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer