Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anne-Marie Ravn Melvang, Ela Kaminsky Lintrup
|
Hold
|
2023 Ty/1 (1g Ty/1, 2g Ty/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Familie und Generationen 50 sider (Opgives IKKE)
Eleverne bruger Ordbogen.com/ Gyldendals ordbøger som opslagsværk, hvilket gælder for alle forløb.
Eleverne anvender I-bogen "Dein Deutschland" , "Min Læring", "Fagpakken i tysk" fra Systime, hvilket gælder for flere forløb.
Eleverne anvender Appwriter til flere forløb
Forløbet "Familie und Generationen" har udgangspunkt i det funktionelle og kommunikative sprogsyn, hvor målet med undervisningen er udviklingen af kommunikative kompetencer om det nære og deres egen person. Disse udvikles ved, at eleverne tilegner sig sproglig viden, kunnen, bevidsthed og kendskab til sprogets konkrete termer indenfor området og dermed opøver den nødvendige paratviden på området.
De kulturelle og samfundsmæssige forhold indenfor området med særlig fokus på ligheder og forskelle mellem nutidige tyske og danske forhold er ligeledes elementer i dette forløb.
Eleverne arbejder med praktisk anvendt grammatik på tekstmaterialet samt skriftlige opgaver stillet i tilknytning til det bearbejdede materiale. Eleverne arbejder ligeledes med særskilt grammatik og skriftlighed, hvor de opøver et ordforråd og en bevidsthed om grammatiske og indholdsmæssige aspekter i henhold til emnet.
Eleverne læser følgende:
"Ein ganz normaler Tag" interview med Ursula Schröder og Margit Breese
"Mein Bruder hat grüne Haare" af Monika Seck-Agthe
"Was nervt dich?" fra Wenn man Jung ist
"In welcher Familie lebst du?" Interview med Norman fra "Wie man lebt" Systime 2005
"Sonntag" af Max Bolliger fra "Wie man lebt Systime 2005
Supplerende materiale:
Kortfilmen: "Meine Eltern"
Det supplerende materiale er anvendt til at understøtte og uddybe elevernes forståelse og praktiske anvendelse af sproget og og den tyske kultur.
Grammatik: Sætningsanalyse, genitiv, sein,werden,haben, artikler, hoved og ledsætninger, svage verbers bøjning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til tysk. I får intro til faget, arbejdsmetoder og One Note :-)
-
Medbring kompendiet "Familie und Generationen". I får intro til en lille opgave, som I skal lave i morgen i timen ;-)
-
I får en lille opgave i timen :-)
-
"Ein ganz normaler Tag" skal være læst og referat skal ligge på One Note. EL snakker i timen med grupperne. Medbring "Alles in Allem", computer og Uni Log In.
-
Referatet af "Meine Eltern" skal være færdigt og ligge på One Note. Vi arbejder videre med kortfilmen.
-
Vi arbejder videre med "Meine Eltern" og artikler. Analyser de danske sætninger, som ligger i Mappen "meine Familie" på One Note. Sæt analysetegn
-
Oversæt de sidste 5 sætninger, som ligger på OneNote (tilhørende "Meine Eltern". Medbring "Familie und Generationen" Vi starter på spørgsmålene til filmen
-
Medbring udleverede papirer "Die Familie" samt tekstsamlingen "Familie und Generationen" vi arbejder videre med analysen af film/tekst. Medbring "Alles in Allem" vi arbejder videre med artikler.
-
Medbring julekompendium. Jeg har snak med jer om "Meine Familie" I får Intro til "Min Læring"
-
Medbring Julekompendium. De sidste betaler juleturen til Flensborg
-
EL er fraværende. I skal læse siderne 5+6 i "Weihnachten in Deutschland" og lægge et referat af siderne på One Note. Der bliver ført fravær iflg. dette. Referatet skal ligge på jeres eget område i mappen "Weihnachten"
-
Vi forbereder Juleturen til Flensborg. HUSK at medbringe en julenisse. Medbring "Alles in Allem" vi arbejder med sein, werden, haben
-
Lone Häckert - Birgit Lohse: Alles in allem 2. udgave 2018, Gyldendal; sider: 26-29
-
Læs om sein, werden, haben Vi gennemår på klassen og laver opgaver.
-
Oplæg om Flensborg. Øvrige arbejder med opgaver til sein, werden, haben samt artikler
-
udfordring om sein, werden, haben samt artikler (hjælpemidler "grammatisk oversigt" ikke andet !!
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aufsatz über mich
|
08-11-2023
|
Mundtlig opgave "Meine Familie"
|
04-12-2023
|
Artikler+ sein,werden,haben
|
20-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Weihnachten 37 sider (Opgives IKKE)
Juleforløb som lægger op til et besøg i Flensborg i forbindelse med Julemarkedet.
Eleverne arbejder med juletraditioner og kulturforskelle mellem Danmark og Tyskland. Eleverne holder oplæg om juletraditionerne i Tyskland og forskelle til danske juletraditioner.Der er fokus på udviklingen af det almene og de specifikke fagtermer, som knytter sig til emnet og eleverne arbejder med udviklingen af både mundtlige, skriftlige og IT kompetencer indenfor området. Hvor det er hensigtsmæssigt anvendes sproglig iagttagelse, og grammatiske emner og det forventes at eleverne opøver den relevante terminologi til emnet samt perspektivere til andet relevant materiale.
Forløbet suppleres løbende med "Sitten und Gebräuche" og afrundes med forløb om juletraditioner og dertilhørende traditioner med besøg sydligere i Tyskland i 2.g.
Kernestof:
Besøg på julemarked i Flensborg med tilhørende interviewopgaver og præsentationsopgaver
Supplerende stof:
Div. krydsord til emnet
Regelmæssige verber og deres bøjning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Digitales Leben sider 25 (OPGIVES)
Undervisningen tager udgangspunkt i det funktionelle og kommunikative sprogsyn inden for området digitales Leben. Der er således fokus på elevernes tematiske ordforrådstilegnelse inden for området, som bevidstgøres gennem egen brug og søgning på de digitale medier.
Der forventes en forståelse af forskellige former for digital identitet. I udviklingen af elevernes mundtlige og skriftlige præsentations-kompetencer arbejdes med vendinger og udtryk i præsentation og samtale samt grammatiske forhold i sproget.
Hvor det er hensigtsmæssigt, anvendes sproglig iagttagelse og grammatiske emner, og det forventes, at eleverne opøver den relevante terminologi til emnet samt perspektiverer til andet relevant materiale. Eleverne får udleveret tekstsamlingen "Digitales Leben" hvori de arbejder med følgende kernestof:
"Internet ist eigentlich Pflicht" fra:
http://www.schekker.de/content/internet-ist-eigentlich-pflicht-0?#img
"Liebe im internet" fra http://www.loveline.de/themen/?t=11-56
"Auf Entzug", Netzwelt (2012)
"Liebe auf den ersten Klick" fra: "Wie man lebt" af Grethe Nyholm Møller, Systime 2005 side 65-72 - Auszug)
sange:
"Programiert" af Tim Bendzko (2013)
"MEHR MEHR" af OK KID (2013)
Film: "LenaLove" af Florian Gaag, 2016 hvor eleverne arbejder med personkarakteristik.
Der er sideløbende arbejdet med grammatik i Alles in allem.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Digitales Leben
|
17-04-2024
|
Genaflevering af Digitales Leben-opgaven
|
01-05-2024
|
Lenalove - noter til en af opg. 1-8
|
30-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
22,62 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Reisen 20 sider (opgives IKKE)
I emnet Reisen beskæftigede vi os med rejsen, både som fysisk og som mental rejse. Man kan rejse af mange årsager. Man kan flygte fra politisk forfølgelse eller dårlige levevilkår, man kan tage på dannelsesrejse, man kan rejse på grund af jobskift, skilsmisse, uddannelse, adspredelse etc. Årsagen til rejsen kan altså have mange grunde.
Som "Einstieg" udarbejdede eleverne mind maps, som de fremlagde for læreren i små grupper for at træne mundtlig sprogfærdighed.
I forbindelse med læsningen af novellen Huber spannt aus lavede de i grupper små stop-motionfilm, dels for at træne mundtlig sprogfærdighed, dels med henblik på en øget tekstforståelse.
I forløbet læste vi tekster, som handlede om mennesker, som rejste pga. adspredelse/ferie (Huber spannt aus) og om unge, som rejste for at lære sig selv at kende (Schule als Herausforderung).
Med henblik på også at inddrage genren digt/sang kunne eleverne vælge at arbejde med en sang af en af to koryfæer inden for tysk musik, nemlig Udo Lindenberg (Daumen im Wind) og Die Ärzte (Westerland). Eleverne har således kun arbejdet med én af sangene, der handler om dels udlængsel generelt, dels længsel efter Westerland i særdeleshed.
Der er løbende undervist i grammatik på baggrund af Alles in allem og øvelser baseret særligt på emnet. Som det fremgår af undervisningsbeskrivelsen, har afleveringerne i perioden drejet sig om emnet Reisen.
Kernestof:
1. Novelle af Martin Suter: Huber spannt aus I-III in: Bis ans Ende der Welt, Tyskforlaget (red. Lisbeth Iversen)
2. Interview/Artikel: Schule als Herausforderung in: Brennpunkt Deutsch 1/2010
3. Sange:
a. Udo Lindenberg: Daumen im Wind, https://www.youtube.com/watch?v=63Ji5EPKd3A
b. Die Ärzte: Westerland, https://www.youtube.com/watch?v=Acq4odTvLQs
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eine Reise, die ich gemacht habe
|
22-08-2024
|
Genaflevering Eine Reise
|
29-08-2024
|
Stop-motion-film Huber spannt aus
|
20-09-2024
|
Die Schweiz - ist alles Käse?
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
31,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Landeskunde Schleswig Holstein (opgives IKKE)
Forløbet bygger videre på besøget til Flensborg i 1.g. Eleverne arbejder med landet "Schlewig-Holstein", hvor der formidles et indblik i områdets historie, relationer til Danmark, betydning i dag og kulturen. Forløbet afrundes med et besøg på julemarkedet, hvor eleverne endvidere gennem interviews undersøger juletraditioner og derigennem øver deres sproglige bevidsthed.
Forløbet afsluttes med oplæg og vidensdeling om "schleswig-Holstein"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Meine Karriere 10 sider (Opgives IKKE)
Emnet introducerer eleverne til mulighederne for en karriere, som involverer sprog. I forløbet er der besøg fra 2 sprogstuderende fra universitetet, som introducerer til studier med sprog og jobmuligheder, besøg af en lokal virksomhed, som er repræsenteret ved deltagelse af 2 eksportmedarbejdere samt den administrerende direktør. Ved firmabesøget får eleverne et indblik i muligheder ved at kunne sproget.
Undervisningen tager udgangspunkt i det funktionelle og kommunikative sprogsyn inden for området. Der er således fokus på elevernes tematiske ordforrådstilegnelse. Der forventes en forståelse for forskellige muligheder indenfor karrierevalg. I udviklingen af elevernes mundtlige og skriftlige præsentationskompetencer arbejdes med vendinger og udtryk i præsentation og samtale samt grammatiske forhold i sproget. Hvor det er hensigtsmæssigt anvendes sproglig iagttagelse, og grammatiske emner og det forventes at eleverne opøver den relevante terminologi til emnet, hvor det centrale i emnet er en eksportvirksomheds besøg på skolen, samt besøg af tysktalende elevambassadører.
Der arbejdes med følgende som kernestof:
Besøg af sprogstuderende fra Århus Universitet
Besøg af firmaet Pluss i Vejen
Besøg af elevambassadører
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Märchen 50 sider (OPGIVES)
Formålet med forløbet er at gøre eleverne bekendte med eventyrets forskellige kendetegn og handlingsforløb. Eleverne arbejder med de 5 typiske inddelinger i et eventyr: "Ausgangssituation, Auszug des Helden, Konfrontation mit Aufgaben, Lösung der Aufgaben und Belohnung".
Eleverne med at redegøre for, analysere, reflektere over forskelligt tysksproget fiktivt materiale indenfor genren. Der arbejdes med at udtrykke sig sprogligt såvel som skriftligt og tilegne sig de nødvendige termer til emnet. De oparbejder en paratviden om emnet og skal være i stand til at indgå i en faglig diskussion om emnet. Forskellige grammatiske emner anvendes hvor der er formålstjenligt på det gennemgåede materiale.
Undervisningen tager udgangspunkt i det funktionelle og kommunikative sprogsyn og der er således fokus på elevernes tematiske ordforrådstilegnelse inden for området. I udviklingen af elevernes mundtlige og skriftlige præsentationskompetencer arbejdes med vendinger og udtryk i præsentation og samtale samt grammatiske forhold i sproget.
I den forbindelse læser eleverne følgende af Brødrene Grimm:
"Dornröschen"
"Rotkäppchen"
"Frau Holle"
"Der Wolf und die sieben Geisslein"
Eleverne ser filmene:
"Dornröschen" Disneys Diamond Edition
"Krabat"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Integration und Anderssein 25 sider(OPGIVES)
Formålet med er, at eleverne arbejder med integration og det at føle sig anderledes. I den forbindelse får klassen besøg af 2 elevambassadører, som giver indblik i det at have en kulturel baggrund, som indebærer 2 kulturer. De forventes at opnå en kulturel, historisk og samfundsmæssig indsigt i Tysklands integration ved at arbejde med emnet fra flere vinkler. Eleverne arbejder med de tilhørende dele af den tyske grundlov samt de tilsvarende danske regler både de historiske og nugældende. Elevernes evne til at forstå og forholde sig til integration udvikles i det talte samt der skrevne sprog, hvor der de opøver de tilhørende fagtermer. Der arbejdes der ,som udgangspunkt, med ny-kritiske analysemodel samt det retoriske pentagram. Hvor det forekommer kompetenceudviklende anvendes relevant grammatik på det behandlede materiale.
Eleverne har læst følgende:
"Alptraum" af Gudrun Pausewang fra Textmosaik
"Es wird immer etwas fremdes bleiben" af Erdal Sezer fra "Hier ist meine Heimat- Deutsch-türkisches Leben" af Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget 2010.
"Deutschland als Einwanderungsland" af Kirsten Blume fra "Hier ist meine Heimat - Deutsch-türkisches Leben" af Kirsten Blume og Mette Hermann, Tyskforlaget 2010
"Spaghettifresser" af Willi Fährmann fra "Freundschaft gegen Fremdenhass" af Sten W. Pedersen, Kaleidoscope 1994.
Artikel: Pop-Muslime: zwischen Facebook und Koran" vom 25.Mai 2011
http://www.zitty.de/pop-muslime.html
Artikel "Merit ist Mitglied der dänischen Minderheit" fra Brennpunkt Deutsch 4-2020/21 med "Thema Anderssein"
Besøg af elevambassadører den 7,2,2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Der Krimi 35 sider (OPGIVES)
Eleverne stifter herved bekendtskab med forskellige elementer inden for krimigenren. Eleverne arbejder med analyse af "Krimigeschichten" hvor vægten ligger på struktur: "Anfang", "Aufbau zum Höhepunkt", "Der Höhepunkt" og "Abbau der Geschichte". Eleverne opbygger et begrebsapparat samt fagtermer inden for emnet. Hvor det er hensigtsmæssigt, anvendes sproglig iagttagelse og grammatiske emner, og det forventes, at eleverne opøver den relevante terminologi til emnet samt perspektiverer til andet relevant materiale.
Eleverne læser følgende:
"Gattungen" af Helle Egendal, Gyldendal 2017 Siderne 78-86
"Der Haarschnitt" af Milena Moser
"Volksfest" af Ferdinand von Shirach (Tyskforlaget 2013)
"Das dritte Opfer im Kriminalfall X" af Gina Ruck-Pauquét fra "Kurzgeschichten einmal anders" 1995
"Gestatten, Max Jansen" af Manfred Müller 2013
Supplerende materiale:
Film: "Die Apothekerin"
Grammatik: præpositioner, pronominer, div. oversættelser
Eksamenshjælp: Dein Deutschland: https://dd.systime.dk/?id=200
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059551",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059551",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059551"
}