Titel
3
|
Krig (VÆRK x 2)
Dette forløb om krig spiller sammen med historie på den måde, at det beskæftiger sig med krig som tematik og særligt om 2. Verdenskrig og tyskernes besættelse af Danmark. Den primære analysetekst bliver nemlig spillefilmen Hvidsten Gruppen, som vi læser som et værk.
Forløbet lærer jer at analysere en spillefilm med brug af danskfaglige begreber om filmiske virkemidler, komposition og spændingsopbygning, men forløbet lærer jer samtidig, hvordan man skriver det, vi kalder en "akademisk" opgave som fx historieopgaven og senere SSO (2.HF). I dansk er krigsforløbet altså også et skriftlighedsforløb, hvor I skal arbejde med at skriftliggøre jeres analyse af Hvidsten Gruppen i timerne på klassen og ikke mindst derhjemme.
Efter arbejdet med Hvidsten Gruppen fylder vi lidt mere på krigsforløbet, hvormed krigstematikken kan komme lidt mere til udtryk. Vi har først set på, hvordan man som modstandsfolk bekæmper krig. Vi træder herefter tilbage i tiden - mere specifikt til 1864 - krigen, hvis udfald i høj grad påvirkede danskernes selvopfattelse. I 2014 lavede filminstruktør Ole Bornedal en tv-serie på DR om krigen i 1864, og den fik både ris og ros. Vi læser et debatindlæg om, hvorfor nogen var utilfredse, men første afsnit af Bornedals "1864" skal vi primært bruge til at sætte rammen for kanonforfatter Herman Bangs roman "Tine", som vi læser et uddrag fra.
Vi slutter 1864-delen af med billedanalyse af Vilhelm Rosenstands kendte 1864-maleri "Episode af ottende brigades modangreb ved Dybbøl 18. April 1864".
Vi springer herefter til en dokumentar, ikke mindst for at sammenligne fiktionsgenren med noget, der i sin genrebestemmelse lover at være faktuel. Det er dokumentaren Armadillo fra 2010, som handler om en gruppe danske soldater i krig i Afghanistan. Denne dokumentar behandler vi også som værklæsning.
Vi afrunder forløbet med endnu et litterært perspektiv. Vi tager fat i en fortælling omhandlende en soldat under 1. Verdenskrig, idet vi læser kanonforfatter Martin Andersen Nexøs novelle "Brodermorderen".
Forløbet indeholder endnu et skriftlighedselement, nemlig grundig introduktion til den analyserende artikel.
ANTAL MODULER: 27 á 60-65 minutter
ANTAL LÆSTE SIDER: ca. 170 sider
FORLØBETS OVERSKRIFTER (som de fremgår i klassenotesbogen i OneNote):
Introduktion
1. Hvidsten Gruppen
2. Sekvensinddeling af Hvidsten Gruppen
3. Filmens dramaturgi
4. Ole Bornedal - 1864
5. Herman Bang - Tine
6. Billedanalyse af Wilhelm Rosenstands 1864-maleri
7. Armadillo
8. Dokumentargenren
9. Martin Andersen Nexø: Brodermorderen
MATERIALE
Film:
- Hvidsten Gruppen (2017). Set på CFU (124 minutter) - VÆRK #1
- Første afsnit af tv-serien 1864 (afsnit 1:8, 2014). Set på CFU (57 minutter)
- Dokumentarfilmen "Armadillo" af instruktør Janus Metz (2010). Set på CFU (101 minutter) - VÆRK #2
Baggrundslæsning fra Håndbog til dansk (Systime):
- Kapitlet "Filmens dramaturgi", Håndbog til dansk s. 332-335. Fokus er afsnittene om "Berettermodellen", "Bølgemodellen", "Plot-point-modellen" og "Fremdrift og spænding".
- Kapitel "5.5. Billeder", Håndbog til dansk, s. 249-262 (BEMÆRK: Vi læser ikke siderne i fællesskab, men en lærerproduceret PowerPoint udleveret i OneNote om billedanalyse tager udgangspunkt i disse sider)
- Kapitlet "5.2. Dokumentarfilm og Mockumentary" i Håndbog til dansk s. 228-235 (BEMÆRK, at vi springer Mockumentary-genren over)
Små citater/eksempler på de forskellige dokumentarfilmgenrer:
- Den dybdeborende dokumentar: Klippet ("Citatet") fra dokumentaren Advokaternes tag-selv-bord af Mads Nilsson og Troels Kingo (DR, 2015). Vi ser kun anslaget (00:00-06:18): https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her
- Den observerende dokumentar: Klippet ("citatet") fra dokumentaren Dømt til behandling af Lars Engel (DR, 1997). Vi ser de første 5 minutter af det første afsnit: Dømt til behandling, 1:3: https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4
- Den deltagende dokumentar: Klip fra Michael Moores dokumentar "Sicko" (2007): https://www.youtube.com/watch?v=3Fxpwp9Y9Wk OBS. Klippet er pr. 10.6.2024 ikke længere tilgængeligt på YouTube.
- Den performative dokumentar: De første 2 minutter og 30 sekunder af den animerede dokumentarfilm "1989: Dengang jeg var 5 år gammel", hvor instruktøren Thor Ochsner har sat en begivenhed fra eget liv i scene: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/1989-den-gang-jeg-var-5-ar-gammel/
- Den refleksive dokumentar: Det første minut af Lars von Triers dokumentar De fem benspænd (2003): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/de-fem-benspaend
- Den poetiske dokumentar: De første 3 minutter og 35 sekunder af Jørgen Leths dokumentar 66 scener fra Amerika: https://www.youtube.com/watch?v=fLQcmTJCSc8
- Den dramatiserede dokumentar: Introen til DR-dokumentarserien Historien om Danmark - Afsnit 8 (2018): https://www.youtube.com/watch?v=RxBEcHRiQus
Artikler:
- Bent Blüdnikow og Kristian Lindberg: "Massiv historiekritik af Bornedals storserie", Berlingske (2014): https://www.berlingske.dk/kultur/massiv-historikerkritik-af-bornedals-storserie
- Stinne Andreasen: ”Hvor sand skal en film ’baseret på virkelige hændelser’ være?” (2013), etik.dk: https://www.etik.dk/etikpanelet/hvor-sand-skal-en-film-baseret-p%C3%A5-virkelige-h%C3%A6ndelser-v%C3%A6re
- "Hvidstengruppen 1943-1944", danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hvidstengruppen-1
- "Hvidstengruppen", Nationalmuseet: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/besaettelsestiden-1940-1945/hvidstengruppen/
Romanuddrag:
- Herman Bang: Tine (1889), uddrag fra kapitel 2, kopieret fra Litteraturens huse (Systime)
Maleri:
- Vilhelm Rosenstands maleri Episode af ottende brigades modangreb ved Dybbøl 18. April 1864 (1894): https://dnm.dk/opslag/1864-fortalt-i-malerier/
Novelle:
- "Brodermorderen" (1926) af Martin Andersen Nexø
Andet:
- Faktaboks om Treårskrigen (udleveret i OneNote)
- Peter Faber: "Den tapre Landsoldat" (1848), læst på Danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/peter-faber-dengang-jeg-drog-afsted-den-tappre-landsoldat-1848/ Sangen kan høres sunget på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ZiLjNj7EuGc
- Introduktion til begrebet impressionisme (i forbindelse med læsning af Bang)
- "Slaget ved Dybbøl 18. april 1864", danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/slaget-ved-dybboel-18-april-1864/
- Begreber, der er lagt vægt på i forbindelse med billedanalyse: det denotative og konnotative niveau, non-verbale koder, perspektiv, det gyldne snit, lys og skygge, komposition (forgrund, mellemgrund, baggrund), dybde, linjer i billeder (fx lodrette, vandrette, diagonale, kælkede samt trekanten som geometrisk figur & farver (varme og kolde).
- Video: "Grundregler for sabotører under Anden Verdenskrig", Nationalmuseet: https://www.youtube.com/watch?v=ChDhEIu2HRE
Materiale vedr. skriftlighed:
- Oversigt over taksonomiske niveauer (OneNote)
- Lærerproduceret eksempel på den gode indledning til en akademisk opgavetype (OneNote). Alle grupper havde til Opgave 4 lov til at kopiere denne indledning over i egen opgave.
- Dokumentet "Redegørelse", kopieret fra iBogen "Tal og Skriv!" (Systime)
- Kort forklaring af begrebet "Vurdering" og "Diskussion" i den akademiske opgavetype samt forslag til gode formuleringer og sætningskoblere (OneNote)
- Lærerproduceret dokument: Skabelon til den akademiske opgave (OneNote)
- Forklaring af artikelgenren på HF - herunder den analyserende artikel - som det fremgår af alle eksamenssæt til Dansk A på HF
- Dokument: "Indledning og afslutning", kopieret fra "Skriveøvelser til dansk" (Gymnasielærerforeningens Forlag/Systime) - Fokus er den analyserende artikels indledning opbygget ved hjælp af tragt-formen
- Eksempel på indledning til analyserende artikel + tragtens tredeling (OneNote)
SKRIFTLIGE AFLEVERINGER I FORLØBET:
- Opgave 4: Hvidsten Gruppen. Fordybelsestid: 6 timer. Dette er en gruppeaflevering, der træner den akademiske opgaves opbygning (som skriftlighedsforløb, der forbereder til skrivning af Historieopgaven). Samtidig er opgaven en fordybelse i værklæsningen af spillefilmen Hvidsten Gruppen. Følgende problemformulering/Oneliner blev udleveret: Hvordan skildres en del af Danmarks besættelsestid under 2. Verdenskrig i fiktionsfilmen Hvidsten Gruppen, og hvilke begrænsninger og/eller muligheder har fiktive tekster, når det kommer til at lære det danske folk noget om dets egen historie? Der skulle laves en kort redegørelse for den danske modstandsgruppe "Hvidstengruppen" og i forlængelse heraf de konkrete regler, man måtte overholde, hvis man som sabotør var en del af en modstandsgruppe. Herefter skulle der laves en analyse og fortolkning af filmen Hvidsten Gruppen instrueret af Anne-Grethe Bjarup Riis (2012) med fokus på personkarakteristik af Familien Fiil som familie samt spændingsopbygning og filmiske virkemidler. Til slut skulle der være en en kort vurdering af, hvad der gør, at Hvidsten Gruppen er fiktion og dermed ikke forpligtet på at gengive virkeligheden, idet den kun er "baseret" på virkelige hændelser. I forlængelse heraf skulle grupperne kort diskutere, om man kan lære noget om Danmarkshistorien ved at se en spillefilm baseret på virkelige hændelser, eller om fiktion kun er til for underholdningens skyld. Opgaven forventes at være ca. 4 sider. Der blev - udover fordybelsestiden - sat en del moduler af i undervisningen til gruppernes arbejde med opgaven.
- Opgave 5: "Krig, stolthed og nationalisme" (analyserende artikel med et mediemæssigt fokus). Fordybelsestid: 5 timer. Opgaven er den første træning til den analyserende artikels opgaveformulering. Analyseteksten er første afsnit af Ole Bornedals tv-serie "1864", og analysen lavede vi i fællesskab på klassen. Træningen var således afkodning og forståelse af opgaveformulering, inddeling i relevante afsnit samt formidling med fokus på den analyserende artikels krav. Analytisk var fokus skildringen af centrale karakterer og deres forhold til krig, gerne med inddragelse af begrebet "foreshadowing". Ligeledes var fokus en analyse af, hvordan Bornedal lægger vægt på tidens nationalisme og stolthed samt selvfølgelig en inddragelse af filmiske virkemidler.
- Opgave 6: "Kreativ bearbejdning af virkeligheden" (analyserende artikel med mediemæssigt fokus). Analyseteksten var dokumentarfilmen "Armadillo", og opgaven skal således ses i forlængelse af værklæsningen af denne. Fordybelsestid: 6 timer. Der skulle - udover en indledning og en afslutning - være en karakteristik af fremstillingen af de fremtrædende soldater som gruppe og deres opfattelse af fjenden "Taleban". Ligeledes skulle der være en analyse og fortolkning af filmens generelle anvendelse af filmiske virkemidler med fokus på en næranalyse af sekvensen med åben kamp mod talibanerne (01:08:45 - 01:13:48). Slutteligt skulle genretræk vurderes i relation til autenticitetsmarkører samt hvorvidt "Armadillo" overholder faktakontrakten. Det var et krav her at komme ind på dokumentarfilmtyper og fiktionskoder. Størstedelen af analysen til denne opgave har vi arbejdet med i fællesskab i undervisningen, hvormed fokus var at skrive struktureret på den analyserende artikels præmisser.
FAGLIGE MÅL (jf. læreplan 2017, Dansk A, HF):
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt (fokus er skriftlig formidling)
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber (fokus er kravene til skriftlighed i både den analyserende artikel og den akademiske opgavetype)
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF (jf. læreplan 2017, Dansk A, HF):
- VÆRKLÆSNING #1 (Hvidsten Gruppen)
- VÆRKLÆSNING #1 (Dokumentarfilmen "Armadillo")
- Litterært perspektiv: Skønlitterære tekster (tematisk læsning). Tekster fra realisme og (Bang og Nexø)
- Dansk litteraturs kanon: Herman Bang og Martin Andersen Nexø
- Metodisk arbejde med det litterære perspektiv: litteraturanalyse og -fortolkning
- Mediemæssigt perspektiv: dokumentartekster, fiktionstekster og visuelle udtryksformer
- Metodisk arbejde med det mediemæssige perspektiv: medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
|