Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Ela Kaminsky Lintrup
|
Hold
|
2023 En/c (1c En, 2c En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Multicultural Britain 72sider (OPGIVES)
For alle forløb gælder:
Eleverne har adgang til "Ordbogen.com" via nettet.
Eleverne anvender Appwriter til flere forløb
Dette gælder for alle forløb.
I forløbet "Multicultural Britain" arbejdes primært med analyse og fortolkning af noveller og artikler med fokus på integration i England. Eleverne trænes i resume og personkarakteristik samt analyse vha. det retoriske pentagram. Eleverne introduceres til de forskellige elementer i et "Essay" samt udformningen af et sådant. Der opøves en begyndende forståelse og udformning af en passende indledning og afslutning, samt en begyndende forståelse for gængs afsnitsopbygning. De receptive sprogfærdigheder indenfor fagområdet trænes gennem præsentationer samt diskussioner. Der forventes en begyndende evne til at se en problemstilling fra forskellige synsvinkler og evne til at gøre rede for fordele og ulemper.
Kernestof:
fra "Contexts" af Jonna Engberg- Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen Gyldendal 2006
"Vocabolary and tasks: Immigrants"
" You Can't Go Home Again" by Tariq Ramadan, Time, 24 December 2001" med øvelser
"My Son the Fanatic" by Hanif Kureishi
"Just Below the Surface" by Kate Nivison fra "A New Entrence" Systime 2001
"We're not Jews by Hanif Kureishi fra "Tunnels and Bridges" Gyldendal, 2012
"To object to multiculturalism world would be to wish away my whole world" from "The Independent" 25 March 2021
Film: "London - is it a Crime to be a Muslim?"
Grammatik:
"Getting Started" fra Gyldendal:
Substantiver, genitiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
29,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Christmas in Britain 30 sider
Eleverne arbejder med juletraditioner og kulturforskelle forskelle og ligheder mellem Danmark og England. Der er fokus på udviklingen af det almene og de specifikke fagtermer, som knytter sig til emnet og eleverne arbejder med udviklingen af både mundtlige, skriftlige og IT kompetencer indenfor området. Hvor det er hensigtsmæssigt anvendes sproglig iagttagelse, og grammatiske emner og det forventes at eleverne opøver den relevante terminologi til emnet samt perspektivere til andet relevant materiale.
Forløbet suppleres løbende med andre traditioner og højtider og genoptages i 2.g hvor de amerikanske juletraditioner inddrages.
Kernestof:
"Legend of St. Christopher" A Short Christmas Story
"The Legend of The Christmas Tree" A Short Christmas Story
"A Christmas Carol" Background Information (1843 by Charles Dickens)
"15 Christmas Traditions in Great Britain today" 16/12/2021
Diverse opgaver til emnet
Film "A Christmas Carol"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
American Gun Culture 40 sider
Emnet 'American Gun Culture' tager fat i både historiske of samfundsmæssige problematikker i amerikansk kultur. Vi vil komme ind på hvorfor amerikanere er så knyttet til deres ret til at eje våben, vi vil også se på argumenter både for og imod mere regulering af våben rettighederne. Derudover, vil vi se eksempler på problematikker med de mange våben og hvorfor det nogen gange går galt.
Typer af materialer vil være baggrundsviden, videoer, dokumentarer, taler, lyrik m.m. Derudover, vil der bruge relevant analyse til gennemgang af materialet.
"The History of Gun Control" excerpt taken from "https://gun-control.procon.org/history-of-gun-control/" (25/1/21)
Zed Nelson: "Gun Nation", 2016 (documentary)
Charlton Heston "Speech to the NRA1 Annual Meeting in Colorado
May 1, 1999"
James Corden "Speech against mass shootings" on “The Late Late Show With James Corden” aired CBS on February 20th 2018
Reg E. Gaines: "Please don't take my air Jordans",
"The killer at thurston High" Frontline aired jan. 2000
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crime in Fiction Sub-genre 25 sider
Formålet er at opøve elevernes forståelse for diskurs og genre. Eleverne indsamler eksempler på tekstgenrer, formalia, sproglige virkemidler, speciel terminologi, bindeord og andre midler til at opnå tekstkohærens i et kompendium. Eleverne samler et opslagsværk som anvendes som et opslagsværk i forbindelse med identifikation og bearbejdning inden for krimi genren.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Devil in a blue Dress 220 sider
Værket "Devil in a blue Dresse" af Walter Mosley læses i forbindelse med emnet "Crime in Fiction", hvor eleverne bekendtgøres med de forskellige undergenrer inden for "Crime stories". Eleverne arbejder ligeledes med andre emner i forbindelse med værket så som "segregation" og sociale og økonomiske forhold i USA i tiden efter 2. verdenskrig.
Arbejdsformerne er bundne opgaver, så som diskussioner på klassen samt i grupper, mere frie elevvalgte opgaver samt grammatiske opgaver i forbindelse med værket.
Supplerende stof:
Film: Devil in a blue Dress" samt opgaver til filmen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
49,00 moduler
Dækker over:
49,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crime in Fiction 56 sider (OPGIVES)
Formålet med emnet er at bevidstgøre eleverne om genrens samfundsmæssige og kulturelle forhold i engelsktalende lande.
I behandlingen af det overordnede emne er der arbejdet med karakteristika for genren og dennes undergenrer, hvor eleverne forventes at være i stand til at identificere og analysere disse. Ligeledes forventes de at opøve en sproglig kompetence gennem anvendelse af tilhørende fagterminologi, hvor de skal kunne anvende denne i forskellige kommunikationssituationer så som præsentation, samtale og diskussion.
Skrivefærdigheden har i dette emne fokus på præcision og eleverne forventes at kunne skrive klare, detaljerede og sammenhængende og fokuserede essays med indledning, analyse, fortolkning, perspektivering og en afrunding.
I arbejdet med teksterne er morfologi, syntaks, kongruens fortsat og udvidet med for hver tekst relevante områder inden for grammatikken.
Med hensyn til glosetræning er der arbejdet med emnets specifikke fagtermer, tekstnære gloser samt udvidelse af det almene ordforråd.
Indenfor det overordnede emne er der arbejdet med følgende tekster/kernestof:
"The Advanture of the Sussex Vampire" Sir Arthur Conan Doyle (1924)
Agatha Christie "A Chess Problem" (1924) fra "Crime in Fiction" af Olaf Grarup og Ole Ravn, Systime, 1994
Dashiell Hammett "They Can Only Hang You Once" (1932) fra "Crime in Fiction" af Olaf Braun Grarup og Ole Ravn, Systime, 1994
Film: "Sherlock Holmes" samt opgaver til fremlæggelse.
i forbindelse med emnet læses romanen "Devil in a blue Dress" af Walter Mosley (2010) og film af samme navn er set.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
42,00 moduler
Dækker over:
42,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
2024 Election Year 25 sider
Emnet er tværfagligt i samarbejde med med fagene religion og samfundsfag. Faget religion arbejder med de religiøse strømninger og deres indflydelse og faget samfundsfag arbejder med de politiske strømninger og valgsystemet i USA. I faget engelsk arbejder eleverne arbejder med det amerikanske valg fra en sproglig og retorisk vinkel. Her arbejdes med demokraterne og republikanernes kandidater.
Der er fokus på taler, deres indhold, vinkel og den mulige virkning på målgrupper. Ligeledes er der fokus på medier, fake news og arbejdet med disse. Eleverne opnår en bevidsthed om risikoen ved ikke at undersøge informationer i dybden.
Eleverne arbejder med følgende:
Rhetorical Tools, The Three Modes of Appeal, Cicero's Pentagram/ Rhetorical Phentagram, Toulmin's Model of Argumentation.
Eleverne finder selv "posts" el.lign. på sociale medier, som præsenteres og analyseres for klassen.
Tale: Remarks by Vicepresident Harris at West Allis Centrl High School, Wisconsin (July 2024)
Taler: herunder selvvalgte, som analyseres og præsenteres for klassen.
US Election Glossary
US Election taboo
Diverse internetsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fairy Tales 34 sider (OPGIVES)
Eleverne arbejder med emnet Fairy Tale,hvor eleverne arbejder med forskellige eventyr. Hvor det er hensigtsmæssigt anvendes sproglig iagttagelse, og grammatiske emner og det forventes at eleverne opøver den relevante terminologi til emnet samt perspektivere til andet relevant materiale.
Eleverne arbejder med forskellige analysemodeller: Jack Zipes "the 8 Elements", The Contract Model, "Home Out Home", The Actantian Model.
Eleverne læser følgende kernestof:
"The Green Lady" (1896)
"Sleeping Beauty" (1819) af brødrene Grimm
"Little Red Riding Hood" (1812) af brødrene Grimm
Artikel uddrag "Gender Role Portrayal and the Disney Princesses" af Dawn Elizabeth England, Laura Descartes, Melissa A. Collier-Meek fra "Springer Science+Business Media, LLC 2011 (10 February 2011)
Artikel "How Fairy Tales Shape Our Lives" by Jonathan Young" fra "Inside Journal Magazine" (1997)
Film:
"Sleeping Beauty" Disney Diamond Edition
"Red Riding Hood" Warner Bros. Intertainment Inc. 2011
Eleverne arbejder med de forskellige analysemodeller gennem diskussioner og fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Christmas in the US
Eleverne arbejder med juletraditioner og kulturforskelle forskelle og ligheder mellem Danmark, England og USA. Der er fokus på udviklingen af det almene og de specifikke fagtermer, som knytter sig til emnet og eleverne arbejder med udviklingen af både mundtlige, skriftlige og IT kompetencer indenfor området. Hvor det er hensigtsmæssigt anvendes sproglig iagttagelse, og grammatiske emner og det forventes at eleverne opøver den relevante terminologi til emnet samt perspektivere til andet relevant materiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
From Slavery to Black Lives Matter 50sider(OPGIVES
Formålet med emnet er at bevidstgøre eleverne om de væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige for afro amerikanere i USA. Emnet giver eleverne et indblik i de kulturelle særpræg og bidrager til at tegne et billede af USAs selvforståelse. Perioden for emnet dækker fra slaveriets indførelse til nutidens "Black Lives Matter" og giver dermed eleverne en forståelse for at nationalitet, etnicitet, religion og sprog er betydningsfulde forståelsesrammer for nationer og dermed medvirkende til at skabe en nations identitetsfølelse. Til al materialet har eleverne arbejdet med forskellige diskussions, præsentations opgaver, hvor refleksion og personlig stillingtagen har været nødvendig.
Eleverne har individuelt eller i gruppe arbejdet med en selvvalgt case, som de finder interessant og relevant i forbindelse med emnet.
Eleverne læser og arbejder med følgende:
"III Slavery and the Anti-Slavery Movement" fra "From the New World in a Nation Devided (1607-1861) af Fran Hopenwasser og Leif Stubbe Teglbjerg, Systime A/S 2009
"on Being Brought from Africa to America" (1773) af Phillis Wheatley
"The Underground Railroad: The Avenues of Escape"
"The Jim Crow Laws" Kilde: http://examples.yourdictionary.com/examples-of-jim-crow-laws.html
Artikel "Between Good and Ghetto. African American Girls and Inner-City Violence (excerpt) 2010 af Nikki Jones
Eleverne ser følgende film:
"Harriet"
"A Time to Kill"
Eleverne arbejder med følgende sang:
"Strange Fruit" (1939) med Billie Holiday
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs siderne 132 til og med 142 i vedhæftede pdf om stilleje. Vi gennemgår og arbejder med emnet. I skal IKKE lave opgaverne. Dem laver vi i klassen. Meget af det kender I i forvejen - så opgaver laver vi iflg. hvad der forekommer sværere :-)
-
Medbring tekstsamlingen "From Slavery to Black Lives Matter" Vi starter nyt emne.
-
Læs siderne 145-149 i vedhæftede pdf. Opgaverne skal IKKE laves - vi laver dem i klassen.
-
Siderne 1-8 i tekstsamlingen "From Slavery to Black Lives Matter" skal være læst og forstået. Vi arbejder med siderne på klassen.
-
Siderne 1-8 i tekstsamlingen "From Slavery to Black Lives Matter" skal være læst og forstået. Vi arbejder med siderne på klassen. Hvis tid begynder vi på opstarteopgaver til filmen "Harriet"
-
Tjek om I har udleverede kompendium fra 1.g. "Analysemodel til short story" (det ligger også på OneNote). Filmen "Harriet"
-
Vi ser resten af filmen, arbejder med filmen og med den returnerede skriftlige aflevering. Medbring "Analysemodel til short story" samt romanen "Devil in a blue Dress"
-
Læs begge tekster til den skriftlige eskamensopgave (20211202) opgaven ligger på OneNote og medbring "Analysemodel til short stories". Vi arbejder med at finde de forskellige analyseelementer i teksterne og relatere dem til fokus i et essay. Medbring
-
Læs siderne 15-17 i tekstsamlingen "From Slavery to Black Lives Matter" og få en forståelse for hvad "The Jom Crow Laws" var. Vi arbejder med området i lektionen.
-
Vi arbejder med "Strange Fruit" af Billie Holiday - medbring tekstsamlingen "From Slavery to Black Lives Matter". Jeg har lagt en undermappe (Discussion in Essays) ind på OneNote i mappen "Eksamen/skriftlig" Der er en hjemmeside med video :-)
-
Postcards
-
Gå ind på linket og vælg 3 postkort, som du synes repræsenterer sangen "Strange Fruit". Vi arbejder videre med sangen så medbring tekstsamlingen.
-
Vi afklarer sidste spørgsmål inden terminsprøven :-) og starter på filmen "A Time to Kill"
-
Film "A Time To Kill"
-
Konsulter dine noter til romanen "Devil in a Blue Dress" og find de situationer, hvor der er tale om racisme. Vi bruger disse situationer i forhold til filmen "A Time To Kill"
-
Vi gennemgår/arbejder med terminsprøven
-
Artiklen: "Between Good and Ghetto. African American Girls and Inner-City Violence" skal være læst og forstået. Vi skal i timen analysere den som en eksamstekst og der må kun anvendes en disposition på papir
-
Gennemlæs terminsprøven og forhold dig til din prøve. Vi gennemgår/arbejder med terminsprøven
-
EL snakker med de forskellige grupper om artiklen. De øvrige får opdateret mappen "from slavery to...." på OneNote. Fremlæggelser denne lektion: 1) Magnus, Magnus, Greve, Niklas, 2) Katrine, Rosa, Klara, 3)Jannick, Kaspar, Anton, Phillip
-
EL har samtaler om artiklen, ud fra en disposition på papir. Vi afslutter emnet "From Slavery to Black Lives Matter"og opdaterer OneNote til emnet. Fremlæggelser: 4) Mads, Lærke, Sisse, 5) Azad, Daniel, Noah, Frederik, 6) Johanne, Maya, Kathrine. Med
-
Mette Hermann m.fl.: Getting Started, Gyldendal; sider: 82
-
Læs om hvad pronominer er :-)
-
EL snakker med de forskellige grupper om artiklen. De øvrige får opdateret mappen "from slavery to...." på OneNote. Medbring "Getting Started". De øvrige arbejder med grammatik. Fremlæggelser denne lektion: 1) Magnus, Magnus, Greve, Niklas, 2) Katrin
-
Sidsge gruppe: Maya, Johanne, Kathrine fremlægger. Medbring tekstsamling og "Getting Started" Vi afslutter emne og gennemgår grammatik.
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ireland 55 sider
Formålet med emnet er at bevidstgøre eleverne om samfundsmæssige, historiske og kulturelle forhold i Irland og England sammenholdt med egne forhold, herunder tænkes især på enkeltindividets og samfundets identitet og de deraf følgende udviklingsmuligheder.
I behandlingen af det overordnede emne er der arbejdet med karakteristika for short stories, ligesom der er arbejdet med de tekstanalytiske begreber characterization, setting, plot, narrator, point of view samt themes.
I arbejdet med teksterne er morfologi, syntaks, kongruens fortsat fra tidligere forløb. Der bygges videre på den grammatiske observans gennem anvendt grammatik på materiale, hvor dette skønnes formålstjenligt.
Med hensyn til glosetræning arbejdes med emnets specifikke fagtermer, tekstnære gloser samt udvidelse af det almene ordforråd. Eleven arbejder med forskellige aspekter af Irlands historie samt problematikken nord/syd Irland, IRA, Easter Rising etc.
Elverne arbejder med følgende tekster:
"The myth of Saint Patrick"
"The Selfish Giant"" af Oscar Wilde (1888)
"The Sniper" af Liam O'Flaherty 1937
Supplerende materiale:
Film:
"Michael Collins" fra 1996 hvortil de arbejder med "Bloom's Taxonomi"
"Hunger" hvor eleverne arbejder med kommunikative opgaver
"The wind that shakes the barley"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sidsge gruppe: Maya, Johanne, Kathrine fremlægger. Medbring tekstsamling og "Getting Started" Vi afslutter emne og gennemgår grammatik.
-
Mette Hermann m.fl.: Getting Started, Gyldendal; sider: 91, 93, 99
-
Medbring "Getting Started" Lav opgaverne til næste lektion: side 91 opg.3,side 93 opg.1 og side 99 opg.4 Vi gennemgår på klassen næste engelsklektion.
-
Medbring "Getting Started" Vi gennemgår: side 91 opg.3,side 93 opg.1 og side 99 opg.4. Medbring tekstsamlingen "Ireland"
-
I får denne lektion til at arbejde med jeres emne om Irland, som skal præsenteres for klassen KUN v.h.a. en disposition på papir (som deles ud i klassen) og en PowerPoint, som vises. Præsentationerne er næste gang på fredag :-)
-
Vi hører jeres oplæg om Irland. HUSK at uddele disposition til klassen og at holde oplægget via en PowerPoint for klassen.
-
Læs teksterne (dvs. teksterne til opgave 5a og 5b) til eksamensopgaven engelsk b af 13. august 2024 (stx242 ENG B), som ligger på OneNote i eksamensmappen. Vi arbejder med opgaven i timen.
-
Vi gennemgår eksamensopgaven. Medbring tekstsamlingen "Ireland" vi skal arbejde med "The Selfish Giant", som munder ud i en analyse til præsentation
-
I får 30 min. til at færdiggøre og derefter skal "The Selfish Giant præsenteres.
-
Vi ser filmen "Michael Collins" og arbejder derefter med tilhørende opgaver.
-
Analyse af "Michael Collins" vha. "Bloom's Taxonomy". Medbring "Get it Right". Vi arbejder med grammatik.
-
Vi laver de 4 opgaver i en eksamensopgave så medbring grammatik og en fungerende computer :-)
-
Vi gennemgår eksamensopgaven 2024 05 27 og arbejder med tilhørende essay så medbring hvad der er nødvendigt til dette. Vælg den opgave 5A eller 5B, som du helst vil arbejde med og LÆS tilhørende tekst. Vi snakker også om hvad der er behov for inden e
-
Vi gennemgår undervisningsbeskrivelsen og fører OneNote ajour. Medbring alle kompendier og en fungerende computer.
-
Vælg en tekst fra forløbet "Multicultural Britain" og lav en fuld mundtlig eksamensfremlæggelse. HUSK kun en disposition på papir. Præsentationen skal vare 12 min. og du skal være i stand til at perspektivere til al materiale i forløbet. Vi snakker o
-
I får en skriftlig eksamensopgave, som vi arbejder med. Medbring computer og grammatik
-
De som skal til skriftlig eksamen får en eksamensopgave i modulet (hvis du både skal til skriftlig og mundtlig-vælger du selv) så medbring computer og grammatik. Vi træner til den mundtlige eksamen med en selvvalgt og forberedt kendt tekst fra emnet
-
Eksamenstræning
-
Vi afslutter og der er mulighed for de sidste spørgsmål inden eksamen :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059604",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059604",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059604"
}