Holdet 2023 En/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Ela Kaminsky Lintrup
Hold 2023 En/c (1c En, 2c En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Multicultural Britain 72sider (OPGIVES)
Titel 2 Christmas in Britain 30 sider
Titel 3 American Gun Culture 40 sider
Titel 4 Crime in Fiction Sub-genre 25 sider
Titel 5 Devil in a blue Dress 220 sider
Titel 6 Crime in Fiction 56 sider (OPGIVES)
Titel 7 2024 Election Year 25 sider
Titel 8 Fairy Tales 34 sider (OPGIVES)
Titel 9 Christmas in the US
Titel 10 From Slavery to Black Lives Matter 50sider(OPGIVES
Titel 11 Ireland 55 sider

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Multicultural Britain 72sider (OPGIVES)

For alle forløb gælder:
Eleverne har adgang til "Ordbogen.com" via nettet.
Eleverne anvender Appwriter til flere forløb


Dette gælder for alle forløb.


I forløbet "Multicultural Britain" arbejdes primært med analyse og fortolkning af noveller og artikler med fokus på integration i England. Eleverne trænes i resume og personkarakteristik samt analyse vha. det retoriske pentagram. Eleverne introduceres til de forskellige elementer i et "Essay" samt udformningen af et sådant. Der opøves en begyndende forståelse og udformning af en passende indledning og afslutning, samt en begyndende forståelse for gængs afsnitsopbygning. De receptive sprogfærdigheder indenfor fagområdet trænes gennem præsentationer samt diskussioner. Der forventes en begyndende evne til at se en problemstilling fra forskellige synsvinkler og evne til at gøre rede for fordele og ulemper.

Kernestof:
fra "Contexts" af Jonna Engberg- Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen Gyldendal 2006
"Vocabolary and tasks: Immigrants"
" You Can't Go Home Again" by Tariq Ramadan, Time, 24 December 2001" med øvelser
"My Son the Fanatic" by Hanif Kureishi   
"Just Below the Surface" by Kate Nivison fra "A New Entrence" Systime 2001
"We're not Jews by Hanif Kureishi fra "Tunnels and Bridges" Gyldendal, 2012
"To object to multiculturalism world would be to wish away my whole world" from "The Independent" 25 March 2021
Film: "London - is it a Crime to be a Muslim?"

Grammatik:
"Getting Started" fra Gyldendal:
Substantiver, genitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Christmas in Britain 30 sider

Eleverne arbejder med juletraditioner og kulturforskelle forskelle og ligheder mellem Danmark og England. Der er fokus på udviklingen af det almene og de specifikke fagtermer, som knytter sig til emnet og eleverne arbejder med udviklingen af både mundtlige, skriftlige og IT kompetencer indenfor området. Hvor det er hensigtsmæssigt anvendes sproglig iagttagelse, og grammatiske emner og det forventes at eleverne opøver den relevante terminologi til emnet samt perspektivere til andet relevant materiale.
Forløbet suppleres løbende med andre traditioner og højtider og genoptages i 2.g hvor de amerikanske juletraditioner inddrages.

Kernestof:
"Legend of St. Christopher" A Short Christmas Story
"The Legend of The Christmas Tree" A Short Christmas Story
"A Christmas Carol" Background Information (1843 by Charles Dickens)
"15 Christmas Traditions in Great Britain today" 16/12/2021
Diverse opgaver til emnet
Film "A Christmas Carol"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 American Gun Culture 40 sider

Emnet 'American Gun Culture' tager fat i både historiske of samfundsmæssige problematikker i amerikansk kultur. Vi vil komme ind på hvorfor amerikanere er så knyttet til deres ret til at eje våben, vi vil også se på argumenter både for og imod mere regulering af våben rettighederne. Derudover, vil vi se eksempler på problematikker med de mange våben og hvorfor det nogen gange går galt.

Typer af materialer vil være baggrundsviden, videoer, dokumentarer, taler, lyrik m.m. Derudover, vil der bruge relevant analyse til gennemgang af materialet.

"The History of Gun Control" excerpt taken from "https://gun-control.procon.org/history-of-gun-control/" (25/1/21)
Zed Nelson: "Gun Nation", 2016 (documentary)
Charlton Heston "Speech to the NRA1 Annual Meeting in Colorado
May 1, 1999"
James Corden "Speech against mass shootings" on “The Late Late Show With James Corden” aired CBS on February 20th 2018
Reg E. Gaines: "Please don't take my air Jordans",
"The killer at thurston High" Frontline aired jan. 2000
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Crime in Fiction Sub-genre 25 sider

Formålet er at opøve elevernes forståelse for diskurs og genre. Eleverne indsamler eksempler på tekstgenrer, formalia, sproglige virkemidler, speciel terminologi, bindeord og andre midler til at opnå tekstkohærens i et kompendium. Eleverne samler et opslagsværk som anvendes som et opslagsværk i forbindelse med identifikation og bearbejdning inden for krimi genren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Devil in a blue Dress 220 sider

Værket "Devil in a blue Dresse" af Walter Mosley læses i forbindelse med emnet "Crime in Fiction", hvor eleverne bekendtgøres med de forskellige undergenrer inden for "Crime stories". Eleverne arbejder ligeledes med andre emner i forbindelse med værket så som "segregation" og sociale og økonomiske forhold i USA i tiden efter 2. verdenskrig.

Arbejdsformerne er bundne opgaver, så som diskussioner på klassen samt i grupper, mere frie elevvalgte opgaver samt grammatiske opgaver i forbindelse med værket.

Supplerende stof:
Film: Devil in a blue Dress" samt opgaver til filmen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 49,00 moduler
Dækker over: 49,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Crime in Fiction 56 sider (OPGIVES)

Formålet med emnet er at bevidstgøre eleverne om genrens samfundsmæssige og kulturelle forhold i engelsktalende lande.

I behandlingen af det overordnede emne er der arbejdet med karakteristika for genren og dennes undergenrer, hvor eleverne forventes at være i stand til at identificere og analysere disse. Ligeledes forventes de at opøve en sproglig kompetence gennem anvendelse af tilhørende fagterminologi, hvor de skal kunne anvende denne i forskellige kommunikationssituationer så som præsentation, samtale og diskussion.
Skrivefærdigheden har i dette emne fokus på præcision og eleverne forventes at kunne skrive klare, detaljerede og sammenhængende og fokuserede essays med indledning, analyse, fortolkning, perspektivering og en afrunding.
I arbejdet med teksterne er morfologi, syntaks, kongruens fortsat og udvidet med for hver tekst relevante områder inden for grammatikken.
Med hensyn til glosetræning er der arbejdet med emnets specifikke fagtermer, tekstnære gloser  samt udvidelse af det almene ordforråd.

Indenfor det overordnede emne er der arbejdet med følgende tekster/kernestof:
"The Advanture of the Sussex Vampire" Sir Arthur Conan Doyle (1924)
Agatha Christie "A Chess Problem" (1924) fra "Crime in Fiction" af Olaf Grarup og Ole Ravn, Systime, 1994
Dashiell Hammett "They Can Only Hang You Once" (1932) fra "Crime in Fiction" af Olaf Braun Grarup og Ole Ravn, Systime, 1994

Film: "Sherlock Holmes" samt opgaver til fremlæggelse.
i forbindelse med emnet læses romanen "Devil in a blue Dress" af Walter Mosley (2010) og film af samme navn er set.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 42,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 2024 Election Year 25 sider

Emnet er tværfagligt i samarbejde med med fagene religion og samfundsfag. Faget religion arbejder med de religiøse strømninger og deres indflydelse og faget samfundsfag arbejder med de politiske strømninger og valgsystemet i USA. I faget engelsk arbejder eleverne arbejder med det amerikanske valg fra en sproglig og retorisk vinkel. Her arbejdes med demokraterne og republikanernes kandidater.

Der er fokus på taler, deres indhold, vinkel og den mulige virkning på målgrupper. Ligeledes er der fokus på medier, fake news og arbejdet med disse. Eleverne opnår en bevidsthed om risikoen ved ikke at undersøge informationer i dybden.

Eleverne arbejder med følgende:
Rhetorical Tools, The Three Modes of Appeal, Cicero's Pentagram/ Rhetorical Phentagram, Toulmin's Model of Argumentation.
Eleverne finder selv "posts" el.lign. på sociale medier, som præsenteres og analyseres for klassen.
Tale: Remarks by Vicepresident Harris at West Allis Centrl High School, Wisconsin (July 2024)
Taler: herunder selvvalgte, som analyseres og præsenteres for klassen.
US Election Glossary
US Election taboo
Diverse internetsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Fairy Tales 34 sider (OPGIVES)

Eleverne arbejder med emnet Fairy Tale,hvor eleverne arbejder med forskellige eventyr. Hvor det er hensigtsmæssigt anvendes sproglig iagttagelse, og grammatiske emner og det forventes at eleverne opøver den relevante terminologi til emnet samt perspektivere til andet relevant materiale.
Eleverne arbejder med forskellige analysemodeller: Jack Zipes "the 8 Elements", The Contract Model, "Home Out Home", The Actantian Model.

Eleverne læser følgende kernestof:
"The Green Lady" (1896)
"Sleeping Beauty" (1819) af brødrene Grimm
"Little Red Riding Hood" (1812) af brødrene Grimm
Artikel uddrag "Gender Role Portrayal and the Disney Princesses" af Dawn Elizabeth England, Laura Descartes, Melissa A. Collier-Meek fra "Springer Science+Business Media, LLC 2011 (10 February 2011)
Artikel "How Fairy Tales Shape Our Lives" by Jonathan Young" fra "Inside Journal Magazine" (1997)
Film:
"Sleeping Beauty" Disney Diamond Edition
"Red Riding Hood" Warner Bros. Intertainment Inc.  2011

Eleverne arbejder med de forskellige analysemodeller gennem diskussioner og fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Christmas in the US

Eleverne arbejder med juletraditioner og kulturforskelle forskelle og ligheder mellem Danmark, England og USA. Der er fokus på udviklingen af det almene og de specifikke fagtermer, som knytter sig til emnet og eleverne arbejder med udviklingen af både mundtlige, skriftlige og IT kompetencer indenfor området. Hvor det er hensigtsmæssigt anvendes sproglig iagttagelse, og grammatiske emner og det forventes at eleverne opøver den relevante terminologi til emnet samt perspektivere til andet relevant materiale.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 From Slavery to Black Lives Matter 50sider(OPGIVES

Formålet med emnet er at bevidstgøre eleverne om de væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige for afro amerikanere i USA. Emnet giver eleverne et indblik i de kulturelle særpræg og bidrager til at tegne et billede af USAs selvforståelse. Perioden for emnet dækker fra slaveriets indførelse til nutidens "Black Lives Matter" og giver dermed eleverne en forståelse for at nationalitet, etnicitet, religion og sprog er betydningsfulde forståelsesrammer for nationer og dermed medvirkende til at skabe en nations identitetsfølelse. Til al materialet har eleverne arbejdet med forskellige diskussions, præsentations opgaver, hvor refleksion og personlig stillingtagen har været nødvendig.

Eleverne har individuelt eller i gruppe arbejdet med en selvvalgt case, som de finder interessant og relevant i forbindelse med emnet.

Eleverne læser og arbejder med følgende:
"III Slavery and the Anti-Slavery Movement" fra "From the New World in a Nation Devided (1607-1861) af Fran Hopenwasser og Leif Stubbe Teglbjerg, Systime A/S 2009
"on Being Brought from Africa to America" (1773) af Phillis Wheatley
"The Underground Railroad: The Avenues of Escape"
"The Jim Crow Laws" Kilde: http://examples.yourdictionary.com/examples-of-jim-crow-laws.html
Artikel "Between Good and Ghetto. African American Girls and Inner-City Violence (excerpt) 2010 af Nikki Jones

Eleverne ser følgende film:
"Harriet"
"A Time to Kill"
Eleverne arbejder med følgende sang:
"Strange Fruit" (1939) med Billie Holiday
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ireland 55 sider

Formålet med emnet er at bevidstgøre eleverne om samfundsmæssige, historiske og kulturelle forhold i Irland og England sammenholdt med egne forhold, herunder tænkes især på enkeltindividets og samfundets identitet og de deraf følgende udviklingsmuligheder.
I behandlingen af det overordnede emne er der arbejdet med karakteristika for short stories, ligesom der er arbejdet med de tekstanalytiske begreber characterization, setting, plot, narrator, point of view samt themes.
I arbejdet med teksterne er morfologi, syntaks, kongruens fortsat fra tidligere forløb. Der bygges videre på den grammatiske observans gennem anvendt grammatik på materiale, hvor dette skønnes formålstjenligt.
Med hensyn til glosetræning arbejdes med emnets specifikke fagtermer, tekstnære gloser  samt udvidelse af det almene ordforråd. Eleven arbejder med forskellige aspekter af Irlands historie samt problematikken nord/syd Irland, IRA, Easter Rising etc.

Elverne arbejder med følgende tekster:
"The myth of Saint Patrick"
"The Selfish Giant"" af Oscar Wilde (1888)
"The Sniper" af Liam O'Flaherty 1937

Supplerende materiale:
Film:
"Michael Collins"  fra 1996 hvortil de arbejder med "Bloom's Taxonomi"
"Hunger" hvor eleverne arbejder med kommunikative opgaver
"The wind that shakes the barley"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer