Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Nanna Frikke
|
Hold
|
2023 En/d (1d En, 2d En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Big Energy (eksamen)
Klassens første forløb lægger vægt på åbenhed og trivsel gennem et varieret tekstudvalg, hvori alle tekster har positivitet eller god energi som fællesnævner. Genremæssigt møder eleverne digte, en novelle, en nonfiktionstekst om det at studere/læse, samt et afsnit af en amerikansk realityserie. Der tages udgangspunkt i elevernes forforståelse og passende fagbegreber inkorporeres løbende.
Sideløbende har eleverne dagligt skrevet og tegnet i jeres positivitetsdagbøger.
Særligt disse dele af bekendtgørelsen berøres:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Materiale
McGough, Roger: "At Lunchtime: A Story of Love", 1967
Queer Eye: More Than a Makeover. S5E3 Father of the Bride, 2020
Auster, Paul "Auggie Wren's Christmas Story", 1990
Butler & Hope "The Pleasures of Study. Manage Your Mind", 2007
Kaur, Rupi "the sun and her flowers", 2017 (udvalgte digte)
Supplerende materiale:
Grammatik: Kongruens, verbets former, do-omskrivning, uregelmæssige verber (kap. 3 og 4 i Poul Tornøes 'Get It Right' fra Gyldendal, 2012)
Kongruens-fængsel. Eleverne har taget stilling til evt. kongruensfejl i 10 forskellige sangtekster. De "skyldige" er blevet sendt i elevernes grammatikfængsel for Grammar Baddies.
Omfang: 13%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Multicultural Colonies (eksamen)
Forløbet omhandler de tidligere britiske kolonier Canada og New Zealands håndtering af landenes kulturelle sammensætning. Canada har siden 1960erne arbejdet ud fra en multikulturel politik, mens New Zealand har måtte gentænke deres bi-kultur. Forløbet giver en kort indføring i de to landes sammensætning, hvorefter der arbejdes med både fiktion- og nonfiktionstekster samt tilhørende genrebegreber. Der lægges også vægt på tilegnelse af passende forforråd samt formidling af viden. Afslutningsvist skal eleverne forholde sig komparativt til de to landes kulturelle kompleksiteter og håndtering deraf.
Forløbet indeholder desuden et tværfagligt samarbejde med samfundsfag i form af klassens første flerfaglige forløb, herunder et oplæg om engelskfagets metoder. Klassen har arbejdet ud fra onelineren: Hvilke udfordringer kan forekomme i indvandreres møde med Canadas multikulturelle samfund?
Særligt disse dele af bekendtgørelsen berøres:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
- engelsk som lingua franca
Materiale
I Am Canadian, The Rant. Fra Pors, Eva 'Cross Country Canada', Lindhardt and Ringhof, 2014
Introduction to Canadian Multiculturalism. Fra Pors, Eva 'Cross Country Canada', Lindhardt and Ringhof, 2014
How to Pronounce Knife. Af Souvankham Thammavongsa (2017). Fra https://granta.com/how-to-pronounce-knife/
Introduction to Indigenous Peoples in Canada. Fra Pors, Eva 'Cross Country Canada', Lindhardt and Ringhof, 2014
These Are My People. Fra Pors, Eva 'Cross Country Canada', Lindhardt and Ringhof, 2014
Butterflies. Af Patricia Grace (1987). Fra https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://chipbruce.files.wordpress.com/2008/11/butterflies.pdf&ved=2ahUKEwixuOrSto-FAxWjRfEDHYTqBWAQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw3XDNxPtp7E0kjtgDMhY-qH
The Untold Stories of All Black Rugby. Loyalty. (2023) Fra https://www.youtube.com/watch?v=t2eTKCJ6Ti4
Supplerende materiale
Fakta om Canada og New Zealand fra CIA World Factbook
Grammatik: Verballeddet, de fem hovedtider (kap. 5 i Poul Tornøes 'Get It Right' fra Gyldendal, 2012)
Omfang: 18%
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatikaflevering
|
20-03-2024
|
Multicultural Colonies: Analytical essay (pairs)
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Horror! (eksamen)
Eleverne får et indgående teoretisk og praktisk kendskab til horror-genren, monstre-typer, subgenre, karakteristika og troper samt analysefærdigheder ifm. film, serier og grafiske romaner. Horror-elementerne sættes ind i en sociokulturel kontekst. Forløbet indeholder desuden læsning og fortolkning af horror-romanen "Our Wives Under the Sea".
Forløbet forholder sig bl.a. til følgende kernestof:
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Materiale
"Thriller" (1983) - Michael Jackson fra https://www.youtube.com/watch?v=sOnqjkJTMaA
Uddrag af "The Walking Dead" (2003) - Robert Kirkman and Tony Moore
"The Walking Dead" (2010) - Frank Darabont, S.01, E.01
Uddrag af "Darkly Dreaming Dexter" (2004) - Jeff Lindsay
"Dexter" (2006-2013) - James Manos Jr., S.01, E.01
"Get Out!" (2017) - Jordan Peele, Universal Studios
"Lessons from a terrified horror researcher" (2017) - Mathias Clasen via TedTalk
"Invisible Monsters: Vision, Horror and Contemporary Culture" (2020) - Jeffey Andrew Cohen fra Anglo Files 1.2020
"Our Wives Under the Sea" af Julia Armfield. Picador, 2023.
Supplerende materiale
Aflevering: "Guts" (2005) - Chuck Palahniuk
Get It Right, kap. 6 Verballeddet - Udvidet Tid + Kap. 7 Verballeddet - Aktiv og Passiv
Omfang: 22%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
The Deep Sea
Dette forløb ligger i forlængelse af horror-forløbet med romanen "Our Wives Under the Sea" af Julia Armfield og trækker også tråde dertil. Det dybe hav udforskes i en litterær kontekst, hvor der både lægges vægt på det mystiske, uforklarligt fremmede og den videnskabelig tilgang til det dybe hav. Forløbet er genremæssigt varieret og lægger desuden vægt på grammatik i tilgang til tekstforståelse.
Materiale:
"A Story of Deep Sea Exploration" (Documentary description). https://www.youtube.com/watch?v=oAoDzdjc4YI
"The Kraken" af Lord Tennyson. https://poets.org/poem/kraken
"The deep ocean has 'answers to problems we don't even know we have yet" af Nicolas Camut. https://www.transcurators.com/article-writing-types-format-and-how-to-write-an-article/
Omfang: 6%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
USA Today (eksamen)
Forløbet forholder sig til nutidige problematikker og kendetegn ved USA, herunder borgerrettigheder (afroamerikaneres og kvinders), (international) politik, religion og økonomisk ulighed. Trods det nutidige perspektiv, trækkes der tråde tilbage i USA's historie, f.eks. til 1950erne og 60ernes borgerrettighedsforkæmpere, the separation of church and state og efterkrigstidens økonomiske storhed. Forløbet er genremæssigt varieret og de anvendte analyseapparater er tilsvarende. Forløbet har desuden et stærkt visuelt fokus.
Forløbet berører bl.a. følgende kernestof:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Materiale
"Kendrick Lamar's halftime show". https://www.youtube.com/watch?v=KDorKy-13ak
"Press Gaggle by President Trump Aboard Air Force One En Route to Miami, Florida" (uddrag) 25/1/2025. https://rollcall.com/factbase/trump/transcript/donald-trump-press-gaggle-air-force-one-january-25-2025/
"Evangelical Christians in the USA". DW Dokumentar. https://www.dailymotion.com/video/x80qz5h
"Hillbilly Elergy" (2020) af Ron Howard
"The Handmaid's Tale" (S.1 E.1) (2016) af Bruce Miller
Supplerende materiale
What Overturning Roe v. Wade Means for Abortion Access in the U.S. af Wall Street Journal. https://www.youtube.com/watch?v=YNY28dmz4vk
The Bible Belt og The Rust Belt
Grammatik: Sammensatte verber og verbalmønstre, pronominer og præpositioner (kap. 9, 11 og 13 i Poul Tornøes 'Get It Right' fra Gyldendal, 2012)
Omfang: 20%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
UK Class (eksamen)
Dette forløb ophandler det britiske klassesystem og er inddelt i the upper class, the middle class, the working class og sprog. Forløbet har til formål at introducere eleverne for britiske karakteristika så som den forholdsvis nye konge, adlen, hvordan middelklassen defineres og hvilke udfordringer de, arbejderklassen og underklassen står overfor.
Materiale
King Charles III’s inaugural address (The New York Times)
Baron Wants 'Castle-Trained' Wife to Give Him a Male Heir (2017). https://www.youtube.com/watch?v=mzS90Q0GW6M
"The Happiest Days of Your Life" af Penelope Lively fra "Worlds of English" af Anne Mette Finderup og Agnete Fog. 2. udgave, Systime (2022). s. 90-94.
"Watching the English. The Hidden Rules of English Behaviour" af Kate Fox fra "Power and Language - Gender, Sexuality, Ethicity, Race and Social Class" af Tine Vedel Eriksen. Columbus, 2013. s.124-131.
"The Pride of Working Class Defeatism" (2023) af Jamie Jackson. https://medium.com/curious/the-pride-of-working-class-defeatism-97804ce25dce
Sange
"Charmless Man" (1995) af Blur
"Geezers need excitement" (2002) af The Streets
"Geraldine" (2008) af Glasvegas
"Deal wiv it" (2020) af Mura Masa feat. slowthai
"Superheroes" (2019) af Stormzy
Supplerende materiale
Grammatik: Substantiver og artikler og adjektiver og adverbier (kap. 10 og 12 i Poul Tornøes 'Get It Right' fra Gyldendal, 2012)
Omfang: 11%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
Repetition til skriftlig og mundtlig eksamen.
Omfang: 5%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059605",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059605",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059605"
}