Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Lasse Bækdahl Rømmesgaard, Thor Nordfeld Troelsen
|
Hold
|
2023 En/r (1r En, 2r En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing up / Coming of Age
Dette forløb drejer sig om overgangen fra barn til voksen, samt de stadier der er imellem. Eleverne læser fiktion om disse stadier og tilegner sig ordforråd til at snakke om dem, blandt andet: Teenager, adolescent, boy/girl, adult, toddler, baby, woman/man, tween, senior citizen.
Der er fokus på forståelse og gengivelse af en teksts handling samt personkarakteristik. Her er begreberbe ”development”, ”round character” og ”flat character” i spil.
Grammatisk er der fokus på udsagnsords bøjning og do-omskrivning.
Kernestof:
Nick Werber: “Braces”
Alison Fell: The Shining Mountain
Musik fra filmen Sing Street: ”Drive it like you stole it”.
John Carney (2016): Sing Street
John Mayer: Stop this train
Supplerende stof:
Justin Bieber - Love Yourself (Lyrics)
Timbaland - The Way I Are (Lyrics) ft. Keri Hilson, D.O.E.
Kesha - We R Who We R (Lyrics)
The Police - Every Little Thing She Does Is Magic.
Mads Langer - Elephant Lyrics
Michael Jackson - Black or White [Lyrics]
Dizzy Mizz Lizzy Love is a Loser's Game Lyrics
http://a4esl.org/q/j/kf/mc-svae.html
http://a4esl.org/q/j/jb/mc-be.html
”gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster”
”analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode."
"anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i
almene og faglige sammenhænge".
”anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler”.
Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi hilser på hinanden, quizzer og taler. Vi ses!
-
Vi går i gang med den første tekst.
-
Vi fortsætter med teksten Braces. Du skal øve dig i at finde de forskellige sektioner i OneNote.
-
Find udsagnsord i de første 12 linjer af novellen "Braces". Vi læser teksten på klassen.
-
Læs 15 minutter i novellen "Braces". Du skal forstå, hvad der sker i novellen.
-
Vi samler op på handlingen af Braces og laver personkarakteristik.
-
Vi laver sandt falsk om Braces.
-
Vi færdiggør "Braces". Genlæs teksten, hvis du har glemt den. Medbring din "true or false"-seddel.
-
Vi snakker i små grupper om jeres tegninger af Nick.
-
Vi læser videre i The Shining Mountain og snakker om Braces
-
Kongruens
-
Kongruens 2
-
Læs 15 minutter i teksten "The Shining Mountain".
-
Læs teksten "The Shining Mountain" til i dag. Vi snakker og skriver om teksten.
-
advice.html
-
Genlæs The Shining Mountain, hvis ikke du kan huske handlingen. Vi fortsætter resuméet.
-
Find dansk oversættelse for disse linjer:
-
Vi fortsætter med analysen af "Drive it like you stole it".
-
Hvis du vil have snacks, mens vi ser film, så tag snacks med. Vi fortsætter med "Sing Street". Hvis ikke du har laver pre-reading, så lav den derhjemme.
-
Vi fortsætter med filmen. Snacks er velkomne.
-
VI gør filmen færdig og skriver personkarakteristik.
-
Vi finde ud af, hvad god skrivning er, og vi skriver om Conor.
-
VI skriver lidt videre og laver grammatik.
-
Vi fortsætter med Stop This Train.
-
aVi afslutter arbejdet med sangen "Stop this Train". Lyt til sangen igen. Lav gerne din parafrase færdig, så du kan få feedback, særligt hvis du gerne vil lave en krea-opgave.
-
Vi samler op på opgaverne om Stop This Train. Jeg tager krea-opgaven med igen, så man kan nå krea-niveauet.
-
Vi løser et par grammatikopgaver.
-
2hf221_ENGB_19052022.zip
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Young voices
Dette forløb har fokus på faktatekster/non-fiktion. Eleverne skal kende og bruge det retoriske pentagram og vide, hvordan alle hjørnerne hænger sammen, når man enten analyserer eller producerer en tekst. Producere en tekst skal eleverne også til sidst i forløbet, da forløbet nemlig handler om unge mennesker, der har noget på hjerte. De unge mennesker er Emma Gonzales, Emma Watson, Mr. Beast (Jimmy Donaldson) og Malala Yousafzai. Her skal eleverne kunne redegøre for talernes omstændigheder og analysere de sproglige virkemidler, altså retoriske virkemidler. Desuden skal de kende til nogle af de største kontroverser i amerikansk historie i det 20. århundrede.
Kernestof:
Emma Gonzales: Speech at March for your Lives - https://www.bustle.com/p/transcript-of-emma-gonzalezs-march-for-our-lives-speech-will-absolutely-crush-you-8596656
Emma Watson: HeforShe speech at the UN, 20th September, 2014
Malala Yousafzai: Nobel Lecture, 2014 (uddrag)
Selvvalgt video af Mr. Beast
Supplerende stof:
https://abcnews.go.com/US/teacher-coach14-year-freshman-florida-high-school-massacre/story?id=53092879
https://quizlet.com/dk/859652866/rhetorical-devices-eng-b-flash-cards/
Historic protests by decade: https://www.youtube.com/watch?v=oOaeUbZ7ums
Kernestof:
Tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster”
”Udtale, ordforråd og idiomer"
"et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster"
”Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA såvel som historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner" (USA).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi laver lidt grammatik og diktatstafet.
-
Vi fortsætter med teksten fra sidste gang.
-
Så nyhedsudsendelsen om skyderiet. Linket er i OneNote. Du skal finde ud af, hvorfor Emma Gonzáles holder sin tale.
-
Vi analyserer talen færdig i dag. Genlæs talen, hvis du har glemt, hvad den handler om.
-
Rhetorical devices
-
Rethorical devices
-
Øv quizletten igen. Den er på timen i går.
-
Vi samler op på non-fiktionsanalyse og finder ud af, hvilke protestbevægelser der har været i USA siden 1920'erne.
-
Oxford Learner's Dictionaries | Find definitions, translations, and grammar explanations at Oxford Learner's Dictionaries
-
Hej 1.r. jeg er fanget i sneen i Østjylland og kan ikke komme frem.
-
Vi snakker om tidslinjen og vælger et par nedslagspunkter.
-
Vi går i gang med Emma Watsons tale. Til i dag skal du researche lidt på Emma Watson. Medbring 3 stykker information om, hvorfor hun er vigtig, hvor man kender hende fra og hvorfor hun holder tale til FN. Hvis du ikke ved, hvad FN er, så find også ud
-
Vi fortsætter med Emma Watson.
-
Vocabulary - Emma Watson
-
Hej 1.r
-
Quizlet
-
Vi laver jeres billedøvelse om Emma Watson færdig.
-
Til i dag skal du have din billedopgave med. Den skal løses sammen med en anden fra klassen.
-
Vi læser en tekst mere, når vi er færdige med at skrive.
-
Vi fortsætter med ordklasser. Medbring dit papir.
-
What do you know about mr. Beast?
-
Vi fortsætter med Mr. Beast. Kig på padletten fra sidste gang, så du ved noget om Mr. Beast.
-
heroes.html
-
Vi læser lidt sammen i dag.
-
I dag skal du kunne fortælle om Malala. Gense videoen fra sidste gang, hvis du har brug for det.
-
Vi kigger nærmere på sproget i Malalas tale.
-
Vi skriver videre på jeres tale. Øv jer på retoriske virkemidler til i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
ELF
Dette forløb handler om engelsk som globalt sprog, nemlig lingua franca (ELF). Eleverne skal kende til steder, hvor engelsk tales som officielt nationalsprog og opnå basal viden om den historiske udvikling af engelsk som lingua franca. De skal kende til forskellen på standard English og non-standard English og kunne redegøre for centrale karakteristika ved ELF-kommunikation. De skal desuden opnå viden om ELF-kommunikation i autentiske kommunikationssituationer og i fiktion. Endelig er der blevet perspektiveret til emojis som et muligt nyt bud på et lingua franca.
ELF, SE.
Kernestof:
Cambridge English: "Varieties of English" - https://www.youtube.com/watch?v=YvbEODnJVTc
IDEA: International Dialects of English Archives - map - https://www.dialectsarchive.com/globalmap
COntact and Conlict: English around the world
Jennifer Jenkins: Global Englishes:
- Main Definitions of Standard English.
- Reasons why English has become and remain the world's
primary lingua franca
Borat and Bowls: https://www.youtube.com/watch?v=kNIl5jvpjKw
Jeremy Paxman, BBC: A Taste for power, episode 1: https://www.youtube.com/watch?v=5Cc4LaSRiSc
Vanessa Leonardi | 18.10.2022: Are Emojis really a lingua franca? https://blog.degruyter.com/are-emojis-really-a-lingua-franca/
Harry Mathews: The Sinking of the Odradek Stadium, page 374
Ocean Vuong: On Earth weøre briefly gorgeous, page 29-32
Supplerende stof:
Pixar - lifted : https://www.youtube.com/watch?v=LVLoc6FrLi0&t=192s
Kernestof:
”Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA såvel som historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner" (England)
”et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster"
”det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
OPGIVES Fantasy
Dette forløb har været et genreforløb med fokus på fantasy, og vi har derfor diskuteret hvordan vi definerer fantasy, arbejder med det, og hvilke genretræk vi genkender det ved. Der har derfor været et fokus på fiktion. Der har været et særligt fokus på "Elements of Fantasy" og "Worldbuilding" i starten af forløbet, hvor de også skrev en kreativ, fri fantasy opgave for at vise at de kunne genkende de typiske genretræk.
Derefter har den anden halvdel af forløbet været med fokus på litterær analyse og personkarakteristik, først med udvalgte kapitler af George R. R. Martin's "A Game of Thrones" hvor vi fokuserede på Daenerys og hendes udvikling, og sidst i forløbet med fokus på den første akt i Netflix-serien "Arcane" hvor de skrev en personkarakteristik af en af de fem hovedpersoner i den første akt. Her trænede de også både filmiske virkemidler, men specielt hvordan de skal "læse" en tekst som en animeret tv-serie og stadig bruge de samme litterære analysemetoder som de ellers har lært.
Kernestof:
- Heinberg, Allan (2022): The Sandman (Episode 1 on Netflix)
- Jackson, Peter (2001): Lord of the Rings: Fellowship of the Ring (Opening Scene & Council of Elrond)
- Martin, George R. R. (1996): A Game of Thrones (Chapters: Daenerys I & Daenerys X)
- Linke, Christian & Alex Yee (2021): Arcane (Episode 1-4 on Netflix)
Supplerende materiale:
- Finderup, Anne Mette & Agnete Fog (2005): Worlds of Fantasy
Eleverne har trænet:
- Genrekarakteristik
- Filmanalyse
- Personkarakteristik
- PEE (at skrive afsnit)
- Mundtlig deltagelse
- Opstilling af en skriftlig analyse, med afsnit og formalia (fx citatteknik)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - Writing fantasy
|
06-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
OPGIVES American Stereotypes
Eleverne skal kunne redegøre for centrale historiske, kulturelle, politiske og samfundsmæssige forhold i USA. Dette gøres ud fra et fokus på forskellige letforståelige stereotyper, som ofte knyttes til det amerikanske samfund.
Eleverne skal gennem analyse af primært ikke-fiktive tekster få en forståelse for det amerikanske samfund og samfundsværdier samt centrale begivenheder i amerikansk historie.
Eleverne skal kunne diskutere, hvordan et folk som en del af en førende supermagt på mange måder kan betragtes som værende bagud i det moderne, globaliserede samfund.
Kernestof:
- Proulx, Annie (1997): Brokeback Mountain (excerpt).
- Harjo, Joy (2015): In Mystic.
- Harjo, Joy (2016): Talking with the Sun.
- Fournier, Sarah (2019): God Bless America, https://www.youtube.com/watch?v=S33bTCrv-vE&t=116s
- Obama, Barack (2008): A More Perfect Union (excerpt)
- Obama, Barack (2008): The American Promise (excerpt)
- Vance, J. D. (2017): Hillbilly Elegy. A Memoir of a Family and Culture in Crisis.
Supplerende stof:
- Leone, Sergio (1966): For a Few Dollars More (clip). https://www.youtube.com/watch?v=M-k_BW8iLkk
- The Daily Show: A Televangelist Begs for a Private Jet. https://www.youtube.com/watch?v=PhSn3tDIYZc
- Wealth Inequality in America. https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM
- SPENT (game). https://playspent.org/
Relevante begreber
The American Dream, social mobility/upward mobility, Appalachia, the rustbelt, The Heartland, The Bible Belt, Separation of Church and State, Manifest Destiny, the strong silent type, patriotism, The Declaration of Independence, The US Constitution, Evangelicals, televangelist
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
OPGIVES British Empire
Forløbet opfylder læreplanens krav om historiske/kulturelle britiske forhold, samt engelsk som lingua franca. Eleverne skal kunne redegøre for det britiske imperium og the Commonwealth. De har trænet deres kendskab til disse, igennem en web-quiz, en dokumentar om Storbritanniens og dets imperies rolle i anden verdenskrig, og videoer. Eleverne skal understøtte denne viden omkring imperiet, ved at analysere og fortolke ældre og nyere tekster fra Storbritannien, med fokus på holdninger til imperiet.
Med baggrund i denne udforskning af det Britiske Imperiums historie skal eleverne kunne forholde sig til engelsksproget variation og engelsk som lingua franca. Endelig skal de kunne diskutere forskellige holdninger til imperiet
Kernestof (History):
- Orwell, George (1938): Shooting an Elephant
- Thomson, James & Arne Thomas (1740): Rule Britannia (song lyrics)
Supplerende materiale (History):
- Why Britain DIDN'T stand alone against Nazi Germany. https://www.youtube.com/watch?v=w49y3NCXEKU
- Ames, Mary Francis (1899): ABC for Baby Patriots. https://ufdc.ufl.edu/UF00086056/00001/1j
Kernestof (Contemporary):
- Smith, Matthew (2020): Statistics about how Brits view the Empire today. https://yougov.co.uk/topics/international/articles-reports/2020/03/11/how-unique-are-british-attitudes-empire
- Charles, Prince of Wales (2018): Prince of Wales' speech at Accra Ghana. https://www.royal.uk/clarencehouse/speech/speech-hrh-prince-wales-accra-international-convention-centre-accra-ghana
Supplerende materiale (Contemporary):
○ Performing of 'Rule Britannia' at Last Night at the Proms
- https://www.youtube.com/watch?v=Y2iLA3h_u60
- https://www.youtube.com/watch?v=E53mX2SwsG4
- https://www.youtube.com/watch?v=XnzSqFKSlw4
- https://www.youtube.com/watch?v=Sgd9nYqVz2s
• Lingua Franca. Fagbegreber: Accent, dialect, standard and variation:
- https://www.youtube.com/watch?v=1jHfY0dDZxA
- 'The Laddie Wha Lived' (Scottish version of Harry Potter, first page)
- https://www.youtube.com/watch?v=9QCgqQdmr0M
- https://www.youtube.com/watch?v=p--GfVXfNa0
- https://www.youtube.com/watch?v=pGsCSi-5nJI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
OPGIVES India
I emnet har der været fokus på den Britiske kolonisering af Indien, castesystemet, Fattigdom, indiske kvinder og børn og deres rettigheder, samt Indien som (måske) kommende stormagt. Eleverne har arbejdet med både tekstanalyse af fiktion og non-fiktion, samt filmanalyse, i deres arbejde med både Gandhi filmen og Slumdog Millionaire. Derudover er engelsk som lingua Franca blevet inddraget i forbindelse med Indien som et engelsktalende land og et produkt af EMPIRE. Som et supplement til materialet de har arbejdet med, så har eleverne også udfyldt Gandhis CV samt lavet en web Quest om det Britiske Imperium og Indien.
Kernestof:
- Kipling, Rudyard (1899): The White Man's Burden (Excerpt)
- Choudhury, Numair A. (2003): Chokra
- Harris, Gardiner (2013): Children Toil in India's Mines, Despite Legal Ban
- Attenborough, Richard (1982): Gandhi
- Boyle, Danny (2008): Slumdog Millionaire
Supplerende materiale:
- Is India's castestsystem still alive? https://www.youtube.com/watch?v=iJ_pc6WvR2c
- India's ‘Untouchables’ Are Still Being Forced to Collect Human Waste by Hand. https://time.com/3172895/dalits-sewage-untouchables-hrs-human-waste-india-caste/
- How India Is Overtaking Everyone. https://www.youtube.com/watch?v=SVBFmFMOFaE
- Læreroplæg om forholdene for kvinder i Indien med fokus på Dowry, brideburnings, acid attacks, rapes, domestic violence, female feticide, infanticide og eve teasing suppleret af forskellige statistikker
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 5 - India Essay (Non-fic / Fiction)
|
24-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
OPGIVES Video Games
Formålet med at lave et forløb om computerspil var at udvide elevernes forståelse af ”tekst” for at vise dem, at man i faget engelsk ikke nødvendigvis er begrænset til kun skriftlige tekster og film, men at ”tekst” kan være meget mere. Et andet formål med forløbet er at motivere nogle andre elever end dem, som normalt er motiverede for faget. Forløbet er lavet med henblik på at motivere ”gamerne” i klassen, dvs. de elever, som er interesserede i computerspil i deres egen fritid. Et tredje formål er at imødekomme deres manglende koncentrationsevne, som beskrevet ovenfor, ved netop at holde dem konstant motorisk aktive og beskæftigede med vigtige beslutningstagninger.
Ved forløbets slutning forventes eleverne at kunne gøre rede for og anvende spilfaglige begreber, de skal kunne analysere spillet ud fra en udvidet analysemodel, dvs. ved at bruge analysemodeller som de kender og bruge de spiltekniske virkemidler til at underbygge deres analyse, og de skal kunne diskutere eller reflektere over, hvad computerspil kan, som noveller, romaner og film ikke kan, og hvad det gør for spilleoplevelsen.
Kernestof:
- Barbet, Raoul & Michel Kock (2015): Life Is Strange (Episode 1)
Supplerende materiale:
- Juul, Jesper (2005): Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds
- Gambino, Giacomo (2021): Video games should be played at school! (TED Talk). https://www.youtube.com/watch?v=dhnpGR0sE9A&ab_channel=TEDxTalksGiacomo
- Alderman, Naomi (2015): Playing video games doesn’t make you a better person. But that’s not the point (Article). https://www.theguardian.com/technology/2015/nov/06/video-games-give-you-unique-experience
ANTAL SIDER I ALT: 459
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059609",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059609",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059609"
}