Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Henriette Højlund, Jytte Lund Larsen
Hold 2023 Ty/2 (1g Ty/2, 2g Ty/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Familie (Læst i 1.g med Jytte Larsen)
Titel 2 Märchen
Titel 3 Generation Selfie
Titel 4 Mord und Gewalt
Titel 5 Identität  und Mentalität
Titel 6 Jung sein im Dritten Reich

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Familie (Læst i 1.g med Jytte Larsen)

Kompendium: Die Familie


De følgende fire tekster er tilføjet af Henriette Højlund, da eleverne siger, at de er læst i 1.g:

Max Bolliger: Sonntag (1983) (Wie man lebt)
Monica Sack-Agthe: Mein Bruder hat grüne Haare (1981)
Ein ganz normaler Tag.
Peter Härtling: Der gelbe Junge (1975)

Læst med Henriette Højlund i 2.g:

Einführung - Die moderne Famile
https://dd.systime.dk/?id=120#c1368
Herta Müller: Mutter, Vater und der Kleine (1982)
https://dd.systime.dk/?id=163#c874



Kompendium: Weihnachten in Deutschland (Supplerende materiale)
med tur til Flensborg med opgaver
Kompendium med Digitale - Identität: I forbindelse med emnet har vi været på nogle af linkssiderne og har talt om seksualitet.
Kompendium: Gattungen (Suppelrende materiale)

Novelle: Ein Zug für die Graffiti-Kids, Faktor-Fünf: Gross-stadt-künstler, Gudrun Giese. Kaleidoscope, 1994 (Supplerende materiale)

Grammatik: Alles in Allem: Lone Häckert og Birgit Lohse, Gyldendal, 2018
(nået til modalverber). Ved præsentation af ordklasser har vi gennemgået øvelser på tavlen og sat ordene i en kontekst for at opbygge ordforråd.
Skuespil og rollespil med mere for at frigøre/give mod på at tale.

Regler til bestemmelser af ordklasser.

Fonetik: Alfabet udtale, øve lyde ved oplæsning.
Alles in allem kapitel 1-7



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 65,39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Märchen

Fagligt fokus: Volksmärchen, Kunstmärchen, Buchmärchen und fabelhafte Geschichten. Die Märchenmerkmale.

Forløbet er en fortsættelse af et Märchenforløb med Jytte Larsen i 1.g, hvor holdet har læst følgende:
Merkmale des Märchens. Side 60-67. (Gattungen)
Brüder Grimm: Rotkäppchen. (1812). (Gattungen)

Læst med Henriette Højlund i 2.g:
Vera Ferra-Mikura: Dornröschen. (1962). (Zauberspiegel)
Josef Reding: Mädchen, Pfeif auf den Prinzen. (1974). (Zauberspiegel).
Franz Hohler: Die Befreiung. (1983). (Zauberspiegel).
Brüder Grimm: Dornröschen(1819) (Zauberspiegel)

Grammatik: Uregelmæssige verber

ordbogen.com
Min læring.


Skønnet omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Generation Selfie

Fagligt fokus: Liebe im Internet und digitale Identität.

Opsamling på forløb fra 1.g

Materiale:

Tim Bendzko: Programmiert (2013). (Kathe Fuchs: Auf uns - grundbog til tysk i gymnasiet). (Læst med Henriette Højlund)
Eleverne siger, at de har læst følgende tekster med Jytte Larsen i 1g:
Patricia Mennen (2002): Liebe auf den ersten Klick (Wie man lebt).
Schekker: Mai 2012 .Ausgave 104. Netwelt: Internet ist eigentlich Pflicht. (2012)
Liebe im Internet. Geht das Überhaupt (loveline.de) (2018)


Supplerende materiale.
https://www.youtube.com/watch?v=9ou7Z-FH3Zc (klip om sevfremstillelse på nettet)


(Skriftligt arbejde relateret til emnet: Schalt doch mal ab!)

(Skønnet omfang: 39 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Mord und Gewalt

Fagligt fokus: Krimi. Klassische und moderne Krimiformen.  Amoklauf in Deutschland und in anderen Ländern..

MaterialeKernestof:

Rikke Taber: Dein Deutschland, Systime (2013). (I-bog)
Kapitel 3/Krimi:
1. Eine kurze Definition.
2. Die klassischen Krimiformen.
3. Moderne Tendenzen des Krimis.
Mord im Hotel (kriminovelle) (1989) (Dein Deutschland)
Ingrid Noll: Nasentropfen. (2005) (Dein Deutschland)
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen. (2010) (Dein Deutschland)
Milena Moser: Mein fünfter Mord. (1991) (Dein Deutschland).
ARD (2013) Tatort: Borowski und der brennende Mann.

Supplerende stof:


https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig-apenrade-blaulicht/schueler-euc-syd-festgenommen (2021)
https://www.nordschleswiger.dk/de/deutschland-gesellschaft/gedenkfeier-nach-amoklauf-kopenhagen (2022)
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Nach-Amoktat-in-Hamburg-Neue-Vorwuerfe-gegen-Sicherheitsbehoerden,amoklauf206.html (2023)
https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/Nach-Amoktat-in-Hamburg-Neue-Vorwuerfe-gegen-Sicherheitsbehoerden,amoklauf206.html (2024)
https://www.focus.de/panorama/welt/polizei-geht-von-jugendlichem-taeter-aus-fuenf-tote-nach-schiesserei-an-schule-in-wisconsin_id_260567338.html (2025)

Besøg af sprogstuderende fra SDU og AU (karrierelæring)

Eksursion til Kiel:
Brennpunkt Deutsch 3-2022/23. Zeig mir deine Stadt. Kiel.

Grammatik:
Sammmensatte verber (Alles in allem)
Det relative pronomen (Min Læring)
Sætningsanalyse (Min læring) Repetition


(Skriftligt arbejde relateret til emnet: Innovativ opgave. Skriv slutningen på ultrakorte internetnoveller.)

(Skønnet omfang: 39 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Identität und Mentalität

Fagligt fokus:
Wie bilden junge Muslime in Detuschland ihre eigene Identität?
Gibt es eine typische deutsche Identität und Mentalität?


Materiale/Kernestof:
Film: Almanya samt materiale i "Gattungen". (2011)
Rikke Taber (2013):Migrantenliteratur, Integrationstheorie. Identitätstheorie (Dein Deutschland)
Ann Ladiges: Perihan (Ansichten) (1983)
Fler feat. Bushido: Das alles ist Deutschland (Musikvideo) (Dein Deutschland) (2010)
Rammstein: Deutschland (2019)
Abdulhalik Zeytunlu: Ausländer(1992) (Deutsche Wunder)
Reiche, Jürgen: Deutschland von aussen. (2003) (Typisch deutsch? - ein Mosaik)
Reiche, Jürgen: Selbstbilder. (2003) (Typisch deutsch? - ein Mosaik)


Supplerende stof:
Karrierekompetencer: Besøg af den administrerende direktør fra PLUS Hegn, som fortalte om erhvervslivets mangel på ansatte med tyskkompetencer og om tysk og dansk forretningskultur).

'Typisch Deutsch' | Germany Home Jersey for UEFA EURO2024
Landsholdtrøje med tallet 44 (TV2  2.4.2024)

Interkulturelle kompetencer: Besøg af Grænseforeningens elevambassadører. Fokus på det at have en dobbelt identitet, som henholdsvis medlem af det tyske og det danske mindretal.

Bist du dänisch oder deutsch? (Moin Mojn. Grænseforeningen)




(Skønnet omfang: 53 sider )

(Skriftligt arbejde relateret til emnet: Fussball in Deutschland (Oversættelse)




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Jung sein im Dritten Reich

Fagligt fokus: Jung sein im Dritten Reich. Mitläufer oder Widerstand?

Materiale/Kernestof:

Deutsche Geschichte im Überblick (2010) (Deutsche Wunder).
Adolf Hitler über Jugenderziehung. (1940) (Deutsche Wunder)
Scholl, Inge: (1970) Die Weisse Rose (Früher und jetzt?)
Reinhar, Martina: Baldur von Schirach (1907-1974) Der Mann, der Hitlers Jugend führte. (2007). (Deutsche Wunder)
von Schirach, Baldur: (1933). Unsre Fahne flattert uns voran. (Deutsche Wunder)
Gravgaard, Bente: Sophie Scholl - Die letzten Tage. Drehbuch. (Scene 43. Det afsluttende forhør). Tyskforlaget 2007.

Film:
Napola (2004)
Sophie Scholl. Die letzten Tage (2005)
Klip med Traudl Junge fra "Der Untergang". (2002)

Supplerende materiale:

Aktuelle tekster om Rechtsextremismus:
https://www.tagesschau.de/inland/gesellschaft/schulen-rassismus-100.html (2024)
https://www.tagesschau.de/inland/demos-gegen-rechtsextremismus-112.html (2024)




(Skønnet omfang: 40 sider)
(Skriftligt arbejde relateret til emnet: Schloss Neuschwanstein)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT - Photo Story
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde