Holdet 2023 Ty/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Jeanne Heibroch
Hold 2023 Ty/3 (1g Ty/3, 2g Ty/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro - Gemeinsamkeit - Einsamkeit
Titel 2 Familie
Titel 3 Märchen
Titel 4 Der Krimi
Titel 5 Integration
Titel 6 Generation Selfie - Digitale Identität
Titel 7 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro - Gemeinsamkeit - Einsamkeit

Et mundtlighedsforløb, hvor vi har fokuserer på udtale, samtale og fonetik. Forløbet tager udgangspunkt i i-bogen "Dein Deutschland".

I løbet af de to år har vi anvendt følgende digitale medier:
1) Dein Deutschland (i-bog)
2) Ordbogen.com
3) Min læring
4)OneNote
5)Systimes fagpakke i tysk

Udover temaet Gemeinsamkei - Einsamkeit har vi arbejdet med Weinachten in Deutschland. I denne forbindelse havde vi en endagsekskursion til Flensburg.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Familie

Vi startede forløbet med et familie-cocktailparty. Dernæst arbejdede vi med internetsiden "Akinator" og google-søgninger på kendte tyskere/østrigere (bl.a: Angela Merkel, , Mario Götze, Otto Walkes og Hansi Hinterseer m.fl)
Vi har primært benyttet i-bogen "Dein Deutschland" fra Systime, men vi har desuden brugt tekster fra Familiekompendiet (kopi) F.eks "Lieber Peter" og "Der gelbe Junge. I "Dein Deutschland" er der en oversigt over og definition af de forskellige familieformer.

Forløbet blev afsluttet med et kortfilmsforløb om filmen "Meine Eltern", hvor der blev arbejdet i grupper og lagt dominobrikker med filmens billeder og gloser. Manuskriptet til filmen var også en del af forløbet. Tekster til filmen er udleveret i et separat kompendium
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Märchen

Vi har arbejdet med brødrene Grimms eventyr "Rotkäppchen" og den særlige genre "Buchmärchen". Vi har desuden arbejdet med at definere folkeeventyret og kunsteventyret samt kigget på typiske eventyrtræk. De to eventyr "Aschenputtel" und "Schneewittchen" er folkeeventyr. Teorien om eventyr er fra "Gattungen", som du både har som bog og i-bog
Arbejdet med eventyrgenren har primært taget udgangspunkt i lærebogen "Gattungen", men en del af undervisningsmaterialet var i eventyrkompendiet. Dette kompendium er i OneNote, men også udleveret i kopi.
Afslutningsvis så vi filmen "7 Zwerge" med Otto Walkes.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Der Krimi

I forløbet krimi har vi arbejdet med forskellige krimigenrer, såvel klassiske som moderne. Vi har bl.a haft fokus på Frauenkrimi-genren og læst en Femikrimi af Milena Moser.I Milena Mosers krimihistorier gøres der op med den traditionelle krimi. Milena Mosers krimi er en  psykologisk mordhistorie, hvor man ofte kender morderen fra starten. Morderen er ikke længere en mand, men en kvinde, som ofte har set sig vred på en mand. Kvindernes frigørelse og selvstændighed har nået et punkt, hvor man skaffer sig af med mændene, hvis de bliver for besværlige. Frauenkrimien hører til under "Der moderne krimi". Vi har også læst om "Die ganz offene Form" og "Der humoristische Krimi"
Vi har desuden læst den traditionelle (klassiske) krimi "Mord i
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Integration

I dette forløb har vi arbejdet med materiale fra OneNote" og "Dein Deutschland". Forløbet blev skudt i gang med filmen "Almanya - Willkommen in Deutschland". Vi har arbejdet med filmanalyse generelt og analyse af filmen "Almanya".
Undervisningen har taget udgangspunkt i teorier om integration og identitet. Disse teorier er gennemgået i "Dein Deutschland". Vi har ligeledes defineret begrebet "Migrantenliteratur", som også bliver beskrevet i i-bogen "Dein Deutschland". De fleste af teksterne stammer fra kapitlet "Migrantenlitteratur" i "Dein Deutschland". Perihan ligger i OneNote.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Generation Selfie - Digitale Identität

Vi har arbejdet med det aktuelle tema internet og kærlighed, herunder netdating, sociale medier og digital identitet. Der har især været fokus på at træne et større ordforråd til emnet.. Forløbet indeholder både sagprosatekster samt fiktive tekster
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer