Holdet 2022 ps/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Nikolaj Kiilerich
Hold 2022 ps/2 (3g ps/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Psykologi og metoder
Titel 2 Ondskab belyst psykologisk
Titel 3 De vigtige relationer
Titel 4 Læringens udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Psykologi og metoder

MATERIALER:
Christian Skjødt Pedersen; "Temaer til psykologi - Grundbog til C-niveau", ibog, Systime 2024; kapitel 1 og 2, dvs. hhv. "Introduktion til psykologi" og "Metode i psykologi": https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=1

FAGLIGE MÅL:
Introduktion til fagets kernestof, dvs. udviklingspsykologi, kognition og læring, personlighed og identitet og socialpsykologi. Desuden introduktion til psykologiske metoder og dermed også psykologi som et fag, der både kan anskues natur-, human- og samfundsvidenskabeligt.

CENTRALE BEGREBER:
Om psykologisk metode: kvalitativ og kvantitativ metode, observation, interview, spørgeskema, eksperiment. Og dertil begreber til potentielle fejlkilder ved undersøgelser, såsom: validitet og reliabilitet, undersøgelseseffekt, selvrapportering og repræsentativitet. Se også hand outs fra lærer ("Metode - psyk. C")  i OneNote, samt quizlet.com - https://quizlet.com/class/26554205/materials


Omfang: læst stof, herunder supplerende stof og opgaver - ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskab belyst psykologisk

Fokus har været på, hvorfor vi mennesker opdeler hinanden i "os" og "dem", og hvilke konsekvenser det har - og dertil, hvordan ondskab skal forstås psykologifagligt.

MATERIALER:
Christian Skjødt Pedersen; "Temaer til psykologi - Grundbog til C-niveau", ibog, Systime 2024; kapitel 5, dvs. "Os og dem", dog kun følgende underkapitler: "Introduktion til Os og dem", samt "Social identitet": https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=1

O. Schultz Larsen; "Psykologiens veje", ibogen, Systime 2022; kapitel 21 om socialpsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=5500 - dog kun underkapitlerne om hhv. "Gruppepres og social kontrol" (men undtaget afsnittet om mobning) samt "Roller". Desuden kap. 24 om "Ondskab": https://psykveje.systime.dk/?id=5617 - dog kun underkapitlerne om "Opvækstens betydning", "Fravær af empati" og "Moralsk frakobling".
- Teori om ondskabstyper desuden gennemgået på klassen.

Karen Ø. Richter Hansen og Amina Olander Lap, Systime 2022; "Karantænezonen": https://kreativpsykologi.systime.dk/?id=219

C. T. Jensen og K. Qourning; "Undersøgelser i psykologi", ibogen, Systime 2022
- kapitel 2.7: Ville du give stød til en fremmed?" (Milgrims lydighedseksperiment - https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=141)
- kapitel 2.9: "Ville du misbruge din magt?" (om P. Zimbardos fængselseksperiment - https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=144)

Flemming André Philip Ravn og Troels Wolf; "Psykologi - fra celle til selfie", ibogen, Forlaget Columbus 2022; kap. 4.10: "Zimbardo og magt" - dog kun om validitet og reliabilitet ift. Zimbardos Stanford Prison-eksperiment: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176


SUPPLERENDE TEKST:
"Piloten der stoppede en massakre”; Politiken d. 14/01 2006 (brugt som eksamenscase på klassen)


FILM:
"Die welle"; instrueret af Dennis Gansel, 2008 - kan tilgås via mitcfu.dk


LINKS:
- "Menneskedyret" (4): kan tilgås via mitcfu.dk
- https://www.youtube.com/watch?v=ZeRWLLNehII (Solomon Asch's konformitetsforsøg)
- https://www.youtube.com/watch?v=MnBqKhGQr-4 ("A Class Divided - Brown Eyes Blue Eyes Experiment")
- https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18 (The erosion of empathy | Simon Baron Cohen | TEDxHousesofParliament)
- https://www.youtube.com/watch?v=XzMqPYfeA-s (om spejlneuroner)
- https://www.youtube.com/watch?v=fCVlI-_4GZQ (Om Milgrims lydighedseksperiment)
- https://www.youtube.com/watch?v=oAX9b7agT9o (om P. Zimbardo og Stanford Prison-eksperimentet)


FAGLIGE MÅL:
- kendskab til forskellige psykologiske vinkler på begrebet ondskab, herunder især socialpsykologi og kognitiv psykologi, i mindre grad udviklingspsykologi og personlighedspsykologi
- at kunne udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag
- at kunne inddrage forskellige perspektiver til forklaringen af psykologiske problemstillinger
- at kunne vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskets adfærd
- at kunne formidle psykologisk viden med fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde


CENTRALE BEGREBER:
Til eleverne - se div. begrebsark i OneNote (herunder om ondskabstyper) og quizlet.com - https://quizlet.com/class/26554205/materials


Omfang: læst stof, herunder videomaterialer og opgaver - ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppearbejde - "Die welle" 31-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 De vigtige relationer

Fokus har været på, hvorfor mennesker danner sociale relationer, og hvordan disse påvirker os. Undertemaer fremgår af "Temaer til psykologi", som har fungeret som grundbog - og rummer bl.a. tilknytning, modgang og resiliens, digitalt omsorgssvigt, ensomhed og identitetsdannelse.

MATERIALER:
Christian Skjødt Pedersen; "Temaer til psykologi - Grundbog til C-niveau", ibog, Systime 2024; kapitel 4 - "De vigtige relationer", undtaget er underkapitlerne om venskab og det virtuelle samvær: https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=133

O. Schultz Larsen; "Psykologiens veje", ibogen, Systime 2024:
- Kapitel 8, underkapitlet "Eksperiment med abeunger": https://psykveje.systime.dk/?id=5132

Desuden materiale udarbejdet af lærer til Daniel Sterns udviklingspsykologi, samt om unge i senmoderniteten


SUPPLERENDE TEKSTER:
- "Det er pinligt, at jeg føler mig så ensom, at jeg har svært ved at komme ud af døren" (J. R. Erichsen, 2019): https://www.vice.com/da/article/det-er-pinligt-at-jeg-foeler-mig-saa-ensom-at-jeg-har-svaert-ved-at-komme-ud-af-doeren-broadly/
- "Studie: Børn med ADHD mangler oftere en tryg relation til deres mødre" (M. Barse, 2019): https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=146#c722


LINKS:
- https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg (om spædbørn og "Still Face Experiment") - https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU (The Strange Situation - Mary Ainsworth) - https://www.youtube.com/watch?v=2a-6Jhn_Um4 ("Introduktion til: Tilknytningsteorien"
- https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I (Om Harry Harlows tilknytningsforsøg med abeunger)
- https://vdgb.dk/video/psykologi-c-2018-psyk-c-intro/?ref=psykologi-c-2018 (eksamensvideo til psykologi c, fra 2018, og med fokus på bl.a. resiliensfaktorer)


UDSENDELSE:
"Limbo - når sabbatår er fucked (1)" (2019): kan tilgås via mitcfu.dk


FAGLIGE MÅL:
- Menneskets tidlige udvikling: kendskab til forskellige udviklingspsykologiske teorier og undersøgelser, herunder metodiske og etiske problemstillinger
- Tilknytning, omsorgssvigt og resiliens: introduktion til forskellige udviklingspsykologiske teorier og undersøgelser til belysning af temaet
- at kunne udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag
- at kunne inddrage forskellige perspektiver til forklaringen af psykologiske problemstillinger
- at kunne formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde


CENTRALE BEGREBER:
Til eleverne - se div. begrebsark i OneNote og quizlet.com - https://quizlet.com/class/26554205/materials


Omfang: læst stof, herunder film og opgaver - ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Læringens udfordringer

Fokus har været på, hvad der skal til for at lære noget, og hvilke udfordringer der er forbundet med læring. Undertemaer fremgår af "Temaer til psykologi", som har fungeret som grundbog - og rummer bl.a.teori og artikler om hukommelse, opmærksomhed, motivation, samt stress og coping.


MATERIALER:
Christian Skjødt Pedersen; "Temaer til psykologi - Grundbog til C-niveau", ibog, Systime 2024; kapitel 3 - "Læringens udfordringer": https://temaertilpsykologi.systime.dk/?id=147

Troels Wolf; "Hjernens vildveje - forstå stress, angst og depression", ibog, Systime 2025; kapitel 1, dog kun underkapitel 1.1 - "Symptomer" og 1.6 - "Case: Marie": https://hjernensvildveje.systime.dk/?id=141

Supplerende tekster:
"Fagligt klarer asiatiske skolebørn sig suverænt sammenlignet med resten af verden. Men prisen er høj" (Politiken, 2023)
"Drengene kan ikke se meningen med at læse lektier" (Gymnasieskolen, 2022)


LINKS:
- https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y ("Clive Wearing - The man with no short-term memory")
- https://www.dr.dk/drtv/se/mesterhjerner_-hukommelse_55187 (Med lægen og hjerneforskeren Peter Lund Madsen og skuespilleren Lars Mikkelsen)
- https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&list=PL9vhBa55aEUDM_108qz8HIstnl9oqqcHp ("Selective attention test")
https://www.youtube.com/watch?v=BLtQaRrDsC4 ("Resisting the marshmallow and the success of self-control")
- https://vdgb.dk/video/psykologi-c-2022-eksamen/?ref=psykologi-c-2022 (eksamensvideo til psykologi c, fra 2022, og med fokus på skærmforbrug)


FAGLIGE MÅL:
- at opnå et bredt kendskab til psykologisk teori relateret til læring
- at kunne udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag
- at kunne inddrage forskellige perspektiver til forklaringen af psykologiske problemstillinger
- at kunne formidle psykologisk viden med fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde


CENTRALE BEGREBER:
Til eleverne - se div. begrebsark i OneNote og quizlet.com - https://quizlet.com/class/26554205/materials


Omfang: læst stof, div. mediematerialer, powerpoints og opgaver - ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer