Holdet 2022 ps/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Britta Skovbro-Rasmussen
Hold 2022 ps/1 (3g ps/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Veje ind og ud af kriminalitet
Titel 2 Ungdom og senmodernitet
Titel 3 Læring og motivation
Titel 4 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Veje ind og ud af kriminalitet

Forløbet har haft fokus på mulige årsager til, at nogle mennesker, især unge mænd, bliver kriminelle. Fra den humanistiske vinkel har der været fokus på den betydning som opvækst, opdragelse, personlighed og selvkontrol har. Fra den socialpsykologiske vinkel har der været fokus på betydningen af gruppetilhørsforhold, konformitet og modelindlæring, samt på hvordan fordomme og stereotyper kan have en indvirkning på, om man bliver kriminel eller bliver fastholdt i kriminalitet.  Endelig fra den naturvidenskabelige vinkel har der været fokus på betydningen af gener og hjernemæssige strukturer.
I mindre grad har der været fokus på, hvordan man kan hjælpe mennesker ud af kriminalitet.


Kernestof:
Hvor intet andet er angivet er materialet fra e-bogs udgaven af "Psykologiens veje" af Ole Schultz Larsen

Fra den humanistiske vinkel:

- Erik Eriksons udviklingsteori:
- faserne "fundamental tillid kontra mistillid", "selvstændighed kontra skam og tvivl", https://psykveje.systime.dk/?id=5052
- "Identitet vs. identitetsforvirring", https://psykveje.systime.dk/?id=5422

- Erik Eriksons teori om "Jeg-identitet og social identitet" https://psykveje.systime.dk/?id=5422

Daniel Sterns udviklingsteori:
- "Det begyndende selv", https://psykveje.systime.dk/?id=5049
"Kerneselvet", https://psykveje.systime.dk/?id=5048
- "Det subjektive selv", https://psykveje.systime.dk/?id=5047
- Lærernoter om "Det verbale selv" og "det narative selv" baseret på https://psykveje.systime.dk/?id=5046 og https://psykveje.systime.dk/?id=5045

Tilknytning og tilknytningsmønstre:
- John Bowlbys tilknytningsteori https://psykveje.systime.dk/?id=5043

- Harry Harlows abeforsøg https://psykveje.systime.dk/?id=5132

- Mary Ainsworths teori om tilknytningsmønstre  https://psykveje.systime.dk/?id=5043#c13974


Omsorgssvigt:
- Typer af omsorgssvigt https://psykveje.systime.dk/?id=5129

- Børns reaktioner på omsorgssvigt https://psykveje.systime.dk/?id=5128

- Risikofaktorer og resiliens https://psykveje.systime.dk/?id=c11219

- Still face eksperimentet: https://www.youtube.com/watch?v=IeHcsFqK7So

Opdragelse:
- Diana Baumrinds opdragelsesstile https://psykveje.systime.dk/?id=5188

Maslows behovspyramide   

Selvkontrol:
- Gottfredsons og Hirschis teori om kriminalitet  https://psykveje.systime.dk/?id=5631

- Skumfidustesten (det oprindelige eksperiment og eksperimentet fra Rochester University) https://psykveje.systime.dk/?id=5089


Den socialpsykologiske vinkel:

Modelindlæring:
- Albert Banduras sociale indlæringsteori (modelindlæring) side 87-91 i "Psykologi - Aktuelle teorier og nyere forskning" af Ulla Søgaard, Gyldendal, 2013

- Albert Banduras Bobo-doll eksperiment i "Undersøgelser i psykologi", Systime, 2018

Grupper:
- Muzafer Sherifs definition af en gruppe https://psykveje.systime.dk/?id=5536

- De 8 gruppetyper https://psykveje.systime.dk/?id=5536

Aschs teori om konformitet https://psykveje.systime.dk/?id=c12430  

Muzafer Sherifs "Robbers cave forsøg" https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ

Gruppepolarisering. https://psykveje.systime.dk/?id=c12425

Etnocentrisme og kulturrelativisme, https://psykveje.systime.dk/?id=p5557

Minoriteter og majoriteter https://psykveje.systime.dk/?id=c12494


Rosenthal effekten https://psykveje.systime.dk/?id=c13267

Golem effekten: https://www.youtube.com/watch?v=Yh2449t_nMw

Fordomme og stereotyper:
- Læreroplæg om fordomme og stereotyper
- Jane Elliots forsøg "A Class Divided"

Kriminalitet og straf:
- Her har vi vendt nogle af punkterne fra regerings seneste bandepakke, https://www.altinget.dk/artikel/her-er-regeringens-nye-bandepakke-der-skal-goere-livet-surt-for-kriminelle
- "Får strengere straffe folk til at begå mindre kriminalitet?", https://videnskab.dk/kultur-samfund/faar-strengere-straffe-folk-til-at-begaa-mindre-kriminalitet/

Den naturvidenskabelige vinkel:

Omsorgssvigts betydning for hjernen:
- Hjernen hos omsorgssvigtede børn: uddrag af artiklerne ”Professor: Barndommens svigt kan spores i hjernen” og  ”Udsatte børn får mindre hjerner”

Evolutionært perspektiv på gruppertilhørsforhold:
- Læreroplæg om Baumeister og Learys teori om "The need to belong" fra "Evolutionspsykologi" https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=135#c314

Genernes betydning for vores personlighed:
kort uddrag af dokumentaren "Genetic Me" af Lone Frank, (2014) hvor der var fokus på James H. Fallon som den venlige psykopat


Unges risikoadfærd https://psykveje.systime.dk/?id=4845
- David Elkinds Kognitiv teori
- Laurence Steinbergs Neurovidenskabelig teori


Kriminalitet og hjernen:
- "Tilbøjelighed til aggressiv adfærd kan spores i hjernen", https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2016/oktober/aggression-kan-spores-i-hjernen.aspx

- "Hjernescanninger kan forudsige forbrydelser",https://videnskab.dk/om-videnskabdk/hjernescanninger-kan-forudsige-forbrydelser/



Supplerende stof:

Video: Daniel Sterns begreb sociale refereren - Kløfteksperimentet: https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA


Tilknytning:
- Harry Harlows abeforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
- Mary Ainsworths "fremmed situationstest": https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I


Opdragelse:
- Uddrag fra Lewins forsøg med pædagogiske metoder (Anderkendende/Autoritær/Laissez faire): https://www.youtube.com/watch?v=7knYHysbDlo


Dokumentar: "En eks-rocker rydder op" afsnit 1

Veje ud af kriminalitet:
Her har eleverne fremlagt indholdet af nedenstående artikler for hinanden i matrix grupper
- "Professorer: Bande-uro kan bremses med åndedrætsøvelser", http://videnskab.dk/kultur-samfund/professorer-bandeuro-kan-bremses-med-aandedraetsoevelser
- "Sådan får vi kriminelle til at begå mindre kriminalitet", https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-faar-vi-kriminelle-til-at-begaa-mindre-kriminalitet/
- "Strengere straffe er ikke vejen: Sådan får man bandemedlemmer ud af kriminalitet", https://videnskab.dk/kultur-samfund/strengere-straffe-er-ikke-vejen-saadan-faar-man-bandemedlemmer-ud-af-kriminalitet/



ANTAL SIDER: 85
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdom og senmodernitet

I dette forløb har der været fokus på ungdommen som periode og faktorer, der er med til at udfordre og forme unge.

Unge mennesker er i dag stressede som aldrig før. Der har her været fokus, hvad stress er, og hvorfor unge i dag føler sig mere stressede end tidligere generationer, og hvorfor det især er unge kvinder, der rammes af stress. Desuden er der blevet kigget på, hvorvidt stress kan forklares ud fra et aktør eller struktur perspektiv, og om den øgede oplevelse af stress skyldes psykologisering.

De sociale medier og betydningen af disse i forhold til at skabe stress hos unge er ydermere blevet inddraget såvel som begreberne multitasking, narcissisme, ny-narcissisme og de tre perfektionisme begreber (selvorienteret, perfektionisme, andreorienteret perfektionisme, socialt foreskreven perfektionisme). Desuden er kommunikation på nettet blevet inddraget. Her er der blevet arbejdet med, hvad manglen på den non-verbale kommunikation betyder for vores online kommunikation, samt hvordan mobiltelefonen påvirker vores kommunikation.  

Endelig har der været fokus på køn i forhold til biologisk køn, kønsidentitet, kønsudtryk og opbrud af den traditionelle kønsopfattelse.

Kernestof:

Hvor intet andet er angivet, er henvisningerne til e-bogs udgaven af  "Psykologiens veje" af Ole Schultz Larsen, Systime

Stress:
- Akut og kronisk stress https://psykveje.systime.dk/?id=5574
- Richard Lazarus' definition af stress https://psykveje.systime.dk/?id=p5573
- Hvad sker der i kroppen, når man bliver stresset:
https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie
- Stress pga. ydre faktorer https://psykveje.systime.dk/?id=5573#c12531
- Stress pga indre faktorer https://psykveje.systime.dk/?id=5573#c12529
- Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet fra e-bogen ”Psyk b – Temaer til psykologi på b-niveau” af Magnus Risager et al., Frydenlund, 2023
-Lazarus' teori om copingstrategier (emotionsfokuseret og problemfokuseret): https://psykveje.systime.dk/?id=5806


- Aktør og strukturperspektivet: i-bogen ”Ulighedens mange ansigter” af Jakob Glenstrup Jensby og Peter Brøndum, Columbus, 2014

- Perfektionisme (selv-orienteret perfektionisme, andre-orienteret perfektionisme, socialt foreskreven perfektionisme): Uddraget af artiklen https://altompsykologi.dk/2020/01/unge-studerende-vil-vaere-perfekte/?fbclid=IwAR3Ii14Yg8gYxvpXCKihlhayOTIFmUWHAgOEJT-N5SidG7VV2mzfmsh_5vk


Ungdom:
- Ziehe, Bourdieu, Eriksen, Gergen, Giddens og Goffman: Læreroplæg via power point baseret på side 288 - 289 + 293-295 i "Psykologiens veje" + side 177-179 i "Psykologi - fra celle til selfie"
- Joshua Meyrowitz: Udviskning af frontstage og backstage side 180-181 i "Psykologi - fra celle til selfie" af Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf, Columbus, 2015

De sociale medier:
- De sociale medier: side 123-127 i "Psykologi - fra celle til selfie" af Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf, Columbus, 2015 (narcissisme/ny-narcissisme, selvmonitorering, impression management)

- Desuden er Maslows behovspyramide, som er blevet gennemgået i forrige forløb, blev inddraget, og hvordan behovspyramiden er vendt om i dag.


Multitasking:
- Uddrag fra artiklen ”Vores hjerner er ikke indrettet på at gøre flere på samme tid” af Birgitte Engelin Bæk, Psykologiinformation
- "Psykolog: Multitasking fjerner dit naturlige søvnbehov", https://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/ECE8037893/psykolog-multitasking-fjerner-dit-naturlige-soevnbehov/
- Uddrag fra "Søvnprofessor: Vi står midt i en katastrofal epidemi af søvnmangel og søvnløshed", https://www.berlingske.dk/samfund/soevnprofessor-vi-staar-midt-i-en-katastrofal-epidemi-af-soevnmangel-og>

Kommunikation:
- Non-verbal kommunikation https://psykveje.systime.dk/?id=p5450
- Von Thuns kommunikationsmodel https://psykveje.systime.dk/?id=p5449
- Undersøgelse "Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler?" fra "Undersøgelser i psykologi" af Charlotte Jensen og Katrine Quorning, Systime, 2018, side 58-61


Køn:
- Læreroplæg om biologisk køn, kønsidentitet og kønsudtryk
- Socialkonstruktivisme "Biologi som tilfældig kønsmarkør" fra bogen "Blik for køn" af Ditte Campion, Dansklærerforeningensforlag, 2016, side 14-15
- Judith Butlers poststrukturalistiske teori om køn fra bogen "Blik for køn" af Ditte Campion, Dansklærerforeningensforlag, 2016, side 18-21


Supplerende stof:

Stress:
- Psykologisering: Deadline: Brinkmanns blik på trivselskrisen blandt unge, DR, 3. januar, 2023

Identitet:
- Dokumentar "Limbo, når sabbatår er fucked"

Køn: Foredrag af Elias Mølbæk om hans transition fra pige til dreng


ANTAL SIDER: 60
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Læring og motivation

I forløbet har der primært været fokus på læring, motivation samt kønsforskelle i læring.

Der er blevet arbejdet med den tredelte hukommelse (den sensorisk hukommelse, arbejdshukommelsen og langtidshukommelsen), og hvordan hukommelsen er grundlaget for, at vi kan opnå læring. Herunder er det blevet belyst, hvordan det via "chunking" er muligt at "strække" sin hukommelse, men også at vi ikke kan stole på vores hukommelse, og at det er muligt at plante falske erindringer i hukommelsen. Perceptionens betydning for vores læring er også blevet inddraget kort med begreberne Top down/bottom up, selektion, selektiv opmærksomhed/fokuseret opmærksomhed og kapacitetsteorien.

Den kognitive psykologi er blevet inddraget med Piagets begreber kognitivt skema, assimilation og akkomodation. Tænkningens udvikling hos børn som beskrevet af Piaget er også blevet let berørt, og i denne forbindelse er det også blevet belyst, hvordan tænkningens udvikling er påvirket af vores kultur, og at tænkningens udvikling derfor ikke er universel.

Der er ydermere arbejdet med indre og ydre motivationsprocesser og deres betydning for læring, samt at intelligens ikke er afgørende for, hvor godt man klarer sig i skolen, men at selvdisciplin, ens self-efficacy samt mindset derimod synes at kunne være afgørende. I denne forbindelse er den kulturelle forskel mellem den danske og den asiatiske tilgang til læring og selvdisciplin inddraget. Ydermere er der blevet arbejdet med læring med fokus på Yygotskys begreber aktuel udviklingszone og nærmeste udviklingszone.

Til at belyse de forskelle, der kan være på drenge og pigers læring og, hvorfor piger generelt klarer sig bedre i skolesammenhæng end drenge, er frontallappernes udvikling, drenges risikovillighed og til tider modkultur mod læring, miljøets påvirkning samt sterotyp-truslen blevet inddraget.

Til sidst i forløbet er brugen af sociale mediers og multitaskingens betydning for læring blevet vendt, ligesom den sociale ulighed i læring er inddraget - herunder Bourdieus teori om habitus og kapitaler

I forløbet er Banduras teori om modelindlæring, rosenthal effekten, Golem effekten, selvkontrol, grupper, konformitet, omsorgssvigt, stress, perfektionisme og Bourdieus teori om habitus og kapitaler fra tidligere forløb blevet inddraget, hvor det har været relevant.



Kernestof:

Hvor intet andet er angivet er materialet fra e-bogs udgaven af "Psykologiens veje" af Ole Schultz Larsen, Systime

Hukommelse:
- Hukommelsens tredeling https://psykveje.systime.dk/?id=p5236
- DR dokumentar om hukommelse "Mød dit urmenneske" afsnit 6

Perception:
- "Perception", Side 43-50 i ”Psykologi – aktuelle teorier og nyere forskning” af Ulla Søgaard, Gyldeldal,2013

Piaget: tænkningsudvikling og kulturforskelle i tækningens udvikling
- Kognitivt skema, adaption, assimilation, akkomodation https://psykveje.systime.dk/?id=5242
- Den senso-motoriske fase, https://psykveje.systime.dk/?id=5274
- Den præ-operationelle fase, https://psykveje.systime.dk/?id=5273
- Den konkret-operationelle fase, https://psykveje.systime.dk/?id=5272
- Den abstrakt-operationelle fase, https://psykveje.systime.dk/?id=5271
- Kritik af Piagets teori om tænkningens udvikling, https://psykveje.systime.dk/?id=p5270

Intelligens kontra selvdisciplin:
- "Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen!", Forskningsnyt, 2006
- Inddragelse af skumfidustesten fra tidligere forløb

Motivation:
- "Motivation og læring" fra bogen "PsykC - Grundbog til psykologi på c-niveau" af Magnus Risager (herunder Deci og Ryans motivationsteori, motivation som værende kontekstafhængigt og Bandura's teori om self-efficacy)
- Jette Hannibal artikel, "Læring - motivation: Kan ros for at være intelligent være skadeligt?"
- Fastlåst og udviklende mindset: https://www.youtube.com/watch?v=KUWn_TJTrnU

Sociokulturel læring:
- Lev Vygotskys sociokulturel læringsteori https://psykveje.systime.dk/?id=p5269
- Video om Vygotskys teori: https://www.youtube.com/watch?v=Vks9XPjYfS4&t=610s

Kulturforskelle i læring:
- "Tigermor og lektiekuren, DR1-dokumentar, 2013

Læring og køn:
- "Gymnasiet bør indrettes efter vores hjerner", af Johan Rasmussen, 2022 https://gymnasieskolen.dk/articles/gymnasiet-boer-indrettes-efter-vores-hjerner/
- "Debat: Vi kan hjælpe drengene på vej i skolen", af Emil Smith, Politiken, 28. september 2022

Sociale mediers indvirkning på læring:
- Undersøgelse om multitasking fra e-bogsudgaven af bogen "Undersøgelser i psykologi", https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=153
- Dokumentar "Når mobilen tager magten", TV2, 2015


Supplerende stof:

Social ulighed i uddannelse:
- "Uddannelse afgør, hvordan det går os i livet" af Per Thiemann, Politiken, 19. september,  2022

Dokumentarer:
- Uddrag af "Blok på bistand" med fokus på Jimmy"
"Børnene på bagerste række"

ANTAL SIDER: 45
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Repetition

Repetition af faglige begreber, metodebegreber samt problemstillinger
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer