Titel
3
|
Læring og motivation
I forløbet har der primært været fokus på læring, motivation samt kønsforskelle i læring.
Der er blevet arbejdet med den tredelte hukommelse (den sensorisk hukommelse, arbejdshukommelsen og langtidshukommelsen), og hvordan hukommelsen er grundlaget for, at vi kan opnå læring. Herunder er det blevet belyst, hvordan det via "chunking" er muligt at "strække" sin hukommelse, men også at vi ikke kan stole på vores hukommelse, og at det er muligt at plante falske erindringer i hukommelsen. Perceptionens betydning for vores læring er også blevet inddraget kort med begreberne Top down/bottom up, selektion, selektiv opmærksomhed/fokuseret opmærksomhed og kapacitetsteorien.
Den kognitive psykologi er blevet inddraget med Piagets begreber kognitivt skema, assimilation og akkomodation. Tænkningens udvikling hos børn som beskrevet af Piaget er også blevet let berørt, og i denne forbindelse er det også blevet belyst, hvordan tænkningens udvikling er påvirket af vores kultur, og at tænkningens udvikling derfor ikke er universel.
Der er ydermere arbejdet med indre og ydre motivationsprocesser og deres betydning for læring, samt at intelligens ikke er afgørende for, hvor godt man klarer sig i skolen, men at selvdisciplin, ens self-efficacy samt mindset derimod synes at kunne være afgørende. I denne forbindelse er den kulturelle forskel mellem den danske og den asiatiske tilgang til læring og selvdisciplin inddraget. Ydermere er der blevet arbejdet med læring med fokus på Yygotskys begreber aktuel udviklingszone og nærmeste udviklingszone.
Til at belyse de forskelle, der kan være på drenge og pigers læring og, hvorfor piger generelt klarer sig bedre i skolesammenhæng end drenge, er frontallappernes udvikling, drenges risikovillighed og til tider modkultur mod læring, miljøets påvirkning samt sterotyp-truslen blevet inddraget.
Til sidst i forløbet er brugen af sociale mediers og multitaskingens betydning for læring blevet vendt, ligesom den sociale ulighed i læring er inddraget - herunder Bourdieus teori om habitus og kapitaler
I forløbet er Banduras teori om modelindlæring, rosenthal effekten, Golem effekten, selvkontrol, grupper, konformitet, omsorgssvigt, stress, perfektionisme og Bourdieus teori om habitus og kapitaler fra tidligere forløb blevet inddraget, hvor det har været relevant.
Kernestof:
Hvor intet andet er angivet er materialet fra e-bogs udgaven af "Psykologiens veje" af Ole Schultz Larsen, Systime
Hukommelse:
- Hukommelsens tredeling https://psykveje.systime.dk/?id=p5236
- DR dokumentar om hukommelse "Mød dit urmenneske" afsnit 6
Perception:
- "Perception", Side 43-50 i ”Psykologi – aktuelle teorier og nyere forskning” af Ulla Søgaard, Gyldeldal,2013
Piaget: tænkningsudvikling og kulturforskelle i tækningens udvikling
- Kognitivt skema, adaption, assimilation, akkomodation https://psykveje.systime.dk/?id=5242
- Den senso-motoriske fase, https://psykveje.systime.dk/?id=5274
- Den præ-operationelle fase, https://psykveje.systime.dk/?id=5273
- Den konkret-operationelle fase, https://psykveje.systime.dk/?id=5272
- Den abstrakt-operationelle fase, https://psykveje.systime.dk/?id=5271
- Kritik af Piagets teori om tænkningens udvikling, https://psykveje.systime.dk/?id=p5270
Intelligens kontra selvdisciplin:
- "Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen!", Forskningsnyt, 2006
- Inddragelse af skumfidustesten fra tidligere forløb
Motivation:
- "Motivation og læring" fra bogen "PsykC - Grundbog til psykologi på c-niveau" af Magnus Risager (herunder Deci og Ryans motivationsteori, motivation som værende kontekstafhængigt og Bandura's teori om self-efficacy)
- Jette Hannibal artikel, "Læring - motivation: Kan ros for at være intelligent være skadeligt?"
- Fastlåst og udviklende mindset: https://www.youtube.com/watch?v=KUWn_TJTrnU
Sociokulturel læring:
- Lev Vygotskys sociokulturel læringsteori https://psykveje.systime.dk/?id=p5269
- Video om Vygotskys teori: https://www.youtube.com/watch?v=Vks9XPjYfS4&t=610s
Kulturforskelle i læring:
- "Tigermor og lektiekuren, DR1-dokumentar, 2013
Læring og køn:
- "Gymnasiet bør indrettes efter vores hjerner", af Johan Rasmussen, 2022 https://gymnasieskolen.dk/articles/gymnasiet-boer-indrettes-efter-vores-hjerner/
- "Debat: Vi kan hjælpe drengene på vej i skolen", af Emil Smith, Politiken, 28. september 2022
Sociale mediers indvirkning på læring:
- Undersøgelse om multitasking fra e-bogsudgaven af bogen "Undersøgelser i psykologi", https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=153
- Dokumentar "Når mobilen tager magten", TV2, 2015
Supplerende stof:
Social ulighed i uddannelse:
- "Uddannelse afgør, hvordan det går os i livet" af Per Thiemann, Politiken, 19. september, 2022
Dokumentarer:
- Uddrag af "Blok på bistand" med fokus på Jimmy"
"Børnene på bagerste række"
ANTAL SIDER: 45
|