Holdet 2022 eø/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Morten Bech
Hold 2022 eø/3g (3g eø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Iværksætteri, innovation og forretningsplan
Titel 2 Virksomhedsstrategier
Titel 3 Regnskabsanalyse
Titel 4 Marketing
Titel 5 Organisation, ledelse og motivation
Titel 6 Projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Iværksætteri, innovation og forretningsplan


Faglige mål
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår - undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Kernestof
Virksomheden og dens omverden
̶ forretningsmodeller og rammevilkår Strategi
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Virksomhedsstrategier

Faglige mål
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår - anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof
Virksomheden og dens omverden
̶ forretningsmodeller og rammevilkår Strategi
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Regnskabsanalyse


Faglige mål
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof
Virksomheden og dens omverden
̶ forretningsmodeller og rammevilkår Strategi
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi Økonomi
̶ årsrapporten, regnskabsanalyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Marketing

Faglige mål
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof: Marketing
̶ branding, kundesegmentering og marketing mix
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Organisation, ledelse og motivation

Faglige mål
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Kernestof
Organisation og ledelse
̶ organisationsstrukturer og ledelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Projekt

Projekt med selvvalg virksomhed

Faglige mål
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår - anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:
Virksomheden og dens omverden
̶ forretningsmodeller og rammevilkår Strategi
̶ konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi Marketing
̶ branding, kundesegmentering og marketing mix Økonomi
̶ årsrapporten, regnskabsanalyse Organisation og ledelse
̶ organisationsstrukturer og ledelse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer