Holdet 2022 Id/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Carina Jacobsen Dupont
Hold 2022 Id/3g (3g Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De Moderne Olympiske Lege
Titel 2 Anatomi og Bevægelseslære
Titel 3 Arbejdsfysiologi og træning
Titel 4 Sundhed
Titel 5 Præstationsoptimering
Titel 6 MiniTri
Titel 7 Dansk Idrætshistorie
Titel 8 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 De Moderne Olympiske Lege

Lidt om forløbet:
Med afsæt i de netop afholdte olympiske lege blev vi på klassen enige om nogle temaer indenfor de moderne olympiske lege som vi fandt interessant og som vi ville dykke ned i.  Temaerne var: OL og køn, OL og ritualer, Aktiviteter og deltagere, OL og guldet, OL og politik.

Varighed: 6 moduler

Pensum:
o Idræt B – idrætsteori: De moderne olympiske lege s. 37-54, Danmarks amatørregler 1897 – ca. 1920 på side 35, Sportens totalisering på side 60

o B – for bedre idræt: kap 13.2 De olympiske lege s. 207-214 + kap 14.1 Medaljens bagside s. 226-230

o Artikel fra Weekendavisen: ”OL og de cirka to køn” (se klassenotesbogen)

o PDF (1 side) om Dora Ratjen (se klassenotesbogen)

o Artikel fra DR: ”11-årig skateboarder fra Kina rejser spørgsmålet: Er OL for børn?”, link:
https://www.dr.dk/sporten/ol/11-aarig-skateboarder-fra-kina-rejser-spoergsmaalet-er-ol-boern

o Supplerende materiale:
o Artikel fra DR: ” Ved OL er ’alle lige uanset køn’ – bare ikke når det kommer til 100-meter-finalen”, link: https://www.dr.dk/sporten/ol/ved-ol-er-alle-lige-uanset-koen-bare-ikke-naar-det-kommer-til-100-meter-finalen#!/

o Artikel fra DR: ”Symbolernes lege”, link: https://www.dr.dk/ligetil/symbolernes-lege

o Olympisk database over discipliner mm., link: https://www.olympiandatabase.com/index.php?id=417&L=0

o Artikel fra iform.dk: ”Top 10: De mærkeligste OL-discipliner”, link: https://iform.dk/traening/top-10-de-maerkeligste-ol-discipliner

o Artikel fra sport.TV2.dk: ”Fem nye sportsgrene klar til OL i 2028”, link: https://sport.tv2.dk/2023-10-13-fem-nye-sportsgrene-klar-til-ol-2028

o Artikel fra DR: ”OL-breaker fik ikke et eneste point - men er stolt af sine kreative moves”, link: https://www.dr.dk/sporten/ol/ol-breaker-fik-ikke-et-eneste-point-men-er-stolt-af-sine-kreative-moves

o Artikel fra playthegame.org: ”Money for medals divides the Olympic movement”, link: https://www.playthegame.org/news/money-for-medals-divides-the-olympic-movement/

o Artikel fra playthegame.org: “New study shows that democracies have outpaced autocracies in the Olympic race”, link: https://www.playthegame.org/news/new-study-shows-that-democracies-have-outpaced-autocracies-in-the-olympic-race/

o Artikel fra Systime: “Frau Boese – et dopingoffer”, PDF (se klassenotesbog)

o Uddrag fra erindringsbogen ”Zonenkindern” fundet i ”Med kroppen ind i kulturen”,
PDF (se klassenotesbog)

o B – for bedre idtær: Medier og Megavents side 214-220

o Artikel fra amnesty.dk: ”Sportswashing”, link: https://amnesty.dk/vores-arbejde/sport-og-menneskerettigheder/sportswashing/

Nøgleord:
Fokus på sommer OL, Pierre de Coubertin, Verdensudstillingen som en del af de første OL, Olympismen, den olympiske ånd, Den internationale Olympiske Komite, Det olympiske charter, Amatørbegrebet og statsamatørmodellen, kvinders deltagelse ved OL, Ligestilling (OL i Paris), ritualer og ceremonier (åbningsceremonien, medaljeceremoni, afslutningsceremoni), kernesportsgrene, børns deltagelse ved OL, kommercialisering, doping og ruslandsproblemet, sportens totalisering, sportswashing

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 16,46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Anatomi og Bevægelseslære

Lidt om forløbet:
Mindre forløb om kroppens anatomi, hvor vi gennemgik de vigtigste led og muskler og arbejdede med bevægelsesanalyser.

Varighed: 5 moduler

Pensum:
o B – for bedre idræt: Anatomi og bevægelseslære (kap 3) side 37-66

o Bevægelsesanalyseskemaer og muskeloversigt (se klassenotesbogen)

Nøgleord:
Skelettet, rørknogler, flade knogler, uregelmæssige knogler, led, ægte led, hængselled, drejeled, to-akset led, kugleled, glideled, rygsøjlen (hvirvelsøjlen), ryghvirvlerne, muskler, hjertemuskulatur, glat muskulatur, tværstribet muskulatur, koncentrisk, excentrisk, statisk, agonist, synergist, antagonist, bugtrykket, venepumpen, afsætsbevægelsen, centralbevægelsen, bevægelsesanalyse (fleksion, ekstension, adduktion, abduktion, indad- og udadrotation, supination, pronation, dorsalfleksion, plantarfleksion), muskler og bevægelser til følgende led: rygsøjlen, skulderleddet, albueleddet, håndleddet, hofteleddet, knæleddet og ankelleddet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arbejdsfysiologi og træning

Lidt om forløbet:
Længerevarende forløb hvor vi arbejdede med kroppen i bevægelse, særligt fokuserede vi på nervesystemet, aerobt og anaerobt arbejde og træning, muskelstyrke og træning, muskelkontraktionen, energiomsætningen. Desuden lavede arbejdskravs- og kapacitetsanalyser af Judo, mini-tri og eleverne selv ud fra test-resultaterne fra træningsprojektet på C-niveau og en Cooper-test. Forløbet blev afsluttet med en aflevering, hvor eleverne med sig selv som case skulle lave en træningsplan frem mod det mini-triathlon som alle eleverne gennemførte i starten af foråret.

Varighed: 13 moduler

Pensum:
o B – for bedre idræt: Aerobt arbejde side 68-92, Anaerobt arbejde s. 94-106, Muskler og styrke side 108-126

o Hæfte fra DIF om træningsplanlægning, Morten Zacho (se klassenotesbogen)

o Video om Muskler og Muskelkontraktion del 1, Biotech Academy, link: https://www.youtube.com/watch?v=ebKpegjq9tI

o Video om Muskler og Muskelkontraktion del 2, Biotech Academy, link: https://www.youtube.com/watch?v=SoFzP6uAXso

o SportsLab om Dansk Løbefænomen Anna Emilie Møller (dokumentarserie fra TV2, sammenfattet I en artikel, se link: https://sport.tv2.dk/atletik/2017-04-03-dansk-loebe-teenager-chokerer-ekspert-med-ekstrem-fysik)

o Supplerende materiale:
o Idræt B – idrætsteori: Nervesystemet – igangsætning og styring af kroppens bevægelser side 179-186

o B – for bedre idræt: Nervesystem og bevægelse side 134-144

Nøgleord:
Lunger, bronkier, bronkioler, alveoler, kapillærer, vitalkapacitet, åndingsdybde, åndingsfrekvens, lungeventilation, iltoptagelse, åndedrættets regulering, åndedrætsdybde, åndedrætsfrekvens, hæmoglobin, ilttryk, blodvolumen, hæmatokritværdi, hjerte og kredsløb, arterier og vener, slagvolumen, minutvolumen, maksimal puls, hvilepuls, aerob energiomsætning, maksimal iltoptagelse og begrænsende faktor, kondital, aerob kapacitet, aerob effekt, træning af maksimal iltoptagelse, intensitet, varighed, intervaller, arbejds-pauseforhold, pulsfrekvens, vurdering af kondital, udholdenhed, respiratorisk kvotient, adenosintriphosphat (ATP), resyntese af ATP, respiration af kulhydrat og fedt, glykogenlagre, effekter af udholdenhedstræning, anaerobe processer, KP-spaltning, glykolyse, indledende fase (iltdeficit), stationære fase (steady state), restitutionsfasen (iltgæld), myoglobin, anaerob energiomsætning, mælkesyre, anaerob træning, anaerob effekt, anaerob kapacitet, effekter af anaerob træning, musklens opbygning, muskelkontraktion, kraft-hastighedskurven, længdespændingskurven, neurale faktorer, Rate of Force Development (RFD), fibertypesammensætningen, Aktivering af muskelfibre, Styrketræning, maksimal styrke, eksplosiv styrke, spændstighed, muskeludholdenhed, sæt, gentagelser, belastninger, pause, bevægelseshstighed, plyometrisk træning, somatiske og autonome nervesystem, sympatiske og parasympatiske nervesystem, arbejdskravsanalyse, kapacitetsanalyse, målsætning, årsplan, periodeplan, træningspas, træningstid, træningsintensitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 39,15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sundhed

Lidt om forløbet:
Et forløb der med udgangspunkt i begrebet sundhed undersøger danskernes motionsvaner. Med udgangspunkt i 3 forskellige definitioner af sundhed diskuterede vi hvorvidt familierne fra Min Sindssygt Sunde Familie (sæson 1) var sunde, vi snakkede om sundhedens determinanter og diskuterede hvorvidt sundhed er et personligt valg med afsæt i Jimmi som case. I grupper udarbejdede eleverne en alternativ formidling (fortælling/teater, rap, sang eller lign.) om sundhed i et biologisk perspektiv, hvor hver gruppe fik en specifik biologisk udfordring for sundheden. Vi lavede et nyhedsstudie, hvor eleverne i nogle nye grupper ud fra deres egen last skulle formidle de nyeste resultater om Danskernes sundhed fra SDU. Hver gruppe fremlagde selvvalgte figurer og grafer fra undersøgelsen i forbindelse med ”nyhedsudsendelsen”. Efterfølgende dykkede vi ned i særligt de unges idrætsadfærd samt sammenhængen mellem idræt og trivsel bl.a. ved at lytte og arbejde med to podcasts herom fra IDAN. Afslutningsvist talte vi om hvordan man kan arbejde med sundhedsfremme i Danmark.

Varighed: 10 moduler

Pensum:
o Idræt B – idrætsteori: Hvad er sundhed? Side 149-156, Sundhedsfremme – oplysning, pisk eller gulerod? Side 179-186

o B – for bedre idræt: Befolkningens idrætsadfærd med særligt blik på de 16-19-årige side 186-204

o Uddrag af dokumentarserien ”min sindssygt sunde familie” fra TV2, sæson 1 afsnit 1 og en del af sidste afsnit. Til repetition kan bruges nedenstående link:
o https://livsstil.tv2.dk/2019-05-13-familie-drikker-kaffe-med-smoer-traener-crossfit-har-tabt-55-kilo-og-er-ligeglade-med-at-blive-kaldt-ekstreme
o https://livsstil.tv2.dk/2019-05-06-har-droppet-skolen-sover-i-samme-seng-og-lever-vegetarisk-her-er-en-familie-der-bekaemper-stress-paa-deres-maade
o https://livsstil.tv2.dk/2019-05-20-hver-soendag-inddrager-mor-og-far-mobiler-og-tablets-boern-kan-ikke-styre-det

o Afsnit 3 af podcast-serien Danskernes motions- og sportsvaner om Unge, link: https://soundcloud.com/viden-i-spil/danskernes-motions-og-sportsvaner-unge?utm_source=Email&utm_campaign=social_sharing&utm_medium=widgetutm_content=https%3A%2F%2Fsoundcloud.com%2Fviden-i-spil%2Fdanskernes-motions-og-sportsvaner-unge

o Afsnit 4 af podcast-serien Danskernes motions- og sportsvaner om Trivsel, link: https://soundcloud.com/viden-i-spil/danskernes-motions-og-sportsvaner-trivsel?utm_source=Email&utm_campaign=social_sharing&utm_medium=widgetutm_content=https%3A%2F%2Fsoundcloud.com%2Fviden-i-spil%2Fdanskernes-motions-og-sportsvaner-trivsel

o Supplerende materiale:
o B – for bedre idræt: Sundhed i et biologisk perspektiv side 26-36

o Idræt B – idrætsteori: Unges sundhedsadfærd side 160-178

o Rapport om danskernes sundhed fra SDU:
https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/2024/danskernes_sundhed_2023

o Jimmi (Fra Blok på Bistand) som case, link: https://www.youtube.com/watch?v=uAXMMUzCFEc
  
Nøgleord:
3 definitioner af sundhed (WHO, Aaron Antonovsky, Chris McDonald), sundhedens determinanter, KRAM-faktorerne (kost, rygning, alkohol, motion), ulighed i sundhed (uddannelseslængde, beskæftigelse, etnicitet, socialgrupper og køn),  idrætsadfærd med fokus på de 16-19-årige, organisering (selvorganiseret, forening, privat/kommerciel, firmaidræt, aftenskole), sundhedsfremme, sundhedseffekt af fysisk aktivitet, sundhedsmyndighedernes forebyggelsesstrategi, 3 teser om sundhedsoplysning, sundhed i et biologisk perspektiv (sengeleje, det metaboliske syndrom, hjertekarsygdom, type 2 diabetes, mental sundhed, kræft)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Præstationsoptimering

Lidt om forløbet
Ud fra elevernes egne input om interessante måder at forbedre præstationen på kiggede eleverne i små grupper på to forskellige (selvvalgte) discipliner. I starten af forløbet udvalgte eleverne således to vidt forskellige discipliner, som de lavede arbejdskravsanalyser af. Ved at dykke ned i temaerne idrætspsykologi, restitution, højdetræning, varme og kulde, kost, tilskud og urter og hvordan forskellige tilgange indenfor disse temaer kan være med til at forbedre præstationen skulle grupperne vurdere relevansen af disse i forhold til gruppens udvalgte discipliner. Forløbet afsluttedes med at hver gruppe ved hjælp af en poster præsenterede deres discipliner, disciplinernes krav samt relevante præstationsfremmende metoder.

Varighed: 10 moduler

Pensum:
o Yubio (2021) udvidet fysiologi om ekstreme forhold, kapitel 8.8 side 314-330

o Hæfte fra Danmarks Idrætsforbund om Sportspsykologi

o Artikel om energikilder og næringsstoffer fra Team Danmark, link: https://www.teamdanmark.dk/til-atleter/sportsernaering/kost/energikilder-og-naeringsstoffer

o PowerPoint om urtemedicin og kosttilskud fra undervisningen.

o Videogennemgang af hæmatokrit og højdetræning, link: https://www.youtube.com/watch?v=zIEvXNqyCp0

o Supplerende materiale:
o Blog om restitution på Optima Sport, link: https://optimasport.dk/blogs/restitution/restitution

o Video om blodets iltbindingskurve, link: https://www.youtube.com/watch?v=dH9XGCvYxRI

o Video om højdetræning, højdefysiologi, hæmatokrit, alkalose og væsketab, link: https://www.youtube.com/watch?v=C1PUJLVYVc0

o Videnskabelig artikel (se PDF i klassenotesbog)
§ Benefits and Risks of Sauna Bathing
§ Effect of post-exercise sauna bathing on the endurance performance of competitive male runners

Nøgleord:
Idrætspsykologi (trænerrollen, målsætning, visualisering, selvtale, koncentration, teambuilding, selvtillid, spændingsregulering, mental konkurrenceforberedelse), restitution (øjeblikkelig, kortfristet, træningsrestitution), de 4 grundsøjler i restitution (træning, ernæring og hydrering, søvn, mental genopladning), passiv vs. aktiv restitution, hæmatokrit, bloddoping, blodplasma, hæmoglobin, ilttryk, alkalose, erythropoietin (EPO), akklimatisering i højden, idræt i varme, varmeudveksling (konduktion, konvektion, varmestråling, fordampning), akklimatisering i varme idræt i kolde omgivelser, kuldeterapi, kontrastterapi, sportsernæring (primære energikilder, kulhydratindtag, proteinindtag, fedt, væskeindtag, makronæringsstoffer, elitemodel, Y-model, WADAs kriterier for at være på dopinglisten, urtemedicin og kosttilskud (herunder proteinpulver og kreatin)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 MiniTri

Samtlige elever gennemførte et Mini Triathlon, hvor de skulle svømme 400 meter, cykle 18 km og løbe 4 km.

Som optakt hertil har vi i fællesskab været ude at prøvekøre cykelruten, samt haft en aflevering hvor eleverne med udgangspunkt i sig selv som case skulle planlægge træning.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dansk Idrætshistorie

Lidt om forløbet:
Et mindre forløb om dansk idrætshistorie med fokus på de tre hovedorganisationers udvikling og formål, gymnastikken og sportens udvikling parallel med samfundets udvikling, gymnastikfejden, sportens intensivering og totalisering, amatørbegrebet. Derudover blev emnerne sportsrealisme versus sportsidealisme og idrættens enhedstese behandlet.

Varighed: 5 moduler

Pensum:
o Idræt B – idrætsteori: skytter, gymnaster og sportsfolk – idræt og samfund ca. 1860-1920 side 25-37, Sportens århundrede side 53-69

o B – for bedre idræt: Idrætten og det offentlige side 179-184

o Yubio (2021): kap. 9.6.3 Elite eller bredde side 389-391, kap 9.7.1 Idealisme og realisme og kap 9.7.2 Fair & Foul Play side 395-404

o Supplerende materiale:
o B – for bedre idræt: Mellem kultur og sundhed side 172-179

o Uddrag fra Krop og Samfund (1995): Gymnastikken bliver til en massebevægelse side 17-20, Gymnastikfejden side 21-22, Sporten vinder frem side 23-26 (se PDF i klassenotesbogen)

o Første del (ud af 3) af dokumentarserien (Og det var Danmark) og Dansk fodbold fra amatør til professionelt Landshold

Nøgleord:
Skyttebevægelsen, gymnastikbevægelsen og gymnastikfejden, den danske/tyske gymnastik, den svenske/linggymnastikken, idrættens rolle i samfundet, Danmarks amatørregler, dansk idræts organisering,  tre idrætsorganisationer (DGI, DIF, DFIF), idrættens enhedstese, sportsidealisme, sportsrealisme, fairplay og foul play, idrætten og det offentliger (stat, marked, civil), sportens intensivering (præstationsfokusering, resursemobilisering, resultatoptimering), sportens væsen og sportens totalisering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition og eksamensforberedelse

Vi repeterer og arbejder med caseopgaver som forberedelse til en evt. eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer