VGES - Petersmindevej
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
VGES - Petersmindevej
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Bk/2h3g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau
Billedkunst B
Lærer(e)
Anne Katrine Kloster Eriksen
Hold
2022 Bk/2h3g (
2h3g Bk
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Køn
Titel 2
Klima
Titel 3
Kuratering og udstilling
Titel 4
Byen i kunsten - Kunsten i byen
Titel 5
Projekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Køn
Vi arbejder ud fra en overordnet problemstilling: Hvordan fremstilles køn og identitet i kunst og visuel kultur?
Vi vil i forløbet se nærmere på forskellige teorier i tilknytning til emnet, herunder Simone de Beauvoirs teori om det andet køn, Judith Butlers teori om det performative køn og Laura Mulveys teori om "the male gaze". Disse teorier sættes i spil ift. professionelle kunstværker fra forskellige perioder, som har det til fælles, at de tematiserer køn og problemstillinger vedrørende køn.
I forbindelse med forløbet har vi besøgt Trapholt i Kolding og fået en omvisning i udstillingen "Shaping a Pattern" som også har fungeret som inspiration til en praktisk øvelse.
Materiale:
Andersen og Porse: TAP, s. 157-167, s.169-172
Bent Blüdnikow: "Til sidst sagde direktøren for Kvindemuseet til Berlingskes journalist: »Du gør mig uret«"
PP: "Kønsroller og identitet", "Kønnede blikke", "Praktisk øvelse - Portrætmaleri"
Praktiske værker:
Parafrase
Papmacheskulptur
Stilleben - foto
Portrætmaleri
Indhold
Kernestof:
Forud for timen skal du finde teamet Bk B 24-25 og åbne den tilhørende klassenotesbog i OneNote (skrivebords-app). Find gerne dine noter fra 1.g/1.hf. Selv hvis du har lukket notesbogen i OneNote, kan du finde den igen i Teams og åbne den, så du kan
Ingen lektier til i dag, men husk at indtage samme pladser som i går :-)
Lektie til timen: 1. Lav en googlesøgning på "kvindelig kunstner" og "mandlig kunstner". Er der forskel mellem kønnene, når du sammenligner antal hits, kunstarter, artikler mm.? 2. Hvilken forskel ligger der i de engelske betegnelser "sex" og "gender
Brug 10 min. på at undersøge dit valgte professionelle værk nærmere derhjemme. Du kan fx søge efter analyser af værket eller selv lave en analyse (form, betydning, kontekst).
Lektie til timen finder du her: 2. Teorier om køn (Webvisning). Jeg har distribueret den, så du kan skrive i siden under din egen fane.
Jeres parafraser skal være færdige i løbet af denne time.
Som forberedelse til modulet i dag, skal du opdatere din praktiske portfolio med beskrivelse og billeder af din parafrase. Krav: Indsæt værket, du parafraserer og dine kommentarer til det værk (form, betydning, kontekst), indsæt billede af din parafr
Du skal læse og svare på spørgsmål her: 4. Kønnede blikke (Webvisning) (du skal selv kopiere siden over under din egen fane, da indholdet fylder for meget til, at jeg kan distribuere siden). Vi ses :-)
Vi arbejder praktisk i dag :-)
Det er lektie til i dag at lave analysen af de tre værker fra PP "Kønnede blikke" færdig. Vi starter lige med at runde de analyser, hvorefter vi arbejder videre med det praktiske. I dag bliver i tvunget videre fra idefasen. Jeg kommer også med et ben
Det er lektie til timen at have analyserne af de tre kunstværker helt færdig. Jeg tjekker jeres portfolio, mens I gør jeres skulpturer færdig i timen i dag.
Om at arbejde med papmache
Vi mødes på kunstmuseet 14:30.
Lektie: Som forberedelse til timerne i dag skal du:
Medbring “Temaer i kunsten 2”.
Velkommen tilbage fra studietur :-) Jeg håber, I har haft masser af gode kulturelle oplevelser på jeres ture :-) I dag arbejder vi videre med jeres helteportrætter. Forud for timen skal du have valgt et værk fra Maria Torps udstilling Shaping a Patte
I skal betale til ekskursionen til næste uge i dag. Det er 80 kr. og helst på mobilepay. Hvis ikke du har mulighed for at betale via mobilepay, kan du medbringe 80 kr. i kontanter 😊
I skal arbejde videre med jeres malerier (modul 2 ud af 4).
I skal arbejde videre med jeres portrætmalerier (modul 3 ud af 4).
2h3g Bk på tur til Trapholt.docx
Det er lektie til i dag at orientere sig i det vedhæftede dokument og links deri. Jeg glæder mig til at have jer med på tur.
Det er lektie at få lagt opgaverne fra museet i går ind i OneNote :-) Vi knokler videre med jeres portrætter i dag.
Der er en stor lektie til i morgen, så du kan evt. lave halvdelen til i dag og resten til i morgen, hvis det passer dig bedst. Lektie: 8. Feminisme og Therese dreaming (Webvisning)
Opgaven her: 8. Feminisme og Therese dreaming (Webvisning) skal være lavet til modulet.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23,92
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Klima
Et forløb om klima som tema i kunsten, hvor vi har fået støtte fra kommunen. Vi har derfor også haft fokus på aktuelle problemer i nærområdet, løst om truede dyr og insekter som optakt til en skulptur og undersøgt landskabsmaleriet som genre.
Materiale:
Andersen og Porse: TAP, s. 73-77(det antropocæne og posthumane), s. 241-244 (stedsspecifik kunst)
Wolter, Jonas: Temaer i kunsten 2, s. 117-119, s. 121-123, s. 127-131
Klip om Kvium:
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-israel-lover-haevn-efter-missilangreb_480418
Dokumentaren "Kunstnere i klimakamp" - Programmet Gejst, udgivet 13. marts 2019 (på CFU)
https://www.youtube.com/watch?v=vdQNnHJRUzo
https://www.okolariet.dk/viden-om/rastoffer/jagten-pa-rastoffer-i-gronland/fakta-om-gronland/klimaforandringer-i-gronland/planter-og-dyr
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/kunst-i-klimaets-tegn
https://www.youtube.com/watch?v=nxTRS6VSMgA
https://artmap.com/ursulablicke/exhibition/bright-ugochukwu-eke-2013
Hans Finks naturopfattelser (oversigt som pdf)
https://www.se
ges.tv/video/91301695/lavbundsprojekt-med-forbedret
Lærerforfattet PP: "Kunst for klimaet", "Skulpturen i byen", "Landskabsmaleriet"
Praktiske øvelser:
Klimamaleri til skolens centralrum (gruppeopgave på skolens bæredygtighedsdag)
Lerskulptur
Todimensionelt værk med klima eller landskab som omdrejningspunkt
Installationskunst (gruppeopgave)
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på forløbet om køn, og så lægger vi planer for forløbet om klima.
Lektie: Vælg tre værker fra forløbet om køn. Et værk skal være fra før 1800, et skal være fra de seneste 20 år. Du må gerne vælge værker, du allerede har analyseret og fra besøget på Trapholt. Du skal oprette en side i OneNote, hvor du lægger billede
Læs teksten og brug fokusspørgsmålene under fanen "Klima" og "Det antropocæne". Jeg kommer med eksempler på klimakunst og teori i dag ud fra den fælles brainstorm før ferien.
Lektie: Brainstorm ud fra PP i Indholdsbiblioteket over emner, du kunne tænke dig at undersøge nærmere i dit kommende kunstprojekt. Brug 10 minutter.
Det er lektie til timen at have læst artiklen Kunst i klimaets tegn og lavet den indledende undersøgelse til skulpturen færdig. Se her: Praktisk: Skulptur (Webvisning) Dvs. der skal være valgt et dyr/insekt, der skal være fundet baggrundsoplysninger
Vi kigger nærmere på naturopfattelser i dag og laver illustrationer til skraldespandene til næste uges indsamling.
I skal i gang med at forme skulpturer i dag, så forud for timen skal du have fundet billeder af dit dyr eller insekt og lavet mindst én skitse, som skal lægges i din portfolio. Der bliver også tid på timen i dag til at skitsere samt en evt. minimodel
Som lektie til modulet skal du formulere en tekst, som beskriver din skulptur under siden Praktisk: Skulptur (Webvisning). Hvilket dyr/insekt har du valgt? Hvordan er det truet ift. klimaændringer/bæredygtighed/menneskets forhold til naturen? Hvilke
Lektie: Lav en analyse af din skulptur, hvor du kobler begreberne fra skulpturanalyse på. Husk også at sende din udstillingstekst om skulpturen til mig på Lectio, så opretter jeg et samlet dokument med beskrivelserne.
Signe, Laura og Dagmar skal huske at sende deres udstillingstekst om skulpturen til mig :-)
Vi skal have fordelt konkrete opgaver mellem jer, så alle kan bidrage til værket ud fra de forslag, hver gruppe kommer med.
Lille lektie: Medbring mindst to forslag til en titel på vores "Skraldeværk":-) Skriv også gerne en sætning eller to om, hvordan værket kan sætte fokus på klima, bæredygtighed mm. Jeg har oprettet en side til det her: Praktisk: Installation med skral
Huskeseddel til AE: Vi skal have en gruppe til at kontakte pedellerne angående stillads til installation😎
Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2, Det ny forlag; sider: 117
Det er lektie til timen at have valgt et sted i byen, hvor man forestiller sig, at ens "Klimaskulptur" kan placeres og indsat billeder af både stedet og ens skulptur. Som sagt på timen i går, må man gerne forestille sig skulpturen i en større størrel
Vi arbejder teoretisk/analytisk i første modul, og så arbejder vi med kunstinstallationen i andet modul.
Ingen lektier til i dag, men der er lektie til fredag. Vi giver den gas med installationen. Hvor enkeltdelene skal være færdige fredag.
Vi arbejder videre med undersøgelsen fra i tirsdags. Forud for timen skal du/I have valgt to værker, som I vil analysere nærmere og brugt 15 minutter på at finde lidt baggrund om værkerne, fx på tidslinjen der er linket til i PP her: Landskabsmalerie
I denne time skal installationen gerne være færdig. Vi arbejder med en midlertidig montering i hønsenettet, som kan danne udgangspunkt for den endelige.
Som forberedelse til i dag skal du have en skitse eller et moodboard med din ide til løsning af den praktiske opgave, der er beskrevet her: Praktisk: Landskaber (Webvisning)
Lektie: Mange af jer har travlt ift. at få det praktiske værk færdig, så brug en halv time på at peppe din portfoliomappe op hjemmefra :-)
Du skal bruge 20 minutter på at arbejde på opgaven her: Opsamlende analyseopgave (Webvisning) Det er lektie at have den færdig til timerne i morgen, så der skal du igen bruge 20 minutter på den. Det er et realistisk tidsforbrug ift. eksamen.
Anne tager morgenmad med.
Analyseopgaven her Opsamlende analyseopgave (Webvisning) skal være færdig til timen.
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 30,3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kuratering og udstilling
I forløbet har vi fokus på kuratering, perioder og metoder. Praktisk skal der udarbejdes et forslag til en udstilling og laves et installationsværk.
Faglige mål:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling
- anvende relevant fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
Kernestof:
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- forskellige teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
kuratering og/eller museologi
Materiale:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, s. 209-219
https://www.youtube.com/watch?v=gVjG1Lr9Pg0
https://www.smk.dk/article/kuratering-og-museologi/
https://www.berlingske.dk/kultur/paa-kig-inde-hos-naboen?gaa_at=eafs&gaa_n=AVINqTweq4PH3oWtYExzrjoPLY3_VLUC9zqd2tZfsyRlys65_gE5L3m2OMQUeH41jXs%3D&gaa_ts=678f3de6&gaa_sig=IGXGilnysW3apABoJeTZIxEl1mGb3jDg0WCBh-HNqnaISXm4a6-0EQCH7HRY88oTxPeQDUa2ybfo26Zzz_vzZA%3D%3D
https://politiken.dk/kultur/art5029554/Retssag-En-guldfisk-i-et-glas-vand
https://ordrupgaard.dk/en/udstillinger/jeppe-hein-water-pavilion/
https://ordrupgaard.dk/udstillinger/ai-weiwei-water-lilies-1/
https://www.tate.org.uk/art/artworks/kusama-chandelier-of-grief-t15202
https://www.moma.org/calendar/exhibitions/4877
PP: Installationskunst
Praktiske værker:
Forslag til udstilling (model i grupper)
Installationskunst i kælderen (gruppeopgave)
Indhold
Kernestof:
Lektien til timerne i dag tager kun 10 min. :-) Se filmen her: Hvad er kuratering 1 og notér samtidig ned: Hvad er kuratering? Hvilke 4 former for kuratering nævnes der? Hvad er en kurators rolle? Hvordan kan en udstilling ses som en kommunikation? H
Lav lektien her: Lektie: The object lesson (Webvisning), som ligger under fanen "Kuratering og udstilling". Vi ser jeres eksempler på forskellige genstandsfællesskaber, hvorefter I skal færdiggøre jeres model af en udstilling, som I startede på sids
Brug 20 minutter på lektien her: 2. Udstillinger (Webvisning) (ligger også under din egen fane "Kuratering...", hvor du kan skrive i den).
Lille lektie: Googl, om der er andre installationsværker (eller kunstværker i det hele taget), der har tematiseret samme emne som det, jeres installationsværk skal omhandle (krig, politik, uafhængighed, børn). Søg fx også på engelsk.
Vi arbejder videre med jeres installationsværk. I har selv aftalt i gruppen, hvad I skal have med hjemmefra :-)
Husk at medbringe genstande til jeres installation, så I kan få sat den op i timen i dag. Hvis ikke man har været med i arbejdet med installationen, skal timen i dag bruges på at gøre nogle andre praktiske øvelser færdig.
Brug 20 minutter forud for timen på at opdatere din praktiske portfolio. Tjek, om der er lagt billeder ind af dine forskellige værker. Har du tilføjet relevante begreber og overvejelser om værket? Har du nogle værker fra 1.g, du gerne vil have over i
Vi starter timen med at gå en tur i kælderen og se jeres installationer.
Timen i dag er en opsamlingsrunde - både ift. praktisk portfolio, teori og analyse. I får jeres håndskrevne analyser tilbage, som I kan skrive/lægge ind og uddybe i OneNote.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,85
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Byen i kunsten - Kunsten i byen
Formålet med forløbet har været at give eleverne indblik i byen som et motiv i kunsten, men også kunsten som er at finde i byens offentlige rum.
Vi har bl.a. været ind på byen og storbymennesket som motiv omkring år 1900, impressionisme og ekspressionisme. Her blev der bl.a. sat fokus på Monet og Renoir samt dansk impressionisme med skagensmalerne. Der var også nedslag i postimpressionisme/første ekspressionistiske bølge med Van Gogh og Edvard Munch samt anden ekspressionistiske bølge med Der Blaue Reiter og Die Brücke. Vi har også trukket perspektiver til senere i 1900-tallet med eksempler fra Charles Sheeler, Edward Hopper, Richard Estes og Andreas Gursky.
Efterfølgende zoomede vi ind på kunsten i byen, hvor vi bl.a. havde fokus på skulpturer (klassisk skulptur og abstrakt modernisme), kunstneriske intervention og relationel æstetik, byrum og street art.
I forbindelse med street art har eleverne arbejdet med et selvvalgt værk inden for street art og et murmaleri fra enten renæssance (perspektiv eller øjenbedrag) eller 1900-tallet.
Forløbet har også omfattet et besøg på ARoS i Aarhus samt byrummet omkring Aarhus Ø.
Materiale:
Wolter, Jonas: Temaer i kunsten, s. 31-38, s. 157-166
Wolter, Jonas: Temaer i kunsten 2, s. 137-150 (nogle sider er udvalgt i grupper, men alle har læst s. 137-138 + 148-150).
https://www.youtube.com/watch?v=3SmyaLwpSaI&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=zfZu--psur8
https://www.youtube.com/watch?v=HWivDUWFaX0&feature=youtu.be
Lærerforfattet PP om "Skulpturen i det offentlige rum" og "Kunsten i byen"
Praktiske øvelser:
Perspektivtegning af storby
Ekspressiv skulptur foran skolen
Eleverne har i små grupper designet og udført street art i skolens kælder
Fotografier af bydel (ekskursion til Aarhus Ø)
Indhold
Kernestof:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, Det ny forlag; sider: 31-38, 157-165
Lektie: Temaer i kunsten 1 (Webvisning)
Vi starter på et nyt forløb i dag, som handler om byen som motiv i kunsten, men også om kunst i byen. Kapitlet I skal læse er en overblikslæsning over, hvordan byen er brugt som motiv fra slutningen af 1800-tallet frem til i dag.
Undersøgelsen ligger her: 3. Skulpturjagt i din by (Webvisning)
Opgaven fra timen onsdag er lektie til i dag. Vi starter med at samle op på skulpturer i byrummet, stedsspecifik kunst og det ekspressive. Herefter skal I selv i gang med at udvikle en ide til en ekspressiv skulptur.
Lektien til i dag er at have professionelle inspirationsværker, kunne forklare forskellen på en realistisk og en ekspressiv skulptur og have 1-2 skitser af din ide til en skulptur, der kan placeres foran skolen 4. Praktisk: Ekspressiv skulptur til fo
Læg billeder ind af din proces i arbejdet med skulpturen: I skal arbejde videre med skulptur i dette modul.
Temaer i kunsten 2, Det ny forlag: side 137-138, 148-150.
Vi bruger den første halve time på teori/analyse, derefter får I det sidste halvandet modul til at gøre jeres ekspressive skulptur færdig og udfylde portfolio.
I dag skal din skulptur være færdig.
Du skal have lavet opgaverne her: 5. Murmaleri og street art (Webvisning) Flere af jer nåede langt med dem sidste billedkunsttime, men jeg tror, de fleste godt kan tilføje lidt mere til deres valgte street art/murmaleri (den sidste opgave på siden).
Til i dag skal I have en ide og inspirationsbilleder klar til "street art"-værk i kælderen. Hvis ikke man var til bk-timen i går, skal man kigge på siderne i samarbejdsområdet Jos, Lærke, Andrea, Julia og Laura (Webvisning) og Signe, Dagmar, Jeny, F
Vi ordner indbetaling til ekskursionen næste uge på timen. Det koster 80 kr., og I kan overføre via mobilepay. Hvis ikke I har mulighed for at overføre via mobilepay, er det også tilladt at medbringe kontanter.
Kom gerne i pausen, så vi kan få dækket af og komme i gang🤗
Brug 20 minutter på at udfylde skabelonen her: 8. Afrunding af forløb (Webvisning) Det er ikke sikkert, at du får udfyldt den fuldstændigt, men prøv at sætte dig som mål at få udfyldt fx mindst 3 rækker, så du får samlet lidt op på noget af det, vi
Lektie: Orientér dig i programmet for turen. Jeg medbringer også programmet i papirform til turen samt blyanter. Husk madpakke(-penge), gode sko at gå i samt en 20'er til skabene :-)
ARoS Retningslinjer
Program for turen til Aros 2025.docx
Lektie: Brug 20 minutter på noget projektrelateret. Brainstorm mulige emner, undersøg mulige teorier, søg på vejledninger til noget praktisk du virkelig godt kunne tænke dig at prøve af (hvornår får du mulighed for det igen?), genbesøg nogle af værke
Lektie: Du skal have analyseret to prof. værker, som indgår i dit projekt. Du bestemmer selv, hvorvidt analysen koncentrerer sig om form, betydning eller er med fokus på en bestemt teori. Analyserne skal lægges i OneNote under fanen med dit projekt.
På baggrund af vores snak i går skal du medbringe 1-3 spørgsmål/problemstillinger, som du gerne vil undersøge i dit projekt. På den anden side af SRP og påske har I 6 moduler til at lave jeres projekt færdigt, så de sidste 3 moduler denne uge skal I
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27,46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Projekt
Eleverne har fået en fælles optakt til projektarbejdet og derefter arbejdet med at afgrænse og udvikle et selvstændigt projekt med indsamling af teori, professionelle værker til inspiration og praktiske undersøgelser samt udarbejdet et værk.
Indhold
Kernestof:
Lektie: Orientér dig i programmet for turen. Jeg medbringer også programmet i papirform til turen samt blyanter. Husk madpakke(-penge), gode sko at gå i samt en 20'er til skabene :-)
ARoS Retningslinjer
Program for turen til Aros 2025.docx
Lektie: Brug 20 minutter på noget projektrelateret. Brainstorm mulige emner, undersøg mulige teorier, søg på vejledninger til noget praktisk du virkelig godt kunne tænke dig at prøve af (hvornår får du mulighed for det igen?), genbesøg nogle af værke
Lektie: Du skal have analyseret to prof. værker, som indgår i dit projekt. Du bestemmer selv, hvorvidt analysen koncentrerer sig om form, betydning eller er med fokus på en bestemt teori. Analyserne skal lægges i OneNote under fanen med dit projekt.
På baggrund af vores snak i går skal du medbringe 1-3 spørgsmål/problemstillinger, som du gerne vil undersøge i dit projekt. På den anden side af SRP og påske har I 6 moduler til at lave jeres projekt færdigt, så de sidste 3 moduler denne uge skal I
Tjek din praktiske portfolio med projektet i OneNote. Der ligger individuelle lektier til jer hver især. Jeg har kaldt siden 22/4 og lagt det under den fane, du har kaldt eksamensprojekt. Lektien tager 20 minutter :-) Vi fortsætter projektarbejdet.
I dag skal den praktiske del af projektet afleveres ved timens afslutning. På fredag arbejder vi med efterbehandlingen - ide, teori, proces og analyse af færdigt værk. Brug 20 minutter hjemme på at arbejde med dit projekt - læg procesbilleder ind, re
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21,69
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059732", "T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059732", "H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059732" }