Holdet 2022 Bk/2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Anne Katrine Kloster Eriksen
Hold 2022 Bk/2h3g (2h3g Bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn
Titel 2 Klima
Titel 3 Kuratering og udstilling
Titel 4 Byen i kunsten - Kunsten i byen
Titel 5 Projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn

Vi arbejder ud fra en overordnet problemstilling: Hvordan fremstilles køn og identitet i kunst og visuel kultur?

Vi vil i forløbet se nærmere på forskellige teorier i tilknytning til emnet, herunder Simone de Beauvoirs teori om det andet køn, Judith Butlers teori om det performative køn og Laura Mulveys teori om "the male gaze". Disse teorier sættes i spil ift. professionelle kunstværker fra forskellige perioder, som har det til fælles, at de tematiserer køn og problemstillinger vedrørende køn.

I forbindelse med forløbet har vi besøgt Trapholt i Kolding og fået en omvisning i udstillingen "Shaping a Pattern" som også har fungeret som inspiration til en praktisk øvelse.

Materiale:
Andersen og Porse: TAP,  s. 157-167, s.169-172
Bent Blüdnikow: "Til sidst sagde direktøren for Kvindemuseet til Berlingskes journalist: »Du gør mig uret«"
PP: "Kønsroller og identitet", "Kønnede blikke", "Praktisk øvelse - Portrætmaleri"

Praktiske værker:
Parafrase
Papmacheskulptur
Stilleben - foto
Portrætmaleri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23,92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klima

Et forløb om klima som tema i kunsten, hvor vi har fået støtte fra kommunen. Vi har derfor også haft fokus på aktuelle problemer i nærområdet, løst om truede dyr og insekter som optakt til en skulptur og undersøgt landskabsmaleriet som genre.

Materiale:
Andersen og Porse: TAP, s. 73-77(det antropocæne og posthumane), s. 241-244 (stedsspecifik kunst)
Wolter, Jonas: Temaer i kunsten 2, s. 117-119, s. 121-123, s. 127-131
Klip om Kvium: https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-israel-lover-haevn-efter-missilangreb_480418
Dokumentaren "Kunstnere i klimakamp" - Programmet Gejst, udgivet 13. marts 2019  (på CFU)
https://www.youtube.com/watch?v=vdQNnHJRUzo
https://www.okolariet.dk/viden-om/rastoffer/jagten-pa-rastoffer-i-gronland/fakta-om-gronland/klimaforandringer-i-gronland/planter-og-dyr
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/kunst-i-klimaets-tegn
https://www.youtube.com/watch?v=nxTRS6VSMgA
https://artmap.com/ursulablicke/exhibition/bright-ugochukwu-eke-2013
Hans Finks naturopfattelser (oversigt som pdf)
https://www.seges.tv/video/91301695/lavbundsprojekt-med-forbedret

Lærerforfattet PP: "Kunst for klimaet", "Skulpturen i byen", "Landskabsmaleriet"

Praktiske øvelser:
Klimamaleri til skolens centralrum (gruppeopgave på skolens bæredygtighedsdag)
Lerskulptur
Todimensionelt værk med klima eller landskab som omdrejningspunkt
Installationskunst (gruppeopgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 30,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kuratering og udstilling

I forløbet har vi fokus på kuratering, perioder og metoder. Praktisk skal der udarbejdes et forslag til en udstilling og laves et installationsværk.

Faglige mål:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling
- anvende relevant fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale

Kernestof:
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- forskellige teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
kuratering og/eller museologi

Materiale:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, s.  209-219
https://www.youtube.com/watch?v=gVjG1Lr9Pg0
https://www.smk.dk/article/kuratering-og-museologi/
https://www.berlingske.dk/kultur/paa-kig-inde-hos-naboen?gaa_at=eafs&gaa_n=AVINqTweq4PH3oWtYExzrjoPLY3_VLUC9zqd2tZfsyRlys65_gE5L3m2OMQUeH41jXs%3D&gaa_ts=678f3de6&gaa_sig=IGXGilnysW3apABoJeTZIxEl1mGb3jDg0WCBh-HNqnaISXm4a6-0EQCH7HRY88oTxPeQDUa2ybfo26Zzz_vzZA%3D%3D
https://politiken.dk/kultur/art5029554/Retssag-En-guldfisk-i-et-glas-vand
https://ordrupgaard.dk/en/udstillinger/jeppe-hein-water-pavilion/
https://ordrupgaard.dk/udstillinger/ai-weiwei-water-lilies-1/
https://www.tate.org.uk/art/artworks/kusama-chandelier-of-grief-t15202
https://www.moma.org/calendar/exhibitions/4877

PP: Installationskunst

Praktiske værker:
Forslag til udstilling (model i grupper)
Installationskunst i kælderen (gruppeopgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Byen i kunsten - Kunsten i byen

Formålet med forløbet har været at give eleverne indblik i byen som et motiv i kunsten, men også kunsten som er at finde i byens offentlige rum.
Vi har bl.a. været ind på byen og storbymennesket som motiv omkring år 1900, impressionisme og ekspressionisme. Her blev der bl.a. sat fokus på Monet og Renoir samt dansk impressionisme med skagensmalerne. Der var også nedslag i postimpressionisme/første ekspressionistiske bølge med Van Gogh og Edvard Munch samt anden ekspressionistiske bølge med Der Blaue Reiter og Die Brücke. Vi har også trukket perspektiver til senere i 1900-tallet med eksempler fra Charles Sheeler, Edward Hopper, Richard Estes og Andreas Gursky.
Efterfølgende zoomede vi ind på kunsten i byen, hvor vi bl.a. havde fokus på skulpturer (klassisk skulptur og abstrakt modernisme), kunstneriske intervention og relationel æstetik, byrum og street art.
I forbindelse med street art har eleverne arbejdet med et selvvalgt værk inden for street art og et murmaleri fra enten renæssance (perspektiv eller øjenbedrag) eller 1900-tallet.
Forløbet har også omfattet et besøg på ARoS i Aarhus samt byrummet omkring Aarhus Ø.

Materiale:
Wolter, Jonas: Temaer i kunsten, s. 31-38, s. 157-166
Wolter, Jonas: Temaer i kunsten 2, s. 137-150 (nogle sider er udvalgt i grupper, men alle har læst s. 137-138 + 148-150).
https://www.youtube.com/watch?v=3SmyaLwpSaI&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=zfZu--psur8
https://www.youtube.com/watch?v=HWivDUWFaX0&feature=youtu.be

Lærerforfattet PP om "Skulpturen i det offentlige rum" og "Kunsten i byen"


Praktiske øvelser:
Perspektivtegning af storby
Ekspressiv skulptur foran skolen
Eleverne har i små grupper designet og udført street art i skolens kælder
Fotografier af bydel (ekskursion til Aarhus Ø)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Projekt

Eleverne har fået en fælles optakt til projektarbejdet og derefter arbejdet med at afgrænse og udvikle et selvstændigt projekt med indsamling af teori, professionelle værker til inspiration og praktiske undersøgelser samt udarbejdet et værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer