Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Christian Vinggaard Jespersen
|
Hold
|
2023 Id/2h-SPF (2h-SPF Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Padel og fysiologi
Padel og fysiologi
Færdighedsområde: Nyere og klassisk
Beskrivelse af forløbet:
Der har i forløbet været fokus på, at eleverne opnår kendskab til spillets regler og generelle principper i padel, såsom som greb, positionering på banen, brug af væggene og træfpunkter.
Der har endvidere været fokus på serv, forhånd og baghånd uden væg, grundslag efter bagvæg, forhånd og baghånd med bagvæg, brug af væggen-øvelser og lob. I forløbet er der blevet gennemført et træningsprojekt, hvor eleverne med udgangspunkt i politiets optagelsesprøve lavede starttest, planlagde træning, sluttest og evaluerede træningen.
Litteratur og materiale til den praktiske del: Til den praktiske del er der taget udgangspunkt i Padeltræner 2, DGI kursushæfte, 2021
Fysiologi:
Aerobe processor, blod, hjerte og kredsløb.
Maksimal iltoptagelse og udholdenhed
Anaerobe processor, anaerob effekt og kapacitet, fysiologiske virkning af anaerob træning
Aerob træning: iltoptagelse, effekt og kapacitet, centrale og perifere adaptationer, træning og test
Arbejdskravsanalyse, kapacitetsanalyse, træningsformer og aeorob og anaerob energiomsætning
Litteratur og materiale til den teoretiske del:
Franch, Isaksen, Jørgensen, Vogensen: Idræt B - idrætsteori, Systime: side 229-234, 256-268
Troels Wolf, Jørn Hansen: B- for bedre idræt 3. udgave, Gyldendal 68-106
Tv2 (2017): SportsLab - Dansk løbefænomen med vilde test-tal & Verdens hårdeste smash-arm
Jyllands-Posten d. 26/2-2023: I Sverige nedlægger de padelbaner – i Danmark kommer der stadig flere
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dansk Quiz om OL Atleter: Test din viden om OL Atleter
-
Velkommen til idræt b. Jeg glæder mig til at møde jer :)
-
Vi mødes omklædt kl.12 i hal 1 (ca første del af timen er i hal 1, anden del tager vi hul på padel). Medbring din computer til timen.
-
Vi mødes kl.12 omklædt ved redskabsrummet
-
Vi mødes kl.12 omklædt ved redskabsrummet og hjælpes ad med at tage tingene med ud til padel
-
Husk den nye idræt b-bog I fik udleveret sidst
-
Tilmeldingsblanket_2024_Region Syddanmark.pdf
-
Vi arbejder videre med fysiologi. Husk at medbringe "B for bedre idræt"
-
Informationsmail til HF-eleven_2024_Region Syddanmark.pdf
-
Husk at medbringe "B - for bedre idræt"
-
Troels Wolf, Jørn Hansen: B- for bedre idræt 3. udgave, Gyldendal; sider: 72-76, 78-85, 94-106
-
Vi mødes kl.12 ved redskabsrummet
-
Vi mødes omklædt kl.12 ved redskabsrummet
-
Husk at medbringe bogen "B - for bedre idræt". Det er noget tid siden vi har haft teori - kig derfor gerne dine noter igennem inden timen. Husk at opdatere dintræningslogbog
-
Vi samler op på jeres arbejde fra sidst. Husk at medbringe bogen
-
Husk at medbringe bogen
-
Vi mødes omklædt kl.12 i hal 1. Vi starter med sluttest til træningsprojekt og derefter padel
-
Husk at medbringe bogen til timen
-
Vi samler op på anaerob træning og kigger på træningsprojektet. Færdig arbejdet hjemme, hvis du ikke blev færdig på timen
-
Vi mødes omklædt kl.12 og runder Padel-forløbet af. Medbring computer til timen.
-
Husk at lægge jeres padel-drejebøger i samarbejdsområdet (der ligger pt kun 1) og at medbringe bogen til timen
-
Franch, Isaksen, Jørgensen, Vogensen: Idræt B - idrætsteori, Systime; sider: 256-268
-
Medbring bøgerne til timen
-
Medbring idræt b-bøgerne
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball, anatomi og styrketræning
Volleyball, anatomi og styrketræning
Færdighedsområde: Boldspil
Beskrivelse af forløbet: eleverne har arbejdet med tekniske og taktiske færdigheder i volleyball. Fokus har været på grundlæggende teknikker, spilforståelse og placering på banen.
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
- Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
- Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
- Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
- Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.
Litteratur og materiale til den praktiske del: Yubio
Skadhede, Thomas m.fl.(2023): "Yubio Idræt C+B. Kapitel 13. s. 584-616
Anatomi og styrketræning
Knogler, ledtyper
Overkroppens og benenes anatomi
Ledtyper, muskler
Musklers opbygning og kontraktion, tværbrocyklus
Styrketræning: Maksimal/eksplosiv, styrketræningsadaptationer, hypertrofi, træningsintensitet og træningsplanlægning
Bevægelsesanalyse
Litteratur og materiale til del teoretiske del:
Franch, Isaksen, Jørgensen, Vogensen: Idræt B - idrætsteori, Systime:38-61
Franch, Isaksen, Jørgensen, Vogensen (2010): Idræt B - idrætsteori, Systime: 191-195, 235-241
Jyllands-Posten d. 31/5-2020: ”Styrketræning kan være det bedste for dit helbred”
DR (2018): Sundhedsmagasinet – Muskler, Muskler, Muskler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hiphop og idrætshistorie
Færdighedsområder: Musik og bevægelse
Beskrivelse af forløb:
Formålet med hiphop-forløbet er at bygge ovenpå forløbet fra 1hf, hvor eleverne i forløbet har fokus på tilegnelse og udvikling af koreografier. Eleverne arbejder med udvalgte basistrin, poses, freezes, bodyrolls og sammensætter en koreografi hvor der lægges vægt på udtryk, inddragelse af præsenterede trin, poses, freezes, bodyrolls samt selvvalgte trin.
Faglige mål (I skal kunne):
Udføre basistrin og slides basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser
Inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
Kende til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
Kende til og kan vise forskellige poses eller freezes, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
Fremvise små koreografier, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
Lave egen koreografi/showcase (koreograferet dans).
Vise musikalitet, at følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
Litteratur og materiale til del praktiske del:
Til den praktiske del er der taget udgangspunkt i kap. 33 Hiphop i ”Yubio idræt C+B” (s 13771402) samt 30.8 om Laban bevægelseslære (1308-1310)
Idrætshistorie:
Kropsdyrkelse i oldgræsk, romersk og nutidigt samfund
Kropskultur i lange linjer fra middelalderen og frem
Gymnastikkens historie, fokus på svensk Ling-gymnastik samt Dansk gymnastik og gymnastikfejden
Sportens historie (overblik)
Litteratur og materiale til den teoretiske del:
Jensen, J. m.fl.: "Krop og samfund", Gyldendal Undervisning, 1995, 1. udgave, 2. oplag, s. 8-12, 14, 17-21, 23-26
Franch, J. m.fl.: "Idræt B", Systime (2010), s. 124-125
Rask, Steffen m.fl. (2020): Idan: ”Danskernes motion-og sportsvaner 2020”
Idan podcast: Danskernes motion-og sportsvaner 2020”
https://soundcloud.com/viden-i-spil/danskernes-motions-og-sportsvaner-del-1?in=viden-i-spil/sets/sports-og-motionsvaner
Jensen, Jens-Ole: "Fitness:fit er fedt" i "Idræt i perspektiv". Jensen, Jens-Ole & Sørensen, Jan Kahr (red). (2005) Systime: side 7-22
Politiken d.2/11-2013: ” Idrætsforsker: Vi har vendt ryggen til klubberne for at dyrke os selv”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Basketball, team og sundhed
Færdighedsområde: Boldspil
Beskrivelse af forløbet: Der lægges vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, drible bag om ryg/mellem ben,
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Vise kendskab til basketballlregler og være fysisk i stand til at spille
Litteratur og materiale til del praktiske del:
Til den praktiske del er der taget udgangspunkt i kap. 12 Basketball i ”Yubio idræt C+B” (s 546-580), herunder Basketsballs historie, regler, idé & organisering, øvelser, evaluering, ”kan du score”
Team og Sundhed:
- Viden om forskellige teams, opgavekohæsion, social kohæsion samt kommunikation og rollers betydning for et teams præstation
- Sundhedsdefinitioner (herunder WHO, Antonovsky og Chris McDonald)
- Motivation, målsætning og målorientering
- Doping
Litteratur og materiale til den teoretiske del:
B for bedre idræt" Wolf, Troels & Hansen, Jørn. Gyldendahl, 2009: side 145-151, 159-169
Franch, J. m.fl.: "Idræt B", Systime (2010), s. 137-146, 67-69
”Debat: Sundhedshysteriet er løbet løbsk” Politikken d. 26/11-2014
Tv2 (2019): ”Min sindssygt sunde familie” (uddrag af sæson 1)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skadhede, Thomas m.fl.(2023): "Yubio Idræt C+B; sider: 546-556, 576-579
-
Vi mødes omklædt kl.12 i hal 1
-
Vi mødes omklædt 9.20 i hal 1
-
Troels Wolf, Jørn Hansen: B- for bedre idræt 3. udgave, Gyldendal; sider: 145-151, 159-169
-
Medbring jeres idrætsbøger til timen
-
Medbring jeres bøger - vi arbejder med case
-
Vi mødes omklædt kl. 12 i hal 1
-
Vi mødes kl.12 ved boldrummet. Vi skal være ude på streetbasketbane, så medbring udendørstøj-og sko
-
Medbring idræt b-bogen til dagens time
-
Franch, Isaksen, Jørgensen, Vogensen: Idræt B - idrætsteori, Systime; sider: 137-146
-
Vi mødes omklædt i hal 1 kl.12
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og eksamensforberedelse
Praktiske timer primært fokus på forløb der trækkes op fra 1.hf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059740",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059740",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059740"
}