Holdet 2023 Id/2h-SPF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Christian Vinggaard Jespersen
Hold 2023 Id/2h-SPF (2h-SPF Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Padel og fysiologi
Titel 2 Volleyball, anatomi og styrketræning
Titel 3 Hiphop og idrætshistorie
Titel 4 Basketball, team og sundhed
Titel 5 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Padel og fysiologi

Padel og fysiologi
Færdighedsområde: Nyere og klassisk

Beskrivelse af forløbet:
Der har i forløbet været fokus på, at eleverne opnår kendskab til spillets regler og generelle principper i padel, såsom som greb, positionering på banen, brug af væggene og træfpunkter.
Der har endvidere været fokus på serv, forhånd og baghånd uden væg, grundslag efter bagvæg, forhånd og baghånd med bagvæg, brug af væggen-øvelser og lob. I forløbet er der blevet gennemført et træningsprojekt, hvor eleverne med udgangspunkt i politiets optagelsesprøve lavede starttest, planlagde træning, sluttest og evaluerede træningen.

Litteratur og materiale til den praktiske del: Til den praktiske del er der taget udgangspunkt i Padeltræner 2, DGI kursushæfte, 2021
Fysiologi:
Aerobe processor, blod, hjerte og kredsløb.
Maksimal iltoptagelse og udholdenhed
Anaerobe processor, anaerob effekt og kapacitet, fysiologiske virkning af anaerob træning
Aerob træning: iltoptagelse, effekt og kapacitet, centrale og perifere adaptationer, træning og test
Arbejdskravsanalyse, kapacitetsanalyse, træningsformer og aeorob og anaerob energiomsætning

Litteratur og materiale til den teoretiske del:
Franch, Isaksen, Jørgensen, Vogensen: Idræt B - idrætsteori, Systime: side 229-234, 256-268
Troels Wolf, Jørn Hansen: B- for bedre idræt 3. udgave, Gyldendal 68-106
Tv2 (2017): SportsLab - Dansk løbefænomen med vilde test-tal & Verdens hårdeste smash-arm
Jyllands-Posten d. 26/2-2023: I Sverige nedlægger de padelbaner – i Danmark kommer der stadig flere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Volleyball, anatomi og styrketræning

Volleyball, anatomi og styrketræning
Færdighedsområde: Boldspil

Beskrivelse af forløbet: eleverne har arbejdet med tekniske og taktiske færdigheder i volleyball. Fokus har været på grundlæggende teknikker, spilforståelse og placering på banen.
Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
- Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
- Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
- Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
- Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.

Litteratur og materiale til den praktiske del: Yubio
Skadhede, Thomas m.fl.(2023): "Yubio Idræt C+B. Kapitel 13. s. 584-616

Anatomi og styrketræning
Knogler, ledtyper
Overkroppens og benenes anatomi
Ledtyper, muskler
Musklers opbygning og kontraktion, tværbrocyklus
Styrketræning: Maksimal/eksplosiv, styrketræningsadaptationer, hypertrofi, træningsintensitet og træningsplanlægning
Bevægelsesanalyse

Litteratur og materiale til del teoretiske del:
Franch, Isaksen, Jørgensen, Vogensen: Idræt B - idrætsteori, Systime:38-61
Franch, Isaksen, Jørgensen, Vogensen (2010): Idræt B - idrætsteori, Systime: 191-195, 235-241
Jyllands-Posten d. 31/5-2020: ”Styrketræning kan være det bedste for dit helbred”
DR (2018): Sundhedsmagasinet – Muskler, Muskler, Muskler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hiphop og idrætshistorie

Færdighedsområder: Musik og bevægelse

Beskrivelse af forløb:
Formålet med hiphop-forløbet er at bygge ovenpå forløbet fra 1hf, hvor eleverne i forløbet har fokus på tilegnelse og udvikling af koreografier. Eleverne arbejder med udvalgte basistrin, poses, freezes, bodyrolls og sammensætter en koreografi hvor der lægges vægt på udtryk, inddragelse af præsenterede trin, poses, freezes, bodyrolls samt selvvalgte trin.
Faglige mål (I skal kunne):
Udføre basistrin og slides basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser
Inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
Kende til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
Kende til og kan vise forskellige poses eller freezes, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
Fremvise små koreografier, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
Lave egen koreografi/showcase (koreograferet dans).
Vise musikalitet, at følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.

Litteratur og materiale til del praktiske del:
Til den praktiske del er der taget udgangspunkt i kap. 33 Hiphop i ”Yubio idræt C+B” (s 13771402) samt 30.8 om Laban bevægelseslære (1308-1310)

Idrætshistorie:

Kropsdyrkelse i oldgræsk, romersk og nutidigt samfund
Kropskultur i lange linjer fra middelalderen og frem
Gymnastikkens historie, fokus på svensk Ling-gymnastik samt Dansk gymnastik og gymnastikfejden
Sportens historie (overblik)

Litteratur og materiale til den teoretiske del:

Jensen, J. m.fl.: "Krop og samfund", Gyldendal Undervisning, 1995, 1. udgave, 2. oplag, s. 8-12, 14, 17-21, 23-26
Franch, J. m.fl.: "Idræt B", Systime (2010), s. 124-125
Rask, Steffen m.fl. (2020): Idan: ”Danskernes motion-og sportsvaner 2020”
Idan podcast: Danskernes motion-og sportsvaner 2020”
https://soundcloud.com/viden-i-spil/danskernes-motions-og-sportsvaner-del-1?in=viden-i-spil/sets/sports-og-motionsvaner
Jensen, Jens-Ole: "Fitness:fit er fedt" i "Idræt i perspektiv". Jensen, Jens-Ole & Sørensen, Jan Kahr (red). (2005) Systime: side 7-22
Politiken d.2/11-2013: ” Idrætsforsker: Vi har vendt ryggen til klubberne for at dyrke os selv”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Basketball, team og sundhed

Færdighedsområde: Boldspil

Beskrivelse af forløbet: Der lægges vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.

Bedømmelseskriterier (I skal kunne):
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, drible bag om ryg/mellem ben,
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
- Vise kendskab til basketballlregler og være fysisk i stand til at spille

Litteratur og materiale til del praktiske del:
Til den praktiske del er der taget udgangspunkt i kap. 12 Basketball i ”Yubio idræt C+B” (s 546-580), herunder Basketsballs historie, regler, idé & organisering, øvelser, evaluering, ”kan du score”

Team og Sundhed:
- Viden om forskellige teams, opgavekohæsion, social kohæsion samt kommunikation og rollers betydning for et teams præstation
- Sundhedsdefinitioner (herunder WHO, Antonovsky og Chris McDonald)
- Motivation, målsætning og målorientering
- Doping

Litteratur og materiale til den teoretiske del:
B for bedre idræt" Wolf, Troels & Hansen, Jørn. Gyldendahl, 2009: side 145-151, 159-169
Franch, J. m.fl.: "Idræt B", Systime (2010), s. 137-146, 67-69
”Debat: Sundhedshysteriet er løbet løbsk” Politikken d. 26/11-2014
Tv2 (2019): ”Min sindssygt sunde familie” (uddrag af sæson 1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer