Holdet 2023 me/1h2v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Jeppe Kühn Laugesen
Hold 2023 me/1h2v (1h2v me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion og grundlæggende termer
Titel 2 Gysere
Titel 3 Dokumentarer: Observerende, autoritative

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion og grundlæggende termer

Efter forløbet forventes eleven at kunne genkende og benytte mediefaglig terminologi i næranalyse samt kunne lave en værkanalyse.

Eleven forventes i grupper at kunne planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion og målrette det filmiske udtryk efter målgruppe, distributionsplatform. I forbindelse med pilotfilmen forventes eleverne at have gjort sig overvejelser omkring basal medieetik og ophavsret.

Igennem korte praktiske øvelser og næranalytiske nedslag øver eleverne brugen af filmiske virkemidler til at udtrykke sig og analysere andres udtryk. Eleverne producerer og distribuerer en kort pilotfilm på 1-2 minutter og reflekterer over processen.

Litteratur:
-Powerpoints og oversigter over begreber og termer til analyse af levende billeder (30 sider)

Film:
Uddrag fra et stort antal film til næranalyse og eksemplificering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Gysere

Eleven forventes at være bekendt med de to undergenrer indenfor gys fra Rikke Schubarts I lyst og død: det dæmoniske og psykologiske gys.

Typiske gyservirkemidler som de fremgår af kompendiet. Desuden begreberne 1. suspense / surprise, 2. gyserhistorie med fokus på tysk ekspressionisme og 3. den klassiske versus den moderne gyser (vi har set uddrag i forb. me den klassiske og moderne gyser fra Zombi 2, Demoni, og Tarantula).

Vores fortolkninger har lænet sig op ad psykoanalysen, specifikt med fokus på hvordan man nogle gange kan se Freud personlighedsmodul (ægget) gengivet fysisk i etager i film (ned i kælderen f.eks.), desuden har vi talt om Elektra og Ødipuskomplekser.

Vi har set uddrag fra en række gysere (Werewolf in London, The Loved Ones, Nosferatu, ) og set Evil Dead 2 og Funny Games arbejdet med filmanalyse.

Uddrag:
Zombi 2 (1979), Demoni (1985), Tarantula (1955), The Loved Ones (2009), Werewolf in London (1981), Gremlins (1984)

Film:
Evil Dead (1987), Funny Games (2007)

Tekster:
Kompendie baseret delvist på Rikke Schubarts I Lyst og Død af Henrik Rytter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentarer: Observerende, autoritative

Efter forløbet forventes i være bekendt med de grundlæggende træk ved dokumentargenren.

Eleven skal kunne genkende og analysere to af de mest almindelige dokumentarformer: den observerende og den autoritative.

Eleven skal kunne redegøre for forskelle på fakta og fiktion med specielt fokus på autenticitetsmarkører.

Forløbet indeholder værkanalyse og næranalyser af kortere uddrag.

Eksempler på uddrag:
Natlæger på Vesterbro af Lars Engels
Advokaternes Tagselvbord DR1


Film:
Liget I Kummefryseren DR1


Dorte Granild og Mette Wolfhagen, DOX kap. 2, 3 (18 sider)

Citater fra (25 sider):
Værkanalyse mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde