Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Kühn Laugesen
|
Hold
|
2023 me/1h2v (1h2v me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion og grundlæggende termer
Efter forløbet forventes eleven at kunne genkende og benytte mediefaglig terminologi i næranalyse samt kunne lave en værkanalyse.
Eleven forventes i grupper at kunne planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion og målrette det filmiske udtryk efter målgruppe, distributionsplatform. I forbindelse med pilotfilmen forventes eleverne at have gjort sig overvejelser omkring basal medieetik og ophavsret.
Igennem korte praktiske øvelser og næranalytiske nedslag øver eleverne brugen af filmiske virkemidler til at udtrykke sig og analysere andres udtryk. Eleverne producerer og distribuerer en kort pilotfilm på 1-2 minutter og reflekterer over processen.
Litteratur:
-Powerpoints og oversigter over begreber og termer til analyse af levende billeder (30 sider)
Film:
Uddrag fra et stort antal film til næranalyse og eksemplificering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gysere
Eleven forventes at være bekendt med de to undergenrer indenfor gys fra Rikke Schubarts I lyst og død: det dæmoniske og psykologiske gys.
Typiske gyservirkemidler som de fremgår af kompendiet. Desuden begreberne 1. suspense / surprise, 2. gyserhistorie med fokus på tysk ekspressionisme og 3. den klassiske versus den moderne gyser (vi har set uddrag i forb. me den klassiske og moderne gyser fra Zombi 2, Demoni, og Tarantula).
Vores fortolkninger har lænet sig op ad psykoanalysen, specifikt med fokus på hvordan man nogle gange kan se Freud personlighedsmodul (ægget) gengivet fysisk i etager i film (ned i kælderen f.eks.), desuden har vi talt om Elektra og Ødipuskomplekser.
Vi har set uddrag fra en række gysere (Werewolf in London, The Loved Ones, Nosferatu, ) og set Evil Dead 2 og Funny Games arbejdet med filmanalyse.
Uddrag:
Zombi 2 (1979), Demoni (1985), Tarantula (1955), The Loved Ones (2009), Werewolf in London (1981), Gremlins (1984)
Film:
Evil Dead (1987), Funny Games (2007)
Tekster:
Kompendie baseret delvist på Rikke Schubarts I Lyst og Død af Henrik Rytter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentarer: Observerende, autoritative
Efter forløbet forventes i være bekendt med de grundlæggende træk ved dokumentargenren.
Eleven skal kunne genkende og analysere to af de mest almindelige dokumentarformer: den observerende og den autoritative.
Eleven skal kunne redegøre for forskelle på fakta og fiktion med specielt fokus på autenticitetsmarkører.
Forløbet indeholder værkanalyse og næranalyser af kortere uddrag.
Eksempler på uddrag:
Natlæger på Vesterbro af Lars Engels
Advokaternes Tagselvbord DR1
Film:
Liget I Kummefryseren DR1
Dorte Granild og Mette Wolfhagen, DOX kap. 2, 3 (18 sider)
Citater fra (25 sider):
Værkanalyse mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059742",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059742",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059742"
}