Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Nikolaj Hansen
|
Hold
|
2023 mu/1h2v (1h2v mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Rock/pop-musikanalyse:
- Tid og rum
- Hook, gimmick, break
- form
Bogen: "Rockmusik i tid og rum", siderne 16-19, 22-26, 30-39
Teori:
- Tonernes navne og placering i nodesystemet, primært g-nøgle, men også lige præsentation af f- og c-nøgle, fortegn.
- Intervaller op til oktaven, herunder store og små tertser
- Rytmik, puls, tempo, taktarter, nodeværdier
Bogen: Grønager: "C-nøglen", siderne 7-19, 41-46
Symfoniorkestrets instrumenter.
- Diverse værker, men meget med udgangspunkt i DR-orkestrets koncert med Morricone-værker.
Bogen: Grønager: "C-nøglen", siderne 79-91
Sammenspil:
- Intro til bas, trommer, keyboards.
- Beatles: Let it Be
- Larsen: Papirsklip
- Krebs: Morrison, Dylan og Elvis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
teori efter grundforløb
- Intervaller
- dur-skala
- treklange
- kvintcirklen og tonearter
- taktarter
- melodisk analyse
- repetition af hook, gimmick, break, tid-rum
- instrumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klassisk musik
- Repetition af symfoniorkestrets instrumenter.
- Analyse og oplevelse af:
- J.S. Bach: Contrapunctus 1 fra Die kunst der Fuge (med node)h
- J.S Bach: Præludium og fuga fra WtK 1 (uden node)
- Mozart: Eine Kleine Nachtmusik 1. og 3. sats (3 sats md node)
- Nielsen: symfoni nr. 5, 1. og 2. sats.
- Stravinskij: Le sacre - første del
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sammenspil
- Jolene
- Joanna
- andre selvvalgte numre
Holdet går samlet til sammenspil med ét nummer: Jolene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Særligt studeret forløb: Abba og 70erne
- Analyse af følgende ABBA-numre:
- Mamma Mia
- Dancing Queen
- Waterloo
- Gimme! Gimme! ! Gimme! (a man after midnight.)
Perspektivering med billeder fra andre bands fra 70erne
Perspektivering til forløb om vokalmusik
Perspektivering til alt indenfor musikteori
Perspektivering til klassisk musik - bl.a. form og instrumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059743",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059743",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059743"
}