Holdet 2023 bk/1h2v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Anne Katrine Kloster Eriksen
Hold 2023 bk/1h2v (1h2v bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Natur
Titel 2 Kroppen i kunsten
Titel 3 Perspektiver
Titel 4 Projekt - Magten i kunsten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Natur

Forløbet har handlet om naturen som tema i kunsten. Her har vi blandt andet arbejdet med 1800-tallets landskabsmalerier, og hvordan landskabet er blevet afbilledet frem til i dag; nedslag i impressionisme, ekspressionisme samt nyeste tid. Gennem forløbet er eleverne blevet introduceret til de grundlæggende begreber inden for formalanalyse af billeder; komposition, rum, lys/skygge samt farver. Vi har inddraget teori om det antropocæne og posthumane, idet vi har set på naturen ift. klimaproblematikker og bæredygtighed. Her er eleverne også blevet introduceret til land art som genre.

Praktiske øvelser i forløbet:
Fra fotografi til landskabsmaleri (akvarel eller collage)
Tryk med blomster og blade fra naturen
Tegninger med lys og skygge
Land art (gruppeopgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kroppen i kunsten

Et forløb om kroppen i kunsten og visuel kultur, hvor vi har arbejdet med fremstillinger af kroppen. Vi har lavet nedslag i antikken, renæssancen, moderne tid og samtidskunsten. Fokus var især på skulptur, men også maleri og performance samt formidlingen af kroppen i visuel kultur, herunder på sociale medier. Vi har fx set på motivet med de tre gratier i fire forskellige perioder.
Undervejs i forløbet er der blevet introduceret teori om kropsidealer og gengivelser af kroppen i kunst og visuel kultur samt teori om skulptur.

Materiale:
Wolter, Jonas: Temaer i kunsten, s. 53-63 (kapitel om kroppen i kunsten)
Lærerforfattet PP om "Det grimmes æstetik", "Den klassiske krop", "Nude eller naked" og "De tre gratier"
Oversigt med tips til skulpturanalyse


Fælles værker i fokus:
"Venus fra Milo", 100 f.Kr.
Polyklet: "Spydbæreren – Doryphoros", romersk marmorkopi af græsk bronzeoriginal fra ca. 450 f.Kr., 212 cm.
Myron: "Diskoskasteren" (ca. 470-450 f.Kr.)
De tre gratier, romersk kopi af græsk bronze
Peter Paul Rubens: "De tre gratier", ca. 1640, olie på træ, 221 x 181 cm.
Delaunay: Paris (med de gratier), 1912
Kehinde Wiley: The three Graces, 2012
Marina Abramovic & Ulay: "Imponderabilia", performance, 1977, genopført i 2010 på MoMA og 2017 på Louisiana.

Dertil har eleverne selv valgt værker fra PP på tværs af kunsthistorien, hvor de har koblet Kenneth Clarks teori om nude og naked på.

Praktiske øvelser:
Skulptur af kroppen i klassisk, kubistisk eller grim æstetik.
Linoleumstryk med forenkling af kroppen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Perspektiver

Forløbets formål har været at arbejde ud fra temaet perspektiver, hvor vi især har haft fokus på udviklingen af linearperspektivet i renæssancen, men også moderne kunst og samtidskunstens ophævelse samt undersøgelse af samme. Gruppearbejdet med analyse og fortolkning af udvalgte værker er forløbet i to omgange - i første omgang var der fokus på rumskabende virkemidler, og i næste omgang blev betydningsanalysen koblet på.
Undervejs i forløbet besøgte vi også Aarhus Ø og så nyere arkitektur samt var på ARoS.

Materiale:
Wolter, Jonas: "Temaer i kunsten 2", s. 17-28.
Lærerforfattet PP: 1) Intro - om perspektiv som tema, 2) Perspektiver, centrale begreber, 3) Opløsning af perspektiv
Oversigt over formalanalyse
Oversigt over arkitekturanalyse
Oversigt over analyse af installationskunst (fra "For øjeblikket")
https://www.dr.dk/drtv/episode/arkitektur-der-deler-vandene_-hoejtraabende-ikoner_226933 (om Isbjerget i Aarhus)

Fælles værker i fokus:
Rafael: Marias bryllup, 1504, olie på træpanel, 170 x 118cm.
Jacobo Tintoretto: Den sidste nadver, 1592-94, olie på lærred, 365 x 568 cm.
Canaletto: Indsejlingen til Canal Grande, Venedig, 1730, olie på lærred, 49,5 x 72,5 cm.
Rene Magritte: Det menneskelige vilkår, 1935, olie på lærred, 100 cm. x 81 cm.
Roy Lichtenstein: Interiør med Åkander, 1991, olie og akryl på lærred, 320 x 455 cm.
Isbjerget, Aarhus Ø (+ dokumentar om samme
Jeongmoon Choi: Invisible Fold, 2015, (installation)
James Turell: Breathing Light, 2013, (installation)

Værker analyseret i grupper og fremlagt for resten af holdet:
Jacobo Tintoretto: Bortførelsen af Sct. Markus’ lig, 1562-66. Olie på lærred, 398 x 315 cm.
Christen Købke: Frederiksborg Slot set fra Jægerbakken, 1835. Olie på lærred, 71,8 x 103,4 cm.
Henri Matisse: Det røde værelse/Harmoni i rødt, 1908. Olie på lærred, 1,8 m x 2,2 m
Anette Harboe Flensburg, A message about absence, 2014, olie på lærred, 180 x 250cm.
John Kørner, Shopping at the Creek, 2020, 150 x 180 cm.

Praktiske øvelser:
Perspektivtegning af by med enten et forsvindingspunkt eller to
Maleri med opløsning af perspektiv
Udtænk en installation (gruppeopgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Projekt - Magten i kunsten

Vi har taget udgangspunkt i temaet "Magten i kunsten" og brugt kapitlet "Magtens portrætter" fra Jonas Wolters bog "Temaer i kunsten 2" som afsæt. Herfra har eleverne selv skullet udvikle en parafrase ud fra følgende benspænd:

- Du skal lave et værk, der udtrykker magt hos hovedpersonen.
- Værket skal være en parafrase, hvilket vil sige, at du skal lave en fri fortolkning af en kunstners værk – med andre ord en omformning eller en bearbejdning
- Du skal vælge en af kunstnerne fra PP eller teksten Magtens portrætter og lave en parafrase af en af disse kunstneres værker (det behøves altså ikke være det specifikke værk, som er vist, du kan også selv finde et af samme kunstner)
- Du skal sætte hovedpersonen ind i en sammenhæng, så man ikke er i tvivl om, hvilken type magt der er tale om, eller hvad hovedpersonens erhverv er
- Du skal tage udgangspunkt i Thomas Kluge, Julie Nord eller Cindy Shermans kunstneriske stil – du skal altså kunne forklare, hvilke træk fra deres stil, du har brugt i dit værk
- Du skal arbejde med mindst én farvekontrast i dit værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer