Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Carina Jacobsen Dupont, Frederik Bovin
|
Hold
|
2023 id/1h2v (1h2v id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Teknik:
- Forhånd, baghånd og upside-down.
- Pivotering
- Gribning af disk stående og i løb
Taktik:
- Angrebsspil, bandespil og sidelinjebølge
- Forsvarsspil med personlig opdækning
- Cuts
Teoretisk:
- Ultimatekompendium af Dansk Frisbee Sport Union, 10 s.
- Yubio: spilbarhed side 457-458, Ultimates historie side 667-668, Regler og organisering side 668-672, taktikker (10.2.2) side 456-457
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Aerobic
Formålet med forløbet er at eleverne skal kunne udforme og udføre et fitnessprogram samt kunne gøre rede for relevante overvejelser omkring koreografiens opbygning og instruktion i forbindelse hermed. Undervejs i forløbet vil vi arbejde med Aerobic og Step Aerobic.
Faglige mål:
Følgende begreber og trin forventes det at I kan redegøre for eller udføre i slutningen af forløbet
- Aerobic:
o Basistrin: March, jog, skip, knæløft, kick, jack (sprællemand), lunge
o Grundtrin: A-step, V-step, step touch, chassé, grapevine, mambo
- Step Aerobic:
o Step teknik
o Basistrin: basic, knæløft, lunge, step touch
o Grundtrin: over the top/across the top, A-step, V-step, basic turn (turn step), L-step,
around the world (jorden rundt), Rocking horse
- Koreografi og instruktion:
o Blokkoreografi: link metoden, vers-refræn koreografi
o Visuel og verbal cueing: nedtælling og retning
o Taktslag og takter
Materialer:
Yubio om kontinuerlig træning side 1471-1473
Uddrag fra Marina Aagaard, "Aerobic" om:
- Aerobic karakteristika
- basistrin og teknik
- koreografi
- cueing
- undervisningsteknik
- step karakteristika
- musik
(se klassenotesbogen)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Mål:
- Spilforståelse , herunder taktiske overvejelser i single og double.
- Taktik:
Serv - forhånd
• Serv og returner "dybt" for at presse modstander bagud
• Vent på, at modstanderen laver et lidt for højt dink - komme frem og flugt.
• Dominer nettet (komme frem til nettet, dvs. lige bag the non-volley zone),
- Slag
• Serv - forhånd
• Grundslag/returnering – både forhånd og baghånd
• Drop – baghånd og forhånd.
• Dink – baghånd og forhånd.
• Flugtning – forhånd og baghånd
• Lob – forhånd og baghånd
• Smash – forhånd
Benstilling: Grundslag og dink er det mest almindeligt - ligesom i tennis - at man har åben benstilling, når man slår forhånd og lukket benstilling i baghånd.
TEORI
YUBIO, Idræt C + B (2024):
Pickleballs historie, yubio s. 1268-1270
Præstationsevne og orientering, yubio s. 133-134
Motivation og målsætning, yubio s. 134-137
Spændingsregulering, yubio side 137-139
Hvordan man dink'er:
Youtube, PlayPickleball.com:
https://www.youtube.com/watch?v=5-ty-cyg6sI&t=333s (besøgt 25.2.25)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crossfitness og opvarmning
FAGLIGE MÅL
- De skal have kendskab til formålet og effekten med opvarmning samt kunne lave og instruere i et opvarmningsprogram.
- De skal have kendskab til forskellige WOD-typer samt kunne lave og instruere i en WOD. De skal kende til og afprøve træningsprincipperne FIGTH GONE BAD, AMRAP, TABATA og CLIMB THE LATTER (forskellig organisering af tid og gentagelser i en Workout of the day - WOD).
- De skal kende til og afprøve 6 af de 7 grundlæggende bevægelsesmønstre i Crossfit, og kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser. Bevægemønstrene er:
• Det knædominante bevægemønstre
• Det hoftedominante bevægemønster (herunder det hoftelukkede bevægemønster)
• Det vertikale pres
• Det horisontale pres
• Det horisontale træk
- De skal kunne udføre bevægemønstrene teknisk korrekt.
- De skal kunne forstå og anvende fysiologiske begreber på Crossfit, primært om forskellige typer af muskeltræning, herunder:
- udholdenhed, maksimal styrke og eksplosivitet
- agonist, antagonist og synergist
- koncentrisk, excentrisk og statisk muskelarbejde.
- De skal kende til crossfits opståen, udvikling og hvilke kulturer, den dyrkes i.
MATERIALE:
YUBIO, Idræt C + B (2024):
- Opvarmning: kapitel 30, afsnit 30.1 og afsnit 3.3
- WOD-typer: kaptitel 25, afsnit 25.3.4 - 25.3.11
Øvrigt:
- Agonist, antagonist og synergist samt koncentrisk, excentrisk og statisk muskelarbejde: Troels Wolf og Jørn Hansen: "B for bedre idræt", 3.udgave, ibog
- Idrætsskader: Udleveret PP
- Idrætsskader: DIF, "Idrætsskader. Hvad gør man - kend din rolle", 2. udgave, 1. oplag 2003.
- Handout om styrketræningsprincipper
- Handout om crossfits opståen, udvikling og hvilke kulturer, den dyrkes i.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jive og Salsa
Forløb hvor vi arbejdede med pardansene Jive og Salsa samt de udtryksmæssige forskelle herpå. Eleverne arbejdede med føring og jævnlige partnerskift og sluttede af med at vise egne koreografier på baggrund af de lærte figurer.
Teori:
• Dansens historie og pardansens grundelementer (grundbogiidrætc.systime.dk)
• Uddrag fra grundbog i idræt C, Gyldendal
• Sammenkog af Salsaens historie fra musikpedia
• Salsas historie gennem dans: https://www.youtube.com/watch?v=sDKf0-iOHHc
Praksis:
• Jive - figurer: Grundtrin, Fallaway Rock, Damedrejning, Chassé ved siden af hinanden, american spin, spark
• Salsa - lette figurer: grundtrin, open break, cumbria, Højre drejning, venstre drejning med fade away, she goes, he goes, she goes, Højre drejning med nakkerul
• Salsa - sværere figurer: cradle, cross body lead, stop and go (valgfri)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Streetbasket
FAGLLIGE MÅL
Boldkontrol
• Driblinger (alm kontroldribling, speed, cross-over, bag om ryggen, mellem benene)
• Pivotering
Standsninger
• Jumpstop
• 1-2 stop
• Triple-threat
Afleveringer
• To-hånds-brystaflevering
• Studsafleveringer
• En- hånds-push-aflevering
Skud
• Pumpfake
• Skudafvikling (fokus: let it hang)
• Lay-up (fokus på to-taktsrytmen)
Cuts
• V-cut
• Backdoor cut
• Give and go cut
Taktik
• Personligt forsvar, zoneforsvar og cylinderprincippet
• 3 plays: Backdoor, Give and go og screening på wing
Teori:
Energiomsætning, mest anaerob energiomsætning, men også aerob energiomsætning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059745",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059745",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059745"
}