Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Morten Bech
|
Hold
|
2023 Sa/2h-PU (2h-PU Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kriminalitet
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- Kvalitativ og kvantitativ metode
Materiale
Victor Bjørnstrup, Tobias Matthiasen, Oliver Boserup Skov, Columbus 2017: Fra drengestreger til bandekrig:
side 29-37, 52-61, 95-98, 100-105
Bjarke Viskum: Kriminalitet og straf, Systime:
https://kriminalitetogstraf.systime.dk/?id=219
Lise Ravnkilde, Ret og rimelighed, Systime:
Formålet med at straffe: https://ret.systime.dk/?id=149
Straf og etik: https://ret.systime.dk/?id=148
Straffens formål: https://vimeo.com/141041407
Supplerende materiale:
Langt fra borgen - skal vi straffe hårdere
Ida Nyegård Espersen, 10. juni 2018, B.dk: 10 personlige fortællinger om livet i den kriminelle underverden
Det kriminalpræventive råd, Kriminalitet og forbyggelse: https://www.youtube.com/watch?v=0THsS9tfOuA&t=9s
Ali og hans brødre: https://www.youtube.com/watch?v=qj1DrmUZjOg
Stemmer fra en bande: https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Forskning/SILO/Ebog_-_Stemmer_fra_en_bande_-_2015.pdf
Danmarks statistik, recidiv: https://www.statbank.dk/Statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=RECIDIV9&PLanguage=0&PXSId=0&wsid=cftree
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Magt, demokrati og politik
Faglige mål:
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold -demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler -formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof
-politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
-magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Materiale
Oliver Boserup, Tobias Matthiesen, Victor Bjørnstrup: Samt på B 3. udgave, Columbus
side 85-88, 89-95, 100-110, 137-139, 144-146, 192-205
Jakob Glenstrup, Anders Ellegaard Pedersen, Peter Brøndum: Politikbogen
side 99-107,
Interesseorganisationer: https://politik-nu.systime.dk/?id=719
Politisk tillid og mistillid: https://politik-nu.systime.dk/?id=912#c3915
Samt.Nu B:
Mediernes betydning i demokratiet: https://samfnub.systime.dk/?id=308
Jesper Hjarbæk Rasmussen: Politikens kernestof
side 44-48, 68-70
Politik.nu:
Politisk tillid og mistillid: https://politik-nu.systime.dk/?id=912#c3915
Samfundsfag C
Populisme: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=898
Indsnævring eller udvidelse af demokratiet: https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/indsnaevring-eller-udvidelse-af-demokratiet
https://www.youtube.com/watch?v=O8CfvHH7VOE
https://www.youtube.com/watch?v=rPyNZolujvY
Supplerende materiale
https://static1.squarespace.com/static/64636bdcf6efc30ac84b48e1/t/651acdcf9c3d745599a06edf/1696255441297/Danskerne+tillid+til+politikerne+rutsjer+ned.pdf
https://www.altinget.dk/magasin/artikel/det-nye-politiske-kompas
https://www.youtube.com/watch?v=O8CfvHH7VOE&list=PLkVXNeZTUbpshJ-n0jVJ24YV3opsD0A7B
https://www.youtube.com/watch?v=rPyNZolujvY&list=PLkVXNeZTUbpshJ-n0jVJ24YV3opsD0A7B&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=uGFmrerJgyk
https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-04-09-liberal-alliance-skifter-kurs-og-skruer-ned-for-skattelettelser
https://primetime.dk/tillidsbarometer/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ung, fri og stresset
Faglige mål:
-̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
adfærd på de sociale medier
Kvalitativ og komparativ metode
Materiale:
Oliver Boserup Skov, Victor Bjørnstrup, Tobias Matthiesen: Fri eller fortabt
Prolog: Generation præstation: https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=129
Socialisering - hvem og hvad former din identitet?: https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141
Sociale medier og netværksindividet: https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=196
Identitet på de sociale medier - frontstage og backstage: https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=152
Meyrowitz - et kig backstage!: https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
35.000 valg - hver dag!: https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
Oliver Boserup Skov, Victor Bjørnstrup, Tobias Matthiesen, Columbus, Netværkssamfundet, 2 udgave
side: 47-56, 81-86, 93-96
Supplerende materiale:
Er sociale medier skyld i unges mistrivsel? Her er forskningens svar: https://www.youtube.com/watch?v=0uurz4YR9Uo
Anne Funch, d.12. september 2012, b.dk: Sys Bjerre: Unge er stressede og forvirrede
FOMO: https://www.dr.dk/drtv/program/fomo_252332
DR, Unge kæmper for privatliv på sociale medier: https://www.dr.dk/nyheder/udland/unge-kaemper-privatliv-paa-sociale-medier
Psykiatrifonden: Afhængighed af sociale medier er relateret til risikoen for isolation og ensomhed: https://psykiatrifonden.dk/nyheder/afhaengighed-sociale-medier-er-relateret-til-risikoen-isolation-ensomhed
Stine Bødker Nielsen, dr.dk, 5. januar 2015, Unge kæmper for privatliv på sociale medier: https://www.dr.dk/nyheder/udland/unge-kaemper-privatliv-paa-sociale-medier
Trivselskommissionen: https://www.uvm.dk/-/media/filer/trivselskommissionen/250224-kort-om-trivselskommissionens-afrapportering.pdf
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsstatens økonomi
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.
Materiale:
Oliver Boserup, Tobias Matthiesen, Victor Bjørnstrup: Samt på B 3. udgave, Columbus
Side 159-166, 168-172, 173-183, 211-259
Ekspansiv finanspolitik, Økonomibogen: https://vimeo.com/341996232
Kontraktiv finanspolitik, Økonomibogen: https://vimeo.com/341996207
Økonomibogen
Hvordan påvirker velfærdsmodellerne det økonomiske kredsløb: https://økonomibogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=202
Supplerende materiale:
Per Thielman, Politiken, d. 27 februar 2025: Endelig en positiv nyhed. Danskerne tror bare ikke på de økonomiske udsigter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Køn og ligestilling
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
undersøge og dokumentere et politikområde
sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestof
identitetsdannelse og socialisering
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Materiale:
Anna Storr-Hansen, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup: Køn og ligestilling
Løn- og indkomstforskelle mellem mænd og kvinder: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204
Det kønsopdelte arbejdsmarked: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=205
Demokrati, repræsentation og deltagelse: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=198
Er der forskel på mænds og kvinders politiske deltagelse?: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=227
Familien og socialisering: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
Socialisering ude og hjemme: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
Simone de Beauvoir, teorier om patriarkatet: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
Intersektionalitet, det valgfrie køn og Michael Kimmel: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=167
Liberalfeminisme: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
Kønskonservatisme: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
Socialistisk feminisme: https://kønogligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174
Fri eller fortabt
Hvad er Køn egentlig: https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176
Judith Butler, Kører noget vi gør: https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=177
Drenge hyldes, piger udskammes: https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179
Supplerende materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=Fnnpt_X-yw0
https://www.youtube.com/watch?v=Dgc0-Cn4AAs&list=LLCQzmXodaAdoKOBy994eDbQ&index=670
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059748",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059748",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059748"
}