Titel
2
|
Kroppen i kunsten
Et forløb om kroppen i kunsten og visuel kultur, hvor vi har arbejdet med fremstillinger af kroppen. Vi har lavet nedslag i antikken, renæssancen, moderne tid og samtidskunsten. Fokus var især på skulptur, men også maleri og fotografi samt formidlingen af kroppen i visuel kultur, herunder på sociale medier.
Undervejs i forløbet er der blevet introduceret teori om kropsidealer og gengivelser af kroppen i kunst og visuel kultur samt teori om skulptur. I vil skulle lave analyse af udvalgte værker og lave både små og store praktiske øvelser, som knytter sig til temaet. Vi har desuden arbejdet med teori om det grimmes æstetik, nude/naked samt det mandlige blik.
Materiale:
Wolter, Jonas: Temaer i kunsten, s. 53-63 (kapitel om kroppen i kunsten)
Lærerforfattet PP om "Det grimmes æstetik", "Den klassiske krop", "Nude eller naked" og "De tre gratier"
Oversigt med tips til skulpturanalyse
Fælles værker i fokus:
"Venus fra Milo", 100 f.Kr.
Polyklet: "Spydbæreren – Doryphoros", romersk marmorkopi af græsk bronzeoriginal fra ca. 450 f.Kr., 212 cm.
Myron: "Diskoskasteren" (ca. 470-450 f.Kr.)
Edgar Degas: Lille danserinde på 14 år, 1879-81
Henri Laurens: Grande femme debout a la draperie, 1928
Christian Lemmerz: Untitled (Virginia), 1998
De tre gratier, romersk kopi af græsk bronze
Peter Paul Rubens: "De tre gratier", ca. 1640, olie på træ, 221 x 181 cm.
Delaunay: Paris (med de gratier), 1912
Kehinde Wiley: The three Graces, 2012
Marina Abramovic & Ulay: "Imponderabilia", performance, 1977, genopført i 2010 på MoMA og 2017 på Louisiana.
Dertil har eleverne selv valgt værker fra PP på tværs af kunsthistorien, hvor de har koblet Kenneth Clarks teori om nude og naked på.
Praktiske øvelser:
Skulptur af kroppen i klassisk, kubistisk eller grim æstetik
Tapeskulptur af kroppen (gruppeopgave)
Reklame med udgangspunkt i teorien om det mandlige blik
|