Holdet 2024 bk/ab - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Anne Katrine Kloster Eriksen
Hold 2024 bk/ab (1ab bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Natur (grundforløb)
Titel 2 Kroppen i kunsten
Titel 3 Drømme
Titel 4 Projekt: MAD!
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Natur (grundforløb)

Forløbet har handlet om naturen som tema i kunsten. Her har vi blandt andet arbejdet med 1800-tallets landskabsmalerier, og hvordan landskabet er blevet afbilledet frem til i dag; nedslag i impressionisme, ekspressionisme samt nyeste tid. Gennem forløbet er eleverne blevet introduceret til de grundlæggende begreber inden for formalanalyse af billeder; komposition, rum, lys/skygge samt farver. Vi har inddraget teori om det antropocæne og posthumane, idet vi har set på naturen ift. klimaproblematikker og bæredygtighed. Her er eleverne også blevet introduceret til land art som genre.

Praktiske øvelser i forløbet:
Fra fotografi til landskabsmaleri (akvarel)
Tryk med blomster og blade fra naturen
Tegninger med lys og skygge
Land art (gruppeopgave)
Fotografiske parafraser (gruppeopgave)
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kroppen i kunsten

Et forløb om kroppen i kunsten og visuel kultur, hvor vi har arbejdet med fremstillinger af kroppen. Vi har lavet nedslag i antikken, renæssancen, moderne tid og samtidskunsten. Fokus var især på skulptur, men også maleri og fotografi samt formidlingen af kroppen i visuel kultur, herunder på sociale medier.
Undervejs i forløbet er der blevet introduceret teori om kropsidealer og gengivelser af kroppen i kunst og visuel kultur samt teori om skulptur. I vil skulle lave analyse af udvalgte værker og lave både små og store praktiske øvelser, som knytter sig til temaet. Vi har desuden arbejdet med teori om det grimmes æstetik,  nude/naked samt det mandlige blik.

Materiale:
Wolter, Jonas: Temaer i kunsten, s. 53-63 (kapitel om kroppen i kunsten)
Lærerforfattet PP om "Det grimmes æstetik", "Den klassiske krop", "Nude eller naked" og "De tre gratier"
Oversigt med tips til skulpturanalyse


Fælles værker i fokus:
"Venus fra Milo", 100 f.Kr.
Polyklet: "Spydbæreren – Doryphoros", romersk marmorkopi af græsk bronzeoriginal fra ca. 450 f.Kr., 212 cm.
Myron: "Diskoskasteren" (ca. 470-450 f.Kr.)
Edgar Degas: Lille danserinde på 14 år, 1879-81
Henri Laurens: Grande femme debout a la draperie, 1928
Christian Lemmerz: Untitled (Virginia), 1998
De tre gratier, romersk kopi af græsk bronze
Peter Paul Rubens: "De tre gratier", ca. 1640, olie på træ, 221 x 181 cm.
Delaunay: Paris (med de gratier), 1912
Kehinde Wiley: The three Graces, 2012
Marina Abramovic & Ulay: "Imponderabilia", performance, 1977, genopført i 2010 på MoMA og 2017 på Louisiana.

Dertil har eleverne selv valgt værker fra PP på tværs af kunsthistorien, hvor de har koblet Kenneth Clarks teori om nude og naked på.

Praktiske øvelser:
Skulptur af kroppen i klassisk, kubistisk eller grim æstetik
Tapeskulptur af kroppen (gruppeopgave)
Reklame med udgangspunkt i teorien om det mandlige blik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Drømme

Et forløb om drømme i kunst og visuel kultur. Vi har taget udgangspunkt i nogle værker fra før 1900, der havde drømme, fantasi og underbevidsthed som "motiv". Derefter satte vi fokus på dadaisme og collage samt surrealismen og dens readymades. Vi har til sidst trukket perspektiver til samtidskunsten, hvor eleverne med udgangspunkt i motiver fra deres egne drømme udarbejdede et linoleumstryk.

Praktiske øvelser:
Automattegning
Dadaistisk collage
Linoleumstryk

I forbindelse med forløbet har vi været på en ekskursion til ARoS.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Projekt: MAD!

Eleverne har udarbejdet individuelle projekter under temaet "MAD!"

Fælles problemformulering:
Hvordan kan man skabe et værk, der forholder sig til temaet ”MAD!” i kunst og visuel kultur?

Eleverne blev introduceret til temaet gennem et lærerproduceret PP. Herefter har de været igennem en proces med brainstorm, skitsering, inspirationsværker fra professionelle kunstnere og praktiske undersøgelser og arbejde. Eleverne har med vejledning hver især formuleret en selvstændig problemstilling.

Udleveret materiale:
PP
TAP - kapitel om mad
Skriv om mad som emne i kunsthistorien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer