Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Kühn Laugesen
|
Hold
|
2024 me/ab (1ab me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musical
Forløbet omhandler musicals med fokus på deres kendetegn og historie.
Efter forløbet forventes eleven at kunne genkende aspekter af musicals med fokus på showstoppers, og de forskellige former for musicals der findes nærmere beskrevet: de klassisk amerikanske samlebåndsproduktioner og de alternative traditioner i Europa og Asien. Desuden forskellen på aggregerede og integrerede musicals.
Eleven bør desuden være bekendt med det faktum, at det visuelle ofte begunstiges i forhold til handlingen i musicals og overvejelser over hvilke konsekvenser dette kan have.
Eleven forventes i brede træk at være bekendt med musicallens historie fra teatrets variety shows til musical filmens storhedstid i 1940-50erne.
De forventes at være bekendt med musicalgenrens heteronormative fortællemæssige fundament.
Tekster:
Det Dansende Tapet
”Fjernsyn for dig, der er heteroseksuel: heteronormativ mikrodiskrimination i dansk børne-tv.”
"Hollywood Studio System and Star System in film history: actors then and now" - https://www.youtube.com/watch?v=nM7AH3ZXWFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentarer: Observerende, autoritative
Efter forløbet forventes i være bekendt med de grundlæggende træk ved dokumentargenren.
At kunne genkende og analysere to af de mest almindelige dokumentarformer: den observerende, den deltagende og den autoritative.
At kunne redegøre for forskelle på fakta og fiktion med specielt fokus på autenticitetsmarkører.
Forløbet indeholder værkanalyse og næranalyser af kortere uddrag.
Dorte Granild og Mette Wolfhagen, DOX kap. 2, 3 (18 sider)
Citater:
Nanook of the North
Kidd Life
Bully
Dagbog fra midten
Værkanalyse:
Exit bandeliv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059787",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059787",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059787"
}