Holdet 2023 ol/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Michael Søbygge Pedersen
Hold 2023 ol/a (2a ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det homeriske epos
Titel 2 HERODOT
Titel 3 ØDIPUS af Sofokles
Titel 4 Græsk mytologi - græske guder
Titel 5 Romersk antologi
Titel 6 Arkitektur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det homeriske epos

Pararbejde/ gruppearbejde: Klassen vælger frit hvilke tekster fra "Vers og prosa i antikken", de vil åbne faget op med. Det er en "hands-on" - logik, hvor vi kaster de unge mennesker ud på dybt vand og lærer at "svømme", mens de er i gang med arbejdet. Som Antorini sagde det dengang: "Vi asfalterer, mens vi kører."

Eleverne vælger ud fra deres arbejde selv hvilket pensum, vi skal bruge til eksamen. Hver gruppe har indledningsvist ansvaret for den tekst, som de giver deres klassekammerater for. Vi arbejde induktivt og masserer vores forforståelse.

Vi arbejder med centrale begreber til forståelse af det homeriske epos... herunder hybris og nemesis, kléos, antropomorfe træk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 HERODOT

Sofokles: Ødipus(Garff/Hjortsø)
Herodot: fortællingerne om Kroisos og Polykrates (Hastrup/Hjortsø)

Faglige - Forståelse af Herodots og Sofokles' livssyn med fokus på det enkelte menneskes personlige frihed og ansvar i forhold til skæbnen, herunder de antikke begreber hybris og nemesis. At diskutere forholdet mellem skyld og straf, determinisme og indeterminisme ud fra antikke og moderne problemstillinger. At bearbejde og fortolke tekst og film.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Arkitektur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer