Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Michael Søbygge Pedersen
|
Hold
|
2023 ol/a (2a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det homeriske epos
Pararbejde/ gruppearbejde: Klassen vælger frit hvilke tekster fra "Vers og prosa i antikken", de vil åbne faget op med. Det er en "hands-on" - logik, hvor vi kaster de unge mennesker ud på dybt vand og lærer at "svømme", mens de er i gang med arbejdet. Som Antorini sagde det dengang: "Vi asfalterer, mens vi kører."
Eleverne vælger ud fra deres arbejde selv hvilket pensum, vi skal bruge til eksamen. Hver gruppe har indledningsvist ansvaret for den tekst, som de giver deres klassekammerater for. Vi arbejde induktivt og masserer vores forforståelse.
Vi arbejder med centrale begreber til forståelse af det homeriske epos... herunder hybris og nemesis, kléos, antropomorfe træk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
HERODOT
Sofokles: Ødipus(Garff/Hjortsø)
Herodot: fortællingerne om Kroisos og Polykrates (Hastrup/Hjortsø)
Faglige - Forståelse af Herodots og Sofokles' livssyn med fokus på det enkelte menneskes personlige frihed og ansvar i forhold til skæbnen, herunder de antikke begreber hybris og nemesis. At diskutere forholdet mellem skyld og straf, determinisme og indeterminisme ud fra antikke og moderne problemstillinger. At bearbejde og fortolke tekst og film.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
ØDIPUS af Sofokles
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Græsk mytologi - græske guder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romersk antologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Arkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059790",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059790",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059790"
}