Holdet 2023 re/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anna Kirk Dahl
Hold 2023 re/a (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro (Inuit)
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Religionsarrangement
Titel 6 Konversion og frafald
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro (Inuit)

BESKRIVELSE:

Formålet med forløbet er at introducere til faget og dets metoder. Hvad er religion? Hvordan defineres religion? Hvordan arbejder vi med religion ud fra et religionsfagligt perspektiv?

Eleverne introduceres til den religionsfænomenologiske tilgang til tekstanalyse. De får kendskab til centrale religionsdefinitioner (Durkheim, Frazer, Geertz samt Marx som religionskritiker), og de lærer en række kernebegreber at kende, som både danner baggrund for forståelsen af fænomenet religion, og som skal bruges i løbet af året, når vi arbejder med verdensreligionerne og religionsfaglige emner.

Forløbets røde tråd vil være et lille uddrag af kildetekster fra inuitisk religion. På den måde introduceres de også til en naturreligion.


FAGLIGE MÅL:

At eleverne..
○ får kendskab til, at der findes forskellige religionsdefinitioner
○ kan skelne mellem frelses- og velsignelsesreligioner
○ kan anvende begrebsparrene helligt/profant og kaos/kosmos'
○ kan vurdere om en tekst repræsenterer en indefra- eller udefra-synsvinkel.
○ kan skelne mellem forskellige mytekategorier samt anvende begreber, der knytter sig til myteteorien (herunder "privilegeret talesituation", og "paradigmatisk sand").  
○ kan anvende de forskellige religionsfaglige termer på konkrete, religiøse tekster (med afsæt i inuitisk religion)


MATERIALE:

- Lene Madsen, m.fl.: "Grundbogen til religion C", Systime, ca. 10 sider
○ "Hvad er religion?", s. 16-17  (Citatøvelsen er ikke læst)
○ "Hvordan undersøger man religion?", s. 18-19
○ "Indefra (emic)/udefra (etic)", s. 262
○ "Myte", s. 251-252
○ "Helligt/profant", s. 257

- "Religionsdefinitioner" - Dokument med forskellige religionsdefinitioner (Frazer, Durkheim, Karl Marx og Geertz), udleveret i klassenotesbogen i OneNote, ca. 1 side

- "Facts fra religionsvidenskaben" - En sammenskrivning om velsignelses-/frelsesreligion, naturreligioner, animisme og magi.. Sammenskrivningen er foretaget på baggrund af hovedpointer fra følgende materialer:
○ Hans Jørgen Lundagers artikel "Religionshistorie og aksetid - Om Robert Bellahs udkast til en evolutionær religionshistorie", Religionsvidenskabeligt Tidsskrift 56,  2011
○ Jørgen Podemann Sørensens indledning til "Skriftløse folks religioner", 1988, s. 7-10
○ Definitionen af "naturreligioner" fra Gads religionsleksikon på religion.dk
○ Daniel L. Pals' "Eight Theories of Religion", 2006, s. 18-39

- "Mytekategorier" - Dokument med oversigt over forskellige mytekategorier, herunder kosmogoniske, kosmologiske, teogoniske, antropogoniske og eskatologiske myter, ca. 1 side


POWERPOINTS:

Lærerproduceret PowerPoint, udleveret i klassenotesbogen:
- "Inuitisk religion" (inua, angakok, havkvinden, jæger-samler-samfund, do-ut-des, tabu og restriktioner)


KILDETEKSTER:

- Lasse Brandstrup & Hanne Josephson: "Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens", Gyldendal, 1975, 2. oplag, ca. 6,5 sider
○ Tekst 18: K. Rasmussen: "Kampen mod døde dyrs sjæle" (vi læser tre uddrag af teksten: linje 1-29, linje 61-99 & linje 132-153)
○ Tekst 80: K. Rasmussen: "De første mennesker", s. 122-123
○ Tekst 84: G. Holm: "Solen og månen", s. 125

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

BESKRIVELSE:

Vi arbejder med grundelementerne i kristen tro og praksis og træner religionsfaglig tekstanalyse. Undervejs i forløbet trækker vi tråde tilbage til introforløbet og inddrager myte-teori.


FAGLIGE MÅL:

At eleverne..
- kan redegøre for de grundlæggende forskelle mellem det gamle testamente og det nye, herunder den gamle og den nye pagt.  
- får kendskab til grundelementerne i den kristne tro, herunder syndefaldet, frelse, treenigheden og den mytiske/historiske Jesus.  
- får en forståelse for næstekærlighed i dens forskellige former, herunder biblicistisk etik og situationsetik samt næstekærlighed som en social eller individuel forpligtelse.
- får kendskab til kristendommens grundlæggelse med fokus på den protestantiske kristendom og Paulus/Luther.
- kan redegøre for, hvad der kendetegner den danske folkekirke med fokus på højrefløjen og venstrefløjens teologiske uenigheder (herunder det positive og det negative menneskesyn).
- kan redegøre for folkekirkens højtider og deres betydning (jul, påske og pinse)
- kan sætte kristendommen og dens udfordringer ind i en senmoderne, dansk kontekst med inddragelse af begreber som kulturkristendom og sekularisering.
- kan lave en religionsfaglig tekstanalyse med inddragelse af relevant teori.


TEKSTMATERIALE:

- Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til religion C", Systime, 1. udgave
- Side 53-56: Den historiske og den mytiske Jesus
- Side 60-62: Kristne hovedretninger
- Side 63-65: Religiøs praksis
- Side 70-73: Hvad tror kristne på?
- Side 74-75: Positivt og negativt menneskesyn
- Katrine Haaning & Søren Korshøj Laursen: "Kristendom – Tro og Praksis", Systime 2016, s. 191-196 (om bjergprædikenen)
- Den apostolske trosbekendelse
- Uddrag fra Luthers lille katekismus (hans udlægning af trosbekendelsen)
- Anna Rask Pedersen: "Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste”, kristendom.dk, 6/10-2015
- Marie Louise Poulsen: ”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste”, kristendom.dk, 9/10-2015
- Merete Ørskov: ”Prædiken fra DR Kirken”, 19/10-2008
- Lene Skov Opsahl: "Hvordan bliver man frelst", kristendom.dk, 30/1-2008


UDSENDELSER:

- ”Fem skarpe om Luther”, DRK, 2013
- ”De unge præster”, afsnit 1, DR1, 2016
- "Gudstjeneste i folkekirken", Folkekirkendk på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=_29f_e-ykNE
OBS: Videoen er ikke længere tilgængelig. I kan læse mere om gudstjenesten her: https://www.kristendom.dk/gudstjenester/gudstjenestens-gang
- ”Den 2. dimension: Pinsekirken”, afsnit 5, DRK, 2013
-  "Debat mellem Krarup og Zornig" (kort uddrag) i prgrammet "Deadline", DR2: https://www.youtube.com/watch?v=GYMnhc6JggM


POWERPOINTS:

- Lærerproducerede PowerPoints, udleveret i klassenotesbogen:
- "Kristendom i DK" (Medlemmer af folkekirken, den typiske kirkegænger etc.)
- "De kristne skrifter" (Det gamle og det nye testamente)
- "Paulus" (Hans liv og betydning for kristendommens udvikling)
- "Næstekærlighed (Biblicistisk etik, situationsetik, individuel/social forpligtelse)


BIBELTEKSTER:

- 1 Mos 2, 5-25: Adam og Eva
- 1 Mos 3, 1-20: Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have
- 2 Mos 6, 1-13; 7, 1-7: Påsken i GT
- Mark 11 + 14-16: Påsken i NT
- Matt 5, 21-48: Bjergprædikenen (uddrag)
- Uddrag fra Lukasevangeliet med fokus på den mytiske Jesus – eleverne har arbejde med forskellige uddrag:
○ kapitel 2, vers 41-52
○ kapitel 4, vers 31-37
○ kapitel 5, vers 17-26
○ kapitel 7, vers 36-50
○ kapitel 12, vers 13-21
○ kapitel 12, vers 22-31
○ kapitel 14, vers 15-24
○ kapitel 15, vers 1-10
- Luk 10, 25-37: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
- Rom 5, 12-18: Adam og Kristus
- Gal 5, 1-6: Kristus eller omskærelse
- ApG 2, 1-13: Pinsedagen
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

BESKRIVELSE:

Vi arbejder med den grundlæggende tro og praksis i islam og træner religionsfaglig tekstanalyse. Undervejs i forløbet trækker vi tråde tilbage til introforløbet og inddrager myte- samt ritualteori.


FAGLIGE MÅL:

At eleverne..

- får kendskab til forskellige ritualtyper og kan klassificere ritualerne i islam.
- kan redegøre for Muhammeds liv og betydning for Islam.  
- kan redegøre for islams trosartikler og den religiøse praksis (de fem søjler) med inddragelse af begreberne 'ortodoksi' og 'ortopraksi'.
- kan redegøre for, hvad begrebet sharia dækker over.
- kan skelne mellem sunni- og shia-islam og den historiske baggrund for splittelsen.
- kan analysere og fortolke kildetekster fra henholdsvis koranen og hadith-litteraturen samt redegøre for de grundlæggende kendetegn ved de to teksttyper.
- kan sætte islam ind i en senmoderne, dansk kontekst med inddragelse af bl.a. Hjärpes religionsmodel.


TEKSTMATERIALE:

- Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til religion C", Systime, 1. udgave
- Side 97-103: Religiøs praksis i islam
- Side 108-109: Islamiske forestillinger
- Side 253-256: Ritual
- Mikkel Thrane Lassen (Red.): ”Religioner lever – Grundbog til religion”,  Lindhardt og Ringhof, 2017
- Side 96-99: Islams oprindelse
- Side 112-114: Sharia
- Fannie Pramming: "Fortællingen om den muslimske kvinde skal skrives om", Berlingske, 30/3-2016
- Islams trosbekendelse
- Islamsvar.dk, hvor eleverne har undersøgt forskellige emner i forbindelse med sharia.


UDSENDELSER:

- Britisk kortfilm om Sunni -og Shiaislam (ukendt oprindelse) - Filmen viser to unge mennesker, der mødes tilfældigt på gaden. De indser hurtigt, at de tilhører forskellige retninger indenfor Islam, og der opstår derfor en diskussion om, hvad den sande tro består af. I sidste ende indser de dog, at de har mere tilfælles end først antaget.  
- ”PerkerDansk”, afsnit 7, DR3, 2017


POWERPOINTS / SCREENCASTS:

- Lærerproducerede PowerPoints/screencasts, udleveret i klassenotesbogen:
- "Islams kilder" (PP - Baggrundsviden om Koranen / hadith)
- "Hjärpes model" (SC - lærergennemgang).
- "Sunni vs. Shia" (SC - Den historiske baggrund for splittelsen mellem sunni og shia)
- "Ritualer og ritualanalyse" (PP)


KILDETEKSTER:

Koranen –Med fokus på Allah:
- Sura 1, 1-7
- Sura 2, 225
- Sura 3, 73
- Sura 5, 72-76
- Sura 48, 10
- Sura 57, 4
- Sura 112, 1-4

Koranen – Med fokus på trosartiklerne:
- Sura 2, 136
- Sura 6, 125
- Sura 35, 1
- Sura 56 (Det uafvendelige)
- Sura 82, 1-5
- Sura 112, 1-5

Koranen – Med fokus på sharia
- Sura 24, 31 (om tildækning)
- Sura 33, 59 (om tildækning)
- Sura 4, 43 (om fornøjelser)
- Sura 5, 90-91 (om fornøjelser)

Hadith-tekster:
- Hadith om profetens natterejse, al-Bukhari
- Hadith om den første åbenbaring, al-Bukhari
- Hadith om tildækning, Abu Dawud
- Hadith om fornøjelser, al-Bukhari

Eksempel på eksamenstekst:
- Sura 2, 35-48 (Koen)
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

BESKRIVELSE:

Forløbet er problemorienteret med afsæt i følgende problemformulering, som eleverne skal forsøge at besvare:
"Er buddhisme populær i Danmark og i så fald, hvorfor?"

STEP 1: Er buddhismen populær i DK?
STEP 2: Hvad er buddhisme?
STEP 3: Hvad kendetegner det senmoderne samfund?
STEP 4: Hvordan passer buddhismen til det senmoderne samfund?

Under step 2 arbejdes der med grundelementer i buddhistisk tro og praksis, herunder de tre juveler: Buddha, dharma (de fire ædle sandheder) og sangha. Der er særligt fokus på Buddha og dharma.


FAGLIGE MÅL:

At eleverne..
- kan redegøre for tro og praksis i buddhismen samt anvende de begreber/termer, der knytter sig hertil - herunder at de kan udfolde og forklare samsarahjulet.
- kan anvende deres viden i en analyse af historiske og nutidige tekster, der omhandler buddhismen.
- kan redegøre for, hvad der kendetegner det senmoderne samfund
- kan redegøre for, hvordan vi i Danmark ser på religion med inddragelse af begreber som kulturkristendom, pluralisme, synkretisme, sekularisering og genfortryllelse.
- kan diskutere, hvorfor buddhismen (/elementer fra buddhismen) er blevet så populær i det senmoderne samfund.


TEKSTMATERIALE

- Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til religion C", Systime, 1. udgave
○ s. 148-149: Buddhismens historiske udvikling
○ s. 150-152: Religiøs praksis i buddhismen
○ s. 156-157: Buddhistiske forestillinger
- Jørn Borup: "Buddhalegenden", forlaget Univers
- Jørn Borup: "Religionerne ligger under for individualisering", religion.dk, 6/6-2011
- Charlotte Rørth: "Det troede du ikke: 80% af danskerne har behov for det åndelige", pov.international, 12/3-2023
- Marcus Aggersbjerg: "Fed, fed lykke til alle", Samvirke, maj 2004
- Trine Birk: "Morten blev buddhist som 21-årig: Før var jeg hurtig til at skyde skylden på andre", dr.dk, 17/3-2019


UDSENDELSER:

- "Anne på Herrens Mark; Buddhisme", TV2 Kosmopol, 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM&t=245s
- "Den anden dimension (6:8)", DR2, 2013


POWERPOINTS / SCREENCASTS:

- Lærerproducerede PowerPoints/screencasts, udleveret i klassenotesbogen:
- Visualisering af Ninian Smarts syv dimensioner
- "Introduktion til buddhismen" (PP - De tre juveler og de tre retninger)
- "Dharma" (PP - Introduktion til de fire ædle sandheder)
- "Samsarahjulet", printet til eleverne i A3
- Klasse-padlet, der kobler buddhismen til det senmoderne samfund


KILDETEKSTER:

- "Tekst 6: Buddhistisk helligtekst" i; Lene Højholt: "Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme" Systime, 2000
- "Citat 5: Karma" i; Geshe Pema Samten: "De 6 paramitaer", Phendeling tryk, 2009, s. 26-27
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Religionsarrangement

BESKRIVELSE
Fælles religionsarrangement for alle Rel C-elever.

Arrangementet forløb over en formiddag, hvor 9 forskellige 'religioner' var repræsenteret. Under arrangementet skulle eleverne forbi 4-5 samtalecaféer, hvor de skulle indgå i en samtale med de besøgende. Eleverne havde forberedt spørgsmål på forhånd.

Følgende 'religioner' var repræsenteret:
- Spiritistisk trossamfund
- Folkekirken
- KFS
- Islam
- Asetro
- Scientology
- Humanistisk samfund
- Jehovas Vidner
- Buddhisme
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Konversion og frafald


BESKRIVELSE:

Forløbet er kørt som et projektarbejde, hvor eleverne selv har udformet en problemformulering bestående af en oneliner og tre underordnede spørgsmål: et redegørende, et analyserende og et vurderende/diskuterende. Eleverne har researchet og valgt en case efter eget ønske. Sidst I forløbet har alle grupper fremlagt deres
projekt og givet feedback til to andre grupper.


FAGLIGE MÅL:

At eleverne..
- får kendskab til relevante fagtermer og teorier, der kan anvendes i forbindelse med enten frafald eller konversion. Vi har været omkring følgende: Deprivation, selvsegregation, Rambos konversionsmodel, kirke - sekt - denomination - kult (Weber / McGuire) samt Beckfords minoritetsgrupper og -aktører
- kan udforme en problemformulering indenfor religionsfaget, der rammer alle taksonomiske niveauer.
- kan lave en grundig analyse af selvvalgt tekst- eller filmmateriale med afsæt i faglige termer og teorier fra faget.
- kan perspektivere til andre forløb/religioner, som vi har arbejdet med i løbet af året.


TEKSTMATERIALE

- Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen: "Kristendom – tro og praksis", Systime 2016, s. 274-276, 279, 281-283
- Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: "Begrebsnøglen til religion - teori og metode", Systime (onlineversion)
- Lene Madsen m.fl.: "Grundbogen til Religion C", Systime, 2012, s. 264


POWERPOINTS / SCREENCASTS:

- Lærerproduceret PowerPoint, udleveret i klassenotesbogen:
- "Konversion og frafald" (Introduktion til de forskellige teorier, beskrevet under "Faglige mål").


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer