Holdet 2024 sa/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Morten Bech
Hold 2024 sa/d (1d sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danske unges skærmbrug (Fra grundforløb)
Titel 2 Dansk Politik
Titel 3 Velfærdsstatens økonomi
Titel 4 Integration

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danske unges skærmbrug (Fra grundforløb)

Danske unges skærmbrug (Fra grundforløb)

Problemstilling: Hvorvidt er danske unges skærmbrug et samfundsproblem?

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske ideologier
- ligestilling mellem kønnene
- markedet
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Materiale
Peter Brøndum - Thor Banke Hansen: Luk Samfundet op - 3 udg. (Grøn), Columbus; sider: 13-20, 30-44, 53-62, 74-77, 108-115, 174-179


Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk Politik

Problemstilling: Hvorvidt er der en tillidskrise til det politiske system i Danmark?

Faglige mål:
̶  anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶  undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶  formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶  formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶  formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶  argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
̶  politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶  politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶  politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Velfærdsstatens økonomi

Problemstilling: Hvorvidt er principperne i den universelle velfærdsstat under pres?

Faglige mål:
̶  anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶  anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶  undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶  formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶  formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶  argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig

Kernestof:
̶  velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶  det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Integration

Problemstilling: Hvorvidt er integration en udfordring for det danske samfund?

Faglige mål:
̶  anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶  undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶  formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶  argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
̶  identitetsdannelse og socialisering
̶  sociale og kulturelle forskelle


Materiale:
Ærkedanske Perkerdansker
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=178
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=177
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157


Luk samfundet op
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer