Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Morten Bech
|
Hold
|
2024 sa/d (1d sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danske unges skærmbrug (Fra grundforløb)
Danske unges skærmbrug (Fra grundforløb)
Problemstilling: Hvorvidt er danske unges skærmbrug et samfundsproblem?
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske ideologier
- ligestilling mellem kønnene
- markedet
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Materiale
Peter Brøndum - Thor Banke Hansen: Luk Samfundet op - 3 udg. (Grøn), Columbus; sider: 13-20, 30-44, 53-62, 74-77, 108-115, 174-179
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk Politik
Problemstilling: Hvorvidt er der en tillidskrise til det politiske system i Danmark?
Faglige mål:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Velfærdsstatens økonomi
Problemstilling: Hvorvidt er principperne i den universelle velfærdsstat under pres?
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig
Kernestof:
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Integration
Problemstilling: Hvorvidt er integration en udfordring for det danske samfund?
Faglige mål:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle
Materiale:
Ærkedanske Perkerdansker
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=178
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=177
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
https://ærkedanskerperkerdansker.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
Luk samfundet op
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059792",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059792",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059792"
}