Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Lars Bjørn
|
Hold
|
2024 bi/c (1c bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler
Forløbet er for det meste en repetition af delemner, der er arbejdet med i nv.
Opbygning af prokaryote og eukaryote celler
Cellens organeller og deres funktion
Cellens transportmekanismer - passiv, aktiv transport og osmose
Elevøvelser:
Mikroskopi af celler
Osmoseforsøg (lavet i nv).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Krop og træning
Motionsvaner
Blokredsløbet og lungernes opbygning
Hjertets opbygning og funktion
Kroppens blodkarnet
Hjertets arbejde (puls, minutvolumen, slagvolumen, blodtryk)
Kondition og anaerobt arbejde
Øvelser:
Undersøgelse af svinehjerte
Måling af blodtryk i hvile og under påvirkning
I nv undervisningen har eleverne arbejdet med energibalance og opbygningen af de energigivende næringsstoffer (kulhydrat, proteiner og fedtstoffer) som indgår som kernestof i biologi c. Det drejer sig om s. 75-85 + 99-100 i Biologi i udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af hjerte og blodtryk
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gener og genteknologi
Kromosomer (autosomer og kønskromosomer)
DNA og gener, herunder opbygning af DNA
Cellens livscyklus, herunder mitose
DNA replikation
Proteinsyntese
Enzymers opbygning og funktion (fra nv)
Nedarvningsmønstre af monogene egenskaber (autosomale og kønsbundne)
Krydsningsskemaer og analyse af stamtavler
Kromosommutationer
Genmutationer
Forløbet indeholder en række forsøg:
Isolering af DNA fra løg
Bestem din egne genetiske profil
Mikroskopi af løgrodceller (mitosens faser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18,62 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flerfagligt forløb med idræt
Hvad skal der til for af blive en god udholdenhedsatlet?
Muskelopbygning og muskelarbejde
ATP opbygning og brug i muskler
Biologis metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diffusion og cellestørrelse
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Menneskets forplantning
Hormoner
Kønshormonregulering hos mænd og kvinder
Kønsorganernes opbygning og funktion hos mænd og kvinder
Sædcelleproduktion
Kvindens menstruationscyklus
Præventionsformer
Kønssygdomme
Barnløshed og kunstig befrugtning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af celledeling
|
20-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
En verden af mikroorganismer
Mikroorganismer og deres funktion
Mikroorganismers vækst
Vækstfaktorer
Virus
Eksperimentelt arbejde:
Gæringsforsøg
Kimnedfald
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution
Darwins evolutionsteori
Naturlig selektion
Artsdannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Åen som økosystem
Forløbet dækker økologi med vandløbet som eksempel på et økosystem.
Økosystemets struktur: Abiotiske og biotiske faktorer, konkurrence
Producenter og konsumenter
Fødekæder og fødenet
Fotosyntese
Respiration
Det naturlige vandløb
Eksempler på vanddyrenes tilpasning til fx iltforhold.
Bestemmelse af vandløbskvaliteten
Det forurenede vandløb
Eksperimentelt arbejde:
I nv er der lavet forsøg med fotosyntese og respiration (vandpest, danskvand og btb-indikatorfarve).
Vi har undersøgt dyrelivet i Vejen å og set på plantevækst og nogle abiotiske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandløbsundersøgelse
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensforberedelse
Dette forløb er til repetition af de dele af undervisningen som eleverne vælger at fokusere på.
Det er fx forsøg lavet i nv som indgår i biologi.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave #4
|
22-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059830",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059830",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059830"
}