Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Kühn Laugesen
|
Hold
|
2024 me/cd (1cd me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Gysere
Eleven forventes at være bekendt med de to undergenrer indenfor gys fra Rikke Schubarts I lyst og død: det dæmoniske og psykologiske gys.
Typiske gyservirkemidler som de fremgår af kompendiet. Desuden begreberne 1. suspense / surprise, 2. gyserhistorie med fokus på tysk ekspressionisme og 3. den klassiske versus den moderne gyser (vi har set uddrag i forb. me den klassiske og moderne gyser fra Zombi 2, Demoni, og Tarantula).
Vores fortolkninger har lænet sig op ad psykoanalysen, specifikt med fokus på hvordan man nogle gange kan se Freud personlighedsmodul (ægget) gengivet fysisk i etager i film (ned i kælderen f.eks.), desuden har vi talt om Elektra og Ødipuskomplekser.
Vi har set uddrag fra en række gysere (Werewolf in London, The Loved Ones, Nosferatu, ) og set Sleepaway Camp, The Brood og The Prophecy og arbejdet med filmanalyse.
Uddrag:
Zombi 2 (1979), Demoni (1985), Tarantula (1955), The Loved Ones (2009), Werewolf in London (1981), Misery (1990), The Babadook (2014), Nosferatu (1922), Faust: Eine Deutsche Volksage (1926)
Film:
The Brood (1979), The Prophecy (1979), Sleepaway Camp (1983)
Tekster:
Kompendie baseret delvist på Rikke Schubarts I Lyst og Død af Henrik Rytter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentarer: Observerende, autoritative
Efter forløbet forventes i være bekendt med de grundlæggende træk ved dokumentargenren.
At kunne genkende og analysere to af de mest almindelige dokumentarformer: den observerende, den deltagende og den autoritative.
At kunne redegøre for forskelle på fakta og fiktion med specielt fokus på autenticitetsmarkører.
Forløbet indeholder værkanalyse og næranalyser af kortere uddrag.
Dorte Granild og Mette Wolfhagen, DOX kap. 2, 3 (18 sider)
Citater:
Nanook of the North
Kidd Life
Bully
Dagbog fra midten
Værkanalyse:
Exit bandeliv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059851",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059851",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059851"
}