Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Anette Johansen, Jacob Thomassen, Karim Azizi
|
Hold
|
2023 nf/v (2v nf-bi, 2v nf-ge, 2v nf-ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er naturen bygget af? (kemi)
Under emner:
Atomers opbygning
Det periodiske system
Inddeling af stoffer herunder homogene og heterogene blandinger.
Ædelgasreglen
Opbygning og navngivning af ionforbindelser
Opskrivning af formler for ionforbindelser
Ionforbindelsers opløselighed
Afstemning af reaktionsskemaer
Fældningsreaktioner
Forsøg:
Byg molekylmodeller
Rense urent kaliumnitrat ved omkrystallisation
Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad er naturen bygget af? (Biologi)
Celler, DNAs opbygning og funktion, klassisk genetik
Eksperimenter:
Diffusion og cellestørrelse
Mikroskopi af celler
Stamtavler - monogene egenskaber
Isolering af DNA fra løg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad jorden består af Plade tektonik og Vulkanisme
Jordens udvikling og forudsætninger for liv, geologisk tidsskala, aldersbestemmelse, Wegeners teori, den pladetektoniske model, pladegrænser - konstruktive, destruktive og bevarende, konvektionsstrømme, hotspot, jordskælv - P-, S- og L bølger, Richter skala, seismogram, vulkaner, vulkantyper, vulkanudbruddet, varsling af jordskælv og vulkanudbrud, tsunamier og deres konsekvenser, geologisk kredsløb
Øvelser:
Densitetsbestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Geo: Densitet bestemmelse
|
27-09-2024
|
Pladetektonik og Vulkanisme
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvor kommer energien fra? (Biologi)
Fotosyntese og respiration
Eksperiment:
Fotosyntese, respiration og kulstofkredsløb
Forsøg med enzymet katalase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvor kommer energien fra? (kemi)
Underemner:
Organiske stoffer og deres bindingsforhold – herunder ædelgasreglen og elektronparbindinger
Molekylers opbygning herunder molekyleformler og strukturformler
Opbygning og navngivning af carbonhydrider med fokus på alkaner
Opbygning af alkoholer
Egenskaber for alkaner og alkoholer – opløselighed og forbrændingsreaktioner
Mængdeberegning – densitet, masse, stofmængde, molar masse, ækvivalente mængder og udbytteprocent
Bioethanol som CO2-neutralt brændsel
Destillation
Forsøg:
Øvelser med densitet
Alkoholgæring og bestemmelse af ethanol-indholdet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Energi (geo)
Hvorfor er anvendelsen af fossile energikilder ikke et bæredygtigt forbrug?
Hvordan kan et land både være klimaneutralt og opretholde forsyningssikkerheden?
Hvorfor er gas og olie en begrænset ressource?
Hvilken betydning får solenergi for den danske og globale energiproduktion?
Hvorfor er det problematisk at producere energi fra vandkraftværker?
Hvordan kan vi producere mere vindenergi i Danmark?
Hvorfor ønsker vi at anvende geotermisk energi i Danmark, når vi producerer energi fra vind og sol?
Hvorfor er det problematisk at anvende biomasse i form af træ til energiproduktionen?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
afl. Energi geo
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kan det gode liv måles (Biologi)
Energigivende næringsstoffer, fordøjelsessystem, hjerte, kredsløb og lunger, Hjerte- karsygdomme, fedme, diabetes, genteknologi (gensplejsning, elektroforese, PCR)
Eksperimenter:
Metoder til måling af fedtprocent
Måling af blodtryk
Gensplejsning af en bakterie
Forsøg med osmose
Dissektion af svinehjerte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Produktion, naturgrundlag og befolkning (geo)
Menneskets afhængighed af naturen har ændret sig. Ændringerne har betydet udvikling af ny teknologi og anderledes organisering af produktionen af varer. Mennesket kunne nu selv producere fødevarer fx ved at dyrke korn og holde husdyr. Produktionen var lavteknologisk.
Fødevareproduktionen blev sikret ved nøje at overvåge naturens skift over året. Herved blev landbrugssystemerne tilpasset naturgrundlaget.
Med introduktionen af landbrug blev fødevareforsyningen mere ensartet og stabil.
Den teknologiske udvikling kom til udtryk i brugen af kunstvanding og forbedring af de bestående dyrkningssystemer.
Landbrugets teknologiske udvikling er fortsat helt op til vore dage. Udviklingen af teknologi kulminerede i løbet af 1700- tallet, med den industrielle revolution.
Den teknologiske udvikling har resulteret i metoder der muliggør en mere effektiv udnyttelse af naturgrundlaget. Denne udvikling kan dog være risikabel, fordi naturgrundlaget forandres. En kraftig udnyttelse kan medføre, at naturgrundlaget slides ned.
Mønstrene og forskellene inden for produktion og teknologi samt befolkningssundhed og udvikling bliver gennemgået i dette kapitel og bliver sat i forhold til naturgrundlaget på forskellige lokaliteter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kan det gode liv måles? (kemi)
Underemner:
Opbygning af kostens energigivende næringsstoffer
Særligt fokus på triglycerider herunder (mættede og umættede fedtsyrer, omegafedtsyrer, opbygningens betydning for om fedtstoffet er fast eller flydende)
Homogene og heterogene blandinger
Emulgatorer og emulsioner – hvorfor kan fedt og vand ikke blandes?
Polære og upolære stoffer
Opbygning af fedtstoffer - eksempel på et organisk molekyle
Fedtstoffers egenskaber her under blandbarhed, polaritet og smeltepunkt
Forsøg:
To øvelser med fedtstoffer
Ens opløser ens
Alkoholers blandbarhed med vand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Er der mad nok til alle? (Biologi)
Landbrugsproduktion, energikredsløb, C's kredsløb, Planters næringsstofbehov, N´s kredsløb, åen som økosystem, dyrs tilpasning, vandløbsforurening.
Eksperimenter:
Undersøgelse af Vejen Å med makro-index-metoden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Er der mad nok til alle? (kemi)
Underemner
Plantenæringsstoffer
Ionforbindelsers opbygning og opløselighed
Udvaskning af næringsstoffer fra jorden
Stofmængdekoncentration
Masseprocent
Kort om kemiske egenskaber for syre og baser samt syre-base reaktioner
Korresponderende syre-base par
Opløsningers surhedsgrad, pH-skalaen og måling af pH-værdien
Forsøg:
Sodavand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Klima og Vejr (geo)
Vi skal arbejde med temperatur, tryk, nedbør og vind på et givent tidspunkt og sted på Jordens overflade. Med begrebet klima beskriver og forklarer vi disse forhold for Jorden og dens atmosfære som helhed og over længere tid.
Klima og vejr lærer os om Solens indstråling som drivkraft i dannelsen af forskelle i temperaturer og atmosfærisk tryk og cirkulationen og hvordan disse forskelle skaber forskelle i vind og nedbør og dermed livsvilkår for os på jorden. Den lærer også om Jorden bevægelse omkring solen og skabelse af forskellige klima i forskellige zoner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opmåling af fugtighed
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059866",
"T": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059866",
"H": "/lectio/186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73852059866"
}