Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Tine Smidt Lützen
Hold 2022 SP/1 (1gf SP1, 1g SP1, 2g SP1, 3g SP1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet
Titel 2 Begynderforløb
Titel 3 Repetition
Titel 4 Jóvenes en el mundo hispanohablante
Titel 5 Fiestas
Titel 6 Los papeles de género en España
Titel 7 Latino América - Cuba
Titel 8 Guerra en España
Titel 9 Arte en el mundo hispano
Titel 10 Jóvenes en el mundo hispanohablante - EKSAMEN
Titel 11 Fiestas y la muerte
Titel 12 Frida Kahlo vida, arte e inspiración
Titel 13 <Grammatik og skriveforløb
Titel 14 América Latina - EKSAMEN
Titel 15 la historia en España de hoy - Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet

Vi arbejder med begyndersystemet Tapas online, som består af en i-bog. I får også adgang til en supplerende grammatik som i-bog.  Hele det første år vil vi bruge samme i-bog dog suppleret med øvrige øvelser senere hen og andet selvfølgelig.
I grundforløbet arbejder vi med de første kapitler, hvor I kommer til at lære grundlæggende præsentation samt regelmæssig bøjning af verber i præsens samt hvordan substantiver fungerer og om artiklernes bøjning. Endelig introduceres I også til grundlæggende ordforråd m.m.  Vi vil også mødes med det andet spanskhold og laver fælles aktiviteter og får besøg af elever fra 3.g., som har spansk m.m.
Af hjælpemidler anbefaler vi, at I bruger Ordbogen.com, som I får licens til på skolen. Desuden kan I også bruge verbix verbebøjer senere hen, hvis nødvendigt. Desuden arbejder vi med quizlet.com, hvor vi lægger lister med ord op, som I kan træne her online.

Kernestof:
Tapas online

Øvrige materialer:
Quizlet.com
Ordbogen.com
Verbix.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynderforløb

Vi arbejder videre på grundforløbets introduktion til det spanske sprog, kultur og samfundsforhold i de spansktalende områder.
Vi arbejder med udgangspunkt i de vigtigste ordklassers morfologi: substantiver, artikler, verber og adjektiver. Herudover arbejdes med ordforråd og sproglige vendinger, så eleverne bliver i stand til at føre små dialoger.

Kernestoffet hentes fra:
Viva la Vida
Tapas Online
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 70 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Repetition

Hola,
Vi starter 2.g. med at repetere de vigtigste ordklassers bøjninger samt arbejde med mundtlige øvelser samt træne skriftlighed. Vi tager bl.a. udgangspunkt i jeres sidste aflevering i 2.g.


Kernestof:
Dreaming Spanish


Supplerende materiale:
Min Læring
La Amarilla - spansk grammatik af Anny Holmgaard
Gyldendals Røde ordbøger
grammatiske oversigter
quizlet.com
sproget.dk
rae.es
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jóvenes en el mundo hispanohablante

Vi arbejder med I-bogen Un Mes en Malaga, som repeterer den vigtigste grammatik og tilføjer ny samt styrker ordforråd herunder specifiktordforråd omkring hverdagssituationer. Udgangspunktet for bogen er en ung piges erfaringer under en måneds sprogskoleophold i Malaga. Der arbejdes også med billedbeskrivelse og de skriftlige eksamensgenre introduceres også.

Grammatisk fokus:
Verbernes regelmæssige og uregelmæssige bøjninger i præsens
udvidet nutid
nærfremtid og perfektum
bøjning og brug af 'tener'
refleksive verber
ser/estar/hay
nationalitetsadjektiver og landene
possessive pronominer
dativstyrende verber
gradbøjning af adjektiver
muy og mucho


Kernestof:
Un mes en Málaga, i-bog kapitlerne 1-6.

Supplerende materiale:


Læste sider: 30 (lektioner)

Hjælpemidler:
Min Læring
La Amarilla - spansk grammatik af Anny Holmgaard
Gyldendals Røde ordbøger
grammatiske oversigter
quizlet.com
sproget.dk
rae.es
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fiestas

I dette forløb der fortsættes i 3.g., arbejdes med Dia de los Muertos og med fascinationen for la Muerte, som udtrykkes gennem tyrefægtning smt fiestas hvor man løber efter tyre i gaderne. De to forskellige tilgange til døden viser forskellige aspekter af spansksprogede kulturers forhold til Døden.
I 2.g. arbejdes der primært med billedbeskrivelse samt specifikt lytteforståelse gennem en diktogloss og desuden forskellige grammatiske emner, som knytter sig til billedbeskrivelse herunder ser/edtsr/hay, adjektiver og kongruens samt perfektum og udvidet nutid herunder placering af objektspronominer.

Kernestof
Videoer
https://rockalingua.com/videos/day-dead?fbclid=IwAR1CbDPU63hoCjhAk3zqFack5twZ8RmbCgUml3uYODg-L6_SX9EJLNCuSCg


Baggrund:
https://natmus.dk/historisk-viden/verden/syd-og-mellemamerika/de-doedes-dag/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Los papeles de género en España

Som en del af SP-Eng studieretningens SRO om køn i spanske film, arbejder vi med forløbet om kønsroller i Spanien. Vi kigger specifikt på historiske beretninger om kønsroller fra Franco-tiden, såvel som kulturelle produkter, som viser eksempler på kønsroller før og efter transitionen i Spanien. Endelig ser vil filmen Volver af Pedro Almodóvar med fokus på kønsroller og italesættelse af køn. Arbejdsformerne består både af klasseundervisning, pararbejde, men også af gruppefremlæggelse af sekundært baggrundsmateriale.
Grammatiske fokus er datiderne og objektspronominer.


Materiale:

Tekst:
La Buena Esposa

Sange:
Alaska - A Quién le importa?
Mecano: Hoy no me puedo levantar

Pedro Almodóvar: Volver 2006

Sekundær materiale:
Blomsten i den katolske ungdom sprang ud.
Spanien har førertrøjen på i Europa
Et splittet Spanien
La movida madrileña (Sin Prisa, pero sin pausa)
Kvinder på randen
Temaer i Almodovars film
Crimen og Castigo i Almodóvars film Volver
Opgaver til 'Volver'

Hjælpemidler:
Ordbogen.com
Verbix.com
sproget.dk
Minlæring.dk
Uno, dos, tres
Grammatikken La Amarilla


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Latino América - Cuba

Vi starter et forløb om Latinamerika, som vi fortsætter i 3.g. I 2.g. sætter vi fokus på Cuba som et landestudie.
Udover at I får en generel introduktion til landet og dets historie og nuværende situation, skal I også arbejde med at lave kreative produkter herunder en turistbrochure og et gruppearbejde, hvor I designer en rejse til Latinamerika.
Sprogligt arbejdes med adjektivers gradbøjning, datiderne, passiv-former på spansk og dialoger samt præsentationer herunder også skriftlig formidling.

Kernestof:

Film
Soy Cubana
Havana Blues

Hjælpemidler
Unmesenmalaga.dk
La Amarilla - grammatik
Minlæring
ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Guerra en España

Vi undersøger, hvordan den spanske borgerkrig 1936-39 stadig sætter sine spor i det spanske samfund. Omdrejningspunktet i forløbet er FS8-forløbet med historie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Arte en el mundo hispano

Vi undersøger forskellige kunstnere i den spansktalende verden bl.a. den mexicanske malerinde Frida Kahlo og Pablo Picasso. Kendetegnende for dem er, at de begge er udøvende kunstnere i mellemkrigstiden, og at de begge markerer sig politisk til fordel for den republikanske side.
Centralt er også et besøg på Statens Museum for Kunst, hvor vi finder forskellige spanske malerier af bl.a. Picasso og laver billedbeskrivelser af dem.
Forløbet afslutter året og der er særligt fokus på skrivning.  


Kernestof:
Malerier på Statens Museum for Kunst bl.a. af Picasso
Malerier af Frida Kahlo
Las Dos Fridas, 1939, Frida Kahlo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Jóvenes en el mundo hispanohablante - EKSAMEN

I forløbet arbejder vi med centrale forhold som karakteriserer unges livsvilkår i Spanien og perspektiverer til Latinamerika nærmere bestemt Argentina. Det er nemlig to lande, som er præget af stor ungdomsarbejdsløshed og med stor emigration af unge. Bl.a. til Danmark. Forløbet kredser om emnerne uddannelse, arbejdsløshed og migration.

På det sproglige plan arbejder vi med at øve præsentationer og gode sætningskonstruktioner til dialoger. Vi har desuden trænet emnekort til brug ved præsentationer inkl. til eksamen.
Vi har repeteret dativ-styrende verber, datiderne og spørgsmål og svar.  
I forhold til de skriftlige kompetencer arbejder vi med genafleveringer og delprøve 1.

Kernestof

”Alba de 19 años” fra ’España mañana’ af Kasper Kloch og Martin Tønner, Systime 2021

”Manuel un jóven malagueño” kap. 4. i Unmesenmalaga.com: (repetion af 2. g.)

Mariángeles de Buenos Aires, Identidad Contrastada, af Mikkelsen og Riismøller. Gyldendal 2019


Video/film:
De første 31 sekunder af reportagen om ungdomsarbejdsløshed i Spanien:

https://www.rtve.es/play/videos/comando-actualidad/desempleo-retorno-casa-padres-jovenes-mercado-laboral-juvenil/6104735/

Una Vez Más por Guillermo Rojas, 2019


Hjælpemidler:

Uno, dos, Tres. Eksamen i spansk på A- og B-niveau. En håndbog. af Tine Brandt. Gyldendal 2018

Ordbogen.com
Verbix spansk verbebøjer
Minlæring
Quizlet.com

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Fiestas y la muerte

I dette forløb arbejdes med forskellige fiestas/traditioner i den spansktalende verden, som relaterer sig til 'la muerte'.  Vi arbejder både i 2.g. og 3.g. i fællesskab med 'Día de Muertos'. Det er altså den gennemgående tradition for forløbet.

I 3.g. arbejdes med et kreativt gruppeprojekt. Hver gruppe præsenterer en video, som præsenterer en specifik tradition/fiesta, som forholder sig til døden.
Det kan bl.a. være hanekamp i Latinamerika, tyrefægtning og/eller at løbe med tyre i gaderne (correr con toros ex. San Fermín i Pamplona).  

I 2.g. arbejdes der primært med billedbeskrivelse og forskellige grammatiske emner, som knytter sig til billedbeskrivelse herunder ser/estar/hay, adjektiver og kongruens.

I 3. g. introduceres konjunktiv også brugt til at lave høflig og benægtet imperativ. Fokus er herudover spontant spansk præsentation og dialog gennem videoproduktion. Desuden arbejdes med skriftlighed gennem fællesskrivning i timerne (i par) og delprøve 1 og verbalperifraser trænes.

Kernestof
Beskrivelse Día de Muertos (fra Nationalmuseets hjemmeside) - vedhæftet
Digt af Jaime Sabines fra introduktion til *Hace Rato que la Muerte me Piensa' red. Claudia Cohen Añorve 2023. - vedhæftet


Selvvalgt materiale om una fiesta/tradición

Videoer/film
Coco, 2017 af Lee Unkrich, Adrian Molina. Disney.

Video om 'Dia de Muertos' https://www.youtube.com/watch?v=C3RhyHHWWCE

Animation om Día de Muertos: F. Se den lille animation: **Award Winning** CGI 3D Animated Short Film: "Dia De Los Muertos" - by Team Whoo Kazoo | TheCGBros - YouTube ,


Baggrund:

https://natmus.dk/historisk-viden/verden/syd-og-mellemamerika/de-doedes-dag/

Baggrundstekst om Fiestas en España fra: España en la Calle, Kasper Kloch og Martin Tønner 2019 kap.5.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Frida Kahlo vida, arte e inspiración

Vi laver et portræt af Mexicos store kvindelige kunstner Frida Kahlo. Hun er siden sin død i 1954 blevet brugt af feministiske bevægelser som et ikon for en stærk kvinde der kæmpede for at være 'den hun var', kæmpede mod sygdom, utroskab og kvindelige kropsidealer.
Vi læser om hendes liv og kunst og analyserer et par malerier samt læser et brudstykke af hendes dagbog.
Vi fortsætter forløbet i 3.g.

Fokus i 2.g. ligger på billedbeskrivelse og ordforrådstræning samt at give en kort introduktion til Mexico.
I 3. g. ligger fokus i højere grad på mere grundigere billedanalyser samt fokus på hendes kunst, inspiration i de oprindelige kulturer og betydning for eftertiden.

Kernestof:

Malerierne Las Dos Fridas og Frida y Diego
Uddrag fra Frida Kahlos Dagbog s. 234- 235: Diego, s.245 -46:
Frida y el surrealismo (egne noter inkl. citater fra Frida omkring surrealismo)

Baggrundsmateriale:
introduktiontekst fra  bogen Frida og Diego s. 19-28.

Hjælpemidler:
Tag Tyren ved Hornene - spansk grammatik af Birgit Tengberg. Tengberg Media. 2010
La Amarilla - gramática
Ordbogen.com, ABC ordbogen
Verbix spansk verbebøjer
Minlæring.com
quizlet.com

Sider/lektioner: 27 (2. g. og 3.g.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 <Grammatik og skriveforløb

Gennem læsning og grammatikfokus forbereder vi terminsprøven.

Grammatisk fokus:
'at blive'
passiv og tilstandspassiv
Verbalperifraser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 América Latina - EKSAMEN

Vi arbejder bredt med Latinamerika både i et historisk perspektiv men også med fokus på nutiden. Det sker gennem analyse af et eksempel på "la Nueva Canción": Calle13's sang "Latino América" som repræsentant for 'latinoamericanismo'. Endelig fokuserer vi specifikt på Cuba, som vi læser om og ser film fra.

Sprogligt arbejdes med mundtlige præsentationer, billedanalyser og de skriftlige genre.
Grammatiske fokus er primært konjunktiv og repetition af grammatiske emner som bl.a. datiderne og pronominer.  

Kernestof

Tekst
Introducción a Latino América s. 34-39. ”Sin Prisa pero sin Pausa”. Af Inge Margrethe Clausen. Systime 2016
Calle 13: Latino América s. 40-43 i ”Sin Prisa pero sin Pausa”. Af Inge Margrethe Clausen. Systime 2016

Personajes de la crisis económica. "Cuba en Cambio". Gyldendal.


Film:
Himlen over Havana


Sang:
Latino América por 'Calle 13'


Sekundært materiale:
oplæg af universitetsstuderende om la nueva canción med eksempler Mercedes Sosa og Bad Bunny.

Hjælpemidler:
ordbogen.com
minlæring
Tag Tyren ved hornene
uno, dos, tres
verbix - spansk verbebøjer
quizlet.com

Sider: 30 lektioner (lektioner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 la historia en España de hoy - Eksamen

Forløbet fokuserer på hvordan Spaniens fortid som diktatur (1939-1975) i kølvandet på en blodig borgerkrig (1936-39) stadig spiller en stor rolle i Spanien. Mange spaniere kæmper med at finde en måde at leve med historien. Vi bygger således videre på FS8 i 2.g. om den erindringshistoriske brug af den spanske borgerkrig, men udvider fokus til også inddrage perioden som diktatur og fremfor alt undersøges, hvordan Spanien lever med fortiden i dag.

Sprogligt fokus er primært præsentationer, dialoger og lytteforståelse samt skriftlig aflevering inkl. delprøve 1. Grammatisk fokus på konditionalis og verbalperifraser. Vi repeterer datiderne samt konjunktiv samt dativstyrende verber og objektspronominer.
Endelig repeterer vi også og forbereder eksamener inkl. prøveeksamen.



Kernestof

tekst:
Franco, el dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte fra: España en la Calle af Kasper Kloch, Gyldendal 2019

'Más que rencor sentimos rabia', artikel. BBC Mundo, Madrid. 2005

Film:
La Lengua de las mariposas

Supplerende materiale
Introduktion: Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien. España en la Calle, Kasper Kloch, Gyldendal 2019.
Det brogede Spanien, kap. 1
FS8 2.g. (fællesforløb mellem historie og spansk: Den spanske borgerkrig i et erindringhistorisk perspektiv) En analyse af hvordan den spanske borgerkrig fremstilles i filmen La Lengua de las Mariposas.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/44-aar-efter-sin-doed-nu-bliver-francos-grav-flyttet
Deadline om retsopgør og flytning af Francos grav (3. 8. 2018)
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031808032230

Madres Paralelas por Pedro Almodóvar 2021 (set i 1.g.)

Hjælpemidler:
Tag tyren ved hornene
Minlæring
Ordbogen.com
sproget.dk
Uno,dos, tres, eksamen i spansk, af Tine Brandt, Systime 2018

Sider: 20 (lektioner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer