N. Zahles Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
N. Zahles Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Tine Smidt Lützen
Hold
2022 SP/1 (
1gf SP1
,
1g SP1
,
2g SP1
,
3g SP1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløbet
Titel 2
Begynderforløb
Titel 3
Repetition
Titel 4
Jóvenes en el mundo hispanohablante
Titel 5
Fiestas
Titel 6
Los papeles de género en España
Titel 7
Latino América - Cuba
Titel 8
Guerra en España
Titel 9
Arte en el mundo hispano
Titel 10
Jóvenes en el mundo hispanohablante - EKSAMEN
Titel 11
Fiestas y la muerte
Titel 12
Frida Kahlo vida, arte e inspiración
Titel 13
<Grammatik og skriveforløb
Titel 14
América Latina - EKSAMEN
Titel 15
la historia en España de hoy - Eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløbet
Vi arbejder med begyndersystemet Tapas online, som består af en i-bog. I får også adgang til en supplerende grammatik som i-bog. Hele det første år vil vi bruge samme i-bog dog suppleret med øvrige øvelser senere hen og andet selvfølgelig.
I grundforløbet arbejder vi med de første kapitler, hvor I kommer til at lære grundlæggende præsentation samt regelmæssig bøjning af verber i præsens samt hvordan substantiver fungerer og om artiklernes bøjning. Endelig introduceres I også til grundlæggende ordforråd m.m. Vi vil også mødes med det andet spanskhold og laver fælles aktiviteter og får besøg af elever fra 3.g., som har spansk m.m.
Af hjælpemidler anbefaler vi, at I bruger
Ordbogen.com
, som I får licens til på skolen. Desuden kan I også bruge verbix verbebøjer senere hen, hvis nødvendigt. Desuden arbejder vi med
quizlet.com
, hvor vi lægger lister med ord op, som I kan træne her online.
Kernestof:
Tapas online
Øvrige materialer:
Quizlet.com
Ordbogen.com
Verbix.com
Indhold
Kernestof:
Opret bruger på konto. Systime. Dk. Brug herefter denne nøgle som I kan aktivere. Vi skal primært bruge materialet Tapas Online.
anskaf en notesbog og en mappe til løsark og skriv en liste over alle de ord, som I kender på spansk allerede. Reflekter også over, hvad I kender til Spanien og de forskellige spansktalende lande i Latinamerika.
por favor, gå ind på Tapas online under grammatik og læs om udtale-regler. Skriv reglerne ned i jeres notesbog. I bedes også have en mappe med, hvor I sætte oversigten med hilsner og udtryk ind - den I fik udleveret i timerne sidst:-)
Vocabulario hilsner og præsentation 1.g..docx
Hvordan siger man hej, hvordan har du det? Jeg har det godt, hvad med dig? Tjek listen som i fik sidst. Også uploadet her
Træn udtale af teksten om 'el español' - Tapas Online 1.tekst og første forløb. Udover at træne udtalen, så bedes I også svare skriftligt på spørgsmålene nedenunder. Fokuser på detaljer herunder også når I læser op, por favor.
Titel
Træn quizlet om kapitlet España, som ligger i vores mappe på quizlet.com. I kan med fordel downloade app'en quizlet, så I har det på telefonen. Mange af ordene er jo meget nemme, men fokus på udtale og stavning (og den lille trykstreg:-)).
Titel Træn spørgeordene på spansk - se linket her (de ligger også under Temagloser til kap. 1.). herefter lav tre spørgsmål på spansk til tekst 2: España, som I læste sidst, por favor.
Repeter bøjning af 'hablar' og 'estar' obs. på de personlige pronominer dvs. yo, tú... så I har styr på dem også. Repetér også spørgeordene så I kan lave de basale spørgsmål. Hvad betyder pintar? prøv at bøje det. Det bøjes med samme endelser som 'ha
Kig på substantiver og artikler i teksten 'los españoles famosos'. hvordan bøjes substantiver på spansk? og hvilke køn har de? find gerne reglerne i grammatik-delen på Tapas online også.
træn venligst farverne på spansk, quizlet med farverne på spansk
Læs tekst tre om Españoles famosos højt. I behøver ikke at oversætte, men kig gerne på betydningen. Først og fremmest er det udtalen og trykkene i ordene som er vigtige. Lyt også til lydfilen nedenunder for at høre teksten læst op. Tjek jeres noter o
1. trabajo escrito.docx
I har en aflevering hjemme:-), så ingen lektier. Men kom glade. I kan også få hjælp i 7. lektion i dag, hvis I har behov
Træn bøjning af substantiver i tal inkl. artiklernes former (ubestemt, bestemt ental og flertal:-)). Træn også jeres præsentation inkl. spørgsmål. I skal bruge det til mundtlige øvelser med det andet hold nemlig:-)
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begynderforløb
Vi arbejder videre på grundforløbets introduktion til det spanske sprog, kultur og samfundsforhold i de spansktalende områder.
Vi arbejder med udgangspunkt i de vigtigste ordklassers morfologi: substantiver, artikler, verber og adjektiver. Herudover arbejdes med ordforråd og sproglige vendinger, så eleverne bliver i stand til at føre små dialoger.
Kernestoffet hentes fra:
Viva la Vida
Tapas Online
Indhold
Kernestof:
Kære alle, por favor, gå ind på linket og læs grundigt om de Dødes dag. I må også meget gerne researche selv om traditionen, som har bredt sig fra Mexico til andre latinamerikanske lande og USA (klik nogle gange, så åbner linket sig). De Dødes
Titel hola a todos/todas, læs venligst denne lille tekst om las islas Canarias dvs. de Kanariske øer. I skal også oversætte den. Fokus på verberne dvs. læg mærke til bøjningerne samt brug af hay og estar. Skriv også vigtige nye ord ned.
Læs resten af teksten om Las Islas Canarias (dvs. tekst nr. 2) færdig og svar på spørgsmål til teksten. Upload i elevfeedback inden timen, hvis ikke I nåede det i timen sidst. Læs teksten grundigt, lyt til lydfilen. Se et afsnit eller to af jeres spa
Læs og træn bøjning af verber i præsens. Dvs. de regelmæssige verber: -ar, -er, og -ir. Brug gerne eksemplerne Hablar, comer og vivir. Lav 2 små sætninger med hvert hvert a la det vi lavede i timerne i mandags. Prøv gerne at lave en sætning nægtet. U
image.png
Remake of Hablar, comer, vivir
Hola a todos/as, lav venligst resten af øvelserne udleveret i torsdags undtagen øvelsen med adjektiver og lytteøvelsen. Det er ret systematiske øvelser.
index.html
§ 8.1 Adjektivisk form
Lav øvelserne I, J, K og L færdige por favor på hand outs fra timerne. Det er meget små øvelser. Læs også resten af teksten om Spanien færdig - afsnittet om Historie og politik s. 14-16. por favor.
La Lengua Española - emnekort.docx
I bedes læse s. 22 I Viva la Vida hjemme. Skriv noter ned på dansk, så I kan huske indholdet. Skriv også vigtige ord/gloser ned på spansk, por favor.
Idioma en crecimiento: ¿Cómo ha evolucionado la enseñanza del español en Corea del Sur?
LOS_NÚMEROS (1).pdf
Ingen, men I har en lille grammatikaflevering for.
Evaluering 1.g. dec. 2022
træn tallene til 30, navne på madvarer, morgenmadsvarer, farverne, regelmæssig bøjning af verber i præsens inkl. ser og estar, hovedstæder i spansktalende lande...Vi laver en pakkeleg med karameller, hvor I skal duellere i viden. Tag også en pose kar
Lad os finde en film, som vi alle kan se i ferien og snakke om efter ferien:-). tænk over hvilken vi skal vælge, og så 'kæmper' vi om hvilken det skal være.
husk at se Casa de Papel et par afsnit:-). Repeter også bøjninger etc. af verberne.
Minlæring I får tid til at starte på denne lektie til torsdag på minlæring, hvor jeg har oprettet et hold til os. Her kommer vi til at træne og lave øvelser fremover også.
grupper på tre:
Ret jeres aflevering fra december - den er uploadet rettet inkl. med karakter under opgaver. Jeg vil gerne se jeres rettelser i timerne, por favor. - se også denne video - læs alt på siderne og læs oppefra. Paus evt. videoen undervejs: Minlæring
Lav øvelsen i Minlæring om verber færdigMinlæring
Indsæt den rigtige bøjning af verbet 'pagar' her:
Alle bør have styr på bøjning af verber i nutid/præses - kig her for at se en grammatisk oversigt. Skriv noter hvis I mangler. Der er også gode lister over verber: Minlæring
Random Team Generator — Split a list into random groups
lav øv. s. 30 por favor - bøjning af verber:-). Start med at oversætte og forstå de verber, som står i boksen og som skal sættes ind i teksten. Når I læser teksten, husk at oversætte den, så I forstår den. Så skal I finde subjektet i hver sætning og
Minlæring Her er øvelser med verber og adjektiver, som I kan træne inden prøven i dag:-)
Opfølgning på test og I bedes forberede quizlet hvor I træner ordforråd til at læse teksten om filmen Julieta, som vi ser næste uge.Titel Herefter bedes I skrive ordene ned i jeres notesbog grupperet efter ordklasser. Jeg vil gerne lige se dem i star
I har jeres aflevering. Prøv at lytte til den brasilianske sanger Anitta. Hun synger også på spansk🙂
Vi laver en lille skriftlig test på de emner vi arbejdede med i mandags - genitiv/ejefald, bøjning af verber i præsens herunder også llamarse, adjektiver, ser/estar og lidt udtaleregler/trykregler. Så kig jeres noter igennem igen (til s. 32 og 33 bl.
Opsamlende evaluering torsdag 23. februar.docx
Ret fejlsætninger hjemme por favor. Forklar også grammatisk hvad fejlen er, og prøv at komme med en forklaring på, hvorfor eleven har lavet fejlen.Fejlsætninger 3. trabajo escrito.docx
udtryk med tener Brug fem minutter på at træne denne quizlet med udtryk med tener - se s. 33 i bogen. Der er lidt flere udtryk her, som er meget brugbare.
Måske skulle vi høre en sang - vælger I?
Un poema/cuento corto
Gratis Øvelser Fra Nettet
Por favor, færdiggør jeres digt/fortælling fra sidst, og læg det ind i padletten. I bedes læse dem højt og præsentere dem i timerne:-)
Don Quijote de La Mancha tegneserie samlet.pptx
Kap7.pdf i opg. 1,2,3. find også Subjekt og Verballed. Marker det med S og V nedenunder ordet (småt, så kan det godt stå der:-)), Upload under elevfeedback i slutningen af timen. Læs også teksten s. 37 i tekstbogen. Lav fem spørgsmål til hele teksten
Hola a todos y todas, til i dag bedes I læse og oversætte resten af teksten om España dvs. side 38 og 39 (dog ikke den lyserøde boks). Skriv 15 stikord ned - I skal vise dem til en anden i timen og forklare, hvorfor de var vigtige.
Minlæring øvelser med pronominer
Ret venligst jeres aflevering/test igennem - udleveret sidst. Vi kigger også på de opgaver, som I lavede i sidste uge. Det nåede vi ikke i mandags.
Esta es mi familia vocabolario - træn venligst ordforrådet til at kunne forstå teksten om 'mi familia. I kommer til at blive gode til at fortælle om jeres egen familie:-)
Lav øvelserne I minlæring med demonstrative pronominer færdige, por favor.
Jeremy og SofieNoah og AnsgarMaria og JannikaAndrea og SavannahJonathan og LivPeter og FrejaAnton og AndreasIben og Nicole Karoline og Thor
Kære alle, forbered en lille skriftlig præsentation af jer selv. Simple sætninger som vi kan bruge til at lave præsentationer til når vi får besøg næste uge fra Spanien 🙂
Faste makkerpar:
Læs grundigt begge tekster på s. 42 i tekstbogen. Fokus på udtale, oplæsning og oversættelse. Skriv ti vigtige ord ned. Chao
Færdiggør øv 4 I grundbogen 'udled verber af substantiverne, samt lav sætninger med dem. Hasta pronto
Por favor, lee y traduce (læs og oversæt) el texto sobre El Camino de Santiago pp. 44 og 45. Fokus på nye ord. Skriv vigtige nye ord ned i jeres noter, por favor.
Lav øvelserne med 'tener + que + infinitiv færdige (s. 46)
Ordforråd El Día a día du una camarera
skriv de vigtigste nye ord ned i jeres ordliste. ord fra teksten el día a día de una camarera samt ord, som var svære at udtale samt hvorfor. Desuden læs boksen med ordforråd omkring 'ir' s. 50 og lav øv. 1, por favor.
Minlæring
Billedbeskrivelse turismo y el tiempo libre.pptx
Forbered jeres mundtlige præsentation af selvvalgt billede - se opg. B afl. 5 (under opgaver i Lectio).
Husk bogen:-) og godt humør
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 70
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Repetition
Hola,
Vi starter 2.g. med at repetere de vigtigste ordklassers bøjninger samt arbejde med mundtlige øvelser samt træne skriftlighed. Vi tager bl.a. udgangspunkt i jeres sidste aflevering i 2.g.
Kernestof:
Dreaming Spanish
Supplerende materiale:
Min Læring
La Amarilla - spansk grammatik af Anny Holmgaard
Gyldendals Røde ordbøger
grammatiske oversigter
quizlet.com
sproget.dk
rae.es
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Kompendium grammatik og øvelser.pdf
Vi arbejder med ordklassen substantiver og får styr på, hvilke vigtige regler som gælder for ordklassen. Lav min. en halv time på denne lektie i minlæring, por favor.Minlæring
Repeter og læs jeres noter om substantiver igennem, lav lidt flere øvelser på minlæring og endelig læs jeres rettede og kommenterede seneste aflevering igennem. Hasta luego
tekst fra Viva la Vida til sætningsanalyse.pdf
Se tirsdagsmodulet og lav evt. flere øvelser på minlæring.
artikler og substantiver - la amarilla.pdf Vær søde at læse de her sider. Skriv ekstra noter ind til dem I allerede har om substantiver og artikler.
Fejlsætninger.docx
Læs venligst om adjektiver i La Amarilla🙂🙂
Fra Mini til Maxi.docx
Par august 23.docx
Minlæring hola a todos y a todas, lav øvelserne her om gradbøjning af adjektiver. Læs også s. 16 i 'La Amarilla' som supplement, por favor.
Husk kompendium, jeres papirer fra sidste år og grammatikken
Cámara oculta con Rosalía: camarera por un día - El Hormiguero
Træn alt hvad I har lært indtil nu om substantiver, adjektiver herunder adjektivernes gradbøjning. Dvs. genlæs jeres noter og læs i grammatikken igen. I skal lave en evaluering i timerne, por fa.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jóvenes en el mundo hispanohablante
Vi arbejder med I-bogen Un Mes en Malaga, som repeterer den vigtigste grammatik og tilføjer ny samt styrker ordforråd herunder specifiktordforråd omkring hverdagssituationer. Udgangspunktet for bogen er en ung piges erfaringer under en måneds sprogskoleophold i Malaga. Der arbejdes også med billedbeskrivelse og de skriftlige eksamensgenre introduceres også.
Grammatisk fokus:
Verbernes regelmæssige og uregelmæssige bøjninger i præsens
udvidet nutid
nærfremtid og perfektum
bøjning og brug af 'tener'
refleksive verber
ser/estar/hay
nationalitetsadjektiver og landene
possessive pronominer
dativstyrende verber
gradbøjning af adjektiver
muy og mucho
Kernestof:
Un mes en Málaga, i-bog kapitlerne 1-6.
Supplerende materiale:
Læste sider: 30 (lektioner)
Hjælpemidler:
Min Læring
La Amarilla - spansk grammatik af Anny Holmgaard
Gyldendals Røde ordbøger
grammatiske oversigter
quizlet.com
sproget.dk
rae.es
Indhold
Kernestof:
hola a todos y todas, venligst lav øvelserne om 'skal' på spansk her på minlæring:Minlæring
Por favor, lav også øvelserne med bøjning og brug af verbet 'ir' Minlæring
Hola a todos y a todas, Her kommer jeres kode til at logge ind på sitet: www.unmesenmalaga.com
Her kan I læse hvordan I registrerer jer: Hvordan registerer dine elever sig.pdf
Por favor, færdiggør øvelserne fra kompendiet med bøjning af verber: dvs. på siden: Verbets tider og deres anvendelse (bladr lidt frem). Her laver I øv. 113 og 114 færdige SAMT øv. 115 og 116 (kun 'oversæt verberne til dansk'.
hola a todos y todas, vær søde at læse og oversæt kap. 1 i un mes en malaga. skriv gerne svære og nye ord ned i jeres notesbog, por favor.
Preguntas sobre el cap. 1..docx
BLOGINDLÆG kap. 1.docx
træn 'vocabolario' siden til kap. 1. Vigtigt at I får trænet ordforråd til at beskrive vejret, adjektiver og aktiviteter man kan lave i en by (ikke kun Málaga:-)) - se word-dokument, hvis I er I er i tvivl om, hvordan I kommer ind på vocabolario.
Kære alle, hvis der er en som mangler at logge ind på unmesenmalaga.com, så står koden nedenunder (se dokumentet hvis der er problemer):Hvordan registerer dine elever sig.pdf
Lav oversættelsesøvelsen i kompendiet øv 116 (også vedhæftet her). Vigtigt når I oversætter så start med at finde verbet i den danske sætning, find infinitiv en, oversæt så til den spanske infinitiv og bøj så endeligt i den rigtige person og tal.øv.
NEEM 1/NEEM Básico - Unidad 2 Mi familia - subtitulado
NEEM 1/ NEEM Básico - Unidad 3 Mi rutina diaria
Kære alle, vær søde at høre og se resten af videoen samt udfyld de sidste felter i indsætningsøvelsen til videoen. Skriv herefter verberne ind på listerne længere omme i kompendiet under diftongerende verber, verber med vokalskifte og refleksive verb
Læs om udvidet nutid i grammatikken s. 31 og 32 a. (tilbagevisende stedord). og lav de udleverede opgaver. Hvis ikke I var der, så bed om et billede af en af dem, som var der.
Færdiggør spørgsmålene til tekst 2. i un mes en malaga og lav også øv. B om udvidet nutid (udleveret sidste uge:-)). Mange har lavet dem allerede.
Dreaming Spanish
Tjek jeres noter om udvidet nutid - skriv fem sætninger om, hvad personen på billedet laver nu (dvs. brug udvidet nutid). Upload i elevfeedback inden timerne, por favor:
træn quizlet til kap. 3. i un mes en malaga OG find kompendiet og udfyld listen med refleksive verber samt diftongerende verber (bladr lidt).-)
practicar por favor: Ordforråd til kap. 3
læs venligt s 72-73 i grammatikken La Amarilla. Vi træner det næste gang. Hør også lydfilen til teksten kap. 3 - Un día típico en Málaga. læs op samtidig med -træn udtalen:-)
Titel link til vores duolingo gruppe
Titel hvis ikke det første virker, så prøv dette
Traducción normal cap 3.docx
Husk tilmelding til udveksling i Spanien🙂
Træn duolingo
Læs s. 49 i grammatikken om perfektum/førnutid, por favor. Skriv gode noter og vær særlig opmærksom på at få skrevet bøjningen af 'haber' ned. Træn den godt😀😀😀
hola a todos y todas, vær søde at træne quizlet til kap. 5 i unmesenmalaga.com https://quizlet.com/216832033/cap-5-ir-de-tapas-flash-cards/
Forbered quizletter - se vores gruppe i quizlet.com, forskellen i brug af ser og estar/hay, træn ordforråd - kig i jeres noter og de sidste kapitler af unmesenmalaga.Det er også vigtigt, at I har styr på bøjning af verber primært i nutid, men også næ
Titel link til at tilføje jeres til vores gruppe i quizlet, hvis ikke I er med. Ellers kan I finde de fleste quizletter i punktet billedbeskrivelse på unmesenmalaga.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fiestas
I dette forløb der fortsættes i 3.g., arbejdes med Dia de los Muertos og med fascinationen for la Muerte, som udtrykkes gennem tyrefægtning smt fiestas hvor man løber efter tyre i gaderne. De to forskellige tilgange til døden viser forskellige aspekter af spansksprogede kulturers forhold til Døden.
I 2.g. arbejdes der primært med billedbeskrivelse samt specifikt lytteforståelse gennem en diktogloss og desuden forskellige grammatiske emner, som knytter sig til billedbeskrivelse herunder ser/edtsr/hay, adjektiver og kongruens samt perfektum og udvidet nutid herunder placering af objektspronominer.
Kernestof
Videoer
https://rockalingua.com/videos/day-dead?fbclid=IwAR1CbDPU63hoCjhAk3zqFack5twZ8RmbCgUml3uYODg-L6_SX9EJLNCuSCg
Baggrund:
https://natmus.dk/historisk-viden/verden/syd-og-mellemamerika/de-doedes-dag/
Indhold
Kernestof:
Forbered quizletter - se vores gruppe i quizlet.com, forskellen i brug af ser og estar/hay, træn ordforråd - kig i jeres noter og de sidste kapitler af unmesenmalaga.Det er også vigtigt, at I har styr på bøjning af verber primært i nutid, men også næ
Titel link til at tilføje jeres til vores gruppe i quizlet, hvis ikke I er med. Ellers kan I finde de fleste quizletter i punktet billedbeskrivelse på unmesenmalaga.
Husk duolingo, verbelisterne samt få skrevet nye ord ind i jeres gloselister (tænk på delprøve 1 fra i tirsdags).
Kære alle, til i dag bedes I medbringe en kopi af et billede af en kær afdød i jeres familie eller omgangskreds. Det kunne være en mormor, som er død. Udover en kopi af hendes billede, bedes I også medbringe en genstand, som repræsenterer hende/noget
image.png
Texto fácil sobre Día de muertos.doc Som forberedelse bedes I læse denne tekst hjemme. Noter vigtige ord og et resumé på dansk, så I har helt styr på indholdet:-)
D4KJO2LY3ZCFXFJP6VC3KLZCD4.jpeg
Make DIY papel picado banners for Día de Muertos
Genlæs gerne teksten fra i tirsdags. I skal kunne forstå og oversætte nogenlunde.
Skriv 2-3 spørgsmål til Emilie, vores praktikant. Spørg så I får hende til at præsentere sig, por favor. I må også gerne være lidt originale😀 husk skriveøvelse fra torsdag - billedbeskrivelse
Evalueringsskema.docx
Ret delprøve 1 - opg. 1-3, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 13. Fokus på ordforråd og oversæt sætningerne:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Los papeles de género en España
Som en del af SP-Eng studieretningens SRO om køn i spanske film, arbejder vi med forløbet om kønsroller i Spanien. Vi kigger specifikt på historiske beretninger om kønsroller fra Franco-tiden, såvel som kulturelle produkter, som viser eksempler på kønsroller før og efter transitionen i Spanien. Endelig ser vil filmen Volver af Pedro Almodóvar med fokus på kønsroller og italesættelse af køn. Arbejdsformerne består både af klasseundervisning, pararbejde, men også af gruppefremlæggelse af sekundært baggrundsmateriale.
Grammatiske fokus er datiderne og objektspronominer.
Materiale:
Tekst:
La Buena Esposa
Sange:
Alaska - A Quién le importa?
Mecano: Hoy no me puedo levantar
Pedro Almodóvar: Volver 2006
Sekundær materiale:
Blomsten i den katolske ungdom sprang ud.
Spanien har førertrøjen på i Europa
Et splittet Spanien
La movida madrileña (Sin Prisa, pero sin pausa)
Kvinder på randen
Temaer i Almodovars film
Crimen og Castigo i Almodóvars film Volver
Opgaver til 'Volver'
Hjælpemidler:
Ordbogen.com
Verbix.com
sproget.dk
Minlæring.dk
Uno, dos, tres
Grammatikken La Amarilla
Indhold
Kernestof:
Forbered en kort præsentation af jer selv en español:-) - skriftligt, por favor
Objektspronominer spansk.docx
Breve historia - España moderna (sin prisa).pdf
Færdiggør øvelsen med at oversætte 'guía de una buena esposa'. I skal altså have oversat titlerne på hver af de 11 råd samt kunne forklare hvilken imperativ, som står angivet? Dvs. er den regelmæssig eller uregelmæssig? Er det et refleksivt verbum og
Skriv jeres imperativ her inkl. navn:
Læs om de personlige pronominer - med fokus på objektsformerne - i grammatikken s. 21. Obs. på at I har styr på: formerne og placeringen. Chao
Repeter også lige imperativ: hvordan laver man regelmæssig imperativ? Hvilke vigtige uregelmæssige findes der? Lav lige et par eksempler i jeres noter ex.: 'Sæt dig her', 'kom nu'.
Læs jeres tekst og forbered præsentation i jeres tre grupper. Alle skal sige noget. Grp 1_ Blomsten i den katolske buket sprang ud af skabet - Religion.dk.pdf Grp 2_ Spanien har førertrøjen på i Europa.docx Grp 3_ Et splintret Spanien _ Information.p
Grupperne er:
speeddating.docx
Læs kap. otte i unmesenmalaga, som kommer med eksempler på stereotyper om spaniere. Vi skal snakke om den i timerne:-)
Glyptoteket - udflugt.doc Kære alle, vi skal på udflugt alle 2.g. spanskelever sammen med vores 8 besøgselever fra Asturias og deres to lærere. Vi mødes i klassen og fører fravær. Herefter går vi samlet til Glyptoteket. Hernede skal I gå rundt i grup
"Laberinto de pasiones" #MarzoTodoAlmodóvar
kære alle, jeg har rettet jeres tekster om Sorolla. Jer som sendte har fået feedback - svar tilbage i beskeder. tjek det ud inden timen og del gerne med de andre i gruppen.
PASADOS.pdf
Letra de Hoy no me puedo levantar.docx Queridos alumnos, vær søde at læse denne tekst, som er sangtekst til den sang, vi hørte inden ferien. Den er gloseret. Der er flere objektspronominer med, så obs på dem (ex. me=mig, lo=ham/den/det)...). I må ger
Minlæring øvelser
Præteritum og imperfektum på spansk - grundig gennemgang (2).pptx
La movida madrileña (sin prisa).pdf
Kære alle, indtil videre har vi arbejdet med tiderne: nutid, udvidet nutid, nærfremtid og perfektum. Nu skal vi studere de to datider på spansk: præteritum og imperfektum.
Datiderne - videoer
Frida Kahlo en pretérito
Kære alle, lav øvelserne på min læring om datiderne færdige. Der er lange forklaringer undervejs, som I blot kan springe over, da vi har gennemgået det i timerne. Derfor tager det heller ikke så lang tid, som angivet:-)
(Denne har I læst i klassen) Las películas de Almodovar introtekst på dansk fra TL (1).pdf
Por favor, todos/as leer y traducir las letras de la canción A quién le importa? Dvs. I skal kunne oversætte den ordret, por favor.
antes de ver la peli-volver.docx
Læs 1 Kvinder på randen.pdf hver gruppe forbereder mundtlig præsentation på dansk af jeres tekst. Sørg for at få alle i gruppen aktiveret, por favor.
Læs 2 Temaer i Almodovars film.pdf
Læs 3 Tema-Crimen y castigo (volver) .pdf
Hvis ikke, at I nåede at lave verbeøvelsen fra fredag, så lav den færdig til i dag. Upload jeres resultat i elevfeedback på timen i dag (tag et billede eller kopier over, da det er nemmere for mig hurtigt at danne mig et overblik). antes de ver la pe
Lav to øvelser hjemme - s. seks, hvor I skal sætte adjektiver på hovedpersonerne, så I starter på jeres personbeskrivelserne af de vigtigste personer i filmen. Lav også øv 3.3. s. 3, hvor I skal læse en kort tekst omkring filmens titel. Alt til Volve
describir_una_foto_.pdf Træn quizletter og brug af ser/estar/hay samt billedbeskrivelses ordforråd - se vedhæftede oversigt.
Upload jeres resumé af Volver i elevfeedback
lav og upload jeres resumé af Volver i elevfeedback inden timerne, por favor
Husk grammatikken
De som mangler at lave delprøve 1, laver den blot i timerne i dag:-)
Fejlsætninger fra jeres resumér.docx
Tjek noter og lav sætninger på dansk med objektdpronominer. Tre hver person. Upload i elevfeedback inden timerne. Vi samler lige op og oversætter. Herefter fokus på dativ styrende verber bl.a. gustar. Husk grammatikken
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Latino América - Cuba
Vi starter et forløb om Latinamerika, som vi fortsætter i 3.g. I 2.g. sætter vi fokus på Cuba som et landestudie.
Udover at I får en generel introduktion til landet og dets historie og nuværende situation, skal I også arbejde med at lave kreative produkter herunder en turistbrochure og et gruppearbejde, hvor I designer en rejse til Latinamerika.
Sprogligt arbejdes med adjektivers gradbøjning, datiderne, passiv-former på spansk og dialoger samt præsentationer herunder også skriftlig formidling.
Kernestof:
Film
Soy Cubana
Havana Blues
Hjælpemidler
Unmesenmalaga.dk
La Amarilla - grammatik
Minlæring
ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
mis vacaciones y perfecto indefinido.pptx
Qué has hecho en tus vacaciones.docx
Træn quizlet om 'vejret på spansk' og 'en la ciudad', som ligger i vores quizlet-gruppe. OBS. download quizlet til jeres mobil, hvis ikke at I har gjort det. En la ciudad
husk grammatikken
demonstrative pronominer
Lav øvelserne på arket Qué sabes de Cuba færdige. Obs på at lave gode billedbeskrivelser med fokus på at beskrive 'vejret' og brug gode gloser til gademiljøet. Prøv også med en gradbøjning eller to af et adjektiv. Qué-sabes-de-Cuba.docx
Minlæring Lav øvelserne med demonstrative pronominer på minlæring. Kig evt. i grammatikken s. 25 først.
Afleveringsopgave-turistbrochure.doc
Cuba-præsentation.pptx
Vi gennemgår lektien fra sidst:
Hola a todos/as, jer som ikke fik lavet begge billedbeskrivelser færdige til i går, skal gøre det til i dag.
Forbered billedbeskrivelse af selvvalgt billede fra Cuba. Obs på at det skal være et ordforråd, som de andre kender. Min. 7 sætninger.
Pedro y Anton presentan una canción:-)
Læs og oversæt første side af interviewet med Roberto. Tekstnært, por favor
Por favor, leer el resto del texto sobre Roberto pg. 25-26. Fokus på at forstå den, inkl. vigtige ord samt marker alle eksempler på perfektum/førnutid, por favor.
No
Kære alle, da jeg er på seminar i dag, så bliver timerne til 'arbejd selv'-timer. Planen for hvad I skal lave og aflevere og som fungere som fraværsregistrering er:
Vi samler op på jeres øvelser fra tirsdag, laver mundtlig øvelse og delprøve 1:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Guerra en España
Vi undersøger, hvordan den spanske borgerkrig 1936-39 stadig sætter sine spor i det spanske samfund. Omdrejningspunktet i forløbet er FS8-forløbet med historie.
Indhold
Kernestof:
Vigtigt at I er klar til kl. 10.05, da vi starter præcist for at nå at se filmen færdig i dag:-)
Ingen lektier!
describir_una_foto_ (1).pdf
De to datider og delprøve 1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Arte en el mundo hispano
Vi undersøger forskellige kunstnere i den spansktalende verden bl.a. den mexicanske malerinde Frida Kahlo og Pablo Picasso. Kendetegnende for dem er, at de begge er udøvende kunstnere i mellemkrigstiden, og at de begge markerer sig politisk til fordel for den republikanske side.
Centralt er også et besøg på Statens Museum for Kunst, hvor vi finder forskellige spanske malerier af bl.a. Picasso og laver billedbeskrivelser af dem.
Forløbet afslutter året og der er særligt fokus på skrivning.
Kernestof:
Malerier på Statens Museum for Kunst bl.a. af Picasso
Malerier af Frida Kahlo
Las Dos Fridas, 1939, Frida Kahlo
Indhold
Kernestof:
Skriv en artikel om Frida Kahlo og hendes kunst.pdf I bedes læse teksten om Frida Kahlo, som er en del af næste aflevering (ikke for dem, som har været i Asturias). Alle skal dog læse teksten til i dag. Hasta prontito
I får jeres delprøve 1 og delprøve 2 tilbage. delprøve 2 har jeg kommenteret med farvekoder: rød er fejl både bøjning, forkert verbaltid og stavning. I får tid i timerne til at rette den til.
quizlet
Las Dos Fridas.pdf por favor, leer este texto sobre el cuadro de Frida Kahlo. Estudia también el vocabolario:-) Vi skal bruge teksten til at lave analyse af billedet i timerne mundtligt. Vi træner også ordforråd i timerne
VI hører oplæg om turen til Asturias, og et oplæg om Columbia: Freja, Maria og Nicole. Uruguay: Liv, Andreas, Jonathan, og Mexico: Julie, Savanna, Iben. I får lidt tid i timerne til at lave en fællespræsentation på baggrund af de individuelle præsent
ret jeres delprøve 2 igennem igen, og delprøve 1 (ikke den sidste). Blot for jer selv, da det er rigtig god øvelse.
Læs og lyt til kap 6 i unmesenmalaga, som handler om Picasso. Det er vigtigt, at I forstår teksten, lytter til den, når I læser op, så I træner udtale og fokuser herefter på den vigtigste information om Picasso. Vi kommer til at arbejde med den skrif
Afsnit
Vi mødes blot i klasselokalet og herefter går vi på Statens Museum for Kunst. I bedes forberede opgaver hjemme. Vi skal også lave opgaver derhenne:-)
Forbered ordforråd til kap. 6 i unmesenmalaga.com under 'vocabolario' - samt læs om gradbøjning af adjektiver under gramática også til kap. 6. Altså brug 30 minutter på at træne relevant ordforråd til at kunne beskrive malerier på museet og også at k
(Besøg på Statens Museum for Kunst.docx I bedes have lavet øvelserne færdigt, så I er klar til at holde jeres mundtlige præsentation. Jer som ikke var der i fredags, gå ind og læs om Picasso og ikke mindst El Greco. Vær klar til at stille spørgsmål p
Minlæring Por favor, haz (lav) una media hora de ejercicios de verbos (adaptiv træning).
MinlæringPor favor, haz este delprøve 1 (uden hjælpemidler). Det er for at træne jer til 3.g. og til årsprøven (jer fra 2.c.). Begge besvarelser skal være færdige inden frokost, da de tæller som fraværsregistrering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Jóvenes en el mundo hispanohablante - EKSAMEN
I forløbet arbejder vi med centrale forhold som karakteriserer unges livsvilkår i Spanien og perspektiverer til Latinamerika nærmere bestemt Argentina. Det er nemlig to lande, som er præget af stor ungdomsarbejdsløshed og med stor emigration af unge. Bl.a. til Danmark. Forløbet kredser om emnerne uddannelse, arbejdsløshed og migration.
På det sproglige plan arbejder vi med at øve præsentationer og gode sætningskonstruktioner til dialoger. Vi har desuden trænet emnekort til brug ved præsentationer inkl. til eksamen.
Vi har repeteret dativ-styrende verber, datiderne og spørgsmål og svar.
I forhold til de skriftlige kompetencer arbejder vi med genafleveringer og delprøve 1.
Kernestof
”Alba de 19 años” fra ’España mañana’ af Kasper Kloch og Martin Tønner, Systime 2021
”Manuel un jóven malagueño” kap. 4. i
Unmesenmalaga.com
: (repetion af 2. g.)
Mariángeles de Buenos Aires, Identidad Contrastada, af Mikkelsen og Riismøller. Gyldendal 2019
Video/film:
De første 31 sekunder af reportagen om ungdomsarbejdsløshed i Spanien:
https://www.rtve.es/play/videos/comando-actualidad/desempleo-retorno-casa-padres-jovenes-mercado-laboral-juvenil/6104735/
Una Vez Más por Guillermo Rojas, 2019
Hjælpemidler:
Uno, dos, Tres. Eksamen i spansk på A- og B-niveau. En håndbog. af Tine Brandt. Gyldendal 2018
Ordbogen.com
Verbix spansk verbebøjer
Minlæring
Quizlet.com
Indhold
Kernestof:
Mis vacaciones
Qué has hecho en tus vacaciones.pptx
10 Things Spanish Footballer Lamine Yamal Can’t Live Without | 10 Essentials por favor, ve este video, buscar 5 cosas importantes para ti. Presentalas en español y también explica por qué son tan importantes para ti (altså (se først videoen og vælg
Nuevas parejas:
Temas el año que viene:
Gruppe 1: Iben, Jannika, Sofie, Maria
Læs i Uno, dos, tres s. 4-28. Skimmelæs blot om eksaminerne.
El Abecedario en Español con Ejemplos | The Spanish Alphabet (ELE) - lyt til denne korte video hvor alfabetets lyde præsenteres.
Mariángeles de Argentina.pdf
Anton, Freja, Iben, Julie, Savannah og Sofie: ret jeres årsprøve hjemme både delprøve 1 og 2. Dvs. delprøve 2 skal I tilføje mine rettelser i jeres original. Marker rettelserne med fed og slet det gamle. I delprøve 1 tilføj nye ord/rettelser og brug
Resten af klassen: læs s. 35-38 i uno, dos, tres
Andreas har kage med:-)
Podcast en español
Hvis I gerne vil snakke med en 'native speaker', så er der en god app 'Hello Talk'. Her kan man matche og skrive med andre unge, som gerne vil lære dansk/engelsk, og som I kan snakke spansk med. Nogle bor også i Danmark:-)
Minlæring
Por favor, haz el ejercicios sobre ser, estar y hay pg. 16-19 y la traducción pg. 20 (Hvis ikke I kan nå hele oversættelsen, så laver I blot det, som I kan nå på en halv time sammenlagt:-)). Vale?
Anton tager kage med:-)
Forberede en dialog på et par minutter om forskelle i homoseksuelles situation i Danmark og Argentina med udgangspunkt i Mariángeles' situation. Brug sammenligningsudtryk - obs. på den udleverede oversigt sidst, fokus på at lave gode sætninger (holdn
Día del orgullo: ¿qué leyes ampliaron derechos a la comunidad LGBTIQ+ en Argentina?
Ingen lektier - dog opgaver i minlæring ( der er elevtid på).
De skriftlige genrer i spansk - kompetencer og genremål (1).docx
chatbot - en español
Læs teksterne til aflevering Vi arbejder videre i timerne
Delprøve2Parejas homosexuales.pdf
Vi starter med en ny tekst om Alba, una chica española que ha vivido en Dinamarca. Alba 19 años fra España Mañana.pdf
Tag et billede som reflekterer ungdomsliv i Danmark. Forbered ordforråd til at beskrive billedet inkl. brug af ser/estar/hay. Det er altså vigtigt, at I sammen med jeres billede medbringer en række centrale ord og grammatiske overvejelser/faste udtry
Min udsøgt padlet
Hola a todos/as, por favor, lee todo el texto de Alba. Enfocar en palabras claves y responder las preguntas. Alba 19 años fra España Mañana.pdf Altså fokuser også på de vigtigste ord. Præmie til den som har de bedste stikord (ca ti). Altså ord, som I
Min udsøgt padletKære alle, skriv venligst jeres stikord ind her:
ARTIKEL kap. 4 fra Un mes en Málaga.com.pdf
Indsætningsøvelse Barcelona øvelser.docx
Jóvenes en España y sus perspectivas y jóvenes en Dinamarca y sus perspectivas para el futuro.docx
Forbered alle en kort præsentation af jeres studieture. Glæder mig til at høre om dem.
Tine va a traer Tarta!
Por favor, lee el texto sobre Manuel
VI gennemgår spanskfagets metoder
Spansk metode.docx
Spansk - N. Zahles Gymnasieskole
Video un encuentro entre jóvenes daneses y hispanohablantes.docx
Rosalía estrena su nueva canción ‘Omega’ en el piromusical de la Mercè
Grammatikken bag de dativstyrende verber kære alle, læs denne oversigt over grammatikken bag de dativstyrende verber. Skriv gode noter, så I får styr på de forhold, som gælder, når I skal lave sætninger med gustar. Meget vigtigt, da vi træner i timer
Presentacion de mi canción favorita.docx skabelon til jeres præsentationer af sange
quizlet hola a todos y todas, por favor, practica este quizlet - preparación para delprøve 1. Vigtigt.Nyt link til quizlet (prøv dette link hvis det andet ikke virker for jer)
tjek også op på jeres noter om ser, estar og hay. Find jeres lister over gode udtryk til billedbeskrivelse - se uno,dos,tres som ekstra inspiration.
dativstyrende verber gramática de repaso.pdf kære alle, lav venligst den sidste øvelse færdig. Så gennemgår vi den i timerne. Sørg også for at have lavet en liste med de vigtigste dativstyrende verber i jeres notesbog. De er så vigtige.
Lista de presentaciones de canciones 3.g..docx hola a todos/as, tænk over hvornår I vil på listen. Vi laver den i timerne.
Tareas para hacer antes de ver la película Una Vez Más.docx
Amøben modellen.pdf Forbered vores evalueringssamtale/elevsamtale på baggrund af denne model. I skal tage udgangspunkt i jeres egen deltagelse, etc.
Vi laver elevsamtaler mens vi ser film. Vores aflevering delprøve 2 udskyder vi til efter efterårsferien. Dvs. det vigtigste for jer at prioritere nu er jeres mundtlige præsentation af en af de personer, som vi har arbejdet med i forløbet. Kig blot n
tareas para la película Una Vez Más.docx
iNGEN LEKTIER - BLOT VÆR SØDE AT UDFYLDE EVALUERINGEN. JEG VIL GERNE HOLDE SAMTALER MED DE SIDSTE AF JER. IMENS LAVER I ANDRE ØVELSER I TIMERNE.
Sammenskriv jeres vigtigste noter til stikord om filmen Una Vez Más, og sæt dem ind i jeres emnekort om emnet Jóvenes.... I timerne skal I kunne lave en præsentation foran en gruppe uden andet end stikord. Lige som sidst:-) Så træn også præsentation
Husk at udfylde undervisningsevalueringen inden timerne:-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 11
Fiestas y la muerte
I dette forløb arbejdes med forskellige fiestas/traditioner i den spansktalende verden, som relaterer sig til 'la muerte'. Vi arbejder både i 2.g. og 3.g. i fællesskab med 'Día de Muertos'. Det er altså den gennemgående tradition for forløbet.
I 3.g. arbejdes med et kreativt gruppeprojekt. Hver gruppe præsenterer en video, som præsenterer en specifik tradition/fiesta, som forholder sig til døden.
Det kan bl.a. være hanekamp i Latinamerika, tyrefægtning og/eller at løbe med tyre i gaderne (correr con toros ex. San Fermín i Pamplona).
I 2.g. arbejdes der primært med billedbeskrivelse og forskellige grammatiske emner, som knytter sig til billedbeskrivelse herunder ser/estar/hay, adjektiver og kongruens.
I 3. g. introduceres konjunktiv også brugt til at lave høflig og benægtet imperativ. Fokus er herudover spontant spansk præsentation og dialog gennem videoproduktion. Desuden arbejdes med skriftlighed gennem fællesskrivning i timerne (i par) og delprøve 1 og verbalperifraser trænes.
Kernestof
Beskrivelse Día de Muertos (fra Nationalmuseets hjemmeside) - vedhæftet
Digt af Jaime Sabines fra introduktion til *Hace Rato que la Muerte me Piensa' red. Claudia Cohen Añorve 2023. - vedhæftet
Selvvalgt materiale om una fiesta/tradición
Videoer/film
Coco, 2017 af Lee Unkrich, Adrian Molina. Disney.
Video om 'Dia de Muertos'
https://www.youtube.com/watch?v=C3RhyHHWWCE
Animation om Día de Muertos: F. Se den lille animation: **Award Winning** CGI 3D Animated Short Film: "Dia De Los Muertos" - by Team Whoo Kazoo | TheCGBros - YouTube ,
Baggrund:
https://natmus.dk/historisk-viden/verden/syd-og-mellemamerika/de-doedes-dag/
Baggrundstekst om Fiestas en España fra: España en la Calle, Kasper Kloch og Martin Tønner 2019 kap.5.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier blot sikr jer at I har brugt tid på at læse teksterne til delprøve 2 afleveringen igennem, at slå verberne fra benspændsboksen op (er der nogle særlige forhold, som I skal være opmærksomme på?), at I har lavet en disposition/forslag ti
Scrambled Sentences
Vocabolario Día de Muertos
🏆CGI 3D Animated Short Film🏆: "Dia De Los Muertos" - by Team Whoo Kazoo + Ringling | TheCGBros
Skriftlig aflevering Día de Muertos.docx laves i timerne i dag og torsdag og afleveres fredag. Minlæring øvelser må gerne afleveres tirsdag næste uge.
Læs og forstå dette lille digt til at forberede 'Día de Muertos' og hvad mener digteren mon?:
El Día de Muertos en México - vi ser videoen sammen
Baggrund Día de Muertos.docx læs venligst teksten hjemme som forberedelse til skrivetimerne
Skriftlig aflevering Día de Muertos.docx - afleveres i morgen i par.
Minlæring
BaggrundstekstFiestasenEspaña.docx Hola a todos/as, læs venligst denne baggrundstekst som introduktion til jeres gruppearbejde. Vi starter det op i timerne i dag efter at vi har arbejdet med konjunktiv:-)
Vi gennemgår også lige jeres delprøve 1 fra sidste uge - Coco Día de Muertos
medbring grammatikken La Amarilla, por favor
Hola a todos/as,
Forbered et par spørgsmål til Mark, som kommer og observerer vores undervisning et par gange. Han er i gang med kandidatdelen på KU i spansk sprog og kulturer i spansktalende lande
termina los ejercicios de subjuntivo en Minlæring (konjunktiv i ledsætninger med 'que'/at). Vi arbejder videre med konjunktiv i forbindelse med adverbielle ledsætninger og imperativ samt hovedsætninger. Det bliver så spændende!!!
Vais a terminar los videos en casa y presentarlos en clase. Me hace mucha ilusión!!
øvelser konjunktiv i relative og adverbielle ledsætninger.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Frida Kahlo vida, arte e inspiración
Vi laver et portræt af Mexicos store kvindelige kunstner Frida Kahlo. Hun er siden sin død i 1954 blevet brugt af feministiske bevægelser som et ikon for en stærk kvinde der kæmpede for at være 'den hun var', kæmpede mod sygdom, utroskab og kvindelige kropsidealer.
Vi læser om hendes liv og kunst og analyserer et par malerier samt læser et brudstykke af hendes dagbog.
Vi fortsætter forløbet i 3.g.
Fokus i 2.g. ligger på billedbeskrivelse og ordforrådstræning samt at give en kort introduktion til Mexico.
I 3. g. ligger fokus i højere grad på mere grundigere billedanalyser samt fokus på hendes kunst, inspiration i de oprindelige kulturer og betydning for eftertiden.
Kernestof:
Malerierne Las Dos Fridas og Frida y Diego
Uddrag fra Frida Kahlos Dagbog s. 234- 235: Diego, s.245 -46:
Frida y el surrealismo (egne noter inkl. citater fra Frida omkring surrealismo)
Baggrundsmateriale:
introduktiontekst fra bogen Frida og Diego s. 19-28.
Hjælpemidler:
Tag Tyren ved Hornene - spansk grammatik af Birgit Tengberg. Tengberg Media. 2010
La Amarilla - gramática
Ordbogen.com
, ABC ordbogen
Verbix spansk verbebøjer
Minlæring.com
quizlet.com
Sider/lektioner: 27 (2. g. og 3.g.)
Indhold
Kernestof:
termina el viaje de mis sueños (subjuntivo) y entrégalo en 'opgaver'
lee este texto sobre Frida Kahlo - está en danés introduktion dansk om Frida Kahlo.pdf Den er ti sider, men med billeder og simpelt. Fokus på det vigtigste.
Lave jeres genaflevering af delprøve 2, 2. Trabajo escrito. Husk farvekoderne:
Spørgeskema Mark Jimémez.odt
læs i grammatikken om imperativ og brug af konjunktiv. Obs. på placering af objektspronominer. I skal selv finde sidetallet så kig grundigt. Husk at man bruger konjunktivsbøjninger til at udtrykke høflig imperativ samt benægtet imperativ: spis ikke,
jeg har rettet jeres aflevering om 'dia de muertos' Vær søde at kigge på mine rettelser og kommentarer. I får tid i timerne også til at rette fejlene. Jeg har også rettet jeres 'drømmerejser'. Mange på papir, og nogle i word - uploadet.
Hola, jeg kan ikke se, at I har rettet jeres delprøve 2, nr. to omkring Ana Rivera og estereotipos? Det bedes I gøre til i dag.
Husk at I hjemme skal forberede skrivetimerne:-). Dvs. det er opgaverne hjemme, som fungerer som fraværsregistrering (=omlagt skriftlighed). Hasta luego
I får den første time til at færdiggøre jeres skriftlige aflevering. Herefter forbereder vi jeres mundtlige præsentation af Frida Kahlo:-)
El cuadro Frida y Diego 1931 incluso gambitter.pdf
Las Dos Fridas.pdf Por favor lee el texto que describe el cuadro 'Las dos Fridas'. Léelo cuidadosamente y apunta palabras importantes.
I timerne bedes I:
Video mundtlig aflevering.docx
Læs uddrag af Frida Kahlos dagbog hjemme, hvor brudstykkerne har form af små digte. De er rigt gloseret. Uddrag fra dagbog omkring Diego.docx Dagbogen er udover digte, beretninger også fyldt med skitser og små malerier.
I timerne:
I får tid til at færdiggøre jeres præsentation. Træn hjemme, så I bliver klar ti at kunne lave det mundtligt og spontant. Genlæs også lige uddragene fra dagbogen fra i torsdags. Vi afslutter forløbet og laver også lidt grammatiske øvelser. Torsdag ha
I får jeres aflevering tilbage og får feedback på den
Vi starter den første time for os selv og samles herefter med det andet hold. Husk at lave jeres præsentation/podcast færdig og upload. Tjek kriterierne og at I får det øvet godt inden I optager. I timerne bruger vi den første time på, at I kan skriv
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 13
<Grammatik og skriveforløb
Gennem læsning og grammatikfokus forbereder vi terminsprøven.
Grammatisk fokus:
'at blive'
passiv og tilstandspassiv
Verbalperifraser
Indhold
Kernestof:
ordforråd kap. 1 por favor, practica esta lista de vocabolario para el capítulo uno del libro Moros en la Costa. (der er mange ord, men I vil kende flere og det er også vigtigt, at I skrive ned i jeres notesbog, så I arbejde med at tilegne jer nye or
Hola a todos/as, Empezamos a leer el libro que se llama 'Moros en la Costa'. Enfocamos en estudiar vocabolario y estructuras gramaticales y también vamos a escoger (udvælge) temas gramaticales importantes para el examen.
Levad la gramática 'Tag Tyrene ved Hornene', por favor.
Hola a todos/as, lav venligst følgende opgaver til kap 1 (moros en la costa) nr. D, E, G, H, K por favor. Det er så fine ordforrådsøvelser:-)
Lav oversættelse til kap. to hjemme (s. 11 øv. H). Lav den venligst i jeres notesbog og brug kun bog og opgavehæfte som hjælp:-) Glæder mig til at se jer.
Afsnit
Kære alle, sidste time i tirsdag var at I skulle lave øvelser med passiv. I bedes medbringe dem udfyldt (s. 82-83).
Lektie:
A. Gennemgå næste uge - dvs. vi laver delprøve to på tirsdag - analogt/eksamenseksemplar - husk værktøjskasse-hæftet
I er velkomne til at læse delprøve 2 igennem. Den ligger på opgaver. Obs. der er lektier i minlæring, som fungerer som fraværsregistrering for denne aflevering. Dvs. afleveringen laves analogt og i timerne..
Læs kap. 8 hjemme, por favor
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
América Latina - EKSAMEN
Vi arbejder bredt med Latinamerika både i et historisk perspektiv men også med fokus på nutiden. Det sker gennem analyse af et eksempel på "la Nueva Canción": Calle13's sang "Latino América" som repræsentant for 'latinoamericanismo'. Endelig fokuserer vi specifikt på Cuba, som vi læser om og ser film fra.
Sprogligt arbejdes med mundtlige præsentationer, billedanalyser og de skriftlige genre.
Grammatiske fokus er primært konjunktiv og repetition af grammatiske emner som bl.a. datiderne og pronominer.
Kernestof
Tekst
Introducción a Latino América s. 34-39. ”Sin Prisa pero sin Pausa”. Af Inge Margrethe Clausen. Systime 2016
Calle 13: Latino América s. 40-43 i ”Sin Prisa pero sin Pausa”. Af Inge Margrethe Clausen. Systime 2016
Personajes de la crisis económica. "Cuba en Cambio". Gyldendal.
Film:
Himlen over Havana
Sang:
Latino América por 'Calle 13'
Sekundært materiale:
oplæg af universitetsstuderende om la nueva canción med eksempler Mercedes Sosa og Bad Bunny.
Hjælpemidler:
ordbogen.com
minlæring
Tag Tyren ved hornene
uno, dos, tres
verbix - spansk verbebøjer
quizlet.com
Sider: 30 lektioner (lektioner)
Indhold
Kernestof:
Læs kap 9 og 10 i Moros en l Costa, por favor får terminsprøve. Tilbage kommenteret, så I kan lave en genaflevering til torsdag.
América Latina - solución del ejercicio de traducción de palabras.docx
Lav genaflevering af terminsprøven, udleveres rettet tirsdag. Dvs. delprøve 1 - I skriver de korrekte svar ved siden af de oprindelige svar. Delprøve 2: Genskriv teksten på en anden side i opgavearkene. I skal aflevere den i timerne, og så læser jeg
Læs venligst s. 34-36 til efter afsnittet: Población e idiomas.
Alle bedes tænke over et selvvalgt emne, som I vil holde en præsentation over. Det skal have noget med Latinamerika at gøre. Et emne som interesserer jer, og som vi andre kan nyde godt af at få større indsigt i.
Medbring venligst Moros en la Costa og aflever den til Biljana i bogkælderen. Chao
América Latina - introducción.pdf
Qué sabes de Latinoamérica?
Hola a todos/todas, læs venligst resten af introduktionsteksten færdig. I får jeres terminsprøver tilbage også. Vi skal kigge på en latinamerikansk musikgenre 'La Nueva Música' som fortsætter helt op til Bad Bunny!!
Julia hace una presentación
Recordar los apuntes! Hay caramelos para la persona con los mejores apuntes para el tema Latinoamérica. (Altså noter - sørg for at have gode noter til emnet/stikord - karameller til de bedste noter.
læs opgaveformulering og tekster til delprøve 2 hjemme. I skriver i timerne:-)
Tine Smidt Lützen_202502270840.pdf
presentación sobre Cuba.pptx Afsnit
Vamos a estudiar el país de Cuba. Vais a leer un texto cortito en casa sobre las relaciones entre Cuba y EEUU. Desde la independencia de España en 1898, Cuba ha tenido una relación fuerte con EEUU..Las relaciones con EEUU.pdf
Entregar los ejercicios de objektspronominer en clase, por favor. Vale?
Voy a entregar el delprøve 1 corregido (I får delprøve 1 tilbage med feedback som I kan bruge i jeres delprøve 2)
Emnekort las relaciones entre Cuba y EEUU.docx
Lav jeres delprøve 2 færdig. Aflever fysisk efterfølgende til Mette i 516, på lærerforberedelse 322 eller lærerværelset. Husk navn på.
Kære alle, i timerne i dag bedes I se filmen Himlen over Havana. Den ligger på Filmstriben. Når I ser filmen så tænk over de personlighedstyper, som I har læst om, som fremkom efter 'el periodo especial' - efter murens fald. Skriv stikord ned til de
Himlen over Havana Arbejdsspørgsmål.docx
Læs teksten om los personajes nuevos. Prøv også når I ser filmen at genkende personerne i filmen.
personajes del periodo especial.pdf læs teksten hjemme og lav opgaverne. I har også timerne torsdag til det samme.
Opsamling på aktiviteter om Cuba. I skal forberede jer på at kunne præsentere filmen og fokusere på 'los personajes' después de la crisis (1989 - Sovjetunionens kollaps). Husk at rette jeres delprøve 1. Tag den gerne med hvis I har spørgsmål.
Resumen de la película Himlen over Havana sube el resumen a este padlet por favor.
estudiamos lo que es 'la nueva canción'
Aseguraros que tenéis buenos apuntes para hablar de la película. Prøv også at lave sætninger med konjunktiv i at-sætninger. Ex Tanya quiere que Amadeo cuente por qué ha vuelto a Cuba. Eksempelvis.
Resumen de la película Himlen over Havana tjek lige mine rettelser, por favor.
Kære alle, vi mødes 12.10 ude foran skolen og tager s-toget til Vesterport. Skriv evt. til jeres lærere, hvorfor I er fraværende. Jeg har også snakket med dem, dog for et stykke tid siden.
AmLat 11 Calle 13 Latinoamérica tomt elevskema.docx
emnekort Calle 13 Latinoamérica.docx
Emilie nos visita y hace una presentación sobre Bad Bunny y 'la nueva canción'
Hola a todos y todas, en casa, lee y traduce estas letras para la canción Latinoamérica por el grupo Calle 13. Calle 13 - Latino América.pdf Obs. der er omkvæd som går igen, så derfor ser den længere ud end den er. Der er masser af gloser, så brug de
la canción: Calle 13 - Latinoamérica
vocab canciones de protesta (1).docx
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 15
la historia en España de hoy - Eksamen
Forløbet fokuserer på hvordan Spaniens fortid som diktatur (1939-1975) i kølvandet på en blodig borgerkrig (1936-39) stadig spiller en stor rolle i Spanien. Mange spaniere kæmper med at finde en måde at leve med historien. Vi bygger således videre på FS8 i 2.g. om den erindringshistoriske brug af den spanske borgerkrig, men udvider fokus til også inddrage perioden som diktatur og fremfor alt undersøges, hvordan Spanien lever med fortiden i dag.
Sprogligt fokus er primært præsentationer, dialoger og lytteforståelse samt skriftlig aflevering inkl. delprøve 1. Grammatisk fokus på konditionalis og verbalperifraser. Vi repeterer datiderne samt konjunktiv samt dativstyrende verber og objektspronominer.
Endelig repeterer vi også og forbereder eksamener inkl. prøveeksamen.
Kernestof
tekst:
Franco, el dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte fra: España en la Calle af Kasper Kloch, Gyldendal 2019
'Más que rencor sentimos rabia', artikel. BBC Mundo, Madrid. 2005
Film:
La Lengua de las mariposas
Supplerende materiale
Introduktion: Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien. España en la Calle, Kasper Kloch, Gyldendal 2019.
Det brogede Spanien, kap. 1
FS8 2.g. (fællesforløb mellem historie og spansk: Den spanske borgerkrig i et erindringhistorisk perspektiv) En analyse af hvordan den spanske borgerkrig fremstilles i filmen La Lengua de las Mariposas.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/44-aar-efter-sin-doed-nu-bliver-francos-grav-flyttet
Deadline om retsopgør og flytning af Francos grav (3. 8. 2018)
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031808032230
Madres Paralelas por Pedro Almodóvar 2021 (set i 1.g.)
Hjælpemidler:
Tag tyren ved hornene
Minlæring
Ordbogen.com
sproget.dk
Uno,dos, tres, eksamen i spansk, af Tine Brandt, Systime 2018
Sider: 20 (lektioner)
Indhold
Kernestof:
Hola a todos, forbered jeres noter til sangen Latinoamérica. Træn nogle sætninger til at beskrive sangen. I kommer til at arbejde mere med sangen, så I er klar til jeres mundtlige præsentation.
STX_Spansk_begynder_A_vaerktojskasse (1).pdf Værktøjskassen til skriftlig esamen med lidt tilpasninger
AmLat 11 Calle 13 Latinoamérica tomt elevskema.docx
Vi mødes og snakker spansk. Jeg sørger for lidt lækkerier.
Hola a todos y todas, Forbered delprøven ved at træne ordforråd - se vores quizlet gruppe, repeter brug af ser, estar og hay, verbaltider, verbalperifraser, objektspronominer. Kig også i uno, dos, tres for gode sætninger til billedbeskrivelse.
Introduktion España en la Calle.pdf Læs introduktionen på dansk hjemme por favor.
Husk Tag Turen ved hornene, por favor
Præteritum og imperfektum på spansk - incl. eksempler, bøjninger og brug.pdf
Fælles quizlet om billedbeskrivelse Alle, por favor, skriv ca. fem af jeres gode gloser fra i tirsdags ind her. Altså gloser som I brugte til at beskrive jeres billeder med.
Læs den udleverede tekst: El dictador que sigue vivo. I bedes forstå den og være klar til at arbejde med den i timerne.
Franco el dictador sigue vivo.pdf
44 år efter sin død: Nu bliver Francos grav flyttet
Forbered matrixpræsentation af teksten Entrevistas con dos hijas... Jer tre som ikke var der sidst. I har nummer: Freja: gruppe 3, Savannah gruppe 4 og Iben gruppe 5. Altså I læser alle jeres stykke af teksten - se markeringerne og forbereder en præs
Læs jeres seneste afleveringer igennem - kommenterede. Vi samler lige op i timerne også.
Forbered ordforråd fra quizletter, gode sætninger og tekstpræsentationer med hjælp fra uno, dos, tres.
www.dr.dk
jer der har afleveret præsentation lydfil har fået feedback nu - se elevnote på afleveringen. Chao
Genlæs og strukturer jeres noter til emnerne: Jóvenes en el mundo hispanohablante, Latinoamérica y La historia en España de hoy. Altså tre emner:-). Vi bruger en del af timerne på at repetere og træne mundtlighed.
husk uno, dos, tres, værktøjskassen hæftet, og grammatikken. Vi arbejder også med billedbeskrivelse og delprøve 1 øvelser
Læs op på de tre emner, som vi opgiver - se studieplanen. Husk jeres seneste aflevering, udleveret tirsdag. Husk også alle noter, bøger, etc.
STX_Spansk_begynder_A_vaerktojskasse (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53882405181", "T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53882405181", "H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53882405181" }