N. Zahles Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
N. Zahles Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Mette Hink Stefansen
Hold
2022 SP/2 (
1gf SP2
,
1g SP2
,
2g SP2
,
SP2/HI FS8
,
3g SP2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb i spansk
Titel 2
Begynderstystem
Titel 3
Mini grammatikforløb
Titel 4
Mi querida familia
Titel 5
Un mes en Málaga
Titel 6
El Mariachi
Titel 7
FS8 Den spanske borgerkrig spansk og historie
Titel 8
El Mariachi-fortsat
Titel 9
La vida social d l jóvenes en España- EKSAMENSEMNE
Titel 10
Los cuentos- clásicos y modernos
Titel 11
Cuba- EKSAMENSEMNE
Titel 12
La inmigración ilegal -EKSAMENSEMNE
Titel 13
Forløb#10
Titel 14
Forløb#11
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb i spansk
Der arbejdes med begyndersystemet "Tapas" online af Inge Margrethe Clausen, Martin Windeløv og Ángel Carmona Zambrano. Systemet består af tekster, grammatiklæring samt øvelser dertil, lytteøvelser mv. Eleverne trænes i basalt ordforråd og den basale grammatik på spansk samt regler for tryk og intonation.
Systemet suppleres med andre begyndersystemer, øvelser, sange mv. Desuden lægger systemet op til at arbejde med differentieret undervisning.
Indhold
Kernestof:
¡Hola! Velkommen til spanskfaget! Jeg hedder Mette, og jeg er jeres spansklærer her i grundforløbet. Jeg glæder mig til at møde jer.
https://konto.systime.dk/?id=503&keycode=43321088-7e25f-809
¡Hola a todos! I skal se denne korte videohttps://youtu.be/WxWY5SjJj3I og lære tallene fra 1-20 på spansk. Hvis I trykker på de tre prikker til højre under videoen, kan man se transskriptionen og sætte den til spansk- så kan I se, hvordan tallene de
Ser og estar i nutid.pdf
Hola a todos,
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=172953
I skal kunne bøje verbet "hablar" (at tale) i præsens på spansk:
Medbring 10 kr til biografen
https://tapasonline.systime.dk
Der bliver en egenbetaling på 10 kroner!
I skal læse den første korte tekst på Tapas online der hedder "España". https://tapasonline.systime.dk. Lyt til teksten blive oplæst først og øv selv oplæsning bagefter. I skal også kunne oversætte teksten til dansk. Husk I kan trykke på ordene med u
I skal læse den 3. lille tekst på Tapas-online til teksterne der hedder "España". Den hedder "Españoles famosos". Lyt først til teksten oplæst, øv jer dernæst i at læse den op med rette udtale og tryk og prøv til sidst og se, om I også kan oversætte
https://youtu.be/62GTD0QXbiI
Læs den sidste tekst (tekst nr. 4) til emnet España på Tapas online. Lyt, læs og oversæt! NB: Medbring venligst papirerne med grammatikøvelserne I startede på sidst!
Her kan man træne klokken på spansk, hvis man gerne vil have det med i præsentationen fx. : la hora.pdf
NB: Til det fælles modul med den anden klasse kan man som forberedelse kigge her (se den gule boks):https://spanskgrammatik.dk/artikler.html og øve sig på substantiverne i tal og artiklernes former (ubestemt, bestemt -ental og flertal). Vi starter i
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Begynderstystem
Vi anvender grundbogssystemet VIva la vida af Sivlia Becerra Bascuñan, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, og der fokuseres på en grundlæggende kommunikation om almene temaer som interesser, venner, familie, mad, tøj, kunst osv. Derudover er der fokus på kultur og samfundsforhold samt opbygning af gloseforråd.
Grammatik, der er gennemgået i dette skoleår:
Verber:
Præsens (regelmæssige og uregelmæssige, herunder ser, hacer, tener, estar, hay, ir)
Høflig tiltale (tú/Usted)
Refleksive verber
Diftongerende verber: e>ie,o>ue
Verber med vokalskifte e>i
Nægtelse
Gustar og andre dativstyrende verber
Verbalperifrase: ir+a+infinitiv, tener+que+infinitiv
Perfektum
Pronominer:
Possessive
Personlige (som S, DO, IO)
Relative (que)
Demonstrative
Substantiver:
Køn
Tal
Bestemte og ubestemte artikler
Sammensatte ord
Adjektiver:
Bøjning af adjektiver
Gradbøjning af adjektiver
Muy/mucho
Nationalitetsbetegnelser
Diverse:
Spørgeord
Præpositioner
Talord
Indhold
Kernestof:
¡Hola! Velkommen til spanskfaget! Jeg hedder Mette, og jeg er jeres spansklærer her i grundforløbet. Jeg glæder mig til at møde jer.
https://konto.systime.dk/?id=503&keycode=43321088-7e25f-809
¡Hola a todos! I skal se denne korte videohttps://youtu.be/WxWY5SjJj3I og lære tallene fra 1-20 på spansk. Hvis I trykker på de tre prikker til højre under videoen, kan man se transskriptionen og sætte den til spansk- så kan I se, hvordan tallene de
Ser og estar i nutid.pdf
Hola a todos,
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=172953
I skal kunne bøje verbet "hablar" (at tale) i præsens på spansk:
Medbring 10 kr til biografen
https://tapasonline.systime.dk
Der bliver en egenbetaling på 10 kroner!
I skal læse den første korte tekst på Tapas online der hedder "España". https://tapasonline.systime.dk. Lyt til teksten blive oplæst først og øv selv oplæsning bagefter. I skal også kunne oversætte teksten til dansk. Husk I kan trykke på ordene med u
I skal læse den 3. lille tekst på Tapas-online til teksterne der hedder "España". Den hedder "Españoles famosos". Lyt først til teksten oplæst, øv jer dernæst i at læse den op med rette udtale og tryk og prøv til sidst og se, om I også kan oversætte
https://youtu.be/62GTD0QXbiI
Læs den sidste tekst (tekst nr. 4) til emnet España på Tapas online. Lyt, læs og oversæt! NB: Medbring venligst papirerne med grammatikøvelserne I startede på sidst!
Her kan man træne klokken på spansk, hvis man gerne vil have det med i præsentationen fx. : la hora.pdf
NB: Til det fælles modul med den anden klasse kan man som forberedelse kigge her (se den gule boks):https://spanskgrammatik.dk/artikler.html og øve sig på substantiverne i tal og artiklernes former (ubestemt, bestemt -ental og flertal). Vi starter i
Ingen lektier pga. introtur!
https://www.youtube.com/watch?v=VZEtQo87n2I
Afsnit
Læs tekst nr. 1 på Tapas online under forløbet "Ceuta, Melilla y Gibraltar" - den hedder "Ceuta y Melilla", I skal kunne oversætte hele teksten til dansk.
Lektier: I skal kunne bøje verberne "llegar"(=at ankomme) og "entrar" (=at gå ind) i præsens udenad. (For at repetere bøjningen af verber på-ar i infinitiv kan I gå ind på Tapas online og se under Grammatik. Der står hvordan, verberne bøjes. Ellers k
I skal læse om Spanien (på dansk!) i jeres nye spanskbog: "Viva la vida" - fra side 12-16 og finde to ting/facts om Spanien, som I ikke vidste på forhånd. Desuden skal man kunne bøje de to verber i præsens fra sidste moduls lektie- vi skriver dem på
Lektie: Ejefald/Genitiv: (Følgende er fra opgaverne til det kapitel, vi sidst læste om Fernandos fødselsdagsfest.)
Læs tekst 1 om Castilla- La Mancha på Tapas -online og oversæt den til dansk. Øv jer desuden på at bøje de uregelmæssige verbum "tener"(=at have):
Julehygge med det andet spanskhold- ¡¡¡Feliz Navidad!!!🎅🏻🎄❄️☃️❤️ Vi starter i egen klasse.
Lektier: Medbring teksten og papirerne om Hr. Nielsen fra sidst og lav øvelse 2 om udsagnsord (på side 42).
Lektier: læs den første tekst der hedder "Las Comidas" på tapasonline ned til cirka midt hvor der står "..una tostada". I skal øve jer i at oplæse teksten, og den skal kunne oversættes til dansk. Slå alle de ord op, I ikke kender. Husk også lektien f
Læs resten af teksten "Las comidas" på Tapas online. I skal kunne oversætte den til dansk. Øv også oplæsning. I skal desuden kunne bøje comprar, beber og vivir i præsens.
Læse den første halvdel af tekst 2 til emnet "Las comidas" (til og med hvor der står: "Quiero ser médico").Desuden skal I øve jer på at kunne bøje tener, querer og poder i præsens.
Test uden hjælpemidler i de regelmæssige verbers præsensbøjning og i den bestemte artikel, substantiver og adjektiver. I kan læse om/repetere emnerne under "Grammatik" på Tapas online. Husk blyant og viskelæder.
I skal læse vedhæftede ark om adjektiver GRUNDIGT- jeg forventer, I kan fortælle mig om, hvordan man danner flertal af adjektiver, og hvor de placeres i forhold til substantivet på spansk i modulet.
Grammatik - Adjektiver, Lille spansk grammatik.pdf
Lav øvelserne (på kopiark) med adjektiver fra sidst færdig.
Minlæring øvelser m. substantiver, adjektiver eller med artikler(https://app.minlaering.dk/lektier?vis=201609).
Lektier: Vi skal læse en tekst om sport (=el deporte)- I skal læse dette tekststykke (kun det om fodbold=fútbol) fra El Sur og oversætte det til dansk. Øv jer desuden i at bøje disse to verber: hacer(=at gøre: yo hago, tú haces, él/ella/usted hace, n
Læs de to næste afsnit i teksten om sport på el Sur om el baloncesto og la natación: https://elsur.systime.dk/?id=268#c1675. Det skal kunne oversættes til dansk.
Læse og oversætte teksten færdig om Deporte - det afsnit der hedder En el médico på https://elsur.systime.dk/?id=268#c1675 Repetér også gerne hvordan man danner før nutid på spansk med denne video: https://youtu.be/xJkXfULIkbQ
Læs og oversæt teksten om María José på side 20 i jeres (fysiske) bog Viva la vida.
Lav den første øvelse på vedhæftede side med de possesive pronominer (=2.Ejestedsord).Possesive pronominer.pdf
Læs og oversæt følgende tekst fra Tapas online(forløb 7, tekst 1 om Andalusien) grundigt - øv også oplæsning:
Diálogo sobre el deporte 1g.docx
Præsentation español 1g.docx
¿Qué asignaturas (=fag) tienes en el Instituto(=gymnasium)?
Læs og oversæt tekst nr. 2 om Andalucía på Tapas online til der, hvor der står "Soy secretaria": https://tapasonline.systime.dk/?id=145#c1392
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=207262
Læse og oversætte teksten om Andalusien færdig (=dialogen mellem Pedro og Maribel - under billedet i teksten, vi læste sidst)
I skal kunne bøje tener (=at have), ser (=at være), estar (=at være, at befinde sig), vivir (=at bo/leve) og trabajar (=at arbejde) i præsens OG i før nutid (Repetér evne. før nutidsbøjningerne her:https://anjaspansk.wordpress.com/16-foer-nutid/)
Viva la vida-Læs og oversæt den næste tekst på side 32, der hedder "Julieta". Øv desuden nutidsbøjningen af verbet "tener".
Samme lektie som sidst!
ser og estar :https://app.minlaering.dk/lektier?vis=210548
Medbring blyant/kuglepen (og eventuelt viskelæder)
Lave resten af øvelserne fra sidst- er vedhæftet modulet her også. Medbring bogen Viva la vida.
Esta es mi familia, arbejdsark.pdf
Ser eller estar, opgave til 1g.docx
Læse teksten Habla Miquel og oversæt den. Den står på side 42 i Viva la vida.
Læs næste tekststykke El camino de Santiago på side 44 og 2 linjer på side 45!!! i Viva la vida. Skal kunne oversættes.
Læs teskten i den røde boks på side 45 og oversæt det til spansk og lav desuden opgave 1 på side 46 om tener que+ infinitiv.
Test i modulet- læs op på verberne og deres bøjning i præsens (både regelmæssige og uregelmæssige), nær fremtid og perfektum. I skal også kunne genitiv, ser, estar og tener que+ infinitiv.
Lektier: Alle skal have lavet øvelserne med ser og estar færdig på Min Læring:https://app.minlaering.dk/lektier?vis=210548
Afslutning og hygge!
Omfang
Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 85
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Mini grammatikforløb
Repetition af følgende verber og verbetider:
Refleksive verber
diftongerende verber
nær fremtid
præsens - regelmæssige og uregelmæssige
perfektum
estar+gerundium
Indhold
Kernestof:
¡Hola a todos! Velkommen tilbage! Jeg håber, I alle har haft en dejlig sommer, og jeg glæder mig til at se jer!
Lektier: I skal være klar i makkerpar til at fortælle de andre om jeres verbetid, hvordan man danner den, hvornår den bruges og med en lille opgave til de andre, hvor de skal bruge den/indsætte den.
Lektier: færdiggør verbearket med hitverberne i præsens og i perfektum. Hvis I er i tvivl om deres bøjninger, kan I finde en oversigt over dem her på Lectio under Dokumenter og i mappen "Grammatik". De hedder hitverberne.
ingen lektier. Medbring papirerne til Mi querida familia.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Mi querida familia
Mi querida familia
Materialer:
Mi querida familia, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2013.
Repetition af klokken, ugedage, farver, kroppen mv.
Temaer: kærlighed, venskab og jalousi.
Indhold
Kernestof:
I får tid til at arbejde på første skriftlige opgave
Lektier: I skal kunne bøje tener, hacer og volver udenad i præsens.
Lektier: læs på side 17 i kompendiet, I sidst fik det afsnit der hedder La cocina. I skal læse ned til farens replik "vamos a ver". Det skal kunne oversættes. Desuden skal I kunne bøje verbet querer udenad i præsens.
Verber til at træne: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=222660
Lav 1 side i de verbepapirer I fik sidst. Vi laver videre i timen. Oversæt desuden de spanske ord til kapitel 3 i vedhæftede fil.Mi querida familia-ord-kap3.docx
Samme lektie som til sidst
Læs starten af teksten til kapitel 5 i Mi querida familia- fra Julias replik "Hoy es lunes" til der, hvor moren siger "Venga". Det skal kunne oversættes, så I skal slå alle ord op, I ikke kender. Teksten ligge rher på Lectio under Dokumenter i mappen
Verber med vokalskifte og refleksive verber.pdf
https://quizlet.com/153212182/mi-querida-familia-cap-6-flash-cards/
Lektier: Træn følgende gloser til kapitel 7 https://quizlet.com/193999978/mi-querida-familia-capitulo-7-flash-cards/ samt alle skal kunne bøje "lavarse" i præsens- se bøjningen her https://sandraspanskblog.wordpress.com/16-refleksive-verber/
kap 8+9 uddrag.pdf Lektier: Log ind og træn gloser til kapitel 8 her :https://quizlet.com/226496061/mi-querida-familia-capitulo-8-flash-cards/?i=xlb5l&x=1jqt og læs desuden i vedhæftede fil side 44 fra En el areal WI FI og afsnittet SMS til og med si
I modulet : Verber med vokalskifte og refleksive verber.pdf
Lektier: Læs side 49 i vedhæftede fil til kapitel 9 de to afsnit En la calle og En la bisutería -det hele skal kunne oversættes. Slå de ord op, I ikke kender.
https://quizlet.com/235583445/mi-querida-familia-cap10-flash-cards/?src=set_page_ssr
Ingen lektier. I får tid til at arbejde videre med Mi querida familia fra sidst. Husk eventuelle rekvisitter!!!
Prøv at se om I kan få nogle af de forskellige personers citater ind i jeres dialoger- fx.
Prøv også at bruge nogle gambitter:
I får lidt af timen til at finpudse jeres optagelser. Dernæst ser vi jeres dialoger og kårer én (eller flere) vindervideo(er).
Lektier: se andet time i dag for lektier:
Samtaler med mig på spansk i små grupper om Mi querida familia. Øv jer i at fortælle om Julia, Ester, Javier, Andrés, Vanesa, Pedro, Pablo, La abuela mv. I må kun bruge stikord i samtalen. I kan træne nogle gloser her: https://quizlet.com/519614300/m
Lektier: samme som til i tirsdags. Vi laver spanske samtaler i modulet om Mi querida familia.
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=231669
Lektier: læs sider 23 0g 24 i La amarilla om placeringen af de personlige pronominer på spansk. Medbring øvelserne fra sidst. I taler i dag på spansk med mig om Mi querida familia.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Un mes en Málaga
Un mes en Málaga
Beskrivelse:
2.g: Vi arbejder med i-bogen Un més en Málaga, som handler om en dansk pige, der er på en måneds sprogskoleophold i Málaga efter 3.g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk kultur.
Der arbejdes med billedbeskrivelse og genrerne til den skriftlige eksamen præsenteres.
Forløbet lægger desuden naturligt op til refleksion og diskussion af, hvordan man møder en ny kultur, og herved trænes elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer.
Indhold
Kernestof:
Læs den første halvdel af teksten Mis primeros días en Málaga på Un mes en Málaga til, hvor der står "Málaga es una ciudad..."Det skal kunne oversættes til dansk.
Lektier: Træn verjudtryk under "Vocabulario" (både 1 og 2) til cap.1 i "Un mes en Málaga".
Lektier: Træn først gloserne til næste tekst https://quizlet.com/217306315/cap-2-vivir-con-una-familia-espanola-flash-cards/ og læs så læs halvdelen af teksten "Vivir con una familia española" på "Un mes en Málaga" til hvor, der står "Se dice que los
Test i billedbeskrivelse uden hjælpemidler- træn inde på "Un mes en Málaga" under Billedbeskrivelse- øv jer også i at kunne bruge udvidet nutid (estar + gerundium) til at beskrive, hvad der foregår på biledet, før nutid om hvad der mon er foregået in
describir_una_foto_ (1).pdf
Vi skal lave De dødes dag-alter med det andet spanskhold!
Ingen lektier.
Lektier: Øv videre/igen på det ordforråd I trænede i timen i dag til kapitel 2 i "Un mes en Málaga" om at beskrive personer(=ser bajo/alto, ser interesante/aburrido,tener los ojos azules,ser calvo,tener bigote/barba mv.)- I skal gerne kunne beskrive
Læs og oversæt sidste halvdel af teksten fra sidst i kapitel 3 på Un mes en Málaga. træn først gloserne her: https://quizlet.com/216832413/cap-3-un-dia-tipico-en-malaga-flash-cards/
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=237481
Læs halvdelen af teksten til kap. 4 i Un mes en Málaga.
Lektier: læs første halvdel af kapitel 5 i Un mes en Málaga
Læse kapitel 5 færdig i Un mes en Málaga. Det skal kunne oversættes.
Samme lektier som til sidst.
Lektier: Forbered hver især min. 2 spøgsmål på spansk, I kan stille til spanierne enten om Asturias eller om, hvad de synes om Danmark (fx. hvad er sjovt her hvad er anderledes, hvad var det første, de observerede, da de kom, hvad er fedt her etc.)
Vi skal på Glyptoteket med det andet spanskhold og spanierne og se særudstillingen "Lys i bevægelse" med den spanske kunstner, Joaquín Sorolla. Som lektie skal I læse om Sorolla og om udstillingen her : https://glyptoteket.dk/udstilling/joaquin-sorol
Præsentationer af jeres billedbeskrivelser i grupper
Lektier: træn gloser til tekst 6 i Un mes en Málaga https://quizlet.com/216832739/cap-6-picasso-un-gran-artista-flash-cards/?setIdOrUsername=216832739 og læs artiklen om Picasso (tkap. 6), så I kan oversætte den.
Julehygge
Arbejd selv-modul. I skal læse teksten til kapitel 7 i Un mes en Málaga (=Læserbrev: La adaptación es necesaria) og på spansk svare på spørgsmålene (nedenunder teksten) a til og med f (ikke de sidste to spørgsmål). I skal ved modulets slutning upload
https://dkjepsen.dk/tillaegsord-2/tillaegsord-gradboejning/
I skal lave en delprøve 1 i timen uden hjælpemidler til tekst 6 om Picasso på "Un mes en Málaga"- så genlæs teksten grundigt inden modulet. Husk blyant/kuglepen og viskelæder.
Lektier: træn verbalperifraser her: https://quizlet.com/220694078/cap-7-verbalperifraser-flash-cards/
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=249655
Lektier: læse og oversætte kapitel 9 i "Un mes en Málaga". Dem der ikke endnu har lavet prøven, skal lave den i dag.
Billedbeskrivelse-kopi.pdf
Billedbeskrivelse : brug verbalperifraser: acabar de + infinitiv, estar+gerundium, nær fremtid (ir + a + infinitiv). Brug gambitter også. Beskriv personerne, deres tøj, vejret, baggrunden, forgrunden mv. I kan orientere jer i billedbeskrivelsesrummet
Min Læring- verber: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=252176
Lektier: svare på spørgsmålene til teksten i kapitel 9 i Un mes en Málaga samt lave de 4 hulter til bulter-sætninger nedenunder spørgsmålene også. Dem der mangler at lave billedbeskrivelserne med mig skal gøre det i dag.
Samme lektier som til sidst
Lektier: Læse og oversætte kapitel 10 i Un mes en Málaga.
https://app.minlaering.dk/traening/253728
Lektier: Svar på de spanske spørgsmål til kapitel 10 i Un mes en Málaga. Vi aflsutter emnet i dag. Vi afrunder med et lille spansk spil til emnet.
https://quizlet.com/256280363/cap-2-vocabulario-para-el-aspecto-flash-cards/
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 49
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
El Mariachi
Forløbsbeskrivelse: El Mariachi - Amor, celos y venganza
El Mariachi, manus, Robert Rodríguez (ved Jan Damskier), Systime 1995: udvalgte scener
Indhold
Kernestof:
Lektier: I skal kunne bøje de tre uregelmæssige verber i præteritum til i dag udenad: hacer, tener, ser samt læse scene 1 i El Mariachi (side 14-15) - kun selve dialogen mellem Moco og Azul skal kunne oversættes. Resten skal i bare forstå hovedhandli
Lektier: Læse videre i El Mariachi scener 7 og 8 (sider 18+19). I skal kun kunne oversætte scene 7 og blot forstå hovedhandlingen i scene 8. Der er en del præteritum/datid i scene 7, så hav jeres noter med hvordan verberne bøjes i præteritum fremme,
Lektier : læse scener 11 og 15 i El Mariachi. (Vi gennenmgår også læselektien fra i går, vi ikke nåede i modulet)
Lektier: oversæt sætningerne i vedhæftede fil.
Mariachi_oversættelse_resume.pdf
Lektier : oversæt følgende sætninger til spansk : Drabelige sætninger til el mariachi.docx
Lektier: Lav vedhæftede oversættelse inden modulet og øv, så I kan nogle af sætninger udenad til samtalen med mig i modulet .Mariachi_oversættelse_resume.pdf Øv jer desuden på gloserne (på sidste side) fra arbejdsarket, I fik sidste modul og på at ku
NB: I dag fællesmodul med det andet spanskhold i 532 om den spanske borgerkrig - FS8- optakt!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
FS8 Den spanske borgerkrig spansk og historie
FS8 tværfagligt forløb med spansk og historie om den spanske borgerkrig
FS8-tværfagligt forløb: Vi arbejder med den spanske borgerkrig 1936-1939. Forløbet indgår i et tværfagligt forløb med historie og afsluttes med en skriftlig opgave.
Indhold
Kernestof:
NB: I dag fællesmodul med det andet spanskhold i 532 om den spanske borgerkrig - FS8- optakt!
FS8-optakt med det andet spanskhold!
describir_una_foto_ (1).pdf
Den spanske borgerkrig
El mariachi- samtaler øv jer på at kunne genfortælle handlingen i den og i at tale om de forskellige personer bl.a. El Mariachi, Azul, Moco, Dominó mv. træn gloserne der ligger i El Mariachi-mappen og dem I ellers har fået løbende i undervisningen ti
https://quizlet.com/21942843/el-mariachi-flash-cards/?x=1jqt
De to datider og delprøve 1
Historisk tekst, Det brogede Spanien.pdf
Filmanalyse i historie.pdf
Vi giver tips til materialesøgning og fortæller om reglerne på området. Jeres telefoner skal være i taskerne under oplægget.Oplæg om AI, materialesøgning i FS.pdf
Forløbsbeskrivelse.docx
Projektbeskrivelse FS8.docx
Filmanalyse af la Lengua de las Mariposas.pptx
Læs venligst den PDF, der ligger på timen mandag om filmanalyse.
Den Spanske Borgerkrig.pptx
Kollektiv erindring
Historiebevidsthed og historiebrug..pdf
504:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
El Mariachi-fortsat
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier- Vi er i Lokale 311!!!
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
La vida social d l jóvenes en España- EKSAMENSEMNE
Med udgangspunkt i et, at vi læser om nogle centrale 'fiestas' i Spanien, og hvad de betyder for særligt unge mennesker, arbejder vi med reflekterende samtaler omkring og normer og omgangsformer i Spanien. Vi fokuserer desuden på kulturelle forskelle mellem Spanien og Danmark med særligt fokus på ungdomslivet. Fokus er på mundtlighed og præsentationer samt repetition af væsentlig grammatik.
Kernestof:
España en la Calle af Casper Kloch og Martin Tønner 2019, Gyldendal:
-Jóvenes adictos a las tradiciones "Hacer castells es adrenalina pura" pp. 88-91. ibid
-Los jóvenes españoles bebemos mucho
-Pasión peligrosa: "Correr con los toros me hace sentir más vivo" pp. 92-95. ibid
Fiestas Grethe Abildgaard Christensen & Lone Madsen, 2007, s. 78-85
-El Botellón
Supplerende materiale:
Nuevos retratos, Ole Loumann, Gyldendal 2008, s. 16-21
-La generación de los mil euros.
-Tamara - la madrileña
Un mes en Málaga:
https://www.unmesenmalaga.com
-Manuel Gallardo Plaza es un típico joven malagueño.
Hjælpemidler:
Uno, dos, Tres. Eksamen i spansk på A- og B-niveau. En håndbog. af Tine Brandt. Gyldendal 2018
Tag Tyren ved Hornene - spansk grammatik af Birgit Tengberg. Tengberg Media. 2010
Gyldendals Røde ordbog
Minlæring
Quizlet.com
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferie- håber I har nydt den!
Ingen lektier- Vi starter vores første emne
https://quizlet.com/dk/933286260/la-generacion-de-los-mil-euros-los-mileuristas-del-1-flash-cards/?i=xlb5l&x=1qqt
Lektier: lav side 16 (de to første øvelser i hvert fald) med Adjektivernes bøjning og husk at medbring teksten fra sidst (I fik i papirform).
https://www.profedeele.es/actividad/descripcion-fisico-espanol/
Lektier: læs side 18 færdig i teksten til La generación de los mil euros. Det skal kunne oversættes. Vi fortsætter desuden med adjektiver til beskrivelse af personer. I må gerne øve mere på siden fra sidst inden dagens timer- link på sidste modul.
Link til Min Læring med øvelser med adjektiver: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=274422
Medbring papirerne med teksten om La generación de los mil euros
https://spilmedsprog.dk/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR14PQ-xojBVoXzLaAFBjdJU7Cgi53x76FJku2TvWrFcHaFSHMQ5izLTMbw_aem_TILpyRAWKJSuvcCPn8EEGw
Lektier: Læs sider 19 og 20 i teksten om la generación de los mil euros-det skal kunne oversættes.
Lektier: Læse teksten færdig (La generación de los mil euros).
Lektier: Læs og oversæt Jóvenes adictos a las tradiciones...pdf første side (hedder side 88) af vedhæftede tekst.
https://www.mundodeportivo.com/uncomo/fiesta/articulo/las-mejores-fiestas-de-espana-53920.html
Skrivetime- delprøve 2
Vi repeterer de refleksive verber/pronominer. Læs teksten fra sidst med mennesketårnene færdig og det skal kunne oversættes.
Samme lektie som til sidst. Medbring Vild med tyren!!!!
Læse og oversætte første side af teksten med el botellón. Alle skal desuden kunne bøje ducharse udenad i præsens. Medbring grammatikbogen- Vild med tyren- vi arbejder videre med de refleksive verber.
Delprøve 2
Læs og oversæt teksten om de unge og botellón færdig. medbring Vild med Tyren. Alle skal desuden kunne bøje verbet acostarse(=at gå i seng) i præsens.
Medbring Vild med tyren og uno, dos, tres
https://quizlet.com/870434723/flashcards
Læse og oversætte teskten om pasión peligrosa færdig. medbring grammatikpapirer fra sidst
Lille prøve i refleksive verber og refleksive pronominer samt deres placering -læs grundigt om det i Tag tyren ved hornene side 114-119. Desuden skal I træne præsensbøjningen af hitverberne- de ligger i et dokument her på Lectio under Dokumenter og i
Vi gennemgår/overhører lektien fra sidst i denne lektion.
Lektier: Øve jer i at tale frit om de tre tekster, vi har læst indtil nu til emnet om unge spaniere. I skal tale med mig i små grupper, og man skal kunne tale om personerne i teksterne og om handlingen og om forskellen mellem danske unge og spanske u
Delprøve 1: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=291004
Alle skal have lave delprøve 1 helt færdig om Cambiar el mundo. I skal desuden øve disse gloser til teksten om Tamara: Gloser til Tamara-teksten: https://quizlet.com/dk/598809110/tamara-la-madrilena-flash-cards/?i=xlb5l&x=1jqt
Er der nogen der vil lave billedbeskrivelse i dag? Husk det er et selvvalgt billede og det er uden noter.
Medbring papirer fra sidst med billedbeskrivelse!!
Læse og oversætte side 28 i Tamara-teksten.
Læs og oversæt sider 28 og 29 i Tamara-teksten. Nedskriv 10 spanske gloser/ord fra teksten, I ikke kendte og send/upload dem med deres danske oversættelse til mig på/under elevfeedback for at undgå fravær for timerne i dag.
Læs og oversæt Tamara-teksten færdig- skriv 10 stikord fra teksten (hele teksten) ned du ikke kendte på forhånd og deres oversættelse. Øv dem!
Karaktersamtaler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Los cuentos- clásicos y modernos
Formål: Få kendskab til eventyrgenren og de træk der kendetegner den. At kunne sammenligne et moderne eventyr med de klassiske. At arbejde med ubearbejdede tekster
Kunne forstå og have indarbejdet et ordforråd til samtale om eventyr. Lave deres eget eventyr.
Materiale:
Ricitos de oro/los tres osos
La princesa del guisante
Caperucita roja
El lobito bueno
La bruja hermosa
Supplerende materiale:
El laberinto del fauno, 2006, Guillermo del Toro
Indhold
Kernestof:
Lektier: Træn denne quizlet godt med eventyrgloserhttps://quizlet.com/85156693/cuentos-en-general-flash-cards/. Vi starter nyt emne om eventyr i dag. I bedes også læse den allerførste side af eventyret om Los tres osos i vedhæftede pdf. I skal scroll
Link til en online quiz om eventyr: https://quizizz.com/admin/quiz/67359a560dd99121092b85eb?at=67359be3f0ee8316b0aad6cf
Træn disse eventyrgloser (igen) https://quizlet.com/85156693/cuentos-en-general-flash-cards/ og læs og oversæt resten af eventyret om los tres osos. Øv jer hver især på to verber I skal kunne udenad- efter eget valg i præsens (eller andre tider, I ge
Delprøve 1 i timen uden hjælpemidler. Eksempler på gode sætninger til delprøve 1 er vedhæftet.Delprøve 1_ Hvad er en god _fri_ sÃÂ_tning_.docx
Fælles orientering 15 min. med det andet spanskhold om den nye skriftlig eksamensform i spansk
Lektier: I skal læse La princesa del guisante- den ligger lige i forlængelse af eventyret med Guldlok og de tre bjørne i Cuentos-kompendiet- (under "Dokumenter" i mappen "Los cuentos".)
Læs og oversæt første side i vedhæftede eventyr om El Lobito bueno. Der er masser af gloser allerbagerst i PDF-en...El lobito bueno y La bruja hermosa-1-2-2-kopi-4.pdf
https://quizlet.com/885381730/el-lobito-bueno-flash-cards/?i=xlb5l&x=1jqt
evnt. delprøve 1 uden hjælpemidler
Samtaler enkeltvis om verber mv.
Alle skal have læst og oversat side 6 i eventyret om El Lobito Bueno. Medbring Vild med Tyren. Øv jer desuden på at kunne bøje ir og saber udenad i præsens.
https://quizlet.com/dk/221405168/ovelser-med-de-bundne-personlige-pronominer-lolaloslaslesmete-flash-cards/#
Læse og oversætte de næste to sider i El Lobito bueno. Dagens to verber, I skal kunne udenad, er : ver og volver i nutid. Medbring Vild med Tyren.
Læse og oversætte sider 8+9 i El Lobito bueno. øv jer I at kunne bøje poder og querer i præsens. Medbring Vild med tyren!
https://quizlet.com/dk/313139635/spanske-hitverber-bojning-og-faste-vendinger-flash-cards/#
Læs og oversæt sider 10 + 11 i næste tekst i vEl lobito bueno y La bruja hermosa-1-2-2-kopi 2.pdf vedhæftede fil- eventyret hedder La Bruja hermosa. Der er ligeledes ekstra gloser bagi PDF'en. Øv jer på bøjningen af hitverberne med denne quizlet- bru
https://spanskgrammatik.dk/perifraser.html
Juleafslutning❤️🎅🏻🌲 samme lektier som sidst. Første time i egen klasse.
Fællesafslutning med det andet spanskhold
SKrive delprøve 2
Husk at have læst teksten godt fra delprøve 1- vedhæftet her18220_print_1.pdf fra sidste modul inden I skal lave delprøve 2 i timen. ØV jer desuden på hvordan man indleder og afslutter, når man skal skrive et brev eller en email. Husk jeres værktøj
Lektier er på Min Læring - repetition af gerundium, nær fremtid og perfektum: https://app.minlaering.dk/traening/306098- brug 30 minutter på det.
arbejdsark med spørgsmÃÂ¥l og quizlet la bruja.docx
https://quizlet.com/dk/55373043/la-bruja-hermosa-1-flash-cards/?x=1jqt
Læse videre i La Bruja hermosa side 12 og side 13 til øverst der, hvor der står "...toda naturalidad".
Ordliste til mental helbred på spansk.docx
Min Læring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=308241
Læs og oversæt sider 5+6 i La bruja hermosa. Skriv desuden 10 nøgleord ned, som er gode at kunne for senere at kunne resumere handlingen.
Læse videre i La bruja hermosa- sider 5+6 grundigt og oversætte dem.
Arbejdsark til slutningen af La Bruja Hermosa.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Cuba- EKSAMENSEMNE
Cuba:
Formål:
At få en forståelse for samfundet Cuba, som er interessant i kraft at dets status som kommunistisk samfund.
At kunne præsentere og redegøre for kendte problemstillinger i det cubanske samfund ud fra teksterne (nu og historisk i perioden omkring den specielle periode), vi har læst til emnet på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk.
Tekster fra:
Retratos Cubanos, Ole Loumann, 2000 Gyldendal Uddannelse:
-Boxear para Cuba
-Alberto el cochero
-Patricia la jinetera
Cuba en cambio, Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, 2016 Gyldendal:
-El período especial
-Personajes de la crisis económica, Macetas, jineteas y mantenidas
-La normalización de las relaciones con los Estados Unidos
Supplerende materiale:
Indledningen fra Retratos Cubanos, side 9.
Indhold
Kernestof:
I skal læse vedhæftede fil på dansk om Cuba (den er ikke helt ny, så en del har ændret sig siden- det ser vi på sammen). Læs den grundigt.Introduktionen til Cuba, Retratos Cubanos.pdf
Boxear para Cuba.pdf
Mille kommer 15.30 fra vamosargentina.dk og fortæller om ophold i Argentina efter gymnasiet. Vi er sammen med det andet spanskhold.
Grammatik: https://learningapps.org/display?v=paypiuoht01
Læse videre i teksten om Boxear para Cuba- fra side 22 El triunfo más grande og siden ned. Notér 5 gloser du ikke kende på forhånd - skriv dem i et kladdehæfte. Medbring Vild med Tyren- vi skal lave nogle øvelser i den.
Afsnit
Læs teksten om Boxear para Cuba færdig. Og forbered jer grundigt på samtaler med mig på spansk:
Verbalperifraser: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=315159
Træn denne quizlet til teksten Alberto el cochero: https://quizlet.com/115207818/alberto-el-cochero-primer-parte-flash-cards/ samt læs og oversæt Alberto elcochero.pdf 1 og 2 side af teksten om Alberto til "Aquí la hora para dar una vuelta..."
ÃÆÃâ ÃÆÃÂ¢ÃÆÃâøvelser i konj..pdf
Lektier: lyt til følgende podcast. Der er gloser, I kan indlære først nederst, når I kommer ind på siden med podcasten, og I kan følge med i transkriptionen, mens I hører podcasten https://superespanol.com/podcasts-para-aprender-espanol/en-el-pueblo/
Vi øver poder, saber, jugar, tener, estar, ser, sentirse og hay i præsens i dagens samtaler med mig.
Samme lektie som til tirsdags hvad angår de verber I skulle øve på!
Cerveza, f: øl
Læs og oversæt videre i ALberto el cochero de næste to sider.
Klara og Karla skal have et selvvalgt billede med, som de beskriver på spansk uden hjælpemidler foran klassen. Lektier til modulet er at læse teksten om ALberto el cochero færdig. I skal kunne oversætte den sidste side kun og resten skal blot kunne f
Konjunktiv-kopi.jpg
https://e-studiar.net/vamos-begyndersystem-grundforlob/
Læs den første side på dansk om las jineteras og den første side af den spanske tekst side 31 i pdf'en nedenfor om Patricia.
mundtlig øvelse
gustar-øvelser + konjunktiv.
Lektier: Træn denne quizlet til teksten om Patricia inden du læser videre fra side 32 (fra linje 49 Me fui de la casa de ella) til side 32 ned i teksten og oversætter den: https://quizlet.com/_3g3916?x=1jqt&i=xlb5l
Repetition: Verbet gustar og andre som tager indirekte objekt.docx
Lektier: Læse og oversætte fra side 33 "Siempre llevo preservativos" til side 34 linje 106 i teksten Patricia la jinetera.
Arbjdsark til Patricia-teksten-slutningen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
La inmigración ilegal -EKSAMENSEMNE
La inmigración ilegal:
Vi har arbejdet med latinamerikansk indvandring til USA, dens årsager og konsekvenser for de berørte, herunder leveforholdene for latino-inmigranter.
Bøger:
Al otro lado- el sueño americano af Helene Baslev Clausen og Line Flintholm- teksterne: Sueños, El paso, Al otro lado, El camino de Santa Fe. Desuden indledningen: Den illegale emigrations mange ansigter, s. 8-14.
Supplerende materiale:
Somos latinos in the U.S, Aase Kledal og maria Berencice, Lara Laursen, Systime. 2007.
Generel introduktion, s. 6
Al otro lado: sange: Sange: Manu Chao Clandestino, La Migra, Carlos Santana
Indhold
Kernestof:
Lektier: I skal i vedhæftede fil om Cuba læse de første tre sider (5-7) grundigt og kunne oversætte de spanske tekststykker til dansk. Til gengæld skal I ikke svare på nogen af spørgsmålene eller lave nogen opgaver.Cuba en cambio.pdf
Læs og oversæt videre i "Cuba en cambio"-pdf'en sider 9 og 10 - I skal ikke lave opgaverne til teksten.
Lektier: Læs og oversæt videre i Cuba en cambio til side 89 midt på siden: Por otra parte Cuba y Los Estados Unidos...
Delprøve 1 el amor.pdf
Læs og oversæt teskten fra sidst færdig om Usa og Cubas forhold. Vi tager hul på et lille nyt emne om la inmigración illegal. Så I skal også læse den danske indledning i vedhæftede fil om den illegale emigrations mange ansigter. Læs grundigt. Al otro
Lektier : læs teksten Sueños i pdf-filen Al otro lado- her på lectio i mappen La inmigración ilegal
Læs og oversæt næste tekst i Al otro Lado- den der hedder El Paso. I skal lave en lille prøve i billedbeskrivelse. Øv jer på at kunne bruge tiderne : nær fremtid, før nutid og/eller acabar +de+infinitiv og estar + gerundium. Øv gambitter også og verb
Billedbeskrivelse.pdf
Råd til billedbeskrivelse.docx
Lektier: Læs og oversæt Al otro lado-intro + tekster.pdf den sidste tekst i vedhæftede fil - på allersidste side (side 49)-den hedder Al otro lado.
Sætninger ental og flertal og nutid til perfektium.docx
https://quizlet.com/dk/220694078/cap-7-verbalperifraser-flash-cards/
Sidste spanskmodul for jer i gymnasiet😥😥😥 ¡¡¡Es muy trágico!!! ¿Cómo vamos a sobrevivir? ❤️Os voy a echar mucho de menos❤️
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#10
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#11
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53882453353", "T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53882453353", "H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53882453353" }