Holdet 2022 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Mette Hink Stefansen
Hold 2022 SP/2 (1gf SP2, 1g SP2, 2g SP2, SP2/HI FS8, 3g SP2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i spansk
Titel 2 Begynderstystem
Titel 3 Mini grammatikforløb
Titel 4 Mi querida familia
Titel 5 Un mes en Málaga
Titel 6 El Mariachi
Titel 7 FS8 Den spanske borgerkrig spansk og historie
Titel 8 El Mariachi-fortsat
Titel 9 La vida social d l jóvenes en España- EKSAMENSEMNE
Titel 10 Los cuentos- clásicos y modernos
Titel 11 Cuba- EKSAMENSEMNE
Titel 12 La inmigración ilegal -EKSAMENSEMNE
Titel 13 Forløb#10
Titel 14 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i spansk


Der arbejdes med begyndersystemet "Tapas" online af Inge Margrethe Clausen, Martin Windeløv og Ángel Carmona Zambrano. Systemet består af tekster, grammatiklæring samt øvelser dertil, lytteøvelser mv. Eleverne trænes i basalt ordforråd og den basale grammatik på spansk samt regler for tryk og intonation.
Systemet suppleres med andre begyndersystemer, øvelser, sange mv. Desuden lægger systemet op til at arbejde med differentieret undervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begynderstystem

Vi anvender grundbogssystemet VIva la vida af Sivlia Becerra Bascuñan, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, og der fokuseres på en grundlæggende kommunikation om almene temaer som interesser, venner, familie, mad, tøj, kunst osv. Derudover er der fokus på kultur og samfundsforhold samt opbygning af gloseforråd.




Grammatik, der er gennemgået i dette skoleår:
Verber:
Præsens (regelmæssige og uregelmæssige, herunder ser, hacer, tener, estar, hay, ir)
Høflig tiltale (tú/Usted)
Refleksive verber
Diftongerende verber: e>ie,o>ue
Verber med vokalskifte e>i
Nægtelse
Gustar og andre dativstyrende verber
Verbalperifrase: ir+a+infinitiv, tener+que+infinitiv
Perfektum

Pronominer:
Possessive
Personlige (som S, DO, IO)
Relative (que)
Demonstrative

Substantiver:
Køn
Tal
Bestemte og ubestemte artikler
Sammensatte ord

Adjektiver:
Bøjning af adjektiver
Gradbøjning af adjektiver
Muy/mucho
Nationalitetsbetegnelser

Diverse:
Spørgeord
Præpositioner
Talord
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mi querida familia

Mi querida familia

Materialer:

Mi querida familia, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2013.

Repetition af klokken, ugedage, farver, kroppen mv.

Temaer: kærlighed, venskab og jalousi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Un mes en Málaga

Un mes en Málaga


Beskrivelse:
2.g: Vi arbejder med i-bogen Un més en Málaga, som handler om en dansk pige, der er på en måneds sprogskoleophold i Málaga efter 3.g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk kultur.
Der arbejdes med billedbeskrivelse og genrerne til den skriftlige eksamen præsenteres.
Forløbet lægger desuden naturligt op til refleksion og diskussion af, hvordan man møder en ny kultur, og herved trænes elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 El Mariachi-fortsat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La vida social d l jóvenes en España- EKSAMENSEMNE

Med udgangspunkt i et, at vi læser om nogle centrale 'fiestas' i Spanien, og hvad de betyder for særligt unge mennesker, arbejder vi med reflekterende samtaler omkring og normer og omgangsformer i Spanien. Vi fokuserer desuden på kulturelle forskelle mellem Spanien og Danmark med særligt fokus på ungdomslivet. Fokus er på mundtlighed og præsentationer samt repetition af væsentlig grammatik.



Kernestof:
España en la Calle af Casper Kloch og Martin Tønner 2019, Gyldendal:
-Jóvenes adictos a las tradiciones "Hacer castells es adrenalina pura" pp. 88-91. ibid
-Los jóvenes españoles bebemos mucho
-Pasión peligrosa: "Correr con los toros me hace sentir más vivo" pp. 92-95. ibid

Fiestas Grethe Abildgaard Christensen & Lone Madsen, 2007, s. 78-85
-El Botellón

Supplerende materiale:

Nuevos retratos, Ole Loumann, Gyldendal 2008, s. 16-21
-La generación de los mil euros.
-Tamara - la madrileña

Un mes en Málaga: https://www.unmesenmalaga.com
-Manuel Gallardo Plaza es un típico joven malagueño.


Hjælpemidler:
Uno, dos, Tres. Eksamen i spansk på A- og B-niveau. En håndbog. af Tine Brandt. Gyldendal 2018
Tag Tyren ved Hornene - spansk grammatik af Birgit Tengberg. Tengberg Media. 2010
Gyldendals Røde ordbog
Minlæring
Quizlet.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Los cuentos- clásicos y modernos

Formål: Få kendskab til eventyrgenren og de træk der kendetegner den. At kunne sammenligne et moderne eventyr med de klassiske. At arbejde med ubearbejdede tekster
Kunne forstå og have indarbejdet et ordforråd til samtale om eventyr. Lave deres eget eventyr.


Materiale:

Ricitos de oro/los tres osos
La princesa del guisante
Caperucita roja
El lobito bueno
La bruja hermosa

Supplerende materiale:
El laberinto del fauno, 2006,  Guillermo del Toro
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Cuba- EKSAMENSEMNE

Cuba:

Formål:
At få en forståelse for samfundet Cuba, som er interessant i kraft at dets status som kommunistisk samfund.
At kunne præsentere og redegøre for kendte problemstillinger i det cubanske samfund ud fra teksterne (nu og historisk i perioden omkring den specielle periode), vi har læst til emnet på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk.


Tekster fra:

Retratos Cubanos, Ole Loumann, 2000 Gyldendal Uddannelse:

-Boxear para Cuba
-Alberto el cochero
-Patricia la jinetera


Cuba en cambio, Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, 2016 Gyldendal:
-El período especial
-Personajes de la crisis económica, Macetas, jineteas y mantenidas
-La normalización de las relaciones con los Estados Unidos

Supplerende materiale:
Indledningen fra Retratos Cubanos, side 9.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 La inmigración ilegal -EKSAMENSEMNE

La inmigración ilegal:
Vi har arbejdet med latinamerikansk indvandring til USA, dens årsager og konsekvenser for de berørte, herunder leveforholdene for latino-inmigranter.

Bøger:
Al otro lado- el sueño americano af Helene Baslev Clausen og Line Flintholm- teksterne: Sueños, El paso, Al otro lado, El camino de Santa Fe. Desuden indledningen: Den illegale emigrations mange ansigter, s. 8-14.


Supplerende materiale:

Somos latinos in the U.S, Aase Kledal og maria Berencice, Lara Laursen, Systime. 2007.

Generel introduktion, s. 6

Al otro lado: sange: Sange: Manu Chao Clandestino, La Migra, Carlos Santana

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer