Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mette Vestergaard
Hold 2022 DA/a (1a DA, 1a DHO, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ondskab og træning af analysebegreber
Titel 2 Podcasts
Titel 3 DHO-optakt
Titel 4 Værk 1 Bag bakkerne, kysten
Titel 5 Krig og flugt i dokumentarer og medier, medieværk
Titel 6 Middelalder, folkeviser, eventyr, værk 2
Titel 7 Opgaveskrivning
Titel 8 Eksistentialisme og værk 3 og 4
Titel 9 1 Medier med fokus på krig, flugt og kulturmøder
Titel 10 2 Medier med fokus på krig, flugt og kulturmøder
Titel 11 Holberg og oplysningstiden
Titel 12 Skriftlighed
Titel 13 Romantikken + værk 5
Titel 14 Nytårstaler
Titel 15 Det moderne gennembrud
Titel 16 Ekskursion SMK
Titel 17 Det folkelige gennembrud og ekspressionisme værk 6
Titel 18 Martin A. Hansen og Karen Blixen + værk 7
Titel 19 Skrivedag ifm. SRP
Titel 20 Argumentation, retorik og diskurs

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 DHO-optakt

I optakten til DHO-opgaven har der været fokus på familieliv, ægteskab og seksualitet i perioden 1950-1970'erne (1970erne inkl.).

Eleverne har arbejdet med analyse af episke og lyriske tekster samt billeder (her primært reklamebilleder) ud fra Håndbog til dansk, hvor temaet har været det ovenstående om familieliv, ægteskab og seksualitet.

Vi har desuden arbejdet med realisme og modernisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Værk 1 Bag bakkerne, kysten

Digtsamlingen, Bag bakkerne, kysten, er læst som shared reading og som optakt til medieforløbet om krig og flugt. Den er analyseret gruppevis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Middelalder, folkeviser, eventyr, værk 2

I dette forløb har der været fokus på folkeviser, eventyr og moderne eventyr.

Indenfor folkeviser har der været fokus på:

- Middelalderen som periode
- Folkevisens funktion og fremførelse
- Folkevisetyperne, riddervisen og tryllevisen
- Genretræk i en folkevise
- Analyse af folkeviser

Indenfor eventyr:

- Forskellen på folke- og kunsteventyr
- Eventyrtræk og analyse af eventyr
- Feministisk læsning af et folkeeventyr (Pigen uden hænder)
- strukturalistisk læsning

Moderne noveller med eventyrtræk:
- Værket, Det hvide kvarter af Charlotte Weitze
- Feministiske antieventyr
- Novellen, Har man sagt a
- træning af begreber til analyse af episke tekster
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksistentialisme og værk 3 og 4

Eleverne er blevet introduceret til den eksistentialistiske læsning, centrale begreber indenfor eksistentialisme samt Kierkegaards stadier og Camus eksistentialisme i meget store træk.

Vi har generelt trænet begrebet indenfor analyse af epik.

Vi har læst episke tekster med en eksistentiel tematik, herunder de to værker, Doppler og Den fremmede.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 2 Medier med fokus på krig, flugt og kulturmøder

Dette forløb er endnu en fortsættelse af forløbet om krig og flugt i medierne. Her har fokus været på den fortællende journalistik og på genrerne, feature og reportage.
Centrale begreber er begreber inden for den fortællende journalistik.
[Herman Bang er puttet ind i dette forløb med reportagen, Branden.]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Holberg og oplysningstiden

I dette forløb har der været fokus på oplysningstiden. Eleverne lavede til at starte med et AI-interview med en kendt oplysningsmand/forfatter/filosof, som de fremlagde. Herefter har de læst om oplysningstiden og Holberg i Litteraturens Veje, og vi har set filmatiseringen af Jeppe på bjerget og arbejdet med den. Desuden har de læst et uddrag af Niels Klims underjordiske rejse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Skriftlighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Romantikken + værk 5

I dette forløb har der været fokus på strømningen, romantikken, herunder universalromantik, nationalromantik, biedermeier og romantisme. Vi har trænet begreber til analyse af lyrik, og de har læst det lile 'værk', "Siildig Opvaagnen", som vi har arbejdet meget med.

Centrale begreber:
- Organismetanken
- Nyplatonisme
- Panteisme, monisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Nytårstaler

I dette forløb har der været fokus på talen som genre samt træning af retorisk analyse af taler, her nytårstaler.

Centrale begreber:
- Toulmins argumentanalayse
- Appelformer
- Sproglige billeder og figurer
- Det retoriske pentagram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Ekskursion SMK

Tur til Statens Museum For Kunst, hvor vi så på guldalderkunst og kunst fra realismen (det moderne gennembrud)
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Det folkelige gennembrud og ekspressionisme værk 6

I dette forløb har der kort været fokus på det folkelige gennembrud ift. forskellen til det moderne gennembrud. Eleverne har læst teksterne af Nexø, Kristensen og Jensen i matrixgrupper og fremlagt for hinanden.

Eleverne har set et afsnit af "Digtere, divaer og dogmebrødre" og har fået kendskab til, hvad ekspressionisme er.

Alle har læst digtsamlingen, BLOD., af Broby-Johansen og analyseret et digt derfra i grupper, blandt andet med fokus på ekspressionismetræk, særlige stilmæssige træk og den sociale kritik.

Vi har desuden læst Per Lägerkvist' "Aangest", 1916
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Martin A. Hansen og Karen Blixen + værk 7

Eleverne har både læst Babettes Gæstebud og set filmatiseringen af den, og vi har arbejdet grundigt med den i grupper.

Desuden har de læst Martin A. Hansens lange novelle, "Høstgildet" med fokus på at lave en eksistentialistisk analyse samt en novelleanalyse. Her talte vi om Kierkegaards religiøse stadie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Skrivedag ifm. SRP

Fokus på dele af SRP'en, som eleverne gerne ville træne: indledning, metatekst, diskussion, konklusion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Argumentation, retorik og diskurs

I dette forløb har vi endnu engang arbejdet med taler og genopfrisket begreber retorisk analyse. Vi har arbejdet grundigt med Vanopslaghs 1. maj-tale fra 2023. Eleverne har desuden læst om Glenn Bech, lyttet til en Genstart om ham og læst digte fra "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet".

Begreber:
- Det retoriske pentagram
-  Toulmins argumentanalyse
- sproglige billeder og figurer
- Diskursanalyse: nodalpunkt, ækvivalenskæde, hegemoni, antagonisme, flydende betegner (overfladisk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer