N. Zahles Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
N. Zahles Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Mette Vestergaard
Hold
2022 DA/a (
1a DA
,
1a DHO
,
2a DA
,
3a DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ondskab og træning af analysebegreber
Titel 2
Podcasts
Titel 3
DHO-optakt
Titel 4
Værk 1 Bag bakkerne, kysten
Titel 5
Krig og flugt i dokumentarer og medier, medieværk
Titel 6
Middelalder, folkeviser, eventyr, værk 2
Titel 7
Opgaveskrivning
Titel 8
Eksistentialisme og værk 3 og 4
Titel 9
1 Medier med fokus på krig, flugt og kulturmøder
Titel 10
2 Medier med fokus på krig, flugt og kulturmøder
Titel 11
Holberg og oplysningstiden
Titel 12
Skriftlighed
Titel 13
Romantikken + værk 5
Titel 14
Nytårstaler
Titel 15
Det moderne gennembrud
Titel 16
Ekskursion SMK
Titel 17
Det folkelige gennembrud og ekspressionisme værk 6
Titel 18
Martin A. Hansen og Karen Blixen + værk 7
Titel 19
Skrivedag ifm. SRP
Titel 20
Argumentation, retorik og diskurs
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ondskab og træning af analysebegreber
I dette forløb har der været fokus på træning af analysebegreber fra Håndbog til dansk i forhold til analyse af epik. Det tematiske fokus har været ondskab. Eleverne har stiftet bekendtskab med ondskabsteorier.
Indhold
Kernestof:
Vintermedister.pdf
Korsgaard, Thomas, Vintermedister, 2017; sider: 1-4
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, 4. udgave, systime; sider: 54-59, 61-65
Winther, Christian, "Skriftestolen", 1843; sider: 1-4
Winther, Skriftestolen.docx
weitze-biller-1.pdf
Weitze, Charlotte, "Biller", 1996; sider: 8-13
Analyse og fortolkning af Charlotte Weitzes.docx
Den analyserende artikel.pdf
Det forræderiske hjerte.pdf
ethjertes.mp3
Poe, Edgar Allan, "Det forræderiske hjerte", 1843; sider: 46-54
Spørgsmål til novellen.docx
Opsamling på Det forræderiske hjerte.docx
Fremstillingsformer.pdf
Polterabend.pdf
Sonnergaard, Jan, "Polterabend", 1997; sider: 157-162
Opgaver Polterabend.docx
Eleveksempel.docx
Opgave 1 rettelser.docx
Som englene flyver.pdf
Torben og Maria.pdf
William.pdf
Afsnit
Analyse og fortolkning af novelle.docx
Sonnergaard, Jan, William, 1997; sider: 9-20
Aidt, Naja Marie, Torben og Maria, 2006; sider: 55-70
Milgram-Eksperimentet Pressede Folk Til Ondskab
Ondskabsteorier.docx
Svendsen: uddrag af Ondskabens filosofi (2010), Ondskabstypologier; sider: 1-2
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Podcasts
I dette forløb har der været fokus på at analysere podcast's og at fremstille en podcast om ondskab i grupper. Vi har besøgt politimuseet i forbindelse med forrige forløb om ondskab.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Analyse af podcasten Guldhornene.docx
Podcasts.pdf
Podcast, fra ibogen Håndbog til dansk; sider: 1-11
Lav jeres egen podcast om ONDSKAB.docx
Læs om besøget her: https://politi.dk/politimuseet/skoletjenesten/ungdomsuddannelser-ondskab
Tim Hinman, Krister Moltzen og Pejk Malinovski, "Guldhornene", Third Ear, 4.9.2009; sider: 1
52 min
Guldhornene
Refleksionsark til podcasten.docx
Analyse af selvvalgt podcast.docx
Analyse af selvvalgt podcast (5).docx
Analyserende artikel om selvvalgt podcast (1).docx
Opgaveformulering til Eleveksempel.jpg
Eleveksempel A dokumentarfilm.docx
Eleveksempel dokumentarfilm.docx
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO-optakt
I optakten til DHO-opgaven har der været fokus på familieliv, ægteskab og seksualitet i perioden 1950-1970'erne (1970erne inkl.).
Eleverne har arbejdet med analyse af episke og lyriske tekster samt billeder (her primært reklamebilleder) ud fra Håndbog til dansk, hvor temaet har været det ovenstående om familieliv, ægteskab og seksualitet.
Vi har desuden arbejdet med realisme og modernisme.
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål Blot en drengestreg.docx
BLOT EN DRENGESTREG.pdf
Opbrud: Dansk litteratur i 1950'erne
Sørensen, Villy, Blot en drengestreg, 1953; sider: 33-38
Laurberg, Martin, Artikel Opbrud: Dansk litteratur i 1950'erne, 1.9.2002; sider: 1-2
Digte fra Kvindesind af Tove Ditlevsen 1955.pdf
Opsamling på materiale.pptx
Matrixarbejde om digte fra Kvindesind.docx
Spørgsmål til dokumentaren om Tove Ditlevsen.docx
Store Danskere: Tove Ditlevsen (Documentary with English subtitles)
Tove Ditlevsen - Historien om en dansk lyriker - Leksikongen
Store danskere. Tove Ditlevsen. DR2 2005; sider: 1
Ditlevsen Vorherrebevares (tekst).pdf
Ditlevsen, Tove, "Advarsel", 1955; sider: 1
Ditlevsen, Tove, "Børnenes øjne", 1955; sider: 1
Ditlevsen, Tove, "Den nye ejer", 1955; sider: 1
Ditlevsen, Tove, "Der bor en ung pige", 1955; sider: 1-2
Ditlevsen, Tove, "Du spørger", 1955; sider: 1
Ditlevsen, Tove, "Genkendelse", 1955; sider: 1
Ditlevsen, Tove, "Jalousi", 1955; sider: 1
Ditlevsen, Tove, "Vorherrebevares", 1948; sider: 28-32
Billedanalyse.pptx
Analyse af trykte reklamer fra 1950erne til og med 1970erne.docx
Reklamebilleder.pdf
Billedanalyse_Håndbog til dansk.pdf
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, 4. udgave, systime; sider: 240-253
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime; sider: 306-311
Reklamernes fremstilling af kønnene.docx
Opsamling udsendelse om 60erne.pptx
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 5:8. Dansk kultur i 100 år (1960-1970).
Liv Thomsen. Redaktion: Gunhild Leth Andersen og Morten Albæk, "Digtere, divaer og dogmebrødre" 5:8, 31.1.2001, ca. 40 min: side 1-1; sider: 1
Panduro Uro i forstæderne.pdf
Fra Brug litteraturhistorien.pdf
Ragnvid, Mads og Sørensen, Mimi, Brug litteraturhistorien, 2014 Systime; sider: 180-186, 188-191
Panduro, Leif, "Uro i forstæderne", 1962; sider: 287-290
Rifbjerg, Klaus, "Det er blevet os pålagt", 1960; sider: 1-2
Såret af Rifbjerg.pdf
Kommentarer opgave 3 1.docx
Rifbjerg, Klaus, Såret, 1964; sider: 7-11
Skriveopgave 1a.docx
Afsnit
Klaus Rifbjerg Til bal.docx
Rifbjerg, Klaus, "Til bal", 1960; sider: 1
Bonanza | Digtere divaer og do | Digtere, Divaer og Dogmebrødre, 6:8. Dansk kultur i 100 år (1970-1980).
Fra Brug litteraturhistorien (2).pdf
Bodelsen, Anders, "Signalet", 1973; sider: 189-191
Skriv et biodigt.docx
Krise og politisk aktivisme.docx
Litterær analyse af digte fra Håndbog til dansk.pdf
Digte fra Tryghedsnarkomaner.pdf
Gruppearbejde.docx
I så "Digtere, divaer og dogmebrødre" om 1970erne i tirsdags og har skrevet noter.
Andersen, Vita, "Fredag", "Lørdag", "Søndag",fra Tryghedsnarkomaner 1977; sider: 87-90
Andersen, Vita, “Jeg er forelsket i dig”, fra Tryghedsnaromaner 1977; sider: 19-23
Andersen, Vita, “Jeg kan jo også blive gift”, fra Tryghedsnaromaner 1977; sider: 30-34
Andersen, Vita, "Lænken om min hals" ,fra Tryghedsnarkomaner 1977; sider: 35-37
Andersen, Vita, "Aftenerne er næsten de værste",fra Tryghedsnarkomaner 1977; sider: 117-119
Andersen, Vita, “Arkitektens specialitet", fra Tryghedsnaromaner 1977; sider: 77-78
Malerier af familien 70erne.docx
Skærmbillede 2023-05-09 kl. 12.54.15.png
Opbygning og indhold DHO.docx
Kommentarer opgave 4.docx
Mundtlig prøve og feedback - N. Zahles Gymnasieskole
DHO-elevens-talepapir-til-forsvar.doc
DHO-selvevaluering-tjekliste-til-elev (1).docx
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Værk 1 Bag bakkerne, kysten
Digtsamlingen, Bag bakkerne, kysten, er læst som shared reading og som optakt til medieforløbet om krig og flugt. Den er analyseret gruppevis.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Shared reading bag bakkerne kysten.docx
Diskutér pointerne fra forfatteren.docx
Woetmann, Peter-Clemet, Bag bakkerne, kysten, 2017; sider: 7-61
Lektie til Bag bakkerne, kysten
Pressefotos af Aylan Kurdi.docx
Henrik Nordbrandts Vuggevise.docx
Analyseopgaver til Bag bakkerne, kysten.docx
Nordbrandt, Henrik, Vuggevise, 2015; sider: 1
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Krig og flugt i dokumentarer og medier, medieværk
Vi har set dokumentaren, Flugt, som et medieværk og analyseret sekvenser af den i grupper. Fælles for arbejdet med levende billeder har overvejende været tematikken omkring krig og flugt.
Eleverne er blevet gjort bekendt med:
- typer af dokumentarer fra Håndbog til dansk
- filmiske virkemidler, herunder autenticitetsmarkører og fiktionskoder
- TV-dokumentarer
Indhold
Kernestof:
Jonas Poher Rasmussen om 'Flugt'
Rasmussen, Jonas Poher, Flugt, 2021; sider: 1
Håndbog til dansk.pdf
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, 4. udgave, systime; sider: 228-237, 325-337
Opgave 1 2.a.docx
Eleveksempel lyrik B.docx
Eleveksempel lyrik A.docx
Fakta og fiktion.docx
Filmiske virkemidler.pdf
Pedersen, Janus Metz, Armadillo: 00:00-05:00 (2010); sider: 1
Afsnit
Horisont, ”Gazas Karma”, sendt d. 11/5 2015; sider: 1
Arbejdspapir til Gazas Karma.docx
Skærmbillede 2023-09-04 kl. 09.00.54.png
TV-dokumentarisme.pdf
Gruppearbejde om dokumentaren.docx
Enkeltbilleder fra Gazas Karma.docx
DRTV - Flugt
192298_1.mp4
Opgaver.docx
Eleveksempel dokumentar.docx
Autenticitetsmarkører.pptx
Analyseark_At analysere levende billeder fakta- og fiktionskoder.doc
Uddrag af DR-dokumentaren, Svømmestjerner - under overfladen, DR 2019; sider: 1
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Middelalder, folkeviser, eventyr, værk 2
I dette forløb har der været fokus på folkeviser, eventyr og moderne eventyr.
Indenfor folkeviser har der været fokus på:
- Middelalderen som periode
- Folkevisens funktion og fremførelse
- Folkevisetyperne, riddervisen og tryllevisen
- Genretræk i en folkevise
- Analyse af folkeviser
Indenfor eventyr:
- Forskellen på folke- og kunsteventyr
- Eventyrtræk og analyse af eventyr
- Feministisk læsning af et folkeeventyr (Pigen uden hænder)
- strukturalistisk læsning
Moderne noveller med eventyrtræk:
- Værket, Det hvide kvarter af Charlotte Weitze
- Feministiske antieventyr
- Novellen, Har man sagt a
- træning af begreber til analyse af episke tekster
Indhold
Kernestof:
Periodenoter_Middelalderen_Med tiden.pdf
Genrenoter_Folkeviser_Med tiden.pdf
Kommentarer.docx
Maja Bødtcher-Hansen og Mischa Sloth Carlsen, MED TIDEN - en litteraturhistorisk arbejdsbog, 2012; sider: 49-53
Jomfruen i fugleham, folkevise; sider: 1-3
Spørgsmål Jomfruen i fugleham.docx
Jomfruen i fugleham.pdf
Afsnit
Matrixarbejde om fire folkeviser.docx
Tre folkeviser.pdf
Skema analyse af folkeviser.doc
Harpens kraft, folkevise; sider: 95-97
Agnete og havmanden; sider: 1-3
Elveskud, folkevise; sider: 100-102
Ebbe Skammelsen, folkevise; sider: 86-91
Velfærdsdødedansen.pdf
Søgaard, Marianne, Velfærdsdødedansen, i Højskolesangbogen, 2018; sider: 1-3
Tre folkeviser (1).pdf
Agnete og Havmanden.docx
Moderne eventyr.pptx
Lupus (1).pdf
Weitze, Charlotte, Det hvide kvarter, Samleren 2011; sider: 7-155
Lupus.pdf
Charlotte Weitze_Lupus.doc
TitelAfsnit
Grimm_Rødhætte.pdf
EVENTYRANALYSE.doc
Genrenoter_Eventyr_Med tiden.pdf
Brødrene Grimm, Den lille Rødhætte; sider: 425-427
Ideer til chatgpt.docx
Hvad gør en fugl.pdf
Rosentjørn.pdf
Tornerolf - Jessica Hallbäck.pdf Tornerose Brødrende Grimm.pdf
Hallbäck, Jessica, Torneulf, 2020 (antieventyr); sider: 27-34
Feministisk læsning.docx
Pigen uden hænder.pdf
Pigen uden hænder. folkeeventyr; sider: 79-83
Kongesønnerne af Karen Blixen.pdf
Blaksten, Vibeke og Møller, Kirsten, Eventyr i dansk. Fra folkeeventyr til fantasy, Systime 2005; sider: 15-19
Strukturalistisk læsning.pdf
Blixen, Karen, Kongesønnerne, 1946; sider: 119-123
Noter novellen.pdf
Har man sagt a.pdf
Goul, Nanna, Har man sagt A, 2017; sider: 1-3
I skal have læst resten af Charlotte Weitzes, "Det hvide kvarter" og medbringe den. I får det første modul til at læse det, I mangler, så sørg for at nå så langt, at I kan nå resten inden for tiden.
Omfang
Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Opgaveskrivning
Indhold
Kernestof:
Om den reflekterende artikel fra Skrivebog.pdf
Eleveksempel 1 reflekterende artikel.pdf
191130_tekster_til_opg5_3.pdf
Reflekterende artikel opgave 4 ny.docx
191130_lyd_5a (1).mov
Reflekterende artikel eleveksempel 2.docx
Bødtcher-Hansen, Maja og Mose, Susan, Skriftlig eksamen i dansk, Gyldendal 2019; sider: 45-51
Afsnit
Korsgaard, Thomas, Vintermedister, 2017; sider: 1-4
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Eksistentialisme og værk 3 og 4
Eleverne er blevet introduceret til den eksistentialistiske læsning, centrale begreber indenfor eksistentialisme samt Kierkegaards stadier og Camus eksistentialisme i meget store træk.
Vi har generelt trænet begrebet indenfor analyse af epik.
Vi har læst episke tekster med en eksistentiel tematik, herunder de to værker, Doppler og Den fremmede.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Baggrund Kierkegaard.pdf
Henriksen, Liselotte, Eksistentialisme i dansk, Systime 2017; sider: 14-23, 97-101
Eliasson, Gyrdir, Inferno, 2011; sider: 7-14
Spørgsmål til romanen Doppler.docx
Den eksistentielle fortælling.pdf
Inferno.pdf
Skærmbillede 2024-02-19 kl. 10.38.13.png
Sex.pdf
Sonnergaard, Jan, Sex, 1997; sider: 92-98
Analyse og fortolkning af Helle Helle novelle.docx
Analysebegreber.pptx
Fasaner.pdf
Globryllup.pdf
Helle Helle Køreplaner (tekst) (1).pdf
Helle Helle, Fasaner, 1996; sider: 1-5
Helle Helle, "Globryllyp", 2000; sider: 117-124
Helle Helle, Køreplaner, 1996; sider: 45-51
Erlend Loe: Doppler, Gyldendal Paperback; sider: 1-175
Litterær analyse af epik.pdf
Novellen Ude pa_ vandet.pdf
Ude pa_ vandet opgaver.docx
Jessen, Ida, Ude på vandet, 1997; sider: 135-138
Spørgsma_l til Camus in ten minutes.docx
Dodson, Eric, Camus In Ten Minutes; sider: 1
Skærmbillede 2024-04-15 kl. 10.45.06.png
Ondskabsteorier.docx
Camus, Albert, Den fremmede, Gyldendal 1942; sider: 7-142
NYGruppearbejde om Den fremmede (2).docx
Uddrag af: Svendsen: Ondskabens filosofi (2010), Ondskabstypologier; sider: 1-2
Hullet_Seeberg.pdf
Peter Seeberg - Kanon14 - podcast til undervisning
Noter 60erne.pdf
Seeberg, Peter, "Patienten", 1962; sider: 41-50, 359-362
Kanon 14, podcast om kanonforfattere: Peter Seeberg; sider: 1
Peter Seeberg og Patienten.pdf
Dulacher, Chris, "Verdens første cyborg", DR2, 2020; sider: 1
47 min.
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
1 Medier med fokus på krig, flugt og kulturmøder
Dette forløb er en fortsættelse af det tidligere forløb om krig og flugt i medier, men her har fokus været på nyhedsjournalistik samt mediebilledet.
Centrale begreber/områder: nyhedskriterier, vinkling, den omvendte nyhedstrekant, kilder, sproglige, visuelle og retoriske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Skærmbillede 2024-04-30 kl. 13.38.23.png
Afsnit
Titel
Genstart | Falsk i dit feed | DR LYD
Ingrisch, Anna, "Falsk i dit feed", Genstart, 15.4.2024; sider: 1
Podcast, 24 min
Krigen i Gaza er rykket ind på de amerikanske universiteter.docx
Fra Krig og kærlighed i nyhedskredsløb.pdf
Analyse af en nyhedsartikel.docx
Ragnvid, Mads og Sørensen, Mimi, Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Dansklærerforeningens Forlag, 2023; sider: 6-16
Türker, Selin, Krigen i Gaza er rykket ind på de amerikanske universiteter: 'Det er Joe Bidens hovedpine'. DR.dk 23. APR KL. 13:51; sider: 1-2
Tabloid | Hvordan forklarer vi krig? | DR LYD
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
2 Medier med fokus på krig, flugt og kulturmøder
Dette forløb er endnu en fortsættelse af forløbet om krig og flugt i medierne. Her har fokus været på den fortællende journalistik og på genrerne, feature og reportage.
Centrale begreber er begreber inden for den fortællende journalistik.
[Herman Bang er puttet ind i dette forløb med reportagen, Branden.]
Indhold
Kernestof:
Fortællende journalistik fra Håndbogen.pdf
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, 4. udgave, systime; sider: 157-161, 212-219
Jakob Sheikh_Fra barndommens gade til kalifatets frontlinje (Politiken) (3).pdf
Sheikh, Jacob, Fra barndommens gade til kalifatets frontlinje, Feature, Politiken, 21. sep. 2014; sider: 1-19
Skærmbillede 2024-08-12 kl. 10.39.39.jpg
Fortællende journalistik.pptx
På flugt fra Ukraine side om side med kampvogne.docx
Gøttske, Martin, På flugt fra Ukraine side om side med kampvogne, luftalarmer og eksplosioner, Information, UDLAND 4. marts 2022; sider: 1-9
Skærmbillede 2024-08-13 kl. 15.49.16.jpg
Tekst 4a og 4b-6669.pdf
Opgave 4.pdf
Afsnit
Konstruktiv journalistik
Om os
Verdens bedste nyheder: Verdens Bedste Nyheders konstruktive journalistik; sider: 1-3
BRANDEN.docx
Spørgsmål til Herman Bangs .docx
Bang, Herman, Branden, Nationaltidende 4. oktober 1884; sider: 1-4
Uddrag af Ser du månen Daniel.pdf
Podcasts.pdf
Skærmbillede 2024-09-09 kl. 10.19.09.png
Gåtur i 30 min.docx
Opgaver Ser du månen, Daniel.docx
Genstart | Daniels vej ud af cellen | DR LYD
Damsgaard, Puk, Ser du månen, Daniel, 2015; sider: 9-13, 48-58
Ingrisch, Anna, Daniels vej ud af cellen, Genstart DR, 14.9.2023
podcast, 30 min
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Holberg og oplysningstiden
I dette forløb har der været fokus på oplysningstiden. Eleverne lavede til at starte med et AI-interview med en kendt oplysningsmand/forfatter/filosof, som de fremlagde. Herefter har de læst om oplysningstiden og Holberg i Litteraturens Veje, og vi har set filmatiseringen af Jeppe på bjerget og arbejdet med den. Desuden har de læst et uddrag af Niels Klims underjordiske rejse.
Indhold
Kernestof:
Oplysningstiden.docx
ingen lektie
Rettelser opgave 1 3.docx
Tekst 4a og 4b.pdf
Afsnit
Argumentation og appelformer fra Håndbog til dansk.pdf
Den debatterende artikel.docx
Debatterende Artikel National Identitet (2).docx
Oplysning baggrund.pdf
Lav en handout.docx
Oplysningstiden og Holberg.ppt
Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd, Litteraturens Veje, Systime 2009; sider: 89-97, 99-102
Ludvig Holberg - uddrag fra Niels Klims underjordiske rejse 1741[4].docx
Af Ludvig Holberg, "Niels Klims underjordiske rejse", 1741; sider: 1-4
Shared reading af uddraget af Niels Klims underjordiske rejse.docx
Tag stikord til Jeppe paa bjerget.doc
Rostrop, Kasper (instruktør), filmen Jeppe på bjerget, 1981, 110 minutter; sider: 1
Arbejdsspørgsmål til filmen Jeppe på bjerget .doc
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Skriftlighed
Indhold
Kernestof:
Rettelser opgave 1 3.docx
Tekst 4a og 4b.pdf
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Romantikken + værk 5
I dette forløb har der været fokus på strømningen, romantikken, herunder universalromantik, nationalromantik, biedermeier og romantisme. Vi har trænet begreber til analyse af lyrik, og de har læst det lile 'værk', "Siildig Opvaagnen", som vi har arbejdet meget med.
Centrale begreber:
- Organismetanken
- Nyplatonisme
- Panteisme, monisme
Indhold
Kernestof:
Evaluering dansk.docx
Romantikken fra LittVeje.pdf
Staffeldt, Schack von, "Indvielsen", 1804; sider: 1
Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd, Litteraturens Veje, Systime 2009; sider: 137-140, 142-144, 152-154, 159-161
HC Andersen_Klokken (1850).docx
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, 4. udgave, systime; sider: 296-297, 321-322
Indvielsen (tekst).docx
Andersen, H.C, Klokken, 1850; sider: 1-4
Afsnit
Matrix.docx
Den debatterende artikel fra Skrivebog.pdf
Eleveksempel national identitet.docx
Tjekliste skriftlig dansk.docx
Rettelser 3.docx
Jeres samlede noter til opgave 3.docx
Guldhornene.pdf
Oehlenschläger, Adam, Guldhornene, 1802; sider: 72-74
Romantikken LittVeje.pdf
Langt højere bjerge sa_ vide pa_ jord.pdf
Grundtvig, N.F.S, "Langt højere bjerge så vide på jord", 1820; sider: 1
DR drama-dokumentar, I Grundtvigs fodspor, sæson 1, episode 1, "Folkekirke", 30 min.; sider: 1
Stikord til Grundtvig-slideshow.pdf
Arbejdet med novellen, Den lille Karen.doc
Den lille Karen .pdf
Biedermeier-slideshow.pdf
Gyllembourg, Thomasine, "Den lille Karen",1830; sider: 19-28
Hvad er romantisme.pdf
Opsamling Den lille Karen.pdf
Feministisk læsning.docx
Glasskabet.docx
Feministisk læsning; sider: 1-2
Ingemann, B.S., Glasskabet, 1847; sider: 1-3
Eleveksempel 1 grøn markedsføring.docx
Eleveksempel 2 grøn markedsføring.docx
Eleveksempel 3 grøn markedsføring.docx
Blicher Siildig Opvaagnen.pdf
Padlet Blicher.pdf
St. St. Blicher
St. St. Blicher: "Sildig opvågnen" (1828) by Mikkels danskundervisning
Arbejdsspørgsmål til Siildig Opvaagnen.doc
Blicher, St. Steensen, Siildig Opvaagnen, 1828; sider: 68-89
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Nytårstaler
I dette forløb har der været fokus på talen som genre samt træning af retorisk analyse af taler, her nytårstaler.
Centrale begreber:
- Toulmins argumentanalayse
- Appelformer
- Sproglige billeder og figurer
- Det retoriske pentagram
Indhold
Kernestof:
s. 150-155 Håndbog.pdf
DRTV - Statsministerens nytårstale
Mette Frederiksens nytårstale den 1.docx
Gruppearbejde om Mette Frederiksens nytårstale.docx
Afsnit
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, 4. udgave, systime; sider: 150-155
Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025; sider: 1-7
Kathrine Diez nytårstale 2025.docx
Spørgsmål til arbejdet med Kathrine Diez nytårstale.docx
Diez, Kathrine, "Det er ikke tiden for den lange, dybe søvn. Det er tid til at rejse sig og gå i krig", nytårstale i: Politiken 28.12.2024; sider: 1-3
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Det moderne gennembrud
I dette forløb har der været fokus på perioden, det moderne gennembrud. Eleverne har læst om perioden i Litteraturens Veje og set afsnit 7 og 8 af "1800-tallet på vrangen".
Centrale begreber/områder:
- Naturalisme
- Socialrealisme
- Brandes forelæsninger og opfordringer
- Opgøret med romantikken
- Urbanisering
- Darwins indflydelse
Indhold
Kernestof:
Litteraturens Veje.pdf
Af Fru Marie Grubbe.pdf
Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd, Litteraturens Veje, Systime 2009; sider: 194-207
Jacobsen, J.P., Kapitel 1 i: Fru Marie Grubbe, 1876; sider: 120-123
Thomsen, Liv: "Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner", 1800-tallet på vrangen, afsnit 8, DR2, 22.4.2007; sider: 1
40 min.
Afsnit
DetModerneGennembrud.pptx
Det moderne gennembrud
Padlet - Kulturkamp kapitalisme og bordelromaner.pdf
Padlet - Revolutionsdrmme realisme og dobbeltmoral.pdf
Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral,
Skærmbillede 2025-01-24 kl. 11.00.25.png
Thomsen, Liv, 1800-tallet på vrangen, "Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890"; afsnit 7, DR2, 29.4.2007; sider: 1
39 minutter
Naadsensbrød.pdf
Pontoppidan, Henrik, "Naadsensbrød", 1887; sider: 50-54
Det moderne gennembrud - Den Hirschsprungske Samling
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Ekskursion SMK
Tur til Statens Museum For Kunst, hvor vi så på guldalderkunst og kunst fra realismen (det moderne gennembrud)
Indhold
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Det folkelige gennembrud og ekspressionisme værk 6
I dette forløb har der kort været fokus på det folkelige gennembrud ift. forskellen til det moderne gennembrud. Eleverne har læst teksterne af Nexø, Kristensen og Jensen i matrixgrupper og fremlagt for hinanden.
Eleverne har set et afsnit af "Digtere, divaer og dogmebrødre" og har fået kendskab til, hvad ekspressionisme er.
Alle har læst digtsamlingen, BLOD., af Broby-Johansen og analyseret et digt derfra i grupper, blandt andet med fokus på ekspressionismetræk, særlige stilmæssige træk og den sociale kritik.
Vi har desuden læst Per Lägerkvist' "Aangest", 1916
Indhold
Kernestof:
INTERFERENS Johs.VJensen.docx
Martin Andersen Nexø, Tyvetøs, 1901.docx
Tom Kristensen, Det blomstrende slagsmål.docx
Arbejde med tre forfattere og tre centrale tekster.docx
Litteraturens Veje.pdf
Nexø, Martin Andersen, Tyvetøs, 1901; sider: 1-3
Jensen, Johannes V., Interferens, 1906; sider: 1-2
Kristensen, Tom, Det blomstrende slagsmål, 1920; sider: 1-2
Fibiger, Johannes og Lütken, Gerd, Litteraturens Veje, Systime 2009; sider: 244-248, 274-281
Afsnit
Pär LAGERKVIST, Ångest, ångest, 1916; sider: 1
Skærmbillede 2025-03-03 kl. 12.46.20.png Afsnit
Ekspressionisme Broby-Johansen.pptx
iv Thomsen. Redaktion: Gunhild Leth Andersen og Morten Albæk, "Digtere, divaer og dogmebrødre" 2:8, 2001, ca. 40 min: side 1-1
Txt Blod Digtsamling.pdf
BLOD.pdf
Digtsamlingen, BLOD af Broby-Johansen, 1922, i: Harsløf, Olav, Broby - en central ousider det 20. århundrede, 2000; sider: 66-85
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Martin A. Hansen og Karen Blixen + værk 7
Eleverne har både læst Babettes Gæstebud og set filmatiseringen af den, og vi har arbejdet grundigt med den i grupper.
Desuden har de læst Martin A. Hansens lange novelle, "Høstgildet" med fokus på at lave en eksistentialistisk analyse samt en novelleanalyse. Her talte vi om Kierkegaards religiøse stadie.
Indhold
Kernestof:
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL KAREN BLIXENS BABETTES GÆSTEBUD.docx
Karen Blixen - Kanon14 - podcast til undervisning
Afsnit
Martin A. Hansen, heretica og eksistentialisme1.pptx
Martin A. Hansen
Høstgildet txt.docx
Arbejdsspørgsmål Høstgildet.doc
Den eksistentielle fortælling.pdf
Hansen, Martin A., Høstgildet, 1947; sider: 1-16
Blixen, Karen, Babettes Gæstebud, Gyldendal 1958; sider: 7-85
Axel, Gabriel, Babettes Gæstebud, 1987, 104 minutter; sider: 1
ARBEJDSSPØRGSMÅL TIL KAREN BLIXENS BABETTES GÆSTEBUD (3).docx
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Skrivedag ifm. SRP
Fokus på dele af SRP'en, som eleverne gerne ville træne: indledning, metatekst, diskussion, konklusion.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
SRP-delelementer.docx
Danskfaglig dag ifm SRP.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Argumentation, retorik og diskurs
I dette forløb har vi endnu engang arbejdet med taler og genopfrisket begreber retorisk analyse. Vi har arbejdet grundigt med Vanopslaghs 1. maj-tale fra 2023. Eleverne har desuden læst om Glenn Bech, lyttet til en Genstart om ham og læst digte fra "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet".
Begreber:
- Det retoriske pentagram
- Toulmins argumentanalyse
- sproglige billeder og figurer
- Diskursanalyse: nodalpunkt, ækvivalenskæde, hegemoni, antagonisme, flydende betegner (overfladisk)
Indhold
Kernestof:
Argumentation og appelformer fra HÃ¥ndbog til dansk.pdf
Debatindlæg.docx
Retorisk analyse af meningsjournalistik.pdf
Retoriske virkemidler.docx
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk, 4. udgave, systime; sider: 150-161, 168-175, 308-309
Ren, Valdemar, Debat: Klassekampen lever - nu heldigvis også i litteraturen 31. juli 2023, Information.dk; sider: 1-3
Uddrag af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet Glenn Bech.pdf
www.dr.dk
Bech, Glenn, Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, 2022; sider: 63-71
Ingrisch, Anna, Klassen forfølger dig. Genstart, DR, 13. jan 2023, 27 min.; sider: 1
Alex Vanopslaghs 1. maj tale.docx
Retorisk analyse af taler .pdf
Vanopslagh, Alex, 1. maj-tale, 1. maj 2023. Fælledparken, København; sider: 1-2
Diskursanalyse I - Skrivebeskyttet.pptx
Diskursanalyse af Vanopslaghs 1. maj tale 2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56019206215", "T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56019206215", "H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56019206215" }