Titel
4
|
Nyhedsformidling
Faglige mål
Når eleverne har arbejdet med forløbet Nyhedsformidling, kan de:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Kernestof
Forløbet Nyhedsformidling har overordnet et medieperspektiv, men indeholder også en række sproglige elementer – særligt i det analytiske arbejde med journalistiske tekster. Fokus er særligt på argumentation, da argumentationsanalyse er gennemgående for forløbets måde at analysere journalistikken på. For gennem argumentationen kan eleverne undersøge, om der i den journalistiske tekst er tale om vinkling eller holdning.
I forløbet arbejder eleverne med den tilstræbte objektivitet som et gennemgående spor. Med det begreb og med et analytisk fokus på argumentation bliver eleverne i stand til at genkende dels forskellige journalistiske genrer, men får også øvet deres analytisk-kritiske bevidsthed til at kunne begå sig i nyhedsformidling på sociale medier og vurdere, hvornår der er tale om vinkling, og hvornår der er tale om holdning.
Forløbsplan
'
FORLØBSMODULER
(90 minutter)
FOKUS OPGAVER FORBEREDELSE TEKSTER
1.
Om den klassiske
nyhedsartikel
Introduktion til den klassiske
nyhedsartikel som genre.
Opgaver
• Analyse af nyhedsartiklen "Høje indkomster i Nordsjælland
gør flere boligområder til ghettoer" af Julie Dalgas, 2019.
Grundbogstekster Artikel
• "Høje indkomster i
Nordsjælland gør flere
boligområder til ghettoer" af
Julie Dalgas, Berlingske
Tidende d. 13. oktober 2019.
2.
Tilstræbt objektivitet og
vinkling
Introduktion til begrebet
'tilstræbt objektivitet', som er et
gennemgående begreb i forløbet.
Desuden skal eleverne lære at
adskille holdning fra vinkling og
se, at man i journalistik anvender
forskellige typer af 'hunde' i
vinklingen.
Opgaver
• Analyse af "Julie og Tobias mister tilskud til privat børnepasning
på grund af ghetto-adresse" af Amalie Tarp Borup, 2019.
Grundbogstekster Artikel
• "Julie og Tobias mister tilskud
til privat børnepasning på grund
af ghetto-adresse" af Amalie
Tarp Borup, Beboerbladet d. 4.
september 2019.
3.
Færdigskriv din nyhed
og giv feedback
Eleverne skal omsætte teori
i egen nyhedsartikel og få styr
på både sprog og argumentation.
Skriftlig aflevering
•Egen artikel.
Grundbogstekster
• Færdigskriv din nyhed og giv
feedback.
Skriftlig aflevering
• Opstart af egen artikel.
• Tilstræbt objektivitet og
vinkling.
•Argumentation (begreber)
Artikel
• "Julie og Tobias mister tilskud til
privat børnepasning på grund af
ghetto-adresse" af Amalie Tarp
Borup, Beboerbladet d. 4.
september 2019.
• Introduktion.
•Om den klassiske nyhedsartikel.
• Informationsgenrer
(nyhedsgenrer).
•Nyhedskriterier (begreber).
•Argumentation (begreber).
Artikel
• "Høje indkomster i
Nordsjælland gør flere
boligområder til ghettoer" af Julie
Dalgas, Berlingske Tidende
d.13. oktober 2019.
4.
Reportagen
Introduktion til reportagen
som genre.
Opgaver
• Analyse af "Rosenhøj ved Aarhus er gået fra ghettoliste til venteliste"
af Jonas Vester, 2018.
Grundbogstekster
• Reportagen, del 1.
• Informationsgenrer
(nyhedsgenrer).
• Nyhedskriterier (begreber).
• Reportagen (genrer).
• Fortællertyper (begreber).
• Komposition (begreber).
Artikel
• "Rosenhøj ved Aarhus er gået
fra ghettoliste til venteliste" af
Jonas Vester, Berlingske
Tidende d. 7. januar 2018.
Artikel
• "Rosenhøj ved Aarhus er gået
fra ghettoliste til venteliste" af
Jonas Vester, Berlingske
Tidende d. 7. januar 2018.
5.
Reportagen - skriv selv
Opgaver
Eleverne skal omsætte deres
teoretiske viden om reportagen
til egen tekst ved at remediere en
tv-reportage til ord.
• Skriveøvelse med 'show it - don't tell it'.
Skriftlig aflevering
• Omskriv nyhedsindslag fra dr.dk til en skriftlig reportage.
Grundbogstekster
• Reportagen, del 2.
• Remediering (begreber).
6.
Dansk mediehistorie - og
historien om objektiviteten
Opgaver
• Historisk nyhedsformidling.
Den tilstræbte objektivitet er et
journalistisk princip, som ikke
altid har været en del af aviserne
og nyheder. Dette bliver eleverne
introduceret til i et historisk
overblik over
nyhedsformidlingens udvikling.
Grundbogstekster
• Dansk mediehistorie - og
historien om objektivitet.
Artikler
• Eksempler på
nyhedsformidling med fokus på
nyhedsformidlingens udvikling.
Artikler
• Eksempler på nyhedsformidling
med fokus på
nyhedsformidlingens udvikling.
7.
Nyheder på nettet
Opgaver
Med internettet dukker nye
muligheder for at lave journalistik
op. Fokus i dette modul er
webdok'en.
• Analyse af "Gellerup - Utopien der nægter at dø" af Thomas Bech
Hansen og Betina Garcia.
Grundbogstekster
• Nyheder på nettet.
Webdok
• "Gellerup - Utopien der
nægter at dø" af Thomas Bech
Hansen og Betina Garcia, 2020.
Webdok
• "Gellerup - Utopien der
nægter at dø" af Thomas Bech
Hansen og Betina Garcia,
2020.
8.
Nye nyhedssites dukker op
og udfordrer den klassiske
nyhedsjournalistik
Den tilstræbte objektivitet bliver
udfordret i en række nye
journalistiske hybridgenrer, der
blander klassisk informerende
journalistisk genre med opinion.
Opgaver
• Analyse af "Nedrivning af ghettoer forhindrer ikke islamiseringen"
og "Muslimerne stormede til valglokalerne, lyder det - men i forhold
til både 2007 og 2011 er valgdeltagelsen i ghettoerne faldet" af Poul
Erik Andersen, 2019.
Grundbogstekster
• Nye nyhedssites dukker op og
udfordrer den klassiske
nyhedsjournalistik.
• Fakta og fiktion (begreber).
• Argumentation (begreber).
Artikler fra denkorteavis.dk
• "Nedrivning af ghettoer
forhindrer ikke islamiseringen" af
Poul Erik Andersen, Den korte
avis marts 2019.
• "Muslimerne stormede til
valglokalerne, lyder det - men i
forhold til både 2007 og 2011 er
valgdeltagelsen i ghettoerne faldet"
af Poul Erik Andersen, Den korte
avis 2019.
Artikler fra denkorteavis.dk
• "Nedrivning af ghettoer
forhindrer ikke
islamiseringen" af Poul Erik
Andersen, Den korte avis
marts 2019.
• "Muslimerne stormede til
valglokalerne, lyder det -
men i forhold til både 2007
og 2011 er valgdeltagelsen i
ghettoerne faldet" af Poul
Erik Andersen, Den korte
avis 2019.
9.
Opponerende og
manipulerende
nyhedsartikler
Skriftlig aflevering
Også i forbindelse med de nye
hybridgenrer skal eleverne prøve
at skrive i dem selv for at styrke
deres forståelse og mulige
genkendelse af hybridgenrerne.
• Skriv egen opponerende eller manipulerende artikel på baggrund af
data.
Grundbogstekster
• Opponerende og manipulerende
nyhedsartikler.
• Fakta og fiktion (begreber).
• Argumentation (begreber).
• Sprog (begreber).
10.
Tv-journalistik
Opgaver
I forløbets sidste del
undersøges den tilstræbte
objektivitet i tv-journalistik.
• Analyse af nyhedsindslaget "Brabrand - arbejdsløse flytter fra
ghetto" fra 18.30-nyhederne, Danmarks Radio d. 9. november 2019.
Grundbogstekster
• Tv-journalistik.
• Filmiske virkemidler (begreber).
• Argumentation (begreber).
Klip fra dr.dk
• "Brabrand - arbejdsløse flytter
fra ghetto" fra 18.30-nyhederne,
Danmarks Radio d. 9. november
2019.
Klip fra dr.dk
• "Brabrand - arbejdsløse flytter
fra ghetto" fra 18.30-nyhederne,
Danmarks Radio d. 9.
november 2019.
11.
Vis, hvad I kan!
Skriftlig aflevering
• Refleksion over problemstillinger knyttet til journalistik.
Opsamlingsmodulet sætter fokus
på, at eleverne bruger de tekster,
der er analyseret i forløbet, til at
reflektere over forskellige
problemstillinger knyttet til
journalistik.
• Kan afleveres som podcast eller som skriftlig aflevering.
Grundbogstekster
• Vis, hvad I kan!
|