Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Malene Louise Meine
Hold 2022 DA/d (1d DA, 1d DHO, 2d DA, 3d DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Minimalisme og introduktion til litterær analyse
Titel 2 Formidlingsprojekt om minimalisme
Titel 3 Kognitive metaforer og metaforer i litteratur
Titel 4 Litterære metoder
Titel 5 DHO
Titel 6 Argumentation, kommunikation, retorik
Titel 7 Reklamer og innovation
Titel 8 Dokumentarfilm med værklæsning
Titel 9 Vrede i litteraturen
Titel 10 Journalistik
Titel 11 Karen Blixen - adaption - værklæsning
Titel 12 Performativ biografisme
Titel 13 Performativ biografisme og værklæsning
Titel 14 Danskfaglige refleksioner
Titel 15 Folkeviser og folkeeventyr
Titel 16 Det moderne gennembrud med værklæsning
Titel 17 Repetition og de skriftlige eksamensgenrer
Titel 18 Romantikken
Titel 19 Realisme og modernisme
Titel 20 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Minimalisme og introduktion til litterær analyse

Omfang:
Ca. 20 lektioner

Indhold:
Forløbet introducerer eleverne til danskfaglig metode og centrale analysebegreber gennem arbejdet med minimalistisk prosa. Helle Helles forfatterskab danner det primære afsæt, og eleverne arbejder både med litterær analyse, kommunikationsanalyse og formidling. Forløbet indeholder også introduktion til begreber som personkarakteristik, miljø, fortæller, fremstillingsformer, komposition og tema. Der indgår desuden en skriftlig aflevering og et formidlingsprojekt.

Centrale begreber til minimalismen: tomme pladser, isbjergsteknikken, løse sociale relationer, fremmedgørelse, kommunikation mellem mennesker, syntaks,  scenisk fremstillingsform, fortællerens rolle,

Primære tekster:
Helle Helle: "En stol for lidt"

Helle Helle: "Mere kaffe?"

Helle Helle: "Fasaner"

Helle Helle: "Køreplaner"

Herman Bang: "Den sidste balkjole"

Teori og supplerende materiale:

Uddrag fra Krydsfelt om minimalisme (s. 56-58, 126-127)

Kommunikationsmodel (klassisk afsender-modtager-model)

Teorimaterialer fra Handbog til Dansk (personkarakteristik, miljø, fortæller, fremstillingsformer, komposition)

Litteraturens veje: Impressionisme (supplerende til perspektivering)

Faglige mål:

Anvende danskfaglige begreber til analyse og fortolkning af litteratur

Demonstrere viden om væsentlige genrer og strømninger i dansk litteratur

Foretage analytiske og metodiske valg i mundtlig og skriftlig fremstilling

Demonstrere viden om sproglige virkemidler og kommunikative forhold

Perspektivere tekster historisk og tematisk

Præsentere og formidle danskfagligt stof

Kernestof:

Skønlitteratur (noveller)

Litterære perioder og strømninger (minimalisme og impressionisme)

Kommunikationsanalyse

Litterære analysebegreber: fortæller, komposition, tema, fremstillingsformer, miljø, karakteristik

Skriftlig fremstilling og mundtlig formidling

Arbejdsformer:

Klasseundervisning og fælles tekstgennemgange

Makker- og gruppearbejde

Nærlæsning og CL-øvelser

Skriftlig aflevering

Formidlingsprojekt med elevfremlæggelser

Brug af nøgleord og arbejdsark til begrebsindlæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Formidlingsprojekt om minimalisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kognitive metaforer og metaforer i litteratur

Omfang:
Ca. 6-8 lektioner

Indhold:
Forløbet introducerer eleverne til den kognitive metaforteori, som bygger på forståelsen af, at metaforer ikke kun er sproglige billeder, men grundlæggende strukturerer, hvordan vi tænker og forstår verden. Eleverne arbejder med centrale begreber fra teorien og anvender dem i analyser af både sagprosatekster (et tidligere eksamenssæt) og lyrik.

Kernebegreber fra forløbet:

Kognitiv metafor

Kildeområde og målområde

Prototyper

Konventionelle vs. kreative metaforer

Orienteringsmetaforer

Metaforer i politisk kommunikation

Lakoff & Johnsons teori: hverdagens metaforer (overordnet pointe for forløbet)

Litterære metaforer i poetiske tekster


Primære materialer:

Indledende kapitel fra "Kort og godt om metaforer"

Fokusspørgsmål til teorien

Uddrag fra tidligere eksamenssæt: analyse af metaforer i politisk tale af Lars Løkke Rasmussen

Digte: "Du er som brød", "Landsbykirke"

Oversigt og nøgleord til litterære metaforer


Faglige mål:

Analysere og fortolke sprog og stilistiske virkemidler

Demonstrere viden om sprogets betydning for erkendelse og verdensopfattelse

Anvende relevant danskfaglig terminologi og metode

Perspektivere og sammenligne sproglige udtryk i forskellige teksttyper


Kernestof:

Sproglige og stilistiske virkemidler (især metaforik)

Sprog og betydning i sagprosa og lyrik

Kognitive og litterære metaforer

Sammenhæng mellem sprog, tanke og kultur

Arbejdsformer:

Klassegennemgang af teori med nøglebegreber

Gruppearbejde med analyseopgaver

Induktiv begrebsafklaring ud fra tekstarbejde

Markeringsøvelser og fælles fortolkning

Arbejde med eksamensspørgsmål og begrebsanvendelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Litterære metoder

Omfang:
Ca. 4-6 lektioner

Indhold:
Forløbet introducerer centrale litterære fortolkningsmetoder, som anvendes i danskfaget. Eleverne arbejder både teoretisk og praktisk med at forstå og anvende følgende metoder i arbejdet med en konkret novelle:

Nykritisk metode (fokus på tekstens form og enhed)

Ideologikritisk metode (fokus på samfundsforhold og magtstrukturer)

Psykoanalytisk metode (fokus på det ubevidste og psykologiske motiver)

Læserorienteret metode (fokus på læserens oplevelse og fortolkning)

Strukturalistisk metode (fokus på strukturer og binære oppositioner)

Biografisk metode (fokus på forfatterens liv og erfaring)

Eleverne arbejder med at identificere, forstå og afprøve metoderne i grupper og fremlægger deres analyser i matrixgrupper.

Primære tekst:

Naja Marie Aidt: "Som englene flyver"

Teori og supplerende materiale:

Kapitel fra Handbog til Dansk om litterære metoder


Faglige mål:

Anvende danskfaglige metoder og begreber i analyse og fortolkning

Reflektere over fortolkningsmuligheder og metodiske tilgange

Perspektivere tekster og identificere forskellige analytiske vinkler


Kernestof:

Litterære fortolkningsmetoder og -strategier

Litterær analyse af nyere dansk prosa


Arbejdsformer:

Klasseundervisning med gennemgang af metoder

Gruppearbejde med anvendelse af metode på tekst

Matrixgrupper med elevfremlæggelser og opsamling

Lektielæsning og diskussion af metodevalg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Argumentation, kommunikation, retorik

Omfang:
Ca. 10-12 lektioner

Indhold:
Forløbet introducerer og træner elevernes evne til at analysere og producere ikke-fiktive tekster med fokus på retoriske og argumentatoriske virkemidler. Eleverne tilegner sig centrale begreber inden for kommunikationsanalyse, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, sproglige figurer og diskursteori, og anvender disse på forskellige teksttyper (bl.a. debatindlæg, artikler og politiske taler). Forløbet munder ud i selvstændig skriftlig fremstilling af en kronik.

Faglige mål:

Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster med fokus på sprog, form og indhold

Anvende relevante retoriske og argumentatoriske begreber

Perspektivere tekster til samfundsmæssige og kulturelle kontekster

Udtrykke sig klart og nuanceret i mundtlig og skriftlig form

Demonstrere viden om sprogets rolle i samfundsmæssige diskurser

Kernestof:

Kommunikationsanalyse: afsender, modtager, formål, situation

Toulmins model: påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkør

Argumenttyper (fakta-, værdifortolkende og autoritetsargumenter m.fl.)

Sproglige figurer (fx anafor, retorisk spørgsmål, ironi, eufemisme m.fl.)

Diskursteori og begreber som: nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, hegemoni

Primære materialer:
Tre artikler om chatgpt læses med fokus på forholdet mellem argumentation, ordvalg, og afsender-/modtagerforhold

"Vi er alle techkapitalismens velopdragne børn", af filosof Thomas Telving, Politiken februar 2023

"Når lærerne kunne klare corona, kan de også klare en chabot", af Gymnasieelev Oliver Gabrielsen, Politiken februar 2023

"ChatGPT viser os en fremtid bygget på tyveri", af journalist Jacob Christian Eriksen, Politiken februar 2023

Pia Kjærsgaards tale ved DF's årsmøde 2010   (fokus på diskurs)

Margrethe Vestagers tale ved Radikale Venstres Landsmøde 2010 (fokus på diskurs)

Kronikmateriale (egen skriftlig produktion)


Håndbog til Dansk, 4. udgave, systime:

Kommunikationsmodel og sproglige virkemidler

Argumentationsteori og -typer

Diskursanalyse og sproglige figurer


Arbejdsformer:

Induktiv begrebstilegnelse via tekstarbejde

Klassegennemgang og fælles begrebsliste

Gruppearbejde med analyse og fremlæggelse

Skabelonbaseret analyse (Toulmin og diskurs)

Skriftlig kroniktræning og peer-feedback

Evaluering og progression:

Eleverne afleverer en skriftlig kronik som led i forløbet, hvor de demonstrerer anvendelse af begreber og metode

De træner mundtlig præsentation af analyser (fx argumentations- eller diskursanalyse)

Fokus på udvikling fra 1.g’s mere intuitive tekstlæsning til 2.g’s analytiske og begrebsbaserede tilgang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Reklamer og innovation

Omfang:
Ca. 10-12 lektioner

Indhold:
Forløbet fokuserer på analyse og produktion af reklamer med særligt fokus på kommunikation, virkemidler, målgruppetænkning, opmærksomhedsøkonomi og diskurser. Eleverne arbejder analytisk med forskellige typer reklamer (både trykte og filmiske) og producerer egne kampagner med vægt på innovative løsninger og overbevisende formidling. Forløbet lægger vægt på den dobbelte kommunikationssituation og opbygger forståelsen af reklamer som kulturelle og kommercielle ytringer.

Faglige mål (fra læreplanen):

Analysere og fortolke ikke-fiktive multimodale tekster med fokus på sprog, komposition og visuelle virkemidler

Forstå og anvende centrale begreber om reklame, formål, medie og målgruppe

Perspektivere reklamer til kulturelle og samfundsmæssige kontekster (fx bæredygtighed, branding, innovation)

Producere egne tekster og visuelle udtryk med bevidst formål og kommunikationsstrategi

Demonstrere forståelse for sprogets rolle i opmærksomhedsøkonomi og diskursiv konstruktion

Kernestof:

Kommunikationsanalyse og målgruppetilpasning

Visuelle og sproglige virkemidler i reklamer

Komposition og æstetik i reklamefilm

Innovation og branding

Opmærksomhedsøkonomi (transitiv opmærksomhed, autenticitet, virkemættethed)

Diskursteori i reklamesammenhæng (fx bæredygtighedsdiskurs, livsstilsdiskurs)

Primære materialer:

Kia- og Nupo-reklamer (busskur)

Bomæ-reklame

Zlatan/Volvo-reklamer

Analyseøvelser og kampagneproduktion (Produktion af reklamer, 2d.docx)

“Fra Like” (opmærksomhedsøkonomi)

Reklamefilm og bilanmeldelser (YouTube: BMW, Audi)

Danish Crown / 7-Eleven / offentlige rum-eksempler

Håndbog til Dansk:

Reklametyper og analyse (s. 270-271)

Sproglige og visuelle virkemidler

Arbejdsformer:

Analyse af print- og filmreklamer

Gruppearbejde: Udvikling og fremlæggelse af reklamekampagner

Rollespil (virksomhedspræsentationer)

Klassegennemgang og diskussioner

Skriftlig opgave: Debatterende artikel om reklamer, innovation og/eller bæredygtighed

Elevproduktion og peer feedback

Evaluering og progression:

Mundtlig fremlæggelse af reklamekampagne med fokus på dobbelte kommunikationssituation

Skriftlig aflevering: Debatterende artikel om reklamekultur og værdier

Øget kompleksitet i analyser fra konkrete virkemidler til diskursive og kulturelle perspektiver

Træning i multimodal produktion og mundtlig formidling af egne tekster

Mulig tværfaglighed:

Samfundsfag (forbrug, bæredygtighed, medier)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentarfilm med værklæsning

Omfang:
Ca. 6-8 lektioner

Indhold:
Forløbet introducerer dokumentargenren og dens særlige karakteristika som kreativ bearbejdning af virkeligheden. Gennem både korte dokumentaruddrag og værklæsning af "Flugt" (instr. Jonas Poher Rasmussen) arbejder eleverne med dokumentarens filmiske virkemidler, tematikker og genreforståelse. Forløbet lægger vægt på den analytiske tilgang til dokumentarfilm som formidlende, subjektiv og virkningsorienteret kommunikation.

Faglige mål (fra læreplanen):

Analysere og fortolke filmiske tekster med fokus på virkemidler og komposition

Perspektivere værker til kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge

Forstå dokumentargenren og dens position mellem fakta og fiktion

Anvende relevante fagbegreber til analyse af multimodale tekster

Reflektere over æstetik, stemmeføring og subjektivitet i dokumentarfilm

Kernestof:

Filmiske virkemidler (kamera, klipning, lyd, animation, interviews)

Dokumentargenren og dens undergenrer (klassisk dokumentar, poetisk, observerende, deltagende m.m.)

Kreativ dokumentar og hybrider mellem fakta og fiktion

Tematikker som identitet, flugt, trauma, asyl og erindring

Analyse og værklæsning med afsæt i “Flugt”

Primære materialer:

Håndbog til Dansk, 4. udgave: s. 228-235 (dokumentarfilm)

Nøgleord til dokumentarfilm (2d.docx)

Uddrag: De usårlige betjente

Flugt (DRTV) – hel værklæsning og scenearbejde

Gruppearbejde: Flugt (Gruppearbejde om dokumentaren Flugt 2d.docx)

Arbejdsformer:

Klassegennemgang og samtale

Gruppearbejde og diskussion af udvalgte sekvenser

Filmanalyse med fokus på form, stemme og virkning

Værklæsning: Samlet fortolkning og vurdering af “Flugt” som dokumentar og kunstnerisk udtryk

Refleksion over grænsen mellem fakta og fiktion

Evaluering og progression:

Mundtlig fremlæggelse og diskussion af analyser i grupper

Refleksion over dokumentarens kommunikation og virkemidler

Udbygning af elevernes forståelse for multimodale teksters kompleksitet

Træning i at kombinere tekstnær analyse og tematisk fortolkning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vrede i litteraturen

Forløbet undersøger, hvordan vrede over uretfærdighed eller krænkelser kommer til udtryk i litteraturen. Teksterne har været Yahya Hassans "BARNDOM", Caspar Eric "Jeg er til (fest med techno)" samt Michael Strunges "Coma".
Vi har taget udgangspunkt litterær analyse kombineret med affektteori, som siger, at digte ofte vil være en genre, hvor vreden kommer til udtryk. Det skyldes, at det lyriske jegs følelser er i centrum i digtet. Vi har arbejdet med, hvordan vrede kan vise sig ved brug af store bogstaver eller hurtigt tempo (den sproglige figur parallel), men også i metaforer og sammenligninger som i "Coma", hvor danskerne og det danske samfund er en syg patient, der ligger i koma. Det kan også komme til udtryk i modsat rettede semantiske felter som fx det semantiske felt "familie", der kombineres med det semantiske felt "vold" i "BARNDOM".
Begreber: Semantiske felter, positivt og negativt ladede ord, denotation og konnotation, den sproglige figur modsætning (fx oppe-nede, kultur-natur), metafor, metonym (se den tilhørende powerpoint "Vrede unge digtere Zahle".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Journalistik

Omfang:
Ca. 10-12 lektioner

Indhold:
Forløbet giver en indføring i journalistiske genrer og centrale fagbegreber knyttet til avisjournalistik, nyhedsformidling og opinionsdannelse. Der arbejdes med kommunikationsmodellen, offentlighedsteori (Habermas) og journalistiske nyhedskriterier. Forløbet inddrager desuden fortællende journalistik, med nedslag i Herman Bangs berømte reportage Branden. I slutningen af forløbet behandles aktuel klimajournalistik og satire som metakommentar til mediedækningen.

Faglige mål (fra læreplanen):

Anvende faglige begreber til analyse af journalistiske tekster

Forstå og analysere kommunikationssituationen i massemedier

Skelne mellem forskellige former for journalistisk formidling (nyhed, opinion, fortælling)

Perspektivere journalistik i en historisk og samfundsmæssig kontekst

Udvikle kritisk bevidsthed om mediedækning og nyhedsformidling

Kernestof:

Kommunikationsmodel og retoriske grundbegreber

Nyhedskriterier og vinkling

Offentlighedsmodellen (Habermas)

Genrer i journalistikken:

Nyhedsartikler

Opinionsgenrer (leder, kronik, debatindlæg)

Fortællende journalistik/reportage

Fortællende journalistiks oprindelse: Herman Bangs reportage

Satire og metajournalistik (fx Tæt på sandheden)

Primære materialer:

Håndbog til Dansk, 4. udgave: s. 198–222

Katrine Blauenfeldt: Punktummer er for passivt aggressive mennesker, der ikke kan vise følelser (Information)

Kommunikationsmodel – skema og anvendelse

Branden, reportage af Herman Bang (uddrag og opgaver)

Rognerok, artikel fra Weekendavisen af Laura Hattens (opinoinsartikel)

Nyhedsformidling i sagen om Nordic Waste, fokus på nyhedskriterier, sprog og afsender-/modtagerforhold:

"Miliadærfamilie i flyverskjul", artikel fra eb.dk af Andreas Munk, 10. januar 2024

"Jordskred tvinger Nordic Waste til at rive bygninger ned: Kommunen følger situationen tæt", artikel fra Randers amtsavis af Jeppe Bjerre 12. december 2023

Satire: Tæt på sandheden med Jonatan Spang (DRTV), klip med fokus på Nordic Waste, sæson 12

Tekster til debatterende artikel om, hvordan klimaforandringer dækkes bedst journalistisk:
Øjvind Hesselager: Bla bla bothsidesism, fra kommunikationsforum.dk, 19. januar 2022

Jesper Termansen:  Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019 (uddrag)

Arbejdsformer:

Lektielæsning og opsamling i klassen

Tekstanalyse i grupper og plenum

Skriftlig aflevering med fokus på journalistisk genreforståelse og kildebrug

Samtale og diskussion af journalistisk etik, virkemidler og virkning

Sammenligning af nyhedsformidling og fortællende journalistik

Evaluering og progression:

Fokus på selvstændig brug af fagbegreber i analyse og diskussion

Skriftlig aflevering om klimajournalistik (med anvendelse af teoristof)

Forståelse af genreforskelle og bevidsthed om journalistisk vinkling

Refleksion over mediernes rolle og funktion i et demokratisk samfund

Mulig tværfaglighed:

Samfundsfag (medier, magt, offentlighed, miljø og klima)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Karen Blixen - adaption - værklæsning

Titel: Karen Blixen – adaption og værklæsning
Omfang:
Ca. 8–10 lektioner

Indhold:
I dette forløb arbejder vi med Karen Blixen som forfatter, hendes forfatterskab og fortællestil, samt adaption og remediering af litteratur til film. Forløbet har fokus på værklæsning, med hovedvægt på Babettes gæstebud, både som litterær fortælling og som film. Undervejs inddrages også den kortere fortælling Det ubeskrevne blad og en dokumentar om Blixen. Der arbejdes med nærlæsning, tematikker, symbolik og forskelle mellem fortælling og film, herunder brug af teori om filmadaption.

Faglige mål (fra læreplanen):

Læse og analysere litterære tekster med inddragelse af centrale litterære begreber

Perspektivere litterære tekster til kontekst og genre

Gennemføre sammenlignende analyse mellem værk og adaption

Opnå forståelse for remediering og fortælletekniske virkemidler på tværs af medier

Reflektere over æstetiske virkemidler og betydningsskabelse

Kernestof:

Litterær analyse (tema, komposition, fortællerforhold, symbolik)

Karen Blixens forfatterskab

Litterær modernisme og eksistentialisme

Adaption og remediering

Filmiske virkemidler (med afsæt i Den fortællende film af Schepelern)

Primære materialer:

Babettes gæstebud (novelle og film)

Det ubeskrevne blad (novelle)

Dokumentar om Karen Blixen (CFU)

Litteraturens veje – afsnit om Blixen

Peter Schepelern: Filmatisering (uddrag af Den fortællende film)

Arbejdsspørgsmål og nærlæsningsopgaver

Elevernes egne citater til næranalyse

Centrale begreber og metoder:

Litterær nærlæsning

Fortælleteknik (synsvinkel, komposition, narrator)

Tematikker i Karens Blixens forfatterskab som beskrevet i Litteraturens veje

Adaption: hvad sker der, når en tekst remedieres til film?

Æstetik og virkemidler i film og litteratur

Arbejdsformer:

Læsning og analyse i fællesskab og grupper

Filmvisning og sammenlignende analyse

Nærlæsning af udvalgte citater

Teorigennemgang og anvendelse (Schepelern)

Diskuterende og refleksiv undervisning

Evaluering og progression:

Træning i nærlæsning og tekstforståelse

Skelnen mellem litterær og filmisk fortælling

Øget genrebevidsthed og forståelse af remediering

Evne til at udlede og forklare æstetiske og fortælletekniske valg

Klar progression frem mod eksamensforberedelse med fokus på værklæsning og adaption

Perspektiveringsmuligheder:

Moderne adaptioner (film og serier af klassisk litteratur)

Fortællingens rolle i forskellige medier

Karen Blixens position i dansk og international litteraturhistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Performativ biografisme

Omfang: ca. 8 lektioner

Materialer:

Uddrag fra Yahya Hassan (2013)

Tv-udsendelse om performativ biografisme (DR/CFU)

Uddrag af Håndbog til dansk: side om digte (ca. s. 80–81)

"Filmiske virkemidler" (pdf)

Skriveøvelser og genrevejledning: Den analyserende artikel (eksamensgenre)

Skriv dig frem: Om indledning og afslutning (pdf)

Kort beskrivelse:
I dette afsluttende forløb arbejdede vi med den litterære tendens performativ biografisme, hvor grænsen mellem fakta og fiktion udviskes. Vi tog afsæt i Yahya Hassans digte og diskuterede, hvordan forfatteren iscenesætter sit liv som en del af det poetiske udtryk. Gennem nærlæsning af digte og tv-udsendelse om genren diskuterede vi, hvordan den litterære tekst bliver et performativt rum, hvor forfatteren både fremstår som subjekt og konstruktion.

Vi arbejdede samtidig med de filmiske virkemidler og skriftlig fremstilling frem mod eksamen, herunder den analyserende artikel med fokus på at skrive introduktion og skabe en tydelig selvstændig vinkel. Forløbet bandt således litterær analyse, medieteori og skriftlig formidling sammen.

Faglige mål:

Analysere og fortolke litterære tekster, herunder nyere dansk poesi

Forstå og diskutere forholdet mellem fakta og fiktion i moderne litteratur

Identificere og anvende centrale filmiske og litterære virkemidler

Producere analyserende artikler med afsæt i faglige begreber og genrekrav

Centrale begreber:
Performativ biografisme, fakta og fiktion, identitet, iscenesættelse, lyrik, digtets genretræk, fortællerposition, virkemidler, analyserende artikel, mediemæssig formidling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Performativ biografisme og værklæsning

Materialer:

Yahya Hassan: Yahya Hassan (2013) – hele digtsamlingen

Elias Sadaq: Djinn (2022) – udvalgte digte

Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022) – udvalgte digte

Tobias Rahim: uddrag fra Drømmene maler virkeligheden (2023)

Introduktion til den reflekterende artikel

Arbejdsdokumenter om analyse, formidling og litterære kvaliteter

Kort beskrivelse:
I dette overgangsforløb fra 2.g til 3.g arbejdede vi med repetition og opsamling samt introduktion til den sidste skriftlige eksamensgenre: den reflekterende artikel. Vi genbesøgte centrale begreber og metoder fra tidligere forløb og anvendte dem i arbejdet med nyere dansk litteratur, bl.a. Yahya Hassans digte og tekster af Elias Sadaq, Haidar Ansari og Tobias Rahim. Gennem sammenlignende analyser og diskussioner kredsede vi om begrebet litterære kvaliteter og forholdet mellem form, indhold og samfundsrelevans.

Forløbet havde også fokus på elevernes mundtlige formidling og skriftlige refleksion. Eleverne fremlagde analyser i grupper og skrev individuelle tekster med afsæt i reflekterende skriveformer. Perspektiverende spørgsmål og begreber som autenticitet, opmærksomhedsøkonomi og fiktionalisering blev brugt til at diskutere, hvad der gør litteratur meningsfuld og relevant i samtiden.

Faglige mål:

Repetere og anvende danskfaglige metoder og begreber

Foretage sammenlignende analyser af nyere dansk lyrik

Reflektere over litterære kvaliteter og forholdet mellem form og indhold

Skrive i den reflekterende genre med brug af tekstnedslag og faglig perspektivering

Forberede sig mundtligt og skriftligt til eksamen

Centrale begreber:
Reflekterende artikel, litterære kvaliteter, autenticitet, performativitet, opmærksomhedsøkonomi, fakta og fiktion, samtidslitteratur, lyrik, fortællerposition, danskfaglig metode
Paratekst
Faktakoder
Identitet
Det fortalte jeg
Performance
Masker
Samfundsdebat
Medialiseret virkelighed
Iscenesættelse
Etik
Fiktionskoder
Det fortællende jeg
Autenticitetsmarkører
Leg med læseren
Opmærksomhed
Grimhedens æstetik
Forfatterens levede liv
Lyrik
Kunstnerisk frihed



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Danskfaglige refleksioner

Forløbet indeholder en introduktion til de reflekterende artikel og en reflekterende artikel om den personlige stemme.

Desuden reflekterer vi over:
Sproget som magt- og positioneringsmiddel med udgangspunkt i scene 2 og 3 i akt 3 af Ludvig Holbergs Erasmus Montanus
Identifikationskriteriets dominans i (sports-)journalistikken med udgangspunkt i artikel fra Weekendavisen om hulkejournalistik
Den personlige stemme med udgangspunkt i hhv. en beskrivelse fra EMU og et blogindlæg med overskriften "Subletråde og pjaskelege".
Anglicismer: er det sprogligt dovenskab?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Folkeviser og folkeeventyr

Omfang: ca. 10 lektioner

Materialer:

Germand Gladensvend (tryllevise)

Ebbe Skammelsøn (riddervise)


Kong Lindorm (folkeeventyr)

Fibiger/Lutken: Litteraturens veje, s. 68–74

Introducerende materiale: Folkeviserne.pdf, Nøgleord til folkeviser

Spørgsmål til Germand Gladensvend og Litteraturens veje

Kreative opgaver og remedieringsøvelser

Kort beskrivelse:
I dette forløb blev eleverne introduceret til middelalderens mundtlige litteraturformer i form af folkeviser og folkeeventyr. Gennem nærlæsning og diskussion af centrale tekster som Germand Gladensvend, Ebbe Skammelsøn og Kong Lindorm arbejdede vi med genrekendetegn, narrative mønstre og kulturelle forestillinger i den ældre litteratur.

Vi undersøgte, hvordan folkeviserne afspejler værdier og normer i middelalderen, herunder ære, blodskam, overnaturlige kræfter og kønsroller. Forløbet lagde vægt på både faglig analyse og kreativ fordybelse, bl.a. gennem remediering af Ebbe Skammelsøn og perspektivering af Kong Lindorm til nutidige tematikker som køn, identitet og samfundets overgangsritualer.

Eleverne blev desuden introduceret til litteraturhistorisk metode og brugte uddrag fra Litteraturens veje til at koble teksterne til periodens kultur, syn på kunst og mundtlighedens betydning. Der blev arbejdet med både individuelle og gruppebaserede opgaver.

Faglige mål:

Analysere folkeviser og folkeeventyr med fokus på genretræk og virkemidler

Anvende litteraturhistorisk metode og begreber

Perspektivere ældre tekster til samtiden

Udvikle skriftlig og kreativ refleksion gennem remediering og vurdering af ældre litteraturs relevans i dag

Centrale begreber:
Riddervise, tryllevise, folkeeventyr, mundtlighed, intertekstualitet, overnaturlige motiver, kønsroller, æresbegreber, remediering, overgang fra barn til voksen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Det moderne gennembrud med værklæsning

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdede eleverne med litteraturen i Det moderne gennembrud med særligt fokus på de tre centrale retninger: realisme, naturalisme og impressionisme.Forløbet bygger videre på elevernes viden om perioden fra 1. g, hvor vi læste tekster af Herman Bang. Gennem læsning og analyse af danske og nordiske hovedværker fik eleverne nu indsigt i de tematiske, stilistiske og ideologiske strømninger, der prægede perioden 1870–1890, og de diskuterede litteraturens samfundsforandrende rolle.

Forløbet tog udgangspunkt i Georg Brandes' programerklæring om, at litteraturen skulle "sætte problemer under debat". Eleverne arbejdede med forskellige litterære og analytiske tilgange – blandt andet nykritisk og ideologikritisk metode – og blev trænet i nærlæsning, tekstforståelse og perspektivering.

Materiale
Georg Brandes: Udvalgte citater fra Hovedstrømninger (retorisk analyse)

Engelske socialister af Holger Drachmann (ideologikritisk og nykritisk læsning)

Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød (realisme og naturalisme, ironi som virkemiddel)

J. P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (æstetisk naturalisme)
Herman Bang: En lille replik (åbent brev til Erik skram om impressionismen)

Herman Bang: Ved vejen (impressionisme – værklæsning)

Amalie Skram: Lucie (norsk naturalisme)

August Strindberg: Den Starkara (svensk dramatik og kønskritik - værklæsning)

Fibiger/Lutken: Litteraturens veje, s. 213–218, 230–232, 556–557

Centrale begreber
Realisme

Naturalisme (biologisk determinisme, arve- og miljøtænkning)

Impressionisme

Ideologikritik

Nykritik

Determinisme

Indirekte karakteristik

"At sætte problemer under debat" (Brandes’ program)

Faglige mål
Analysere og fortolke litterære tekster fra Det moderne gennembrud med anvendelse af relevant faglig terminologi

Forstå og anvende forskellige litteraturanalytiske metoder (nykritik og ideologikritik)

Perspektivere litterære tekster til deres samtid og aktuelle problemstillinger

Opnå indblik i nordisk litteratur og sprogvariation (norsk og svensk)

Arbejde med formidling og litteraturens samfundsmæssige rolle

Arbejdsformer
Nærlæsning i plenum og grupper

Eksamenstræning med fokus på Nådsensbrød

Gruppearbejde og peer feedback

Værklæsning (Ved vejen) med individuelt læseansvar og samtaler

Tværnordisk læsning af norsk og svensk tekst med dansk kontekstualisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Repetition og de skriftlige eksamensgenrer

Dette korte forløb fungerede som repetition og forberedelse til den skriftlige terminsprøve i dansk. Eleverne genopfriskede centrale begreber og genrer fra 2.g, herunder retorik, argumentation og journalistik samt de tre skrivehandlinger i skriftlig dansk: analyserende, debatterende og reflekterende.

Forløbet var praksisorienteret med fokus på genrebevidsthed og skriveformål. Eleverne arbejdede aktivt med tidligere eksamensmateriale og fik træning i at afkode opgavetyper og tilrettelægge deres skriftlige besvarelser. Der blev også lagt vægt på at træne formidling og opgavestruktur. Statsministerens nytårstale blev brugt som træning i retorisk analyse, med blik for både sprog og fremførsel.

Materiale
Tre eksamensopgaver med forskellige skrivehandlinger (analyse, debat, refleksion) Fokus på den personlige stemme i analyse, debat om værklæsning og refleksion over brain rot, litteratur og opmærksomhedsøkonomi.

I den forbindelse læste eleverne fire artikler fra Weekendavisen:

"Årets ord" om brain rot af Anne Sophia Hermansen, d. 27. december 2024
"Tilbage til det eksistentielle ubehag" af Lasse Winther Jensen d. 27. december 2024
"Et lille ja" kommentar af Morten Høi Jensen d. 3. januar 2025
"De taler til os gennem tiden" af Klaus Rothstein d. 20. december 2024

Håndbog til dansk (genretræk og metoder)

Statsministerens nytårstale (tekst og video, 2025)

Artikel: "Thea blev kræftfri, men mistede jobbet på grund af alvorlige senfølger"

Egne noter og materialer fra 2.g (retorik og argumentation)

Centrale begreber
Etos, logos, patos

Retorisk situation og analyse (pentagrammet)

Appelformer og sproglige virkemidler

Argumentationsanalyse (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse)

Skrivehandlinger: analyserende, debatterende, reflekterende

Nyhedsgenrer og journalistiske kriterier

Faglige mål
Demonstrere kendskab til og anvende faglige begreber inden for retorik og argumentation

Analysere og vurdere teksters formål, virkemidler og effekt

Skelne mellem og arbejde målrettet med forskellige skrivehandlinger i skriftligt dansk

Skrive opgavetyper i overensstemmelse med genrekrav og krav til formidling

Anvende og perspektivere viden om aktuelle samfundsforhold i analyse og refleksion

Arbejdsformer
Klassebaseret repetition og genreøvelser

Gruppearbejde med eksamensnære opgaver

Skriftlige pointer og dispositioner som forberedelse til skriftlig prøve

Retorisk analyse af mundtlig og skriftlig tekst (nytårstalen)

Individuelt arbejde og peer feedback

Forberedelse og refleksion over egne skriftlige strategier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Romantikken

I dette forløb arbejdede vi med romantikken og dens forskellige retninger og efterfølgende understrømninger. Forløbet havde til formål at give eleverne en forståelse af, hvordan idealistiske, filosofiske og æstetiske strømninger prægede litteraturen i begyndelsen af 1800-tallet og dannede grundlag for senere bevægelser som nationalromantik, romantisme og poetisk realisme.

Vi arbejdede med teoretiske begreber som nyplatonisme, universalromantik og nationalromantik, og koblede dem til konkrete forfatterskaber som Adam Oehlenschläger, H.C. Andersen, N.F.S. Grundtvig og St. St. Blicher. Forløbet mundede ud i et tværæstetisk besøg på Statens Museum for Kunst, hvor eleverne sammenlignede romantiske malerier med værker fra det moderne gennembrud. Besøget skabte en visuel og analytisk bro til næste forløb om forholdet mellem form og indhold i kunst og litteratur i det 20. århundrede.

Materiale
Teoriark: Romantikken, Universalromantik, Grundtvig og nationalromantik

Schack Staffeldt: Indvielsen (nyplatonisme) (1804)

Adam Oehlenschläger: Morgen-Vandring (1805) (universalromantik)

H.C. Andersen: Klokken (1845) (universalromantik)

N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (nationalromantik)

St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen (uddrag, fokus på fortæller og poetisk realisme)

Vi repeterede biederneierstrømingen fra 1. g, hvor vi læste et uddrag af Ægtestand af Thomasine Gyllembourg.

Artikler og citatmateriale fra Litteraturens Veje

Oversigt: Romantikkens ismer

Kunstværker: Romantikkens ikoniske malerier + malerier fra det moderne gennembrud (SMK)

Billedanalysemodel fra Håndbog til Dansk

Centrale begreber
Romantikkens hovedretninger: nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik

Romantismens splittelse og poetisk realisme (Blicher)

Form og indhold i både litteratur og billedkunst

Litteraturhistorisk kontekstualisering og strømningernes ideologiske baggrund

Sammenhæng mellem romantisk verdensbillede og kunstnerisk udtryk

Faglige mål
Redegøre for og analysere romantikkens idegrundlag og æstetik

Analysere og fortolke litterære tekster med blik for deres form, indhold og idéhistoriske kontekst

Kende og anvende faglige begreber om litterære perioder og ismer

Perspektivere tekster til andre æstetiske udtryksformer, især billedkunst

Reflektere over forholdet mellem kunstens form og indhold – med blik på overgange i kunst- og kulturhistorien

Arbejdsformer
Klassegennemgang og fokuserede læseopgaver

Gruppearbejde med analyse og fremlæggelser

Individuel skriftlig aflevering med valgfri tekst og genre

Tværæstetisk analyse på SMK: billedsamtale og analyseøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Realisme og modernisme

Dette forløb byggede videre på arbejdet med romantikken og fokuserede på de kunstneriske og litterære strømninger, som voksede frem i takt med samfundets modernisering fra midten af 1800-tallet og frem til det 20. århundrede. Centralt stod spørgsmålet om forholdet mellem kunst og virkelighed, og hvordan det udtrykkes forskelligt i realismer og modernismer.

Eleverne arbejdede både teoretisk og analytisk med begrebspar som realisme vs. modernisme, mimesis vs. ekspression, og folkelighed vs. fremmedgørelse. Forløbet blev indledt med en billedanalytisk tilgang gennem et besøg på Statens Museum for Kunst og efterfulgt af læsning og analyse af centrale tekster fra det folkelige gennembrud og ekspressionismen.

Materiale
Kompendium: Realisme og modernisme (uddrag)

Fokusspørgsmål og nøgleordsskemaer

Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (1900)

Johannes V. Jensen: Bol

Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål

Rudolf Broby-Johansen: Foråret kommer til cafeen

Litteraturens veje – afsnit om ekspressionisme

Citat til perspektivering: Friedrich Nietzsche: "Man muss noch Chaos in sich haben um einen tanzenden Stern gebären zu können." (det er nødvendigt at have kaos i sig for at kunne føde en dansende stjerne)

Centrale begreber
Realisme: Det moderne gennembrud, folkelighed, samfundskritik, naturalisme

Modernisme: Fragmentering, subjektivitet, ekspressionisme, fremmedgørelse

Det folkelige gennembrud: Sprog, virkelighedssyn og æstetik i overgangsperioden

Ekspressionisme: Stemningsbåret og indre virkelighed, kunst som protest

Forholdet mellem form og indhold: Realismens gennemsigtighed vs. modernismens bevidste formeksperimenter

Faglige mål
Redegøre for og analysere realisme og modernisme som litterære og æstetiske strømninger i det 20. århundrede.

Undersøge forholdet mellem sprog, virkelighed og kunstnerisk udtryk

Fortolke og perspektivere tekster med blik for idehistorisk og samfundsmæssig kontekst

Perspektivere litterære tekster til andre kunstformer, særligt billedkunst



Arbejdsformer
Individuel læsning med fokusspørgsmål og noteproduktion

Klassegennemgang

Museumsbesøg og tværæstetisk analyse (billedkunst og litteratur)

Gruppearbejde og diskussioner


Eksamensspørgsmål og træning i sammenhængende litteraturhistorisk perspektivering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer