Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Christian Sund
Hold 2022 HI/b (1b HI, 1b Hi DHO, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 # FS2/Introduktion til historiefaget
Titel 2 DHO - Familie, ægteskab og seksualitet 1950-1970
Titel 3 Kulturmøder: Kristendom og Islam i Middelalderen
Titel 4 Renæssance og Opdagelser
Titel 5 Den transatlantiske slavehandel
Titel 6 Folkedrab og Holocaust
Titel 7 Den Kolde Krig
Titel 8 Kina i det 20. århundrede
Titel 9 Vikingetiden
Titel 10 Romerriget
Titel 11 Overbliksforløb og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 DHO - Familie, ægteskab og seksualitet 1950-1970

I dette forløb skal vi fokusere på det overordnede emne: "Familie, ægteskab og seksualitet". Forløbet er historiefagets samarbejde med danskfaget, og skal munde ud i jeres DHO (Dansk-historieopgave).

Særlige fokuspunkter:

- Familielivet i 1950'erne, 1960'erne og 1970'erne.
- Familieliv og samlivsformer.
- Kernefamilier
- Kvinder på arbejdsmarkedet
- Den seksuelle frigørelse
- Forskellige familietyper og boformer

Faglige mål:

- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg. - behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.

Kernestof:
- historiefaglige teorier og metoder.
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.


Fremstillingsmateriale:

Løkke, Anne m.fl., Familieliv i Danmark, Systime 2008, s. 99-106, 107-118

”Familien”: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/velfaerdssamfund-1915-2000/samfundet/familien/


Kildemateriale:

Så meget bestiller en gennemsnitshusmoder. Billedbladet 1951.pdf

https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-velfaerd-og-kold-krig_474371

Forskellige tv-klip fra 1950’erne (DR):

https://www.dr.dk/studie/historie/ungdomskultur-babyboom-og-borneliv

https://www.dr.dk/studie/historie/konsroller-under-forandring

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kulturmøder: Kristendom og Islam i Middelalderen

I forløbet arbejder vi med kulturmødet mellem Islam og Kristendom i middelalderen
Fokus på forløbet har været på følgende:
Baggrunden for kulturmødet
Korstog
Eksempler på sameksistens, og syn på hinanden.

Faglige mål:

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Fremstillingsmateriale:

Frederiksen, Peter: Vores Verdens Historie 1, Columbus: s. 88-89, 97-102,104-112, 119-124, 141-145

Kildemateriale:

Kalif Omars pagt med de kristne
Ibn Sina om lægekunsten
Det medicinske fakultet om pesten
Urban d. 2. kalder til korstog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Renæssance og Opdagelser

Som navnet antyder, skal vi i dette forløb arbejde med Opdagelserne i Renæssancen. Hvad førte til, at man som europæer præsterede at rejse tværs over Atlanterhavet, eller syd om Afrika ? Hvorfor havde man pludselig en sådan trang til at udforske jordkloden, og hvilket syn var det, der mødte de europæiske conquistadorer ? Vi skal undersøge datidens menneskesyn, og arbejde intenst med "Processen i Valladolid", hvor vi skal undersøge hvilke diskussioner mødet med den ikke-europæiske befolkning førte til blandt europæerne.
Vi skal kigge på datidens søkort, og forsøge at finde frem til, hvad der lå til grund for den eurocentriske verdensopfattelse.

Materiale:

Faglige mål:
̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:


- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Fremstillingsmateriale:

Peter Frederiksen: Vores Verdens Historie 2, Columbus: s. 28-50, 57
DRTV - Aztekernes glemte pyramider: De dødes pyramider
DRTV - Aztekernes glemte pyramider: Spøgelsesbyens hemmeligheder

Kildemateriale:
Forskellige kilder tilknyttet "Processen i Valladolid"

Hastrup, Jannik: Historienogen 2, 1972, tegnefilm om Vasco da Gama m.fl. (https://www.youtube.com/watch?v=QCrcThXb7z8)

Christopher columbus: What really happened (https://www.youtube.com/watch?v=QCrcThXb7z8)

Forskellige verdenskort:
Ebstorf 1250
Rebeiro, Diego 1529
Europa Regina, Sebastian Münster, Ca. 1544
Nürembergkrøniken, Hartman Schedel, 1493



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Den transatlantiske slavehandel

Den transatlanstiske slavehandel, er et mørkt kapitel i Danmarks historie. Det skal vi naturligvis afdække.
Vi skal undersøge, hvad der lå til grund for slaveriet samt hvilken betydning slaveriet havde for den danske økonomi.
Vi skal undersøge livet på De Vestindiske Øer, samt arbejde med datidens forståelse, eller manglende, for de slavegjorte. Vi skal slutte forløbet af med at diskutere, hvorvidt vi, Danmark som stat, skal sige undskyld til efterkommerne af de Slavegjorte?


Faglige mål:

- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Fremstillingsmateriale:

Rikke Lie Halberg, Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien, Frydenlund, 2016, s. 21-29, 39-43.

Kildemateriale:

Guvernør Gardelins slavereglement, 5. september 1733

https://danmarkshistorien.lex.dk/Guvernør_Gardelins_slavereglement,_5._september_1733

Carl von Linnés klassificering af 'menneskeracer' (1758)
https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-13/

Paul Isert om et slavemarked på St. Croix (1787)
https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-16/

Paul Isert om oprøret på slaveskibet Christiansborg (1787)

https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-17/

Hans West om de slavegjortes biologi (1793)

https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-14/

Hans West: Slaverne er ikke ulykkelige (1793)

https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-19/

”Slavenation Danmark”, Cecilie Nielsen, DR
https://www.dr.dk/drtv/se/slavenation-danmark_196964

Film: ”Viften”, Danmark, 2023



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Folkedrab og Holocaust

Hvad er et folkedrab, hvem begår det og hvorfor ?
Med udgangspunkt i Holocaust som eksempel, skal vi nærstudere et folkedrab. Vi vil arbejde med Stantons 8 stadier mod et folkedrab, og forsøge at benytte disse, på Holocaust. Vi skal se propagandafilm, og vi skal arbejde med danske jøder, der flygtede til Sverige.

Særlige fokuspunkter:

- 2. verdenskrig
- folkedrab (definitioner)
- Stantons 8 stadier mod et folkedrab
- danske jøders flugt til Sverige oktober 1943
- Danske jøder i Theresienstadt
- Nazistisk propaganda


Faglige mål:

- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Fremstillingsmateriale: Folkedrabskompendie med materiale fra folkedrab.dk

Kildemateriale:

Siri Aronson, Morten Brask: "Jøden og Arieren", 1997 (film)
Film om flugten til Sverige (folkedrab.dk)
"Tale af Goebbels Magtovertagelsen" (30/1-1933)
"Tale af Goebbels Bogafbrændinger" (10/5-1933)
Lov om sterilisation (1933)
Nürnberg-lovene (1935)
"Theresienstadt - Danske børn i nazistisk fangenskab" (Suvi Andrea Helminen, Danmark, 2009)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Den Kolde Krig

Efter 2. Verdenskrig blev verden hurtigt delt i to, hvor henholdsvis øst - og vestblokken kæmpede om at få deres ideologi - kommunismen eller kapitalismen - til at blive den dominerende i den nye magtbalance. Den Kolde Krig skulle vise sig, aldrig at blive varm - i hvert ikke direkte mellem USA og Sovjetunionen - men alligevel opstod der mange krige og konflikter rundt om i verden, hvor USA og Sovjetunionen støttede de deltagende parter inddirekte.
Vi undersøger Den Kolde Krigs begyndelse, forløb og afslutning.
Særlige fokuspunkter:

- Spørgsmålet om hvem, der havde  ansvaret for Den kolde Krigs udbrud
- Den kolde Krigs forskellige slagmarker. Herunder har vi særligt fokus på Cubakrisen. I den forbindelse ser vi filmen "Thirteen Days",
- Berlinmurens fald.


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
- historiebrug og -formidling

Fremstillingsmateriale:
Frederiksen, Peter: Vores Verdens Historie 3, Columbus: side 104-107, 126-138, 204-212, 226-230
Bertelsen, Inger: Kilder til belysning af Cubakrisen, Gyldendal, 1971, s. 11-16

Kildemateriale:

How a Cold War Airlift Saved Berlin With Food, Medicine and Chocolate (1948)
https://www.youtube.com/watch?v=Z_Y5icYt-_s

"Hvis krigen kommer", Statsministeriet (1962)
"Forberedt på kriser", Beredskabsstyrelsen (2024)

Bertelsen, Inger: Kilder til belysning af Cubakrisen, Gyldendal, 1971:
S. 58: ”Den sovjettiske regerings erklæring i FN’s sikkerhedsråd 23. oktober 1962"
S. 60: "Amassadør Adlai Stevensons tale i FN’s sikkerhedsråd 23. oktober 1962"
S. 68-72: "Brev fra ministerpræsident Khruschev til præsident Kennedy d. 27. oktober (kaldet ”det andet brev”)"
S. 74: "Erklæring fra Det Hvide Hus 27. oktober 1962"
S. 76: "Præsident Kennedy til ministerpræsident Khruschev 27. oktober 1962"
S. 77-78: "Ministerpræsident Khruschev til præsident Kennedy 28. oktober 1962"
S. 79-80: "Præsident Kennedy til ministerpræsident Khruschev 28. oktober 1962"




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Kina i det 20. århundrede

Vi skal arbejde med at få en forståelse for Kinas historie fra ca. 1949 til i dag. Vi skal undersøge hvilke reformer, politiske ideologier, magtkampe m.m., der opstår i det kinesiske samfund.
Vi skal arbejde med Mao og Deng Xiaopings betydning for Kinas økonomi samt hvordan den kinesiske befolkning bliver påvirket af landets økonomiske og politiske udvikling.


Faglige mål:

- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof:
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Fremstillingsmateriale:

Frederiksen, Peter: Vores Verdens Historie 3, Columbus: s. 239-247

Kildemateriale:

"En dramatisk historie" (film), DR2, 2014
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Kina%20om%20Kina&orderby=title&SearchID=20fd8339-9634-4fc3-9f0d-846d777f12e0&index=3

”Opbygningen af Mao” (film), DR2, 2013
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031301311755

Xianfeng Wang, 1999
”Det store Spring fremad”
https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-28/

Olling, Andreas og Havsteen, Hans Erik
Podcast: Riget i midten - Kinas historie #3: Det store spring fremad endte med hungersnød

https://politikenhistorie.dk/art9269611/Det-store-spring-fremad-endte-med-hungersnød

”Massakren på den himmelske freds plads” (film) DR2, 2019

https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=emneord:%20Den%20Himmelske%20Freds%20Plads&orderby=title&SearchID=bd8cd9ce-18af-48b5-bb5a-a86df7671c7d&index=1

”Den femte modernisering”, 1978
https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-37/

Radioprogram:
Verden ifølge Gram | Grøn omstilling: Kina producerer, Vesten importerer | DR LYD, 27/11-2024
https://www.dr.dk/lyd/p1/verden-ifoelge-gram/verden-ifoelge-gram-2024/groen-omstilling-kina-producerer-vesten-importerer-11802432483

” Kina vil en ny verdensorden, hvor ingen
supermagt kan dominere andre lande”, Information, 13/12-2024









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vikingetiden

Vi skal undersøge vikingetiden. Hvordan så datidens samfund ud og hvordan levede vikingerne?
Hvilken betydning fik det, at vi blev kristne og hvordan ændrede danernes adfærd sig fra landmænd til handels- og sømænd - og ikke mindst krigere?

Faglige mål:

-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

-stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder

Fremstillingsmateriale:

Rasmussen, Martin Cleemann: Danmarks Historie, "Vikingetid og statsdannelse", Lindhardt og Ringhof 2014, s. 47-63

Kvinder i Danmarks Vikingetid
https://danmarkshistorien.lex.dk/Kvinder_i_Danmarks_vikingetid

Kildemateriale:

Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922
https://danmarkshistorien.lex.dk/Ibn_Fadlan_om_vikingernes_(ar-rus')_skikke,_ca._922


Gåden om Thyra - Runernes hemmelighed, Cecilie Nielsen, DR

https://www.dr.dk/drtv/se/gaaden-om-thyra_-runernes-hemmelighed_408876

Gåden om Thyra – Knoglerne under kirken, Cecilie Nielsen, DR

https://www.dr.dk/drtv/se/gaaden-om-thyra_-knoglerne-under-kirken_408875
Gåden om Odin – Manden på stenen, Cecilie Nielsen, DR

https://www.dr.dk/drtv/se/gaaden-om-odin_-manden-paa-stenen_370331





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Romerriget

I dette forløb skal vi arbejde med at få en forståelse af Romerriget, med særlig fokus på Romerrigets opbygning, dagligdag samt deres menneskesyn, herunder brugen af slaver. Vi skal undersøge hvordan - og hvorfor - det lykkedes romerne at ekspandere i så høj en grad (og hvorfor Romerriget gik under) samt hvilken betydning Romerriget har haft for os i dag.

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
-opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
-historiebrug og -formidling
-historiefaglige teorier og metoder.

Fremstillingsmateriale:
Frederiksen, Peter: Vores Verdens Historie 1, Columbus: side 60-67, 74-76, 81-84

Kildemateriale:

"Livius om retfærdig krig" (ca. 20 f.v.t.)
"Josefus om den romerske hær" (ca. 37-100 e.v.t.)
"Dio Cassius om mordet på Cæsar" (ca. 155-235 e.v.t.)

Radioprogram:
"Romerriget", Hjernekassen, Peter Lund Madsen P1 (22/11-2021)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Overbliksforløb og repetition

I dette forløb skal vi samle op på de sidste tre års arbejde. I skal indsamle alt relevant materiale, fra de 9 forløb, vi opgiver til eksamenen. Alle skal holde oplæg om deres forløb, for resten af klassen (info følger).

1) DHO - familie, ægteskab og seksualitet
2) Kulturmøder: Kristendom og Islam i Middelalderen
3) Renæssance og Opdagelser
4) Den transatlantiske slavehandel
5) Folkedrab og Holocaust
6) Den Kolde Krig
7) Kina i det 20. århundrede
8) Vikingetiden
9) Romerriget
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer