Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Henrik Magnussen
Hold 2022 HI/e (1e HI, 1e Hi DHO, 2e HI, 3e HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 National identitet - Danskhed
Titel 2 Familie, køn og seksualitet
Titel 3 Opdagelserne
Titel 4 Revolutioner
Titel 5 Folkedrab - Holocaust
Titel 6 Kulturmøder mellem kristne og muslimer
Titel 7 Demokratiets historie
Titel 8 Den Kolde Krig
Titel 9 Israel-Palæstina konflikten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 National identitet - Danskhed

National identitet og danskhed.

Dette forløb vil have fokus på baggrunden for danskhedsdiskussionen. I en diskussion af, hvad det vil sige at være dansk i dag, vil det være uomgængeligt at drøfte, hvornår og hvordan Danmark blev til. Vi vil kigge på tværs af forskellige perioder se på den danske identitet.

Vi starter med at blive kloge på centrale begreber, som historiebevidsthed, kollektiv erindring, nationalstat, socialisering, nationalisme, identitetsniveauer og erindringshistorie. Eleverne skal på introtur til Slesvig, hvor vi skal kigge 1864 og genforeningen i 1920.
Vi skal også kigge på danskheden gennem historien ud fra et diakront perspektiv, i perioderne fra Saxo i 1300-tallet til 1900-tallet med oprettelsen af NATO og EU.  
Endelig vil vi diskutere danskhed i dag, og danskhedsbegrebet ud fra et primordialistisk og konstruktivistisk syn. Endelig vil forløbet sluttes af med et kig på den shitstorm, som SAS havnede i i 2020.

Fremstillinger:

Vollmond & Hassing: Fra Fortid til Historie, side 17-20

Inge Adriansen et. al.: Fokus 2, Fra oplysningstiden til imperialismen. Side 88-111.

Danmarkshistorien.dk: Krigen i 1864 (2. Slesvigske Krig) (danmarkshistorien.dk)


TV-klip:

Klip: "Småt er godt" - URL: https://www.dr.dk/skole/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:544a32ce6187a214b01b9ba3

Klip: 1864 har præget den danske identitet. URL: https://www.dr.dk/skole/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:5429670da11f9d188cf0b38b

Klip: Hvad er danskhed? URL: https://www.dr.dk/skole/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:542d14a1a11f9d0fd8b45089

Klip: Uddrag af ”Debatten” på DR2. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Pp-9EAgxKX0


Klip: Deadline: Kosmopolitter og nationalister i reklamestrid: 13/2-2020

Kilder:

-Ove Malling. Uddrag fra en lærebog til danskundervisningen rundt i landet fra 1777.

- Laurids Engelstoft: ‘Nationalopdragelse’ fra 1808

- N.F.S. Grundtvig: ”Fæderneland ved den bølgende strand” fra 1848.

- Marie Nielsen: For nationens skyld. Socialisten, 1914.

- Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003

- SAS -reklame: https://www.youtube.com/watch?v=ShfsBPrNcTI   


Tre billedkilder om nationalidentitet:

To valgkampagner fra DF - 2016 og 2018 og en modkampagne fra 2016.


Faglige mål:

̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

̶  redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:

̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag

̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

̶ globalisering

̶ historiefaglige teorier og metoder


Forløbet læses som det forløb der skal tage udgangspunkt i Danmarks historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Familie, køn og seksualitet

I dette forløb arbejder vi med familie, køn og seksualitet i Danmark i perioden 1950-1970. Vi starter dog længere tilbage i historie med en hurtig gennemgang af, hvordan seksualiteten har udviklet sig fra stenalderen til 1800-tallet, samt familieformernes forandring igennem danmarkshistorien.

Dette bringer os til forløbet centrale del: nemlig de to årtier 1950´erne og 1960´erne og 1970´erne, hvor vi skal arbejde med kilder en masse forskelligartede kilder og fremstillinger til at belyse hhv. familieliv, køn og seksualitet.
Eleverne laver interviews med deres bedsteforældre, omkring hvordan de oplevede perioden 1950-70´erne, og arbejder med dem som kilder.

Forløbet munder ud i, at eleverne skriver DHO i emnet

Fremstillinger:
Faye & Løkke: Familieliv i Danmark, 1550 til år 2000. Systime1997.
Artikel om Sædelighedsfejden fra danmarkshistorien.dk

Kilder:
- Uddrag af Chr. Ahlefeldt-Laurvigs tale i Landstinget d. 12. januar 1904
-Uddrag: Gyrithe Lemches tale ved valgretsmøde i Rosenborg Have 28. juni 1908
- Artikel om Ungdoms-forbrug anno 1957
- Artikel: Ida Nyrop Ludvigsen: ”Mor er ikke hjemme” i Berlingske Tidende 20.4.1959.
- Foto-reportage fra Se & Hør om Helle Virkner og Jens Otto Kragh.
- Billede fra Silkeborg Socialdemokrat (1949) af en Købmands-butik og et billede fra Samvirke af en selvbetjenings-butik fra 1957.
- 5 statistikker fra Danmarks statistik.  
- Gallup 1956: Er hovedrengøring gammeldags?
- Gallup 1949: Skal børn have klø?
- Tulles erindring. (Kilden er en video, hvor kvinden Tulle fortæller om sine oplevelser med en uønsket graviditet og en ulovlig abort i 1957).
- 3 reklamer: Thor vaskemaskiner (1956), Richs Kaffe (1957) og Valdarama Balsam (1956).  
- Jens Jersild: uddrag af Den mandlige prostitution, 1953
- Artikel i Tidens kvinder: ”De nemme og de oprørske”. 1960.


Dokumentar:
- DR: ”Historien på vrangen”, DR https://www.dr.dk/drtv/se/danmarkshistorien-paa-vrangen_-sex-gennem-tiderne_150959
- DR. ”Husker du… Den store forbrugsfest”. 2014.
- DR. "Husker du 1970´erne”. 2014
- Instruktør: Mette Knudsen: "Vejen er lang : om kvindebevægelsens historie". 2016


Vi vil i dette forløb berøre følgende dele af de faglige mål:

-Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie                                                                                                                                                                 
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Vi vil i dette forløb berøre følgende dele af kernestoffet:

-Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag                                                                  -
-Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne                                                                             --
-Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer                                                                                                   -
-Politiske og sociale revolutioner
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv                                                          -
-historiebrug og -formidling                                                                                                                                    -
-historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Opdagelserne

Forløbet ”opdagelserne” tager sit udspring i de store opdagelser, der fandt sted omkring år 1500, som indledte europæernes direkte kontakt med den øvrige verden. Opdagelserne er karakteriseret ved en stigende europæisk indflydelse på ikke-europæiske områder, som var de første skridt på vejen i den europæiske ekspansion og kolonisering af store dele af verden, samt imperialismen. I dette forløb omkring de store opdagelser er hovedvægten lagt på verdensbilleder, forestillinger og menneskesyn.
Som intro til forløbet arbejder vi først kort med baggrunden for opdagelserne og europæernes forestillinger omkring verden. Hvad drev opdagelsesrejsende til at drage ud og udforske fremmede egne af kloden? Hvordan troede de verden så ud? Hvor stammede de tanker fra? Hvordan ændrede opdagelsen af Amerika på europæernes forestillinger?
Dernæst arbejder vi mere dybdegående med datidens menneskesyn, bl.a. ud fra Edward Saids tanker om Eurocentrisme. I denne forbindelse undersøger vi blandt andet hvilke diskussioner mødet med den ikke-europæiske befolkning førte til blandt europæerne. Undervejs udføres et rollespil over Processen i Valladolid, hvor eleverne ud fra kildemateriale får til opgave at sætte sig ind i fortidige aktørers tankegang. Forløbet ”opdagelserne” tager sit udspring i de store opdagelser, der fandt sted omkring år 1500, som indledte europæernes direkte kontakt med den øvrige verden. Opdagelserne er karakteriseret ved en stigende europæisk indflydelse på ikke-europæiske områder, som var de første skridt på vejen i den europæiske ekspansion og kolonisering af store dele af verden, samt imperialismen. I dette forløb omkring de store opdagelser er hovedvægten lagt på verdensbilleder, forestillinger og menneskesyn.
Som intro til forløbet arbejder vi først kort med baggrunden for opdagelserne og europæernes forestillinger omkring verden. Hvad drev opdagelsesrejsende til at drage ud og udforske fremmede egne af kloden? Hvordan troede de verden så ud? Hvor stammede de tanker fra? Hvordan ændrede opdagelsen af Amerika på europæernes forestillinger?
Dernæst arbejder vi mere dybdegående med datidens menneskesyn, bl.a. ud fra Edward Saids tanker om Eurocentrisme. I denne forbindelse undersøger vi blandt andet hvilke diskussioner mødet med den ikke-europæiske befolkning førte til blandt europæerne. Undervejs udføres et rollespil over Processen i Valladolid, hvor eleverne ud fra kildemateriale får til opgave at sætte sig ind i fortidige aktørers tankegang. Vi kigger herefter på Hernan Cortez og Aztekterne, og den økonomiske udvikling og magt i Europa som følge af de spanske erobringer. Som afslutning arbejder vi med perspektiveringer til Charles Darwin, FN´s menneskerettigheder, samt udvalgte politiske citater, som illustrerer Edward Saids eurocentrisme og et ”os-og dem”-syn i dagens Danmark.

Bøger:

-Madsen, Flemming Kiilsgaard og Nielsen, Henrik Skovgaard: Opdagelserne – Kulturmøder eller kultursammenstød? Munksgaard 1997. side. 12-16, 23-27, 32-40 og 52-55.

-Hassing, Anders og Vollmond, Christian: "Fra fortid til historie - Historiefagets identitet og metoder". Columbus, 2013. side 79 til 80.

Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 2, side 52-61


Kilder:

(Alle nedenstående kilder er taget fra Madsen, Flemming Kiilsgaard og Nielsen, Henrik Skovgaard: Opdagelserne – Kulturmøder eller kultursammenstød? Munksgaard 1997.)
- Nurembergkrøniken-kortet fra 1493
- Ebstorfkortet fra ca. 1250
- Schedelkortet fra 1493
- Bibelen: 1. mosebog kap. 9 og 10
- Nicolo di Conti: "India recognita" (Det genopdagede Indien) fra 1492 (Uddrag).
- Billeder af verden uden for Europa - Billederne er fra bogen "almindelige mennesker" i Tyskland og blev
udgivet i 1492, den udkom senere i en dansk udgave.
- Columbus brev til det Spanske hof- Santangelbrevet.
- Francisco de Jeréz´ beretning..
- Kilder fra Juan Ginés Sepulveda og Bartolemeus de la Vega omkring Processen i Valladolid.
- Charles Darwin: Arternes oprindelse, 1859. (Uddrag).
- FN’s menneskerettighedskonvention, 1948

(Alle nedenstående citater er brugt, som en perspektivering til Eurocentrisme i Danmark):
Brian Mikkelsen, tidl. Kulturminister og nuværende Erhvervsminister. Konservativt årsmøde 24/9 – 2005
Mogens Camre: Fra ”Knus tyrannerne. Erindringer”, maj 2011
Martin Henriksen: martinhenriksen.dk, uge 44; citeret i Politiken, 2.12.2005.
Marie Krarup: Opslag på Facebook, 11.4.2013

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Revolutioner

I dette spændende forløb skal vi dykke ned i fænomenet revolution. Vi starter med at kigge på den idehistoriske revolutionære optakt til revolutionerne med at undersøge oplysningstiden med særligt fokus på John Lockes tanker.
Herefter undersøger vi, hvordan man kan definere begrebet revolution ud fra Jeff Goodwins og Jack Goldstones revolutionsdefinitioner.  

Efter dette gennemgår vi en masse revolutionsteori (se nedenstående).
Forløbet køres altså som et meget teoribaseret forløb, hvor vi hele tiden holder teorierne op imod de historiske begivenheder. Vi vil også i dette forløb træne elevernes forståelse af aktør og struktur.

Følgende revolutioner vil blive gennemgået ud fra teorierne:

- Den Amerikanske Revolution (1775-83)

- Den Franske Revolution (Den første; 1789-99. (Ikke dem i 1830, 1848 og 1870-71)

- Oktoberrevolutionen (Rusland 1917-20)



Følgende revolutionsteoretikere vil blive diskuteret:

Karl Marx.

Vladimir Lenin.

James Chowning Davies.

Gustave Le Bon og Charles Ellwood.

Edward H. Judge.

Charles Tilly

(HM har sammenfattet deres teorier ud fra: Goldstone, Jack: "Theories of Revolutions: The Third Generation, World Politics 32, 1980: side 425-53).

Tekster:

Baggrundslitteratur:

- Bryld, Carl-Johan: ”Verden efter 1914”. Systime 2015. side 60-67, 205-211.

- Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie 2. Side 93-103.

Artikler:

-DIIS: Den Russiske Revolution 1917. Overbliksartikel fra https://folkedrab.dk/artikler/den-russiske-revolution-1917
- Funder, Tore Daa: ”Oplysningstiden”. iBureauet/Dagbladet Information, 2006. Opdateret af journalist Astrid Sandvad Kudahl, oktober 2017.
- Ebdrup, Niels: "Danmark er formet af udenlandske revolutioner." Videnskab.dk.  28 november 2012


Kilder:

- Locke, John: ”Anden afhandling om styreformen”. Oversat af Niels Henningsen, 1996. Her efter Jørgen Olsen; Oplysningstiden, Systime 2008, s. 85-87.

- Lenin, Vladimir: Aprilteserne. 1917. URL: http://www.his2rie.dk/kildetekster/den-russiske-revolution/tekst-18/

Sange:
Tre nationalsange som er præget af historiebrug og den revolutionære kamp:
- The Star-Spangled Banner (USA)
- Marseillaisen (Frankrig).
- Den sovjetiske nationalsang. (Sovjetunionen).

Film:
Cal Seville: Den blodige revolution. 2017. Den blodige revolution - mitCFU.dk (hval.dk)


Faglige mål:

-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof:

-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Folkedrab - Holocaust

I dette forløb om folkedrabet Holocaust i Tyskland, som begyndte i mellemkrigstiden og kulminerede under 2. verdenskrig, diskuterer vi, hvad der grundlæggende karakteriserer et folkedrab samt de stadier et sådant inddeles i med udgangspunkt i Gregory Stantons teori.
Endvidere kigger vi på det internationale samfunds muligheder for at forhindre folkedrab i at opstå. Her vil vi reflektere over kategoriseringen af folkedrab, og hvilke politiske udfordringer dette kan give.
Vi vil også ud fra filmen ”Jøden og Arieren” kigge på nazistisk propaganda.
Vi kigger også Wannsee-konferencen ift.dens betydning for Holocaust. Vi vil i den forbindelse også se på tre historikeres bud på, hvornår beslutningen om Entlösung blev taget  
Herefter vil vi undersøge Holocaust ift. erindringshistorie- Hvorfor er det vigtigt at huske? Hvordan husker man?
Til slut i forløbet vil vi vende blikket mod folkedrabet i Rwanda i 1994. Her vil vi ligesom med Holocaust arbejde med Stantons faser og det internationale samfunds rolle. Slutteligt vil vi sammenligne de to folkedrab.

Tekster:
Frederiksen, Peter: ”Det tredie rige: fællesskab og forbrydelse”. Systime 1998. Side 75-79 og 109-111.

Kilder:
- DSNAPs Partiprogram 1920
- Karikatur om ”Dolkestødslegenden”.
- ”Zions Vises Protokoller”, udgiver: S. Nilus, oversættelse: Aage H. Andersen, forlaget ”Den ny tid”, København, Charlottenlund, 1940.
- Forordning af Rigspræsidenten til Beskyttelse af Folket og Staten -'Rigsdagsbrandforordningen' af 28. februar 1933
- ”Grafikeren Otto Kumm om, hvorfor han blev nazist i 1930'erne”
- "Loven til overvindelse af folkets og statens nød" også kaldt Bemyndigelsesloven den 24. marts 1933.
- FN´s folkedrabskonvention.
-En tysk skolepiges syn på jøderne. 1935. Taget fra Frederiksen, Peter: ”Det tredie rige: fællesskab og forbrydelse”. Systime 1998. Side 183-184.
-Rigsborgerloven af 1935. Taget fra Frederiksen, Peter: ”Det tredie rige: fællesskab og forbrydelse”. Systime 1998. Side 184.
-Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære. Taget fra Frederiksen, Peter: ”Det tredie rige: fællesskab og forbrydelse”. Systime 1998. Side 185.
- Leder i Jyllands-Posten om jødeforfølgelserne i Tyskland, 15. november 1938 (Uddrag)
- Mayer-Quade, chef for SA-Gruppe Nordmark, instruerer sin stabschef i Kiel lidt før midnat den 9. november 1938
- Regulering af betalingen af bod for jøder af tysk afstamning, 12. november 1938:
3 historikere om Hvornår blev beslutningen/beslutningerne om at udrydde de europæiske jøder taget:
- Uddrag af Lucy S. Dawidowicz, The War against the Jews 1933-1945 (New York, 1975), s. 150-151.
- Uddrag af Martin Broszat, 'Hitler und die Genesis der Endlösung', 'Vierteljahresheft für Zeitgeschichte 25' (1977), s. 752-753, 755-756.
- Uddrag af Peter Longerich, "Politik der Vernichtung" (München, 1998), s. 579-580.

Artikler:
- Aldrigmere: Anti-jødisk propaganda som middel til magt: URL: https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/anti-joedisk-propaganda-som-middel-til-magt
-Folkedrab.dk: Hvad er Folkedrab? URL: https://folkedrab.dk/artikler/hvad-er-folkedrab
-Folkedrab.dk: FN’s folkedrabskonvention. URL: https://folkedrab.dk/artikler/fns-folkedrabskonvention
- Folkedrab.dk: Propagandaens fjendebilleder
-Artikel om Wannsee-konferencen: http://www.holocaust-uddannelse.dk/holocaust/wannsee.asp
-Artikel om "Endlösung": http://www.holocaust-uddannelse.dk/holocaust/endlosung.asp

-Folkedrab.dk: Hvordan opstår folkedrab? https://folkedrab.dk/artikler/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
https://folkedrab.dk/temaer/fokus-paa-auschwitz/auschwitz-erindringen-holocaust-hvorfor-hvordan
Artikel om Folkedrabet i Rwanda: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/rwanda


Interaktive spil:
Folkedrabet på Bantikka: https://folkedrab.dk/folkedrab.dk/dilemmaspillet  

Film:
”Jøden og Arieren” Siri Aronson, Morten Brask, 1997
”Hotel Rwanda”  Terry George, Canada, 2004

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kulturmøder mellem kristne og muslimer

I dette forløb ser vi nærmere på, hvordan kulturmøder og sammenstød mellem kristen og muslimsk kultur er foregået gennem historien.

Vi lægger ud med en hurtig gennemgang af de teologiske konfliktpunkter mellem Kristendom, Islam og Jødedom.

Herefter taler vi om både Islams ekspansion og kristne og jøders vilkår under muslimsk herredømme med inddragelse af Kalif Omars pagt. Vi vil også se på det kulturmøde/sammenstød, som foregik i Spanien, samt kulturel og videnskabelig udveksling mellem kristne og muslimer.   

Vi vil også fokusere på Kristendommens korstoge med inddragelse af Pave Urban d. 2´ s tale i Clermont i 1095. Her vil vi kigge på Kristendommens rolle i middelalderen, den feudalistiske samfundsstruktur og hvilke incitamenter der var for at drage på korstog, samt Jerusalems teologiske betydning

Vi slutter forløbet af med at trække tråde til nutidens kulturmøder mellem Kristendom og Islam, og Islam som fjendebillede i Danmark, samt Samuel Huntingtons teori om civilisationernes sammenstød.

Tekster:

- Danielsen, Kim Beck et. al.: Fokus 1: Fra antikken til reformationen. Gyldendal 2010. Side 125-145.

Kilder.

- ”Omars pagt” (Kim Beck Danielsen m. fl.: "Fra antikken til reformationen". Gyldendal 2007 s. 143-144)
- Fulcher af Chartres version af Urban 2.s tale i 1095

Artikler:
50 års kamp mod muslimske diktaturer: 21. september 2003. Vejle, søndag / skrevet af Ritzaus bureau

Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Demokratiets historie

Hvad er demokrati for en størrelse? Dette forløb lægger fokus på Demokratiets udvikling fra den athenske demokrati til oplysningstidens demokrati til dagens demokrati med fokus på de problemer der kan være med demokratiet.

Hovedfokus vil være på antikken og det athenske samfund og demokrati. Her vil temaerne være: fokus på det politiske system – demokratiet. Demokratiets udformning i Athen: folkeafstemning og folkedomstole. Demokratisk deltagelse. Kritik af demokratiet: Legitime og illegitime styreformer (Aristoteles). Oligarki. Forholdet mellem Sparta vs. Athen. Vi vil også dykke ned i det athenske samfund og kigge på kvinder og slavers forhold. Her vil altså være tale om en synkron tilgang til at forstå det athenske demokrati. Vi laver også en kort afstikker til demokratiske træk med samfundet i Pompeji i forbindelse med klassens studietur til Napoli.

Herefter vil vi kort reflektere over begreberne brud og kontinuitet i forhold til demokratiets popularitet fra det athenske demokratis sammenbrud til og med 2. verdenskrigs afslutning.

Vi fortsætter forløbet med at kigge på Det arabiske forår og Samuel P. Huntingtons teori: ”Clash og Civilisations” og Francis Fukuyamas teori: ”the end of history”.
Demokratiforløbet afsluttes i nutiden. Temaet vil være demokratiets aktuelle udfordringer, nemlig; Multikulturalisme, Nærdemokrati, Globalt demokrati og Det præsentative demokrati - hvor eleverne diskuterer i grupper demokratiets udfordringer, som de selv oplever det.


Tekster:
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1. Columbus. 2019. side 22-40.

Hassing, Anders: “Da demokratiet blev opfundet og genopfundet”. 2011. URL: https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/natmus/undervisning/dokumenter/Europa/da_demokratiet_02.pdf

UVM: “Demokratikanon - Demokratiets rødder”. URL: http://static.uvm.dk/Publikationer/2008/demokratikanon/kap01.html

UVM: ”Demokratiets aktuelle vilkår – fire udfordringer”. URL: http://static.uvm.dk/Publikationer/2008/demokratikanon/kap37.html


Kilder:
Friis Johansen: ”Mytilene-sagen”, Thykidids historie 3, 1963.
Xenofon om kvinden.
Aristoteles om slaver.
Robespirres cirkulære, 1793.
Mette Bock: Demokrati er både styreform og livsform. 28/11-2017. Kronik i JP:
Billede af Perikles.
Stribe af Wulffmorgenthaler om Demokrati

Artikler:

Thiemann, Per: Forskere: Demokratisk problem, at medier ses som magtelite. Politiken. lørdag 22. juli 2017

TV:
Video: Lille film om Huntington og Fukuyama ift. demokratiets udvikling:  https://www.youtube.com/watch?v=_j7x34b89Cw

Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Den Kolde Krig

Murens fald var en afgørende begivenhed mod slutningen af det 20. århundrede. Berlinmuren stod som symbol på den kolde krig og den delte verden. Dette symbol giver muligheder for at beskæftige sig med de forskellige ideologisk og økonomisk baserede samfundssystemer i øst og vest.

Vi arbejder med centrale begreber som kapitalisme, liberalisme, marxisme, socialisme og kommunisme. Herudover gennemgår ud fra en diakron tilgang til Den Kolde Krig med udvalgte centrale nedslag:
Tysklandsproblemet efter 2. verdenskrig og inddelingen af Tyskland og især Berlin og Berlinmuren, USA´s inddæmningspolitik: Trumandoktrinen, Marshallhjælpen og NATO. Folkedemokratierne og Warszawapagten.  


Vi vender kort blikket mod "genren" populærhistorie, hvor eleverne ser filmen "Thirteen Days", hvor elever analyserer filmen om Cubakrisen historiefagligt (skriftligt).

Herefter arbejder vi med traditionalistisk, revisionistisk og post-revisionistisk historiesyn på både årsagerne til og afslutningen på Den kolde krig.


Tekster:
Bryld, Carl Johan: Verden efter 1914. Systime, side 149-156

Ohnesorge, Thomas & Nikolajsen, Karsten: Den Kolde Krigs verden. Systime 2022. Side 14-18, 46-53, 61-74, 142-144.
Larsen & Smitt: ”Verden i nyeste tid”. Side 16-20

Kilder:

Telegram fra den sovjetiske ambassadør i USA, Nikolai Novikov til Sovjetunionens udenrigsminister Molotov, 27. sep. 1946.
Telegram fra den amerikanske diplomat George Kennan til den amerikanske regering, februar 1946
Den vesttyske skolebog om Berlinmurens opførelse. Geschichtliche Weltkunde bd. 3, Diesterweg 1976 s. 210-212.
Den østtyske skolebog om Berlinmurens opførelse. Geschichte - Lehrbuch fur 10. klasse. Volk und Wissen Volkseigener Verlag, Berlin 1980 (1977) s. 160-163.
To Propaganda-plakater: USA (1947) og Sovjetunionen (1949)

Tre tolkninger af Den Kolde Krig:
- Uddrag af Melvyn P. Leffler om baggrunden for Den Kolde Krig, 1994 (Post-revisionist).
- Uddrag af David Horowitz om ansvaret for Den Kolde Krig, 1965 (Revisionist)
- Uddrag af Thomas A. Bailey om årsagen til Den Kolde Krig, 1964 (Traditionalist)

Artikler:
Samson, Jesper: ”Berlinmuren”. Bureauet/Information. September, 2015. Opdateret af Jesper Samson, Bureauet, januar 2018.

Film: Thirteen Days. 2000

Faglige mål

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof

̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Israel-Palæstina konflikten

Vi vil i dette forløb kigge nærmere på kampen om det hellige land, nemlig Israel-Palæstina konflikten.
Vi starter med at kigge på den zionistiske grundtanke, samt den historiske optakt til staten Israels oprettelse i 1948. Herefter vil vi dykke ned i jøders og arabereres argumentation for retten til landet.
Herefter vil vi arbejde med konfliktens udvikling, hvilket vil hovedsageligt vil være med fokus på de tre kerneproblematikker:
1. Israels bosættelser på Vestbredden.
2. Jerusalem-problemet.
3. Flygtningeproblemet.
Vi slutter af med at diskutere, hvordan konflikten kan løse, og hvilke rolle hhv. Israel, PLO, Hamas, USA og FN spiller.  

Tekster:

Larsen, Henrik Bonne og Smitt, Thorkil: ”Verden i Nyeste Tid – Fra Kold Krig til Krigen mod Terror”. Systime 2008. Side 56-82

Mortensen, Henrik Wiwe: Israel : en stat i Mellemøsten, systime. 2017 (Kapitlet: 14. Perspektiver på Palæstinakonflikten – hvor er freden? (ca. 2004-2017))


Artikler:

Jensen, Steffen: Den jødiske nationalbevægelse: Zionismen. URL: http://www.steffen-jensen.dk/dan/dokumenter-baggrund-&-analyse/175-den-jodiske-nationalbevaegelse-zionismen/

Jensen, Steffen: Skoleopgave: Israel-Palæstinakonflikten. 2010. URL: http://www.steffen-jensen.dk/dan/blog/385-skoleopgave-israel-palaestinakonflikten/


Kilder:

Balfour-deklarationen af 1917: URL.  https://da.wikipedia.org/wiki/Balfour-deklarationen

Retten til Palæstina, 1946, den arabiske højkomite (fællesorganisation for samtlige arabiske partier)

Jødernes ret, 1948, Det jødisk nationalråd

Dansk Palæstinensisk Venskabsforening: Israelske bosættelser.  2010. URL: http://www.danpal.dk/wp-content/uploads/2010/11/Bosaetter.pdf

Harder, Dan: Fred og bosættelser. 2009. URL: http://israel-online.dk/opinion/091224_Klumme_Fred_og_bosaettelser.php

(Uddrag af) Arne Melchior: Fakta om Israel-Palæstina

(Uddrag af) Fathi El-Abed: Sandheden set fra den anden side.

Bibelen: Johannes Åbenbaring kap. 7- (Ift. Kristen Zionisme og dommedag).


Billede:


Billede af seperationsmuren set fra palæstinensisk side. (Ich bin ein berliner). URL: https://www.globalcontact.dk/sites/default/files/hoejskole-i-udlandet-for-aeldre-i-palaestina-5.jpg

Satiretegning af Donald Trump og Benjamin Netanyahu. 2016 i Illinois Times.

Film:

DR1: Arons hellige bakketop. 2015.

Faglige mål

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer