Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
N. Zahles Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Frøslev Pedersen
|
Hold
|
2022 id/b (1b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
Overordnet formålsbeskrivelse:
At opnå kvalitet i sammenhængen mellem musik og bevægelse i rytmisk opvarmning samt at opnå bevægelseskvalitet i målrettede sammensatte bevægelser og funktionelle helkropsøvelser. At beherske takttælling.
Faglige mål
At koble relevant idrætsfaglig teori til opvarmningsprogrammet.
At beherske udvalgte øvelser
• Gang & løb
• Sving
• Hop
• Styrke
• Udstrækning
Læringsmålene med forløbet:
• Opnå en forståelse af de fysiologiske og psykiske fordele ved opvarmning
• Udvikle rytmisk forståelse og evne til at bevæge sig til i takt til musik
• Kunne tælle takter i et musikstykke
Eleverne skal demonstrere, at de behersker udvalgte øvelser ved at konstruere- og afvikle et rytmisk opvarmningsprogram, der indeholder følgende 5 sekvenser:
• 3 minutters løb
• 3 minutters sving
• 3 minutters hop
• 3 minutters styrke
• 3 minutters simpel udstrækning
Faglige fokuspunkter (idrætsfaglige kvaliteter)
Bevægelseskvalitet, kropsbevidsthed, styrke, smidighed, krop-musik-koordination, individuel taktik, idrætsdisciplinens udtryk.
Faglige fokuspunkter kobling teori-praksis:
At koble relevant idrætsfaglig teori til opvarmning; f.eks. muskel-kropstemperatur, nerveimpulshastighed reaktionstid, koordinationsevne, sener, led, kredsløb, motivation, musik – taktælling / BPM.
Teori:
T. Wolf, M. Hammer og M. T. Hammer: ”C – det er idræt”
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
Badminton kombinerer fysisk udholdenhed, teknisk færdighed og taktisk forståelse. Forløbet introducerer eleverne til de grundlæggende elementer i badminton, og udvikler deres kompetencer inden for både single- og doublespil. Gennem primært praktisk undervisning samt afklaring af regler og teoretisk-teknisk indsigt forventes det, at eleverne opbygger en forståelse for sporten, øger deres spilmæssige niveau fra deres respektive udgangspunkt samt forbedrer deres fysiske formåen. Undervisningen vil tage udgangspunkt i nedenstående:
• Introduktion til badmintonhistorie og regler
• Grundlæggende teknik: greb, svingsløjfer, forhånds- og baghåndsslag
• Slagteknik: serv, clear, drop, netdrop smash
• Benarbejde og positionering på banen
• Taktiske elementer i single- og doublespil
• Fysisk træning specifik for badminton
• Miniturneringer i single og double
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
Elevernes selvstændige træningsprojekt er integreret i Floorball forløbet, og i denne forbindelse er der blevet afsat tid til både test 1 & test 2 (Bip / Yo-yo) + muskel-udholdenhed.
Overordnet formålsbeskrivelse
At opnå kvalitet i spillet floorball gennem træning af grundlæggende tekniske kompetencer, øvelser rettet mod specifikke dele af spillet samt teamsamarbejde og kommunikation i forbindelse med kampsituationer.
Faglige mål
Eleverne skal i forløbet arbejde med udvikling af basale tekniske og taktiske kompetencer og overføre disse til reelle spilsituationer – kampe såvel som spiløvelser.
Læringsmålene med forløbet:
• Greb & udgangsstilling samt forhånd & baghånd
• Kontrol – & løb med bold samt dribling & vending
• Aflevering & modtagning
• Pasninger (træk, baghånd – og forhånd)
• Afslutninger
• Samspil & kommunikation
• Forsvar – angreb, overtalssituationer
• Kontraspil
• Banens bredde - & dybde
Idrætsfaglige kvaliteter: Krop-bold-koordination, kondition, eksplosivitet, individuel taktik, holdtaktik
Faglige fokuspunkter kobling teori-praksis: At koble relevant idrætsfaglig teori til floorball; f.eks. energiomsætning, glykolyse – se i øvrigt beskrivelse af selvstændigt træningsprojekt.
Materiale: Spilhjulet.pdf; spillerkvalitetsmodellen.pdf; FloorballkompendiumHviid&Kock(2008)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Yogafitness
Eleverne lærer Solhilsen A & B og præsenteres for et antal asanas.
Både Solhilsen A og B skal forevises til eksamen og anses for forløbets bevægelsesmæssige fundament.
Eleverne skal udvide deres repertoire ved at lære nye asanas samt variationer. I yoga arbejder udøveren dynamisk, når denne skifter fra en position til en anden - i selve positionen arbejdes der statisk/isometrisk.
I yogafitness skal eleverne i de forskellige positioner indtænke dynamiske variationer som de tilføjer programmet:
1) eksempel: udføre armstrækninger fra positionen "Planke
2) eksempel: udføre benbøjninger fra positionen "Warrior pose"
3) eksempel: udføre benløft fra positionen: "Downward dog"
Evnen til at udføre de forskellige asanas korrekt afhænger af elevernes idrætsfaglige kompetencer og deres fysiske kapacitet.
Vigtigst er; muskel-styrke & muskel-udholdenhed, smidighed og balance.
Formålet med den praktiske undervisning er, at eleverne opnår kompetencer, der gør dem i stand til at sammensætte et yogainspireret fitnesssprogram, hvor de bliver udfordret på de nævnte idrætsfaglige kompetencer: muskeludholdenhed - og styrke, smidighed og balance.
Beskrivelse af idrætsfaglige kompetencer
Styrke (muskeludholdenhed), smidighed / fleksibilitet, koordination, balance, individuel taktik, idrætsdisciplinens udtryk (det æstetiske aspekt af idræt, hvor det korrekte kropslige udtryk har afgørende betydning for disciplinen), kropsbevidsthed – og stillingssans
Materiale:
Billeder af diverse asanas.
Asanarebel: Instagram & Facebook, gratis inspiration og små tutorials
Youtube: yogatutorials
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56039672317",
"T": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56039672317",
"H": "/lectio/19/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56039672317"
}