Holdet 2022 LA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Latin A
Lærer(e) Christel Tvedegaard Lund
Hold 2022 LA/e (2e LA, 3e LA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Catul og romersk lyrik
Titel 2 SRO Epos og oversættelsesstrategier
Titel 3 Naturkatastrofevidne
Titel 4 Skør med skulptur
Titel 5 Retorik og politik
Titel 6 Historieskrivning
Titel 7 Filosofi - Det gode venskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Catul og romersk lyrik

Forløb 1: Catul, lyrik

Materiale: Catul, Carmina, 3, 5, 8, 13, 32, 51, 58, 70, 72, 85

Perspektiv: Martial, Om Rom (Spect.2, 3, 7, 21, 27 og VII,61 + XII, 57), læst i Martials Epigrammer, ved E.Jensen og Sv.Aa.Outzen.
                    Sappho, Frg.31 + nr. 1, i Prologos, Chr. Gorm Tortzen

Særlige fokuspunkter:
Da vi stadig er ved at etablere morfologien og syntaksen, er der et stort fokus på at lære at lave en syntaktisk analyse på skrift, der tager sit udgangspunkt i verballedet som omdrejningspunktet, en slags valensanalyse.

Indholdsmæssigt er omdrejningspunktet kærlighedsdigtning.

Andet materiale: https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000d1rg (podcast fra serien In Our Times fra BBC).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 70 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SRO Epos og oversættelsesstrategier

Epos (og SRO-forløbet)
I dette forløb koncentrerer vi os om det romerske epos, men har selvfølgelig et øje på det græske epos. Jeres SRO kommer til at have sit omdrejningspunkt omkring det antikke epos, men også omkring oversættelsesstrategier. Al materialet ligger i den dertil indrettede SRO-mappe i Lectio:

Vi repeterer morfologi og syntaks samtidig med, at vi læser epos.

Materiale: Ovid, Amores,, I, 9, vers 1-46
                 Vergil, Aeneide, I, vers 1-22 + VI, vers 684-702 + XII, vers 930-952
                 Lukrets, De Rerum Natura, uddrag i oversættelse (for også at læse i et           didaktisk epos).

Perspektiv: Desuden inddrages uddrag af Odysseen for at sammenligne med det græske epos. Der bliver perspektiveret til efterantik epos ved Dantes Guddommelige Komedie.

For at udvide forståelsen af især Ovids situation som (epos)forfatter, lytter vi også til følgende podcast:

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m000vhk5

Paideia, s. 11-45 (Brian Andreasen og Jens Refslund) er også blevet brugt til baggrundslæsning.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Latin nr.5 01-03-2024
Latin nr.6 21-03-2024
Latin nr.7 05-04-2024
Latin nr.8 03-05-2024
Latin nr.9 17-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - Oplæg om oversættelsesstrategier
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Naturkatastrofevidne

Naturkatastrofevidne
Da I skal på studietur til Napoli med stamklassen og et par stykker af jer endda har Naturgeografi som valgfag, begynder vi året med at repetere og at læse nogle berømte tekster om naturkatastrofer, især om Vesuvs udbrud i 79.e.v.t.

Kernestof:
Plinus d.Yngre, Epistula XVI + XVII (statarisk)

Antikt perspektiv: den græske ø Thera og spekulationer omkring den (+ kunst derfra).

Efterantikt perspektiv: Island + Etna i dag.

Desuden: Napoli i dag: https://www.youtube.com/watch?v=tputumCLnpM
                  Herculaneum og Pompeji: https://www.youtube.com/watch?v=3_wfTPdp3_k

Generelt: Informations artikelserie om Romerriget: https://www.information.dk/serie/genopdagelsen-rom



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skør med skulptur

Skør med Skulptur

Kernestof:

Plinis d.Ældre, 'Naturalis Historia', XXXVI.18-23 (Om stenarter, især berømte græske kunstnere, der arbejder i marmor. Phidias er omdrejningspunktet her).

Ovid, Metamorfoserne X, vers 243-297 (Pygmalion)

(Plinius d. Ældres rest af bog XXXVI og resten af Ovids Metamorfoser bog X er læst i oversættelse).

Dette forløb er et FS10b-forløb, hvilket vil sige, at vi i ugen før har arbejdet med fokus på fagets teorier og metoder (FS10a) og nu er gået igang med et forløb, hvor vi arbejder praktisk med jeres metoder (især autopsi og oversættelsesmetoder) og skal aflevere en projektbeskrivelse og problemformulering i et tænkt projekt.

Græsk perspektiv: Pausanias, 5.7.6-5.12.8 (Om de Olympiske Lege og Zeusstatuen).

Efterantikt: Glyptotekets 'Ikonoklasme'-udstilling (fra december)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorik og politik

Retorik og politik

Kernestof:
Cicero, Actionis in C.Verrem secundae, Liber quartus
             1-15 (statarisk)
             15-21 (kursorisk og i oversættelse)

Antikt perspektiv:
Aristoteles, Rhetorica, uddrag (1.2.1-7 + 3.12-14)


Efterantikt perspektiv:
Mandela- Trump-  og Obamatale:

https://www.youtube.com/watch?v=-CNewYDzeDg (Mandela)

https://www.youtube.com/watch?v=-Gxc3X0jPww
https://www.wsj.com/video/trump-full-speech-at-dc-rally-on-jan-6/E4E7BBBF-23B1-4401-ADCE-7D4432D07030 (Trumps tale før oprør mod valg af Biden)

https://www.youtube.com/watch?v=Fe751kMBwms (Yes, we can)

Vi har taget serien op igen:
https://www.information.dk/serie/genopdagelsen-rom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Historieskrivning

Historieskrivning

Kernestof:
Livius, Ab Urbe Condita, Praefatio (hele stykket, statarisk)
                                           I, 1-2 (statarisk)
                                           I, 6-8 (i oversættelse)
            Ab Urbe Condita, I.1-13 (læst delvist statarisk, delvist kursorisk).

Antikt perspektiv: Herodot, programerklæringen
                               + uddrag af 1.bog.
                
                                Thukydid, I.22 (om hans syn på historiskrivning)

Et fokus er opfattelse af historieskrivning, et andet fokus er oprindelsesmyter.

Andet materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=rggk_H3jEgw (del 1)
https://www.youtube.com/watch?v=9JFw8M4PBUI (del 2)
https://www.youtube.com/watch?v=1UvG0LDeYBA (del 3)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Filosofi - Det gode venskab

Det gode venskab

Kernestof:
Seneca, Epistula III + XXXV (statarisk)
               Epistula IX, 1-7 (jkursorisk)
Horats, Oder, I.IX + I.XI (statarisk)
              Oder, II,14 (kursorisk)

Antikt perspektiv:

Aristoteles, Den Nichomachæiske Etik, uddrag.

Efterantikt perspektiv:

https://www.information.dk/kultur/2023/07/maends-venskaber-engang-fineste-relationer-maaske-ved-igen?kupon=eyJpYXQiOjE3NDcyOTQxODgsInN1YiI6IjE2NDMyOTo3OTY1NDUifQ.QuJdug-92YjTKI-FDn9m0g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer