Holdet 2022 MU/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Christian Sund
Hold 2022 MU/a (1a MU, 2a MU, 3a MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teori, analyse og sammenspil
Titel 2 Pop/rock-arrangement
Titel 3 Barokken
Titel 4 Barokken - fortsat
Titel 5 Pop/rock-arrangement
Titel 6 Wienerklassikken
Titel 7 Soul
Titel 8 Soul fortsat
Titel 9 Pop/rock-arrangement
Titel 10 Swingmusik
Titel 11 Repetition og eksamensøvning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teori, analyse og sammenspil

I dette forløb skal vi arbejde med at opnå et grundlæggende kendskab til henholdsvis musikkundskab og musikudøvelse.

I musikkundskab, skal vi arbejde med:

Teori:
Tonernes navne
Tre- og Firklange
Dur/mol
Dur-skalaer
Taktarter
Rytmik
Koordination
Groove
Hook, Break og Gimmick

Analyse:
Analyse af henholdsvis klassisk og rytmisk musik ud fra grafisk gengivelse
af det hørte.
Herunder funktionsharmonisk analyse.


Musikhistorie:
Vi skal lære at sætte musikken ind i en historisk kontekst, og dermed
påpege særlige karaktertræk ved den genre vi beskæftiger os med.

Musikudøvelse:

Synge en- og flerstemmigt:

"Kan man ønske mere", Pigen som kalder, Tobias Trier, 2001
"Don't you worry bout a thing", Innervisions, Stevie Wonder, 1973
"Deirdres Samba", Tio Vackra Visor Och Personliga Person, Cornelis Vreeswijk, 1968
"Den Blå Anemone", Egil Harder, 1945
"Go Down Moses", Negro Spiritual
"Afrika", Afrika (single), Nanna Lüders, 1985


Spille sammenspil:

"De første kærester på månen", TV2
"Dancing in the moonlight", Toploader
"Stor mand", Tobias Rahim
"Yesterday", The Beatles

Faglige mål:
Musikkundskab:

- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
- udfærdige en teoretisk konsistent, nodebaseret, skriftlig sats digitalt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Musikudøvelse
̶ ̶ ̶
- arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt, individuelt og i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere musikalske udtryk
- udfylde en plads som vokalist og instrumentalist – solo og i ensemble – inden for et dansk og internationalt repertoire af en- og flerstemmige sange og satser
- samarbejde om indstudering og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Barokken

Vi skal undersøge klassisk musik, og fokusere særligt på Barokken som genre. Vi skal lytte til de komponister der var særligt betydningsfulde for Barokken og forsøge at karakterisere, hvad der er særligt ved Barokmusik.

Kernestof:


̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
̶ satser, større musikalske værker og numre fra væsensforskellige perioders og genrers musik gennem tiderne og på tværs af
kulturer, herunder vestlig kunstmusik

Komponister:

Britten, Benjamin: "The young people's guide to the orchestra", 1945
Händel, George Friedrich: Messias, 1741
Bach, Johann Sebastian: Air Suite Nr. 3 - Air on the g string
Harum, Procol: "A Whiter Shade of Pale", 1967
Haydn Symphony No. 49 in F minor ' La Passione '
Vivaldi, Antonio: L'Estro Armonico, Opus 3 -
Concerto #06 in A minor for solo violin, strings and basso continuo, RV 356, 1711

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Pop/rock-arrangement

Vi arbejder med vores skriftlige aspekt af musikfaget.

Vi skal lære at bruge Musescore, og arbejde med pop-rock arrangement.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 129 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Soul

I dette forløb skal vi arbejde med rytmisk musik med særligt fokus på Soul. Vi skal undersøge genren, lyden, musikerne og ikke mindst hele baggrunden for Soulmusikkens opståen. Vi skal forsøge at definere forskellen på Motown og Sydstatssoul ud fra forskellige musikalske parametre (både auditivt og visuelt).

Faglige mål

Musikkundskab:

̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag (engelskfaget)

Kernestof:

Musikkundskab:
̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne
̶ mindst to musikemner, hvoraf ét kan være et musikalsk produktionsprojekt
̶ musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
̶ musikalsk udsættelse og teoretisk og praktisk arbejde med arrangement
̶ tekster med relation til den udvalgte musik.


Fremstillingsmateriale:

"Soulkompendium" s. 2-5
Nielsen, Per Reinholdt: Rebel og Remix - Rockens Historie, Systime 2003,

Film:
Thompson, Ahmir "Questlove": Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised), 2021 (https://www.dr.dk/drtv/program/summer-of-soul_438087)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Pop/rock-arrangement

Vi arbejder med vores skriftlige aspekt af musikfaget.

Vi skal lære at bruge Musescore, og arbejde med pop-rock arrangement.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 130 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Swingmusik

I dette forløb skal vi arbejde med swingmusik. Vi skal undersøge swingmusikkens rødder, og zoome ind på særligt betydningsfulde musikere og komponister gennem tiden.

Særlige fokuspunkter:

- Swingmusikkens historie
- Orkestermusik
- Instrumentation og instrumenternes roller
- Improvisation

Faglige mål

Musikkundskab:

̶ anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske
repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:

Musikkundskab:
̶ musikhistoriske og musikkulturelle forhold gennem tiderne
̶ mindst to musikemner, hvoraf ét kan være et musikalsk produktionsprojekt
̶ musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
̶ musikalsk udsættelse og teoretisk og praktisk arbejde med arrangement
̶ tekster med relation til den udvalgte musik.


Fremstillingsmateriale:

Mørup, Bjarne: Jazzbogen, Systime, s. 8-9, 11-14, 17-35, 49-52, 76-79

Podcasts:

Den2radio:

Thomsen, Christian Braad: "Jazzens historie, Swing", 2014 (https://den2radio.dk/udsendelser/jazzens-historie-swing/)

Thomsen, Christian Braad: "Jazzens historie, Duke Ellington", 2017 (https://den2radio.dk/udsendelser/jazzens-historie-duke-ellington/)

Komponister, musikere og numre vi har lyttet til analyseret (nodebaseret og/eller auditivt)

Armstrong, Louis: "Basin Street Blues"
Basie, Count: "Baby don't tell on me",1939
Basie, Count: "One o'clock jump", 1937
Basie, Count: "Lester Leaps in" feat. Lester Young
Bremer/McCoy: "Tusmørke", 2019
Davis, Miles: "So What", 1959
Ellington, Duke: "Ko-Ko", 1940
Ethel Waters "West end blues" 1928
Gillespie, Dizzy: "And then she stopped", 1966
Henderson, Fletcher: "Sugar Foot Stomp"
King, Oliver: "Dippermouth Blues"
Monk, Thelonius: "Straight No Chaser"
New Orleans Rhythm Kings "Tiger Rag" 1922
Original Dixieland Jazzband "Livery Stable Blues" 1917
Parker, Charlie: "Scrapple from the apple", 1947
Parker, Charlie: " Billie's Bounce"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 81 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition og eksamensøvning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer