Titel
6
|
The US Election 1
Dette forløb sætter fokus på det amerikanske politiske system, de amerikanske partier og selve valghandlingen i USA. Forløbet er kørt som optakt til det amerikanske valg d. 5. november 2024.
For at få kendskab til amerikanernes selvforståelse og nationale identitet, har forløbet først behandlet amerikanske kerneværdier, som f.eks. "individual freedom", "self-reliance", "hard work", "The American Dream" etc. Dernæst har vi arbejdet med de to politiske partier Republikanerne og Demokraterne og deres historiske udvikling, samt hvordan en præsident vælges i USA. Vi har efterfølgende haft fokus på den splittelse og polarisering der hersker i USA i dag og forsøgt at forstå årsagerne hertil. Forløbet er delvist kørt som et tværfagligt samarbejde med samfundsfag.
Forløbet har desuden indeholdt en repetition af non-fictionanalysens grundelementer med fokus på kommunikationsanalyse, retorik og argumentation, og vi har læst og analyseret taler af hhv. Kamala Harris og Donald Trump.
Undervejs har eleverne både gennemført Matrix-præsentationer i grupper, arbejdet individuelt og gruppebaseret med tekst- og videoanalyse samt forberedt mundtlige oplæg for klassen og deltaget i klassediskussioner.
Kernestof/ Læste tekster:
- Donald Trump: Speech at the Jan 6 Ellipse Rally, Washington DC, 2021 ("Stop the Steal" speech). s. 42-47 i "Election Year" af Lotte Genefke etl. al (Columbus, 2024).
- Kamala Harris: Acceptance Speech at the Democratic National Convention, 22 August 2024.
Reklamer/ kommercielle videoer (behandlet med fokus på amerikanske værdier):
- Cadillac – Poolside
- Will Ferrell Super Bowl Ad – General Motors [2021]
- Budweiser – Born the Hard Way
- Budweiser – Old School Delivery (2024)
- Coca-Cola – #AmericaIsBeautiful (2014 Olympics)
Supplerende materiale
- "American Ways: An Introduction to American Culture" af Maryanne Kearney Datesman et.al. (3rd edt. Longman), s. 28-34; s. 54-55; s. 73-78. (om amerikanske værdier).
- "Presidential Elections", fra Being American af Mette Holm: s. 63-75 – Introduktion til valgsystemet, s. 75-81 – Valgkamp og medier, s. 81-89 – Valgfinansiering og systemkritik.
- "The Impact of Trump rhetorics", s. 37-39 i "Election Year" af Lotte Genefke et. al. (Columbus, 2014).
- "Reps or Dems: Competing Myths" by Ron Elving (NPR.org) - article
- PBS NewsHour: "America at a Crossroads" - with Judy Woodruff (YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=74TlZtAlhUw&t=14s) - the first 37 minutes.
- "Social media and political polarization in America", 60 Minutes (YouTube, ca. 13 min) https://www.youtube.com/watch?v=WLfr7sU5W2E
Faglige mål:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner.
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvist flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Omfang:
Tekstmateriale i alt: ca. 45 sider,; video i alt: ca. 45 min.
|