Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution N. Zahles Gymnasieskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anna Cathrine Ballisager Bjarnøe
Hold 2022 EN/b (1b EN, 1b FS4, 2b EN, 3b EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Outsiders
Titel 2 Horror Fiction
Titel 3 Race matters in the US
Titel 4 Multicultural Britain
Titel 5 The British Empire
Titel 6 The US Election 1
Titel 7 Scotland
Titel 8 The US Election 2
Titel 9 The Victorian Age
Titel 10 The Nature of Evil
Titel 11 Shakespeare's Macbeth

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Outsiders

Forløb med fokus på forskellige måder at være "outsider" på. Vi beskæftiger os navnlig med følelsen af at være anderledes og ønsket om at passe ind/ frygten for at blive holdt ude af fællesskabet. Længerevarende/ dybdegående arbejde med kerneteksten "Flowers for Algernon" samt introduktion til fortællertypen "unreliable narrator". Fokus i forløbet har været at træne elevernes evne til at analysere og fortolke fiktion. Derudover har der været fokus på elevernes mundtlige/sproglige kompetencer og evne til at formulere sig på engelsk.

Kernestof/ Læste tekster:
Daniel Keyes: "Flowers for Algernon" 1965 (American Scenes, Gyldendal 1978)
Danny Santiago: "The Somebody", 1975 (Different Lives - Different Worlds, Munksgaard 1986)
Leslie Silko: "Tony's Story" (1969).

Faglige mål:
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi

Kernestof:
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
- Principper for tekstopbygning

Omfang i alt: ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Horror Fiction

Horror is a genre that most people are familiar with today since many popular films and television shows can be categorized as “horror stories”. The genre, however, is older than one might expect, and today’s horror films often draw on characteristics that were invented in the 19th century. During this course we will study the origins – and evolution – of the horror genre (students will, among other things, be introduced to the concept of “The Gothic”), and as part of our reading, we will study such classic horror archetypes as the monster and the psychopath. Finally, through a close-reading of selected passages, we will investigate how the feeling of “horror” is established in different texts.
Central concepts include: The Gothic, “The Other”/ “Otherness”, norms vs. deviations, madness vs. sanity etc. As part of the course we have worked with "unreliable narrators".

Kernestof/ Læste tekster:
Fra Marianne Mortensen og Rolf D. Erbst: "The Gothic Universe" (Gyldendal, 2003):
- Bram Stoker: “Dracula” (1897) - excerpts from chapters 2, 3 and 4.
- Edgar Allan Poe: “The Tell-Tale Heart” (1843)
- Stephen King: “Suffer the Little Children” (1972)

Desuden:
- Nick Cave: “Where the Wild Roses Grow” (1995) - song lyrics + music video.
- Bret Easton Ellis: “American Psycho” (1991) - Excerpt from the chapter “Tuesday”.

Supplerende materiale:
- Mette Weisberg: “Stephen King’s American Nightmare – An Introduction”, s. 7-11.
- Div. arbejdsark med definitioner af og historisk overblik over genren (inkl. introduktion til begrebet”The Gothic”).

Film:
- "Bram Stoker's Dracula" (instr. Francis Ford Coppola, 1992)


Faglige mål:
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- Gøre rede for indhold og synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof:
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
-  Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk.
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Principper for tekstopbygning

Omfang: Tekstmateriale ca. 50 s. samt  film- i alt ca. 120 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Race matters in the US

I dette forløb har vi arbejdet med race, diskrimination og borgerrettigheder i USA – både historisk og i nyere tid (med fokus på "the Black Lives Matter movement").
I forløbet har eleverne fået en introduktion til afroamerikanernes historie i USA (læreroplæg), herunder slavery, the American Civil War, The Reconstruction Era, Jim Crow laws, the Civil Rights movement og "The Black Lives Matter" movement. Vi har behandlet racisme og vold mod afroamerikanere med særligt fokus på fortidens lynchings i Sydstaterne og nutidens politivold og racediskrimination.
Hovedværket i forløbet har været ungdomsromanen "The Hate U Give" af Angie Thomas, med fokus på strukturel racisme, politivold og afroamerikansk identitet set gennem en teenagers øjne. Romanen er blevet suppleret med videoer, artikler og begreber som code-switching og stereotyper.

Læste tekster (kernestof):
- Billie Holiday: "Strange Fruit" (fra Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, "Black Voices", Gyldendal, 2016), s. 81.
- Martin Luther King. "I Have a Dream"
- Angie Thomas: "The Hate U Give" (2018) VÆRKLÆSNING

Film: "Mississippi Burning" (1988, dir. Alan Parker)

Supplerende materiale:
- Channel 4 news: Black Lives Matter explained: The history of a movement", YouTube https://www.youtube.com/watch?v=YG8GjlLbbvs
- The Economist: "How lynching still affects American politics", YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mYYDgYWc3lE
- Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, "Black Voices" (Gyldendal, 2016), s. 60-63 + s. 96-98.

Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold  

Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk  
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Omfang i alt: ca. 300 sider + 130 minutters film/video
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Multicultural Britain

I dette forløb har vi beskæftiget os med det multikulturelle England og de konsekvenser immigration til Storbritannien fra de tidligere engelske kolonier har haft for det britiske samfund og de mennesker der er flyttet til landet. I den forbindelse har vi undersøgt forskellige holdninger til kulturmøder, integration etc.

Tematikker der navnlig er arbejdet med er: clash of cultures, clash of generations, multicultural identity (hybrid identity), sprogets betydning for identitet samt opfattelser af hvad multikulturalitet er, og på hvilken måde Storbritannien kan betegnes som et multikulturelt samfund. Som en del af forløbet har eleverne fået en introduktion til Englands fortid som kolonimagt /imperium samt immigration til Storbritannien, bl.a. som følge af afkoloniseringen efter Anden Verdenskrig. I forløbet har vi desuden behandlet engelsk som lingua franca ligesom vi har arbejdet med standardsprog og variation (Standard English vs. Non-standard English).
Sidste del af forløbet tilrettelagdes som et tværfagligt samarbejde med samfundsfag og afrundedes med SRO i 2.g med fokus på immigration, integration og multikulturalitet i Storbritannien.

Læste tekster:
- Hanif Kureishi: ”My Son, the Fanatic” (1994)
- John Agard: "Listen Mr. Oxford Don" (poem)
- John Agard: "Remember the Ship" (poem)
- Caryl Phillips: "The Pioneers"
- Ranbir Sahota: "Chameleon" (2003)
- Meera Syal: "Anita and me" (1996), chapter 5.

Film: "East is East" (instr. Damien O'Donnel, 1999)
Dokumentarfilm: "White Kid, Brown Kid" (Channel 4, 2017)

Supplerende materiale:
- Trine Østergaard: "The English Handbook", pp. 183-187 (om "English as a lingua franca")


Faglige mål:
- forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, lydsystem, ortografi og tegnsætning
– idiomatik, ordforråd og orddannelse
-  standardsprog og variation, herunder det engelske sprog som globalt kommunikationssprog
-  det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
– et bredt udvalg af nyere litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film
– tekstanalytiske begreber
– væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
– historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.

Omfang: Tekstmateriale ca. 35 s. samt film + dokumentar (ca. 160 min).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The British Empire

We will study the colonial experience with specific focus on how Europeans' view on and treatment of native peoples; Changing attitudes to the empire and British rule.

I dette forløb arbejder vi - med udgangspunkt i Indien - med Storbritanniens fortid som kolonimagt og taler både om briternes syn på sig selv og de mennesker de underlagde sig i kolonierne (herunder arbejde med både litterære tekster og supplerende historiske tekster/kilder, der beskriver briternes koloniale tankegang).
Efterfølgende arbejder vi med en begyndende kritik af imperiet hos briter, som selv arbejdede for imperiet i kolonierne samt den kritik af imperiet fra "native people", som blev ytret efter imperiets fald. Her bygger forløbet bl.a. videre på den introduktion til postcolonialism og postcolonial criticism klassen fik i forb. med "Multicultural Britian"-forløbet.

Læste tekster:
- Rudyard Kipling: "The White Man's Burden"
- Kushwant Singh: "Karma"
- Ruperake Petaia: "Kidnapped"
- George Orwell: "Shooting an Elephant"

Supplerende tekster:
- Thomas Babington Macaulay: "Minute on Indian Education" (1835) http://www.wwnorton.com/college/english/nael/victorian/topic_4/macaulay.htm
- Joseph Chamberlain: "The True Conception of Empire" (1897) http://www.wwnorton.com/college/english/nael/victorian/topic_4/chamberlain.htm

Podcast: "The British empire and what became of it" https://www.abc.net.au/radionational/programs/rearvision/the-british-empire-and-what-it-became/5068702

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber
- Et bredt udvalg af nyere litterære og ikke-litterære tekster
- Et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.

Faglige mål:
- Forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelske tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper under anvendelse af faglig terminologi
- perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og litteraturhistoriske sammenhænge

Omfang: Tekstmateriale ca. 35 s.; Podcast: 29 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The US Election 1

Dette forløb sætter fokus på det amerikanske politiske system, de amerikanske partier og selve valghandlingen i USA. Forløbet er kørt som optakt til det amerikanske valg d. 5. november 2024.

For at få kendskab til amerikanernes selvforståelse og nationale identitet, har forløbet først behandlet amerikanske kerneværdier, som f.eks. "individual freedom", "self-reliance", "hard work", "The American Dream" etc. Dernæst har vi arbejdet med de to politiske partier Republikanerne og Demokraterne og deres historiske udvikling, samt hvordan en præsident vælges i USA. Vi har efterfølgende haft fokus på den splittelse og polarisering der hersker i USA i dag og forsøgt at forstå årsagerne hertil. Forløbet er delvist kørt som et tværfagligt samarbejde med samfundsfag.  

Forløbet har desuden indeholdt en repetition af non-fictionanalysens grundelementer med fokus på kommunikationsanalyse, retorik og argumentation, og vi har læst og analyseret taler af hhv. Kamala Harris og Donald Trump.

Undervejs har eleverne både gennemført Matrix-præsentationer i grupper, arbejdet individuelt og gruppebaseret med tekst- og videoanalyse samt forberedt mundtlige oplæg for klassen og deltaget i klassediskussioner.

Kernestof/ Læste tekster:
- Donald Trump: Speech at the Jan 6 Ellipse Rally, Washington DC,  2021 ("Stop the Steal" speech). s. 42-47 i "Election Year" af Lotte Genefke etl. al (Columbus, 2024).
- Kamala Harris: Acceptance Speech at the Democratic National Convention, 22 August 2024.

Reklamer/ kommercielle videoer (behandlet med fokus på amerikanske værdier):
- Cadillac – Poolside
- Will Ferrell Super Bowl Ad – General Motors [2021]
- Budweiser – Born the Hard Way
- Budweiser – Old School Delivery (2024)
- Coca-Cola – #AmericaIsBeautiful (2014 Olympics)

Supplerende materiale
- "American Ways: An Introduction to American Culture" af Maryanne Kearney Datesman et.al. (3rd edt. Longman), s. 28-34; s. 54-55; s. 73-78. (om amerikanske værdier).
- "Presidential Elections", fra Being American af  Mette Holm: s. 63-75 – Introduktion til valgsystemet,  s. 75-81 – Valgkamp og medier, s. 81-89 – Valgfinansiering og systemkritik.
- "The Impact of Trump rhetorics", s. 37-39 i  "Election Year" af Lotte Genefke et. al. (Columbus, 2014).
- "Reps or Dems: Competing Myths" by Ron Elving (NPR.org) - article
- PBS NewsHour: "America at a Crossroads" - with Judy Woodruff (YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=74TlZtAlhUw&t=14s) - the first 37 minutes.
- "Social media and political polarization in America", 60 Minutes (YouTube, ca. 13 min) https://www.youtube.com/watch?v=WLfr7sU5W2E

Faglige mål:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde  om almene og faglige emner.
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvist flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
- Principper for tekstopbygning
- Kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Omfang:
Tekstmateriale i alt: ca. 45 sider,; video i alt: ca. 45 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Scotland

Forløb læst i forb.m. klassens studietur til Edinburgh.

Focus points:
Scottish national identity (history, culture)
The question of Scottish independence - especially in the wake of Brexit.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The Victorian Age

I dette forløb arbejder vi med The Victorian Age og periodens litteratur, kultur og historie. Særlige fokuspunkter er fattigdom (arbejderklassen, samt børnearbejde, workhouses etc.) og kvinders stilling i samfundet (inkl. kvinders rettigheder og tidens syn på hhv. mænd og kvinder).

Elevoplæg om følgende emner: The industrial revolution and the faith in science and technology; Conditions of labour; Being a child in Victorian Britain; Gender matters; Being a child in Victorian Britain; Leisure and amusements in Victorian Britain.

Læste tekster (alle taget fra "Victorian Literature - Oxford student texts", Oxford, 2009):
- Thomas Hardy: "The Ruined Maid"
- Charles Dickens: "Oliver Twist" (uddrag),
- John Ruskin: "Sesame & Lilies" (uddrag)
- George Gissing: "The Odd Women" (uddrag)
- George Elliot: "Middlemarch" (uddrag)

Film: "Oliver Twist" (dir. Roman Polanski, 2005)

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber
- et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Faglige mål:
- forstå forholdsvist komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi.
- perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Omfang: Tekstmateriale ca. 30 s. samt spillefilmen "Oliver Twist" (ca. 130 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 The Nature of Evil

What does it mean to be "evil"? - Are people born "evil", or is it something in their upbringing/childhood that causes them to do evil deeds? Can an "evil" person, such as a murderer, be rehabilitated, or should he/she be locked up for life? Should all people be given a second chance? What about the victims? - Aren't they entitled to some kind of "revenge"? In short: how should society deal with murderers and other criminal offenders? - in particular offenders who are underage? How should society treat children who commit murders? These are some of the questions that we discuss while reading Pat Barker's novel "Border Crossing."

This topic also deals with the 1993 murder of James Bulger in Great Britain and the fate of his murderers, the two 10-year-old boys Jon Venables and Robert Thompson.
As part of the course we have watched the film "Boy A" as well as the BBC documentary "Prisoners of Their Past". We have also studied how different types of media (tabloids vs. broadsheets) have treated the Bulger case and the students have analyzed different articles and made presentations of their work.

Texts:
- "Border Crossing" by Pat Barker (Penguin, 2001). (VÆRK)
- Various articles about the murder of James Bulger. Each student has worked with one of the following articles:
1) "The Justice system has proven time and time again it doesn’t care about victims" (The Sun)
2) “MONSTER'S ESCAPE BID: James Bulger’s evil killer Jon Venables in sick new bid for freedom before laws change” (The US Sun)
3) "James’ Bulger’s mother looks back: “My son James: I don’t have the energy for anger any more"" (The Guardian)
4) "Did bad parenting really turn these boys into killers? (The Guardian)
5) “Class, justice and media frenzy: humanizing the boys who killed James Bulger” (The New Statesman)
6) “Bulger killers were damaged, not evil” (The New Statesman).
7) “James Bulger: The Death of Innocence” (The Independent)

Documentary: "Prisoners of their past" (BBC, 2001) - about the two boys who murdered James Bulger
Film: "Boy A" (2007 - dir. John Crowley)

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber
- et bredt udvalg af nyere litterære og ikke-litterære tekster
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Faglige mål:
- forstå forholdsvist komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
- beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
- give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
- gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelske tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper under anvendelse af faglig terminologi
- perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige, kulturelle, historiske og litteraturhistoriske sammenhænge

Omfang: Tekstmateriale ca. 280 sider (værket "Border Crossing" + individuelle artikler) Desuden BBC-dokumentaren "Prisoners of their past" (ca. 40 min) samt spillefilmen "Boy A" (ca. 100 min).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Shakespeare's Macbeth

Vi læser et uddrag af Shakespeare's stykke "Macbeth".
Særlige fokuspunkter er: Macbeth + Lady Macbeth og figurernes udvikling igennem stykket; maskulint vs. feminint; heksenes og Banquos funktion i stykket, orden og kaos (The Elizabethan world view/ "The Great Chain of Being"). Tematikker der behandles er: grådighed, ambition, ondskab. Vi taler desuden om tragedien som genre, herunder "the tragic hero" samt begreberne hybris og nemesis.

For at understøtte læsningen af Macbeth ser vi desuden en filmatiseret version af stykket med Patrick Stewart og Kate Fleetwood i rollerne som hhv. Macbeth og Lady Macbeth ("Macbeth," dir. Robert Goold, 2010).

Læste uddrag af stykket:
Act 1
- scenes 1-5 + 7
Act 2
- scenes 1-3 (till. l. 56)
Act 3
- scenes 1+2.

Faglige mål:
- forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber
- et bredt udvalg af litterære tekster fra forskellige perioder
- uddrag af værker af Shakespeare
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling og det engelske sprog som globalt kommunikationssprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer